• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
کل اخبار 6233اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد زنگ هایی که در حوزه همیشه دیر به صدا در می آیند! امتداد اجتماعی روحانیت و جیغ های بنفش اصحاب مدرنیته!

6

شورای نگهبان بدون توجه به جناح و جریان های سیاسی به قانون عمل کرد

  • کد خبر : 14594
  • 11 خرداد 1400 - 15:07
شورای نگهبان بدون توجه به جناح و جریان های سیاسی به قانون عمل کرد

آیت الله خاتمی گفت: به عنوان عضوی از شورای نگهبان، می‌گویم بینی و بین الله ما در احراز و عدم احراز صلاحیت‌ها کاری به جناح و جریان نداشتیم؛ آنچه معیار بود، قانون بود.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله سید احمد خاتمی عضو فقهای شورای نگهبان در برنامه «ایران عزیز ما» با اشاره به انتخابات پیش رو اظهار داشت: مسئله انتخابات و انتخاب، از برکاتی است که نظام جمهوری اسلامی ایران برای مردم به ارمغان آورد. نظام طاغوت نظام سلطنتی بود و در نظام سلطنتی جایی برای رای مردم نیست.

وی ادامه داد: شاه اصرار داشت آنچه به عنوان انقلاب سفید نامید و انقلاب سیاه بود را اجرایی کند. مرحوم آیت الله العظمی بروجردی چون می دید چه شیطنت هایی در پس این کاری که اسمش را انقلاب گذاشته‌اند هست، مخالفت کرد. شاه گفت در همه کشورهای دنیا این انقلاب دارد اجرایی می شود. مرحوم بروجردی گفت در همه کشورهای دنیا جمهوریت هست. مایلید جمهوریت در ایران اجرا شود بسم الله. اول جمهوریت؛ لذا شاه عقب‌نشینی کرد.

آیت الله خاتمی اظهارداشت: شاه نظام سلطنتی را می‌خواست و می خواست طولانی مدت او و نسلش شاه باشند. به برکت پیروزی انقلاب اسلامی این سبو بشکست و این پیمانه ریخت. مردم می آیند و ان شاء الله در ۲۸ خرداد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری را برپا می کنند.

وی تصریح کرد: در رابطه با نمایندگان در طول دوره سیاه طاغوت یک انتخابات آزاد برپا نشد. خودشان در خاطراتی که می گویند این بود که ساواک کاندیداها را تعیین می کرد و به نخست وزیر می داد و او هم به شاه می داد و شاه آنهایی که نمی خواست را رویشان خط می کشید. آنهایی که روی اسمشان خط کشیده نبود آنها نماینده بودند حالا فرمالیته ای صندوق و رایی هم بود.

عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری افزود: بینی و بین الله وجدان حتی دشمنان انقلاب را به انصاف دعوت می کنم. تاکنون مملکت عزیز ما حدود ۴۰ انتخاب از اول پیروزی انقلاب داشت و این یعنی جشن سیاسی بزرگ که این انتخابات پیش رو یکی از این جشن های بزرگ هم انتخابات ریاست جمهوری و هم شورای شهر و هم در برخی شهرها و استان ها مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان هم هست. پس اصل این انتخابات هدیه خداوند به ملت است.

آیت الله خاتمی گفت: از آغاز پیروزی انقلاب تا کنون در هر انتخاب دشمنان تمام تلاش و آرزویشان این بود که انتخابات در فضای سرد صورت بگیرد و از انتخابات استقبال نشود. لیکن این دوره انگیزه بیشتری دارند در اینکه این انتخابات را بی رمق برگزار کنند و آنچه مایه تاسف است این است که یک نغمه ای را آنها سر دادند و متاسفانه برخی در داخل ادامه آن نغمه را دادند و سعی در سرد برگزار کردن انتخابات دارند. هر چه شما دارید به برکت نظام است. حالا می خواهید این نظام آسیب ببیند؟

وی تاکید کرد: بعد توجیه می کنند جمهوریت. قانون اساسی را قبول دارید یا ندارید؟ قانون اساسی به نهاد شورای نگهبان اختیار داده است تا نظارت کند و این نظارت هم نظارت استصوابی است. اینکه برخی ها می گویند چند نفر بنشینند بگویند چند نفر را انتخاب می کنیم و شما رای دهید. چه زمانی این حرف ها است؟ قانون هست و قانون می گوید که کسانی که کاندیدا می شوند یک جاهایی اینها را ارزیابی کنید. در همه جای دنیا هست و در فرانسه هزار رجل سیاسی یکی را تعیین می کنند و به کمیته انتخابات می رود. نظام جمهوری اسلامی شورای نگهبان را فیلتر قرار داده است و چند نفر نیستند و قانون است. تن بدهید به قانون. بنی صدر می گفت من قانون را قبول ندارم و امام(ره) فرمود قانون تو را قبول ندارد. چرا برخی در مقابل قانون اساسی می ایستند؟

آیت الله خاتمی ادامه داد: سخن این است که قانون اساسی این اختیار را به شورای نگهبان داده است. شورای نگهبان هم بر اساس معیارها از بین این کاندیداها سخن از رد هم نیست سخن از عدم احراز است. به شورای نگهبان گفتند شما در این کاندیداها ببین کدامشان مدیرند و مدبرند و رجل سیاسی و رجل مذهبی هستند و می توانند اداره کشوری بزرگ را انجام دهند. شورای نگهبان هم طبق قانون گفت اینها باید مدیر و مدبر باشند و بر اساس همین معیارهای قانونی ارزیابی کرد. مقصود این است که همه افرادی که بر سر سفره نظام اسلامی نشستند بدانند عزتشان در برپایی باشکوه انتخابات است با هر سلیقه ای که دارند و هر کاندیدایی که می پسندند.

وی تاکید کرد: این دوره بیش از دوره های دیگر اهمیت دارد به این دلیل که دشمنان همه امیدشان این است که انتخابات در فضای سرد برگزار شود و به کوری چشم آنها ان شاء الله فضای انتخاباتی فضای گرمی خواهد بود. رقبا هم در رقابت ها مراقبت کنند و کاندیداهای دیگر و نظام و دین و مذهب را تخریب نکنند. معنی ندارد کاندیدایی بگوید چرا خانمی که در ماشین نشسته را دعوت به حجاب می کنید؟ ماشین فضای عمومی است و حجاب هم جزو متن دین است امر به حجاب هم امر به دین است و این کاندیدا بعدا می خواهد بیاید و قسم بخورد من به اسلام عمل می کنم. از کاندیداهای مورد تائید می خواهم که مراقب حرف هایشان باشند و تخریب نکنند و تهمت نزنند و خلاف واقع نگویند و من به عنوان عضوی از شورای نگهبان می گویم بینی و بین الله ما مطلقا در احراز و عدم احراز کاری به جناح و جریان نداشتیم آنچه معیار بود، قانون بود که همان هم از ما انتظار هست.

عضو فقهای شورای نگهبان عنوان داشت: تفاوت بین احراز و رد صلاحیت این است که ما یک عدم احراز داریم یعنی برای ما روشن نشده این می تواند کشور را اداره کند و این شرایط را دارد یا نه؟ یک احرازالعدم داریم یعنی اینکه می دانیم بی عرضه است و نمی تواند کشور را اداره کند و ما هرگز این را نگفتیم. گفتیم ما به اینجا نرسیدیم که این آقا بتواند. قانون اساسی هم گفته باید احراز شود. پس بنابراین هرگز عدم احراز این نیست که این آقا بی عرضه است و ما این را نگفتیم و گفتیم ما به این نرسیدیم. در خطبه های تلویزیونی هم گفتم هرگز عدم صلاحیت برای ریاست جمهوری این نیست که این آقا دیگر در هیچ جا صلاحیت ندارد. چه کسی این حرف را زده؟ در این عرصه این آقا شرایط ندارد. چه بسا در عرصه های دیگر واجد شرایط باشد و خوب هم بتواند اداره کند.

کسانی که صلاحیتشان احراز نشده، نجیبانه رفتار کنند

عضو فقهای شورای نگهبان افزود: دو برخورد بعد از رد صلاحیت ها وجود داشت. یکی برخورد وقیحانه ای بود که شورای نگهبان را فحش باران کردند و همچنان دارند به شورای نگهبان فحش می دهند. و برخورد دوم نجیبانه بود کسانی که رد صلاحیت شدند برخورد نجیبانه کردند و گفتند ما آماده خدمت بودیم اما این خدمت فراهم نشد. هنوز هم سفارش می کنم به همه عزیزانی که صلاحیتشان احراز نشده با رفتارشان با برخوردشان با متانت شان و با دعوت مردم به پای صندوق های رأی این برخورد نجیبانه را به تعبیر مقام معظم رهبری داشته باشند.

آیت الله خاتمی درباره فرمایشات مقام معظم رهبری که گفتند تلاش دشمن برای کم رنگ کردن انتخابات ادامه دارد و ایجاد ذهنیت اینکه انتخابات مهندسی شده است و حضور در انتخابات تاثیری ندارد، در پاسخ به این سوال که چرا دشمنان چنین اهدافی را در زمینه انتخابات دنبال می کنند؟ گفت: این حرف ها حرف های کهنه ای است. اولا اینکه انتخابات سازمان دهی شده و برنامه ریزی شده دروغ است. چه کسی سازمان دهی می کند و از پیش نقشه ای تعیین می کند؟ این دروغ محض است. اینکه نهادی وظیفه اش را انجام می دهد را سازمان دهی شده می نامید؟ هیچ کجای دنیا وقتی هر کسی از راه آمد و گفت می خواهم کاندیدای ریاست جمهوری شوم نمی گویند اهلا و سهلا و بفرمائید و می گویند شرایطش را دارد یا نه. بنابراین انتخابات سازمان دهی شده نیست و آزاد است و بسیار موثر است.

وی ادامه داد: انتخابات یک روز است اما یک روزی که پشت سرش چهار سال و معمولا هشت سال هست. من صندوق رای را کانون امید می دانم امید به تغییر و اگر می خواهید وضعیت تغییر کند و این وضعیت را قبول ندارید رئیس جمهوری را انتخاب کنید که آنچه را می خواهید دنبال کند. این کانون امید نیست می خواهند امید را نا امید کنند. همه جای دنیا انتخابات هست و یک رئیس جمهور انتخاب می شود. این نادرست است اگر آن کسی که من می پسندم تائید نشد پس انتخابات سازمان دهی شده است و بدتر از این حرف خود را به نام مردم زدن. اگر کاندیدای جناحشان تائید می شد جمهوریت تحقق پیدا می کرد اما حالا که همه کسانی که آنها می خواستند تائید نشده است، پس جمهور نیستند. این دروغ بزرگ است. جمهور فقط جناح و جریان شما نیست همه مردم هستند و شورای نگهبان هم همه مردم را در نظر گرفته و هیچ کاری به این جناح و آن جناح ندارد و نخواهد داشت و ما هستیم و عملکرد قانون.

عضو فقهای شورای نگهبان گفت: بنده شش ماه است که به شورای نگهبان ملحق شدم اما بیش از ۴۰ سال است که این نهاد مقدس را می شناسم. با جار و جنجال و محکوم می کنیم و امثال این ها شورای نگهبان از بین نرفته و نمی رود و پای قانون خواهم ایستاد. انتخابات از آن شما است نه تنها خودتان بیایید بلکه دست کسانی که واجد رای هستند را منطقی و خردورزانه بگیرید و پای صندوق های رای بیاورید. حضور حداکثری یک وظیفه و یک تکلیف و یک حق است./۹۹۸/

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=14594

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.