• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
کل اخبار 6233اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد زنگ هایی که در حوزه همیشه دیر به صدا در می آیند! امتداد اجتماعی روحانیت و جیغ های بنفش اصحاب مدرنیته!

6

درمان افسردگی بارداری در قرآن کریم

  • کد خبر : 10443
  • 10 تیر 1400 - 16:02
درمان افسردگی بارداری در قرآن کریم
دوران بارداری پر از فراز و نشیب و استرس های مخصوص به خود است. یک خانم باردار در بیشتر زمانها تنها به سلامت جنین خود فکر می کند و ممکن است توجه کافی به حالات روحی و رفتاری خود ندهد و تغییرات رفتاری خود را به نوسانات هورمونی مخصوص دوره بارداری نسبت دهد. اما یک زن باردار باید بداند که در دوران بارداری نیز ممکن است به افسردگی مبتلا شوند زیرا تغییرات بدن در دوران بارداری، فرد را مستعد ابتلا به افسردگی می کند.

خداوند بهترین روش برای درمان افسردگی در دوران بارداری و پس از آن را به حضرت مریم(ع) سفارش کرده است و امروزه این روش از نظر علمی به اثبات رسیده است.

تغییرات هورمونی در دوران بارداری تا حدودی می تواند با کمک اکسی توسین و پرولاتین در مقابل اختلالات روانی مبارزه کند اما اگر سابقه اختلالات روان پزشکی از قبل وجود داشته باشد، این بیماری تشدید خواهد شد.

به همین دلیل در صورت ابتلا به افسردگی باید قبل از بارداری، اقدام به درمان نمود چرا که ممکن است افسردگی به رشد جنین آسیب برساند. همچنین پس از زایمان به دلیل کاهش سریع هورمونها، احتمال افسردگی افزایش پیدا می کند.

از هر ۱۰ خانم باردار یک نفر به افسردگی مبتلا می شود. باید توجه داشت که عدم درمان افسردگی روی توانایی مادر در مراقبت از خود و نوزاد تاثیر منفی می گذارد.

برخی از رفتارهای بعد از زایمان مانند گریه و احساس غم از نشانه های افسردگی نیستند و در روزهای اولیه بعد از زایمان از بین می روند اما همانطور که ذکر شد همان یک نفر از ده نفر دچار افسردگی می شود که به درمان تخصصی نیاز دارد.

درمان افسردگی دوران بارداری و بعد از آن

تغییرات هورمونی در طول بارداری می تواند بر مواد شیمیایی مغز که به طور مستقیم با اضطراب و افسردگی در ارتباط هستند، تأثیر بگذارد. این رفتارها در شرایط دشوار زندگی منجر به افسردگی در دوران بارداری می شوند.

محققان میزان تأثیر ورزش بر درمان افسردگی خانمهای باردار مورد بررسی قرار دادند. این مطالعات به منظور ارزیابی حالت روانی آن ها، بررسی علائم افسردگی و همچنین تعیین سطح فعالیت بدنی در هر کدام از مادران طی سه مرحله «قبل از آغاز برنامه ورزش»، «بعد از پایان برنامه که هشت هفته زمان برد» و «تأثیر برنامه پس از گذشت ۴ هفته» انجام شد.

نتایج منتشر شده این مطالعه توسط مجله «فیزیوتراپی» وابسته به انجمن فیزیوتراپی آمریکا نشان داد تعداد مادرانی که قبل از انجام این پژوهش با خطر جدی افسردگی بعد از زایمان مواجه بودند، از بین کل مادرانی که درس های آموزشی را دریافت کرده و تمرین های ورزشی مخصوص را انجام داده بودند؛ تقریبا به نصف رسیده بود.

در این تحقیق مشخص شد زنانی که در این برنامه ورزشی شرکت کرده اند در مقایسه با زنان بارداری که فعالیت های دیگر انجام داده بودند، به بهبودی بیشتری در حالت روانی و افسردگی دست یافتند و علایم افسردگی در آن ها به صورت آشکاری کاهش یافته بود؛ تأثیر این برنامه نیز تا ۴ هفته پس از پایان برنامه ورزشی ادامه داشت.

این مطالعات بر روی اهمیت انجام برخی تمرین های ورزشی برای زایمان آسان تاکیر می کند، زیرا تجربه ثابت کرده است که فعالیت های ورزشی سبک برای مادر و کودک مفید است و با تحریک گردش خون، به تأمین بهتر غذا برای جنین و رشد و افزایش ضریب هوشی او نیز کمک می کند.

درمان افسردگی بارداری در قرآن کریم

تحقیقات علمی بر اهمیت فعالیت و ورزش جهت درمان افسردگی در دوران بارداری و پس از زایمان تأکید می کند، این در حالی است که ۱۴ قرن پیش، قرآن کریم به آن اشاره کرده است.

خداوند عزوجل در آیات ۲۴ تا ۲۶ سوره مبارکه مریم با خطاب به حضرت مریم(س) می فرماید:

  • «فَنَادَاهَا مِنْ تَحْتِهَا أَلَّا تَحْزَنِی قَدْ جَعَلَ رَبُّکِ تَحْتَکِ سَرِیًّا»

پس از زیر [پای] او [فرشته] وی را ندا داد که غم مدار پروردگارت زیر [پای] تو چشمه آبی پدید آورده است،

  • « وَهُزِّی إِلَیْکِ بِجِذْعِ النَّخْلَهِ تُسَاقِطْ عَلَیْکِ رُطَبًا جَنِیًّا»

و تنه درخت‏ خرما را به طرف خود [بگیر و] بتکان بر تو خرمای تازه می ریزد،

  • « فَکُلِی وَاشْرَبِی وَقَرِّی عَیْنًا….» (و بخور و بنوش و دیده روشن دار).

در این آیات خداوند به صراحت به حضرت مریم(س) توصیه می کند که ناراحت و اندوهگین نباشد، سپس امر می کند که با جنب و جوش درخت را تکان دهد.

علاوه بر این خواندن روزانه یک بار سوره یس برای آرامش قلب و نشاط روحی بسیار موثر است. از خواندن و یا گوش دادن به تلاوت سوره یاسین نباید غافل شد.

خداوند در قرآن می فرماید: «الَّذِینَ آمَنُواْ وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُم بِذِکْرِ اللّهِ أَلاَ بِذِکْرِ اللّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ»، همان کسانی که ایمان آورده‏ اند و دل هایشان به یاد خدا آرام می ‏گیرد، آگاه باش که با یاد خدا دل ها آرامش می یابد؛ یاد خدا مصداق عینی برای درمان افسردگی و ناامیدی است.

قرآن کریم خود را در آیات متعدد «شفا» معرفی کرده است. منظور از شفا، درمان بیماری های روان و قلب است. بیماری هایی از قبیل:کفر، شرک، نفاق، بخل، حسد، کینه و ….، یعنی قرآن درمان و شفای آلودگی های معنوی و روانی است.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=10443
  • منبع : namnak.com

مطالب مرتبط

29فروردین
اثرات دیدن خشونت والدین بر کودکان
از افسردگی و اضطراب تا چالشهای فیزیکی و آزار جسمی؛

اثرات دیدن خشونت والدین بر کودکان

24فروردین
سالمندان توجه ویژه به آلودگی هوا کنند/خودداری از ورزش کردن در فضای باز
در گفت‌وگو با متخصص حوزه سالمندشناسی مطرح شد؛

سالمندان توجه ویژه به آلودگی هوا کنند/خودداری از ورزش کردن در فضای باز

28اسفند
معرفت شناسی ورزش از صنعت سرگرمی تا چماق دیپلماتیک در خدمت گلوبالیزم
یادداشتی درباره ماهیت و معرفت شناسی ورزش در عصر جدید به بهانه تحریم های ورزشی روسیه؛

معرفت شناسی ورزش از صنعت سرگرمی تا چماق دیپلماتیک در خدمت گلوبالیزم

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.