• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
کل اخبار 6239اخبار امروز 1

صدای حوزه امروز

مَدرس‌های بی‌استاد؛ مدرسه‌ یا خوابگاه؟ شهیدانه خوی؛ نمونه ای از گروه های کوچک مردمی در عرصه جهاد فرهنگی روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب

2

مالکین «ابدویک روز» و حق شکایت از خواننده لس آنجلسی

  • کد خبر : 5437
  • 17 اسفند 1399 - 12:27
مالکین «ابدویک روز» و حق شکایت از خواننده لس آنجلسی
یک وکیل پایه یک دادگستری می‌گوید که کلیپ منتشر شده از خواننده لس‌آنجلسی از «جعل عمیق» علیه فیلم «ابد و یک روز» استفاده کرده و حق کپی رایت فیلم را نقض کرده است. بنابراین هم مالک و هم دادستانی به عنوان مدعی‌العموم، می‌توانند علیه وی شکایت کنند.

به گزارش صدای حوزه، با انتشار کلیپی جنجالی از یک خواننده لس‌آنجلسی به همراه بازیگر فیلم‌های غیراخلاقی که از یکی از سکانس‌های فیلم «ابدویک روز» استفاده کرده است، این سؤال مطرح شده است که آیا صاحبان این فیلم سینمایی می‌توانند در دادگاه‌ و مجامع حقوقی بین‌المللی از سازندگان این کلیپ شکایت کنند یا خیر؟

البته موضوع حریم قانونی فیلم‌های سینمایی در کشور ما سال‌ها است که دریده شده است و مشکلات قانونی آثار فرهنگی ما اعم از قاچاق، تحریف، سرقت و… به وفور دیده می‌شود. قبل‌تر نیز در این باره گزارشات و گفت‌وگوهایی با اصحاب فرهنگ و قانون داشتیم و به راهکارهای قانونی برای جلوگیری از مشکلات قانونی محصولات فرهنگی نیز اشاره شده است. چیزی که اشاره شده بود این نکته بود که تهیه‌کنندگان و مالکان فیلم‌ها خود در وهله اول باید دلسوز و پیگری مطالبات قانونی باشند و در کنار آنان دولت و مسئولین فرهنگی نیز وارد عمل شوند.

نکته خلاف قانون کلیپ منتشر شده، مسئله تحریف اثر فرهنگی و نقش قوانین کپی رایت فیلم است. در برخی از مصادیق، بعضاً سازنده آن هجو و یا تحریفی را علیه یک اثر فرهنگی و هنری می‌کند که منجر به نقض قوانین کپی رایت می‌شود که مورد اخیر نیز با این اتهام مطابقت دارد.

در این خصوص ابوذر نصرالهی وکیل پایه یک دادگستری نکاتی را از منظر حقوق مطرح کرد تا به شفافیت این موضوع از این منظر اشاره شود.

نصرالهی بیان کرد که «ماده ۱ قانون حمایت از  مؤلفین و مصنفین، فیلم‌هایی که با مجوز وزارت ارشاد تولید می‌شوند را مورد حمایت قرار داده است. براساس ماده ۱۹ همین قانون، هرگونه تغییر و یا تحریفی در یک اثر هنری و یا یک فیلم و نشر آن ممنوع اعلام شده است و براساس ماده ۲۵ همان قانون برای آن از سه ماه تا یک سال حبس پیش بینی شده است.

وی ادامه داد: کلیپ منتشر شده در فضای مجازی طبق بررسی‌های اولیه روشن است که از تکنیک جعل عمیق در فیلم «ابدو یک روز» استفاده کرده و عملاً حق کپی رایت فیلم را که جوایز خارجی را هم به دست آورده، با تحریف نقض کرده است. بنابراین طبق ماده ۷ و ۸ قانون مجازات اسلامی، صاحبان فیلم «ابدویک روز» می‌توانند به صورت کیفری در محاکم قانونی کشورشان علیه افرادی که مبادرت به ساخت این فیلم کردند، اقامه دعوی کنند. خصوصاً آنکه خواننده کلیپ مذکور یک ایرانی است که تابعیت ایرانی آن هنوز سلب نشده است و برای همین امکان اقامه دعوی را دارد.
این وکیل دادگستری در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره شکایت صاحبان فیلم ابدویک روز گفت: در نتیجه انتشار این کلیپ مبتذل اگر ذینفعان فیلم احساس کنند که فیلم ضرر و زیان مادی به آن وارد کرده است، می‌توانند از دادگاه‌ مطالبه خسارت کنند که برای رسیدگی به این قبیل موارد، شعبه‌ای تخصصی برای دعاوی بین‌المللی در مجتمع قضایی شهید بهشتی وجود دارد .

وی در پایان بیان کرد که در خصوص شکایت و ارائه کیفرخواست باید گفت که دو جنبه حق خصوصی و عمومی وجود دارد که اولی متعلق به سازنده فیلم است اما درباره حق عمومی، دادستان می‌تواند  به عنوان مدعی العموم علیه سازندگان کلیپ به خاطر جریحه دار کردن عفت عمومی و امنیت اخلاقی مردم، وارد عمل شود و متهم را تحت تعقیب قرارداده و از طریق پلیس بین‌المللی احضار کند.»

ناگفته نماند که این خواننده قبلاً نیز با حضور در عربستان سعودی و با اخد چندصد هزار دلار از پادشاه این کشور که در همپیمانی با آمریکا و اسرائیل نقش روشن و صریح دارد، منجر به واکنش‌های صریح و جدی فعالین فرهنگی مبنی بر وطن‌فروشی شد.

با این حساب باید گفت که برای شکایت علیه این خواننده لس‌آنجلسی هم سازندگان فیلم و هم دادستان کشور می‌توانند علیه وی اقدام حقوقی انجام دهند.

باید دید که واکنش صاحب فیلم و دادستانی کشور چه خواهد بود؟ آیا با اقدام به موقع جلوی ساخت مصادیق ناهنجار اخلاقی دیگر را گرفت یا خیر؟

از سوی دیگر باید دید که چرا تهیه‌کنندگان سینمای ایران نسبت به اقدام علیه خاطیان حقوقی فیلم‌ها و آثارشان اقدامی نمی‌کنند و با سکوت از کنار آنان گذر می‌کنند؟

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=5437
  • منبع : tasnimnews.com

مطالب مرتبط

16اسفند
به بهانه سریال حبیب
24اردیبهشت
طرح مجلس برای احزاب؛ از ممنوعیت فعالیت تجاری تا نحوه ثبت و روش های انحلال
13اردیبهشت
استفاده از استارتاپ ها و شرکت های دانش بنیان
راهبرد توانمندسازی موسسات قرآنی در بیان حجت الاسلام محمد رحمانی؛

استفاده از استارتاپ ها و شرکت های دانش بنیان

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.