• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
کل اخبار 6238اخبار امروز 1

صدای حوزه امروز

شهیدانه خوی؛ نمونه ای از گروه های کوچک مردمی در عرصه جهاد فرهنگی روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است

7
یک جمعیت پژوه و کارشناس حوزه خانواده عنوان کرد:

شکوه و شیرینی اولین تجربه مادری را عقب نیندازید!

  • کد خبر : 36993
  • 05 بهمن 1400 - 15:44
شکوه و شیرینی اولین تجربه مادری را عقب نیندازید!
بهزاد خلیلی، جمعیت پژوه و کارشناس حوزه خانواده گفت: مردم و به ویژه زنان ایرانی با وجود ۳ یا ۴ فرزند موافق هستند اما در عمل این اتفاق رخ نداده است و تولد اولین فرزند هم دیر اتفاق می‌افتد.

به گزارش صدای حوزه، بهزاد خلیلی پژوهشگر حوزه جمعیت، اظهار کرد: مادر یک واژه مهم و تعبیر مقدس در ادبیات ما ایرانیان است و نه فقط در فرهنگ پیوند خورده ما با اسلام، مادر پیش از آن‌هم از جایگاه والایی برخوردار بوده است.

وی تصریح کرد: درصد بسیار بالایی از خانم‌ها دوست دارند که مادر بودن را تجربه کنند و حس خوبی به این مسئله دارند و برآمده از فطرت پاک ایرانیان است که دوست دارند پدر یا مادر بچه‌‌ای باشند.

۳ فرزند یا بیشتر…

این جمعیت پژوه خاطرنشان کرد: نتایج پیمایش‌های ملی نشان می‌دهد که بیش از ۶۰ درصد از خانم‌های ایرانی ۳ یا بیش از ۳ بچه‌ را دوست دارند و از طرف دیگر نرخ باروری کل در ایران ۱/۶ است و خیلی پایین‌تر از سطح جایگزین است اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که نرخ باروری نکاحی(فرندآوری زنان متاهل) به ویژه با توجه به شرایط کنونی جهان عدد ۲/۷ نرخ بالا و خوبی است.

آثار-و-فواید-فرزند-آوری - مادر

خلیلی اضافه کرد: علل افزایش میانگین سن مادری در کشور متعدد است و در حال حاضر میانگین سن ازدواج برای خانم‌های ایرانی ۲۳ و نیم سالگی است و میانگین سن اولین تجربه مادری حدود ۲۹ سال است و خیلی فاصله بین این دو میانگین است.

مردم  نگاهی روشن و شفاف به مقوله تشکیل خانواده دارند

وی تاکید کرد: مردم یک نگاه روشن و شفافی به مقوله تشکیل خانواده دارند و حرفشان را زده‌اند و به نظر مردم به ویژه زنان ایرانی با وجود ۳ یا ۴ فرزند موافق هستند اما در عمل این اتفاق رخ نداده است و تولد اولین فرزند هم دیر اتفاق می‌افتد.

این پژوهشگر یادآور شد: سن ازدواج روندی صعودی دارد و همچنین سن مادری هم با این روند صعودی روبرو است و علل عدم فرزندآوری هم به مردم و هم به خود حکومت بازمی‌گردد و هیچکدام صد در صد مقصر نیستند.

وی اضافه کرد: اینطور نیست که برخی فکر می‌کنند هر چه سن مادر شدن بالاتر برود و این باعث می‌شود که مادر دیگر شور و اشتیاق سن جوان‌تر بودن خود را نداشته باشد که پا به پای فرزند خود جلو بیاید.

اولین تجربه مادری مهم است

وی اضافه کرد: هر چقدر در اولین تجربه مادری تاخیر بیوفتد، الگوی باروری فرد شرایط بارداری خوبی را طی نکند و او را دچار مشکل می‌کند.

این پژوهشگر حوزه جمعیت خاطرنشان کرد: تولد فرزند اول و تجربه حس مادری برای اولین بار تاثیر ویژه‌ای در ادامه مسیر باروری خانواده دارد و در ایران جای این مسئله خوب نیست و دیر اتفاق می‌افتد و به تبع آن فرزندآوری و الگوی آن در خانواده‌های ایرانی محل خدشه است.

خلیلی همچنین اضافه کرد: برای خانم‌هایی که دوست دارند مادر باشند اما هنوز ازدواج نکرده‌اند، باید امکان ازدواج به هنگام این افراد را تسهیل کرده و از طرف دیگر خانم‌های متاهلی را داریم که شرایط بارداری ندارند و نابارور هستند و حکومت باید در رفع مشکل و درمان آن‌ها کمک کند و دغدغه زنانی که امکان مادر شدن دارند را نیز حکومت باید برطرف کند و خود این مادران هم باید در نوع تفکر خود در این خصوص تغییر ایجاد کنند.

بیشتر بخوانید:

روز مادر آمریکایی‌ها

مامابلاگر ها، مادرانی موفق یا ایجاد کننده کودکان کار مجازی؟

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=36993
  • منبع : خبرگزاری دانشجو

مطالب مرتبط

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.