• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
کل اخبار 6233اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد زنگ هایی که در حوزه همیشه دیر به صدا در می آیند! امتداد اجتماعی روحانیت و جیغ های بنفش اصحاب مدرنیته!

5
حجت الاسلام مهدیان در گفتگو با صدای حوزه:

حاضر به گفتگو با علیزاده هستم اما نه در جدال/ دود ناپختگی مذهبی ها در عدالتخواهی به چشم انقلاب می رود +فیلم

  • کد خبر : 31727
  • 29 آبان 1400 - 17:08
حاضر به گفتگو با علیزاده هستم اما نه در جدال/ دود ناپختگی مذهبی ها در عدالتخواهی به چشم انقلاب می رود +فیلم
مهدیان: اینکه علیزاده بنا دارد به اجبار و با فشار استبدادگونه رسانه ای، یک طلبه را وادار به گفتگو کند و مخاطبانش به اسم آزادی، با این توجیه استبدادی همراه هستند، دقیقا مخالف آزادی است.

به گزارش خبرنگار صدای حوزه، در روزهای اخیر، علی علیزاده، فعال رسانه ای ساکن لندن که سابقه حضور متعدد در بی بی سی و جریان سازی رسانه ای در توئیتر و برنامه جدال و … نیز داشته است، طی پیامی از حجت الاسلام علی مهدیان، عضو هیأت مدیره خانه طلاب جوان و فعالان رسانه ای جبهه انقلاب، برای گفتگو در تلویزیون اینترنتی متعلق به خودش (جدال) دعوت می کند. حجت الاسلام مهدیان درخواست او را رد می کند و دلیل آن را چنین ذکر می کند: «اولا چون نسبت به نیت و طرح جناب علیزاده مشکوکم و دوم آنچه تا کنون انجام داده را در تقابل با جریان انقلاب میدانم». علی علیزاده نیز با اجازه مهدیان، این پیام ها را در صفحه خود منتشر می کند؛ اما ماجرا به همین جا ختم نمی شود و…

به همین مناسبت پایگاه خبری تحلیلی صدای حوزه از حجت الاسلام مهدیان دعوت کرد تا طی گفتگویی، ماجرا را از زبان او بشنود و ابعاد ناگفته را از او جویا شود. وی در این گفتگو پذیرفت که علیزاده در جهت ذهنیت سازی برای برخی مخاطبانش در جهت برچسب زنی با عنوان “غیر قابل گفتگو بودن طلاب انقلابی” تا حدودی توانسته موفق شود اما بخش قابل توجهی از مخاطبان هم با مهدیان در جهت موافقت با دلایلش برای عدم گفتگو در جدال همراه بوده اند.
به نظر می رسد مرور این ماجرا می تواند یک کارگاه سواد رسانه ای برای ما باشد تا در نمونه های مشابه درست و دقیق رفتار کنیم. حجت الاسلام مهدیان با رویی گشاده و بی هیچ تکلفی وارد گفتگو با صدای حوزه شدند تا زوایای قابل تأمل آن مروری دوباره شود.

همچنین در این گفتگو، علی مهدیان نکاتی کوتاه در رابطه با جریان عدالتخواهی را نیز مطرح کرد که مشروح این گفتگو تقدیم شما می گردد.

لزوم فعالیت طلاب در فضای مجازی

حجت الاسلام مهدیان در ابتدا بیان داشت از فعالیت در فضای مجازی هدفم این است که تلاش کنم از مبانی انقلاب تا کف صحنه جامعه، آن چه را که می دانم با مخاطبین خود در میان بگذارم و هم خودم رشد کنم و هم اگر می توانم مطلبی را انتقال دهم. اعتقادم این است که طلاب خوب است به هر میزانی که می توانند کنش گری مجازی داشته باشند، زیرا عرصه مجازی، فضای جنگ است. هر کسی باید به هر مقداری می تواند باری بردارد.

روایت ماجرای درخواست علیزاده

مهدیان گفت: چند روز پیش در پیام رسان واتس اپ، پیامی را دریافت کردم که از تصویر پروفایل متوجه شدم از طرف آقای علی علیزاده است. محتوای پیام هم دعوت به یک گفتگو در تلویزیون اینترنتی جدال بود. تصور من این نبود که ایشان بنا دارند با خودشان گفتگو کنم بلکه فکر می کردم می خواهند مرا به گفتگو با شخص سومی با مجری گری خودشان دعوت کنند. شاید اگر مطمئن بودم با خودش مستقیم گفتگو خواهم کرد، پیشنهاد می دادم در جایی دیگر مانند صفحه خانه طلاب با او گفتگو کنم.

وی افزود حدسم این بود چون علیزاده شخصی رسانه ای است، هر جوابی به دعوت او بدهم، واکنشی رسانه ای خواهد داد، بنابراین تصمیم گرفتم با ذکر دلیل به صورت محترمانه به او جواب رد بدهم. با توجه به شناختی که از علیزاده داشتم، کارهای او را مقابل جریان انقلاب می دانستم و جواب دادم که بنا ندارم باعث تقویت رسانه شما شوم.

علی مهدیان - علی علیزاده

علی مهدیان خاطرنشان کرد با توجه به رفتاری که قبلاً از علیزاده دیده بودم برداشتم این بود که متوجه لوازم و آثار کار رسانه ای خود است و از طرفی به مسائل، دید کلان و راهبردی دارد. بعد از مدتی دیدم که علیزاده با وجود این فهم رسانه ای و دید راهبردی، به یک باره چرخید و کنار جریان عدالتخواهی قرار گرفت؛ همان جریان عدالتخواهی ناپخته، نارس و پر اشکال که گاهی عقلانیت و اخلاق هم ندارند. این جریان عدالتخواهی اشکال اصلی که بدان وارد است این است که برخلاف علیزاده، دید کلان و راهبردی ندارد و نیز متوجه آثار و لوازم کار رسانه ای خود نیست. این برای من ایجاد سوال کرد که چرا علیزاده در کنار این جریان قرار گرفت؟!

وی اضافه کرد بعد دیدم که به رغم موضع گیری محکم مخالفی که در مورد بی بی سی دارد، از او دعوت کرده اند که در رسانه آن ها وارد شود و آن ها را زیر سوال ببرد. این هم برای من به عنوان مخاطب عجیب به نظر می رسید.

نویسنده کتاب «طرح کلی اندیشه مقاومت» تصریح کرد جمع بندی من از رفتار رسانه ای علیزاده این بوده که در مواقع مختلف، موضع گیری خیلی خوبی داشته است اما در یک موقعیت به ناگاه به سمتی چرخش می کند که مخالف انتظار است و گاهی حتی نظام را هم زیر سوال می برد.

وی افزود مثلا در اوج جریان کرونا که ما به اعتماد مردم به رسانه ای مرجع، مانند صدا و سیما برای مدیریت رسانه ای آن بحران نیاز داشتیم، به یکباره علیزاده حقوق نجومی پرداختی صدا و سیما به رشیدپور را برجسته کرد؛ در واقع با این کار صدا و سیما را زیر سوال برد. من ضعف صدا و سیما و قبح حقوق های نجومی را انکار نمی کنم، اما چرا در آن مقطع حساس باید چنین مسئله ای را مطرح کند که موجب یاس مردم از صدا و سیما شود؟

او سپس گفت احتمال می دهم که علیزاده بنا دارد در جریان مذهبی پایگاهی داشته باشد که در این قشر افرادی که از نظر راهبردی، سطحی نگر و ناپخته هستند راحت تر به او اعتماد می کنند و می توانند از او تاثیر بگیرند؛ بنابراین تصمیم داشتم با گفتگو در رسانه علیزاده به تقویت رسانه ای او کمک نکنم.

مهدیان تصریح کرد البته هدف اصلی من این نبود. حدس من این بود که من هر جوابی به او بدهم، آن را رسانه ای می کند. بنابراین به نظرم رسید که از این فرصت استفاده کنم و از زبان خود علیزاده این مسئله را مطرح کنم که افرادی هستند که به اصل کار او شک دارند و با انتشار جواب من در رسانه علیزاده، این شک به کار او در رسانه خودش مطرح شود.

علی مهدیان - علی علیزاده

وی افزود احتمال می دهم، هدف علیزاده از منتشر کردن پیام های ما، این بود که اولا درس عبرتی به من بدهد و ثانیا هزینه عدم اعتنا به خودش توسط افراد بعدی را بالا ببرد تا کسی جرات نکند دست رد به دعوت او بزند. اتفاقا برخی از دوستان هم تماس گرفتند و همین نقشه او را پیش بینی کردند. به من گفتند کامنت پست خود را ببند تا مخاطبانش با فحاشی در کامنت ها نتوانند مطابق انتظار علیزاده تو را تحت فشار قرار دهند.

وی اضافه کرد این که برخی در این جریان در پی آن هستند که بگویند من اهل گفتگو نیستم، این اشکال به من وارد نیست چون در بحث با عدالتخواهان هر کجا دعوت کرده اند رفته ام و گفتگو کرده ام و مطلب پوشیده ای نیست.

وی در ادامه گفت: در آن متنی که منتشر کردم، قصدم مطرح کردن آن اتهامات نبود و اتفاقا همان جا اشاره کردم که این گونه اتهام زدن ها -مانند این که معلوم نیست از کجا پول می گیرد و …- بی اخلاقی است و من آن را قبول ندارم.

علیزاده در کار رسانه ای، بی طرف نیست

مهدیان تاکید کرد دلیل اصلی رد درخواست آقای علیزاده این بود که ادعای او در مورد بی طرف بودن رسانه اش را رد کنم و به نظرم با این نوع برخورد و اتفاقاتی که در پی آن رخ داد این پیام را به مخاطبان منتقل کردم.

وی افزود نوع برخورد حذفی ساترا در برخی موارد از جمله حذف گفتگوی علیزاده و احمدی نژاد در آپارات درست نیست؛ الان دوره حذف و قیچی کردن افراد نیست. این را هم قبول دارم که صداوسیمای ضعیفی داشته و هنوز هم داریم.

علی مهدیان تصریح کرد اینکه علیزاده بنا دارد به اجبار و با فشار استبدادگونه رسانه ای یک طلبه را وادار به گفتگو کند و مخاطبانش به اسم آزادی، با این توجیه استبدادی همراه هستند غلط است. این دقیقا مخالف آزادی است.

وی اضافه کرد در این ماجرا چند ظلم و نسبت ناروای رسانه ای از طرف علیزاده به من نسبت داده شد؛ اول، به آزادی انتخاب من احترام نگذاشت. من به هر دلیلی علاقه به گفتگو در برنامه او  نداشتم و دلیلش را هم محترمانه به صورت خصوصی گفته ام، دلیل جنجال سازی بعد از آن چیست؟ دوم، گسیل دادن لشکر کامنت دهنده به صفحه من که حرف های ناشایست زیادی را به من نسبت دادند. دلیل آن هم تحریک آن افراد با پیام ها و استوری های علیزاده بوده است. سوم، اینکه حذف پست و کامنت ها را به عنوان اقدامی حساب شده و در جهت بی اعتنایی به کاربران برچسب زد، در حالیکه حداقل می توانست این احتمال را بدهد که این حذف، اتفاقی بوده است و البته واقعا هم همین بود و پست به شکلی اتفاقی حذف شد اما بعد دیدم همین اتفاق باعث عصبانیت بیشتر علیزاده و رو شدن رفتارهای تند او شد.

نباید جریان عدالتخواهی به دست عده ای مصادره شود

نویسنده کتاب «طرح کلی اندیشه مقاومت» بیان داشت در مورد گفتگو ها و برخورد هایی که با عدالتخواهان داشته ام، در مورد آقای صدالساداتی، یک بار به صورت مکتوب متنی را نوشتم و نوع عدالتخواهی او را با وحید جلیلی در قالب عدالتخواهی منفی و مثبت و عدالتخواهی ناامید و امیدوار منتشر کردم.

وی تصریح کرد شیوه کار صدرالساداتی را خیلی غلط می دانم، جدیدا هم نوع کارهایش بدتر شده است اما ته قلبم او را دوست دارم و آن شکی که نسبت به علیزاده دارم هنوز نسبت به صدرالساداتی ندارم.

مهدیان در پاسخ به این سوال که « آیا جریان عدالتخواه را یک دست می بیند یا خیر؟» گفت: باید متذکر شوم که در کل، کشور ما عدالتخواه است، جریان های مختلف عدالتخواهی با اشکال مختلف در آن وجود دارد و دوران، دوران عدالتخواهی است؛ بنابراین با مصادره نام عدالتخواهی توسط عده ای خاص مخالف هستم.

وی افزود عده ای هم رفتار ناپخته و غلط دارند و در رفتارهای عدالتخواهانه شان، عقلانیت و اخلاق ندارند. من این طیف را نقد می کنم.

علی مهدیان - علی علیزاده

او تاکید کرد خودم را در طیف مثبت عدالتخواهی می دانم. من حرف های مثبت زیادی در مورد عدالتخواهی هم گفته ام. پیشتر متنی نوشتم مبنی بر این که جریان اردوهای جهادی و مطالبه گری در ماجرای عدالتخواهی، ذوالفقار ولایت هستند.

علی مهدیان اذعان کرد تصور من این است که نقد ما نسبت به جریان عدالتخواهی لازم است به این منظور که جلوی انحراف این مسیر را بگیرد. وقتی در جایی گفتم خوارج هم عدالتخواه بودند، به من خرده گرفتند که عدالتخواهی را سیاه کردی! در حالی که عدالتخواهی یک طیف است؛ از خوارج گرفته تا امیرالمومنین علیه السلام که به دست همین خوارج شهید شدند.

وی خاطرنشان کرد برخی فکر می کنند فقط خودشان عدالتخواه هستند و هرکس مثل آن ها رفتار نمی کند، عدالتخواه نیست؛ همانطور که عده ای به اسم انقلابی گری، آیت الله مصباح(ره) را هم انقلابی نمی دانستند چون مانند آن ها رفتار نمی کرد.

منظور از ظهور و بلوغ عدالتخواهی

حجت الاسلام مهدیان بیان داشت در دوران اصلاحات، محمد خاتمی بحث جامعه مدنی و توسعه سیاسی را در نقد ولایت مطرح کرد. رهبر انقلاب در آن مقطع متقابلاً گفتمان فقر و فساد و تبعیض را مطرح کردند و از همان جا به صورت ویژه جریان عدالتخواهی را تقویت کردند که از جمله این جریان، همین جنبش عدالتخواهی بود. این گفتمان آن قدر جدی شد که دولت بعد با گفتمان عدالت وارد صحنه شد. آن مقطع، زمان بروز جدی تر عدالتخواهی بود.

وی افزود اکنون، آن جریان به یک بلوغی رسیده است و می تواند رفتار قبلی خود را نقد و اصلاح کند. من یکی از دلایل مهم عقب ماندگی کشور در عدالتخواهی را ناپختگی عدالت در بین بچه های حزب اللهی انقلابی می دانم که باعث شده حرکت عدالتخواهی در کشور ضعیف شود.

مهدیان در پایان تصریح کرد به نظر من هدف علیزاده ایجاد تفرقه نیست بلکه قصد دارد از دل انقلابیون، فضا را راهبری کند. من کاری ندارم که خودش چنین ادعایی را گفته باشد یا نه؛ این جمع بندی، برآیند شناخت من از کارهای علیزاده است. خود آقای یامین پور که در برنامه تلویزیونی اش از آقای علیزاده دعوت کرده بود بعداً از نظرش برگشت و گفت من اشتباه کردم که به او تریبون دادم و نمی شود هم به او خرده گرفت چرا که آن روزها جوهر رفتار وی هنوز رو نشده بود.

مطالب.مرتبط:

روایت جدال علی علیزاده / چرا با او گفتگو نکردم؟

 

 

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=31727
  • نویسنده : عمار جوکار

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.