• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
کل اخبار 6239اخبار امروز 1

صدای حوزه امروز

مَدرس‌های بی‌استاد؛ مدرسه‌ یا خوابگاه؟ شهیدانه خوی؛ نمونه ای از گروه های کوچک مردمی در عرصه جهاد فرهنگی روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب

8

آثار انس مادر با قرآن و نماز شب در شخصیت و ظاهر کودک

  • کد خبر : 19444
  • 10 مرداد 1400 - 17:50
آثار انس مادر با قرآن و نماز شب در شخصیت و ظاهر کودک
تربیت کردن و زمینه‌سازی برای آرامش کودک نه از دوران هفت سالگی شروع می‌شود، نه سه سالگی و نه چند ماهگی. در حدیث و روایت‌های زیادی به اهمیت دوران بارداری و سلامت روحی و روانی مادر باردار اشاره شده است که نشان می‌دهد این دوران نه فقط برای مادر، بلکه برای فرزند او هم بسیار مهم و تأثیرگذار است.

تربیت کردن و زمینه‌سازی برای آرامش کودک نه از دوران هفت سالگی شروع می‌شود، نه سه سالگی و نه چند ماهگی. در حدیث و روایت‌های زیادی به اهمیت دوران بارداری و سلامت روحی و روانی مادر باردار اشاره شده است که نشان می‌دهد این دوران نه فقط برای مادر، بلکه برای فرزند او هم بسیار مهم و تأثیرگذار است. درواقع اضطراب یا آرامش روانی مادر در دوران بارداری به جنین او منتقل شده و هر دو را تحت تأثیر قرار می‌دهد. پس برای اینکه مادر و کودک او، هر دو، در آرامش و سلامت روحی و جسمی باشند باید هم مادر و هم اطرافیان او مواردی را در نظر داشته و رعایت کنند.

در گفتگو با دکتر فاطمه سلیمانی، استاد حوزه و کارشناس اسلامی، انجام داده به بررسی توصیه‌های دینی به مادران در ایام بارداری پرداخته است. آن طور که این کارشناس اسلامی توضیح می‌دهد، خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: «و اتقوا الله الذى تسائلون به و الارحام» در تفسیر مجمع البیان به نقل از امام باقر علیه السلام روایت شده که آن حضرت فرموده‌اند: «معناى تقواى از ارحام این است که از قطع رحم بپرهیزید.» باید توجه داشت که چنین دستوری به طور مطلق آمده و افرادی که گمان می‌کنند در دوران بارداری نباید با دوستان و اقوام رفت و آمد داشته باشند، کاملاً در اشتباه هستند. همچنین شرکت در مجلس اهل بیت علیهم السلام و همچنین مشرف شدن به اماکن زیارتی بسیار مهم و مؤثر خواهد بود. در عین حال ریختن اشک در این مراسم و هیئت‌ها هم موردی است که نباید آن را فراموش کرد. چراکه قطره اشکی برای امامان معصوم علیهم السلام ریخته می‌شود، عامل تزکیه نفس و سلامت روح و روان مادر و کودک او خواهد شد.

همنشینی با آیهها

یکی از مواردی که در دین اسلام بارها مورد تأکید قرار گرفته، این است که خانمی که فرزند در راه دارد، تلاوت قرآن را فراموش نکند. انس با قرآن کریم در این دوران چه آثاری بر روان مادر و فرزند او دارد؟

همین طور است. در کتاب بحار الانوار به نقل از امام صادق علیه السلام نوشته شده که آن حضرت فرمودند: «خواندن سوره‌های مبارکه مریم و محمد در دوران بارداری مفید است.» بعضی از حدیث شناسان این روایت را این طور تفسیر کرده اند که اشاره حضرت از سوره مریم به دختر بودن جنین است و مقصود از سور محمد، پسر بودن او است.

به عبارت دیگر باید توجه داشت که تلاوت هر دو سوره تأکید شده، مربوط به هر دو جنس دختر و پسر است. همچنین مادر باید در تلاوت این سوره‌ها و همچنین ختم قرآن کریم تداوم و استمرار داشته باشد. زیرا در مورد اینکه چه سوره‌هایی از قرآن کریم برای سلامت مادر و نفس جنین و همچنین آسان بودن بارداری و وضع حمل مفید است، روایت‌های متنوعی نقل شده است.

حفظ وضو و نماز شب

نکته دیگری که در کتاب بحار الانوار به نقل از امام باقر و امام صادق علیهما السلام بر آن تأکید شده، این است که خانم‌های مسلمان سعی کنند در طول مدت بارداری تا حد امکان دائم‌الوضو باشند. درواقع وضو داشتن نوعی آمادگی برای تقرب به سوی خداوند محسوب می‌شود و روح و نفس مادر و جنین او را نورانی و روشن می‌کند.

خواندن نماز شب هم نکته دیگری است که برای سلاکت نفس و آرامش روحی خانم باردار مفید محسوب می‌شود. در روایت‌های متعددی به نقل از امام باقر و امام صادق علیهما السلام، به جا آوردن نماز شب به زنان باردار توصیه شده است.

صله رحم یعنی آرامش خاطر

چه روش دیگری برای تمدد اعصاب و آرامش خاطر مادر در این دوران وجود دارد؟

دوران بارداری به طور معمول حدود نه ماه زمان می‌برد تا اینکه نوزادی متولد شود. در این مدت خانم باردار نمی‌تواند و البته نباید رفت و آمدهای خود با خانواده و اقوام را قطع کند به این بهانه که توانایی جا به جا شدن را ندارد و یا اینکه همسرش چنین اجازه‌ای به او ندهد.

نکته قابل توجه این است که خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: «و اتقوا الله الذى تسائلون به و الارحام» در تفسیر مجمع البیان به نقل از امام باقر علیه السلام روایت شده که آن حضرت فرموده‌اند: «معناى تقواى از ارحام این است که از قطع رحم بپرهیزید.» باید توجه داشت که چنین دستوری به طور مطلق آمده و افرادی که گمان می‌کنند در دوران بارداری نباید با دوستان و اقوام رفت و آمد داشته باشند، کاملاً در اشتباه هستند.

بنابراین برقراری صله رحم در دوران بارداری هم باید همچنان ادامه داشته باشد، چراکه در ایجاد روحیه مادر بسیار مؤثر است. در این شرایط همسر و اقوام او باید مراقب باشند تا شرایطی را ایجاد نکنند که او را دچار ترس، اضطراب با شوک عصبی کنند.

از طرف دیگر ابتلا به افسردگی در طول دوران بارداری و بعد از وضع حمل، موضوعی است که بسیاری از خانم‌ها با آن مواجه می‌شوند.

در این خصوص باید دانست که رفت و آمد با دوستان و آشنایان، احتمال ابتلا به افسردگی را کاهش می‌دهد و تا اندازه ای می‌تواند سلامت روحی و روانی او را تضمین کند. البته این مورد در کنار تلاوت مداوم قرآن کریم نقش پررنگ‌تر و مؤثرتری خواهد داشت.

شرکت در مجلس اهل بیت علیهم السلام

در موراد بسیار زیادی به خانم‌های باردار توصیه شده است که در مجالس امامان معصوم علیهم السلام شرکت کنند و تا حد امکان به آنها ابراز ادب و ارادت کنند. دلیل این توصیه اکید چیست؟

شرکت در مجلس حضرت سید الشهدا امام حسین علیه السلام و همچنین مشرف شدن به اماکن زیارتی بسیار مهم و مؤثر خواهد بود. در عین حال ریختن اشک در این مراسم و هیئت‌ها هم موردی است که نباید آن را فراموش کرد. چراکه قطره اشکی برای امامان معصوم علیهم السلام ریخته می‌شود، عامل تزکیه نفس و سلامت روح و روان مادر و کودک او خواهد شد.

رفتن به زیارتگاه برای مادری که باردار است بسیار توصیه شده؛ چراکه حتی نگاه به ضریح مطهر امامان معصوم و نواده‌های پاک و بزرگوار آنها علیهم السلام هم در زیبایی باطن مادر و جنین اثر زیادی دارد که طبیعتا منجر به زیبایی ظاهر و صورت جنین می‌شود و این زیبایی‌ها عمدتاً پایدار است. در عین حال همان آرامشی که مادر در اثر حضور در این مکان‌ها دریافت می‌کند، جنین هم از آن آرامش برخوردار خواهد شد.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=19444
  • منبع : tasnimnews.com

مطالب مرتبط

29اردیبهشت
بررسی فقهی حقوقی اتانازی (مرگ خودخواسته)
در برنامه فقه پویا صورت گرفت؛

بررسی فقهی حقوقی اتانازی (مرگ خودخواسته)

29اردیبهشت
پیشنهاد تدارک دارالقرآن های کوچک محلی در طرح نهضت ملی مسکن
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح کرد؛

پیشنهاد تدارک دارالقرآن های کوچک محلی در طرح نهضت ملی مسکن

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.