• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
کل اخبار 6233اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد زنگ هایی که در حوزه همیشه دیر به صدا در می آیند! امتداد اجتماعی روحانیت و جیغ های بنفش اصحاب مدرنیته!

6

ازدواج سفید؛ سرنوشتی سیاه

  • کد خبر : 6485
  • 24 اسفند 1399 - 10:50
ازدواج سفید؛ سرنوشتی سیاه
اگرچه در این ازدواج شناسنامه‌ها سفید می ماند اما سیاه ترین سرنوشت می‌تواند در انتظار علاقه مندان به این ازدواج باشد.

سیاست شیوع لذت جویی برای رسیدن به اهداف، از جمله سیاستهای ضد فرهنگی است که توسط غرب تبلیغ می شود و ترویج ازدواج سفید نیز از مصادیق این نوع سیاستهاست چراکه هیچ چیز به اندازه رسیدن به لذات جنسی توانایی ایجاد تزلزل در عقیده را ندارد؛ ازدواج سفید در نگاه اسلام از جایگاه شرعی برخوردار نیست و از حیث قانونی نیز جرم محسوب شده و مجازات دارد.

 از جمله ویژگی های دین اسلام، توجه به نیازهای گوناگون انسان است و آنچه سبب کامل خواندن این دین دانسته شده، پاسخگویی همه جانبه ی قوانین آن است؛ ازدواج، آن هم در چهارچوب قواعد دینی، تنها راه برگزیده دین در برابر نیازهای جنسی انسان است و در آموزه های اسلام بسیار مورد سفارش قرار گرفته است.

پیامبر اکرم (ص) فرموده است که «در پیشگاه الهی چیزی دوست‌داشتنی‌تر از خانه‌ای نیست که براساس آیین اسلام با ازدواج آباد شود.»

امروزه ادعای جوامع غربی از طریق ارائه سبکهای مدرن به جامعه جهانی، گوش فلک را کر کرده اما نگاهی موشکافانه به این سبکها، بساط این ادعاها را به راحتی  بر می چیند.

از جمله سبکهای ارائه شده در امر ازدواج توسط غرب، ازدواج سفید یا سپید است بدین معنا که زن و مرد می توانند در قالب روابط دوستانه و بدون ازدواج با یکدیگر همخانه شوند و از یکدیگر بهره ی جنسی ببرند؛ گویا تنها هدف از این روابط لذت جنسی بوده و اطلاق ازدواج بر این روابط تنها سرپوشی جهت به رسمیت شناختن آن است.

ازدواج در نگاه اسلام امری روشمند و قانون مند بوده و هرچیزی  که به آن مربوط شود دارای احترام و اعتبار است چرا که ازدواج شرعی همسو با شرع و قانون است و افراد،  ملزم به رعایت قوانین فردی و اجتماعی هستند.

نقش زن و مرد نیز معین و جایگاه آنها واضح و برای هر یک از آنها در امر ازدواج شرعی، حقوق و وظایفی تعریف می شود.

فرزندان حاصل از ازدواج شرعی نیزدارای حق می باشند و والدین موظف به نگهداری آنها و تامین نیازهایشان هستند.در این ازدواج حق حیات برای فرزندان محفوظ است وبه همین دلیل حتی سقط جنین حرام می باشد و این در حالی است که در ازدواج سفید جایگاه زن بودن و مرد بودن و حقوق و وظایف آنها در برابر یکدیگرهیچ اعتباری ندارد و هر یک از زن و مرد هر موقع که دلشان بخواهد می توانند همخانگی با یکدیگر را متوقف نمایند.

از جمله آسیب های این روابط، آمار بالای سقط جنین است، زیرا وقتی کسی خودش را در جایگاه مادری و پدری تصور نمی کند و رویای والد شدن ندارد به راحتی می تواند فرزند خود را نادیده بگیرد بنابراین فرزندان نیز در این ازدواج پشتوانه اخلاقی، حقوقی، مادی و معنوی ندارند و مسئولیت نفقه و حضانت آنها را هیچ یک از والدین برعهده نمی گیرند.

سیاست شیوع لذت جویی برای رسیدن به اهداف، از جمله سیاستهای ضد فرهنگیست که توسط غرب تبلیغ می شود و ترویج ازدواج سفید نیز از مصادیق این نوع سیاستهاست چرا که هیچ چیز به اندازه ی رسیدن به لذات جنسی توانایی ایجاد تزلزل در عقیده را ندارد.

با توجه به تاثیرات نامطلوب این ازدواج، ازدواج سفید در نگاه اسلام از جایگاه شرعی برخوردار نیست و از حیث قانونی نیز جرم محسوب شده و مجازات دارد.

تن دادن به ازدواج سفید در واقع به معنی این است که زن و مرد تمایلی به رعایت قواعد و قوانین جامعه ندارند و این عدم تمایل خودش نشان دهنده این است که اصولا کسانی زیر بار این ازدواج می روند که افراد بی مسئولیتی هستند لذا پیشنهاد این ازدواج توسط افراد خودش می تواند هشداری باشد مبنی بر نامناسب بودن آن شخص، چرا که مهمترین شرط در امر ازدواج مسئولیت پذیری است.

خانم ها توجه کنند که افرادی که پیشنهاد دهنده ازدواج سفید به آنها هستند اکثرا افرادی مسئولیت ناپذیر می باشند که فقط هدفشان رسیدن به تمتعات جنسی و شانه خالی کردن از بار مسئولیتهاست.

ازدواج در اسلام با هدف تبدیل شدن «من»  به «ما» شکل می گیرد و انگیزه این است که انسان با تشکیل خانواده از منیت ها گذر کرده و جز خود، به دیگری نیز بیاندیشد به همین دلیل سهم مادی و معنوی در این ازدواج محفوظ است.گویا زن و مرد سهم روزانه از محبت دیدن و محبت کردن دارند و این عواطف به فرزندان نیز منتقل می شود اما در ازدواج سفید زن و مرد هر موقع که دلشان بخواهد می توانند به همه چیز پشت پا زده و خانه راترک نمایند چرا که هیچ مسئولیت عاطفی و مادی و معنوی بر عهده ی یگدیگر ندارند.

عدم امنیت روانی برای زنان

عدم امنیت روانی برای زنان از دیگر اثرات سوء این نوع ازدواج قلمداد می شود و با توجه به وجود احساسات و عواطف فراوان در زنان، این گروه بیش از مردان در معرض آسیب می باشند .

برخی ازدواج سفید را شبیه ازدواج موقت می دانند در حالی که هیچ قرابتی بین این دو نیست چراکه در ازدواج موقت نیز همچون دائم تمام حقوق و وظایف معین و مشخص  و تکلیف فرزند نیز در این ازدواج روشن است.

اگرچه وجود مشکلات اقتصادی، سیاسی و فرهنگی در کشور شرایط ازدواج را بر جوانان بسیار سخت نموده است اما قطعا ازدواج سفید نمی تواند راه مناسبی برای رهایی از این مشکلات باشد.

درازدواج سفید، زن و مرد حاضر به تعهد دادن در هیچ محضری نیستند و پای هیچ قانونی را درامر ازدواج امضا نمی کنند، همین مسئله می تواند دلیلی بر عدم مسئولیت پذیری آنها باشد؛ تبیین فلسفه چرایی ازدواج فارغ از مباحث جنسی برای جوانان از طریق خانه و اجتماع می تواند در انتخاب درست موثر باشد اما ازدواج سفید با روابط آزاد و بی قید و بند در جامعه هیچ فرقی ندارد و صرف اضافه کردن یک عنوان بر یک رابطه نمی توان لباس مشروعیت و یا حتی مقبولیت بر آن پوشاند.

ازدواج سفید، از یک طرف محصول عدم توجه خانواده ها به آسان گیری ازدواج جوانان است و از سوی دیگر مولود بی کفایتی برخی مسئولان می باشد چراکه وقتی خانه و جامعه بستر مناسب را فراهم نکند، روش های جایگزین ولو غیر شرعی مورد استقبال قرار می گیرد. البته کم رنگ بودن معنویت و سستی در اعتقادات برخی از جوانان نیز مزید بر علت است.متاسفانه از حیث تربیتی نیز دچار مشکل هستیم وخویشتن داری در شرایط گناه را به فرزندانمان آموزش نداده ایم.

اگرچه در این ازدواج شناسنامه ها سفید می ماند اما سیاه ترین  سرنوشت می تواند در انتظار علاقمندان به این ازدواج باشد.

زندگی مجردی جوانان مخصوصا مردان، بستر مناسبی را برای ازدواج های سفید فراهم می کند. برخی از خانواده ها خیلی راحت به جدا زندگی کردن فرزندشان در خانه ی مجردی تن می دهند و از عوارض این امر غافلند.

اینکه مطابق با آمار، در سال‌های اخیر از تعداد ازدواجهای رسمی کم شده می تواند زنگ خطری باشد مبنی بر اینکه حواسمان به ازدواجهای جایگزین باشد.

اگرچه این پدیده هنوز در جامعه  ما پررنگ نشده و افراد کمی درگیر آن هستند اما با استمرار مشکلات تربیتی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی، وجود چنین سبکی در جامعه ی ما میتواند با گذشت زمان قوت بگیرد.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=6485
  • منبع : khabaronline.ir

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.