• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
کل اخبار 6238اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

شهیدانه خوی؛ نمونه ای از گروه های کوچک مردمی در عرصه جهاد فرهنگی روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است

13

زوج‌ها مراقب روابط مجازی شان باشند!

  • کد خبر : 26241
  • 03 مهر 1400 - 15:38
زوج‌ها مراقب روابط مجازی شان باشند!
با گسترش فضای مجازی و شبکه های اجتماعی ، وقت زیادی از افراد در طول شبانه روز درگیر این فضاها با اهداف مختلف می شود. زن و شوهرها از جمله جامعه هدف این فضا هستند که اگر مراقب نباشند، آسیب های زیادی دامن زندگی شان را می گیرد که از جمله آن بی میلی به همسر، بی توجهی به کانون خانواده و در شکل وسیع طلاق خواهد بود.

به گزارش صدای حوزه، اینترنت و فضای مجازی به عنوان یکی از ره آوردهای تکنولوژی جدید هم تأثیرات مثبت و هم منفی در زندگی خانواده ها داشته است که البته اگر بدون آگاهی و هوشیارانه مورد استفاده قرار نگیرد، همین فضای مجازی زمینه ساز آسیب های زیادی در بین روابط زناشویی افراد می شود. ورود گوشی های همراه با ارتباطات نامحدود روابط زن و شوهرها و فرزندان را در خانواده ها دچار تغییرات زیاد کرده است به طوریکه امروزه شاید خیلی خانواده ها را ببینیم که نقش ها در آنها تغییرات کرده و حرمت ها در آنها متلاشی شده است.

در صورتی که این فضای مجازی با کاهش آموزه های دینی در خانواده ها ، دوری از شریعت و کم رنگ شدن حرمت ها همراه باشد، باعث متلاشی شدن خانواده ها می شود. شبکه های مبایلی این روزها انسان ها را به واقع از هم دور کرده است، زن و شوهرها شاید این روزها آن اندازه که در فضای مجازی با دیگران در ارتباط هستند با هم صحبت نمی کنند و این خود یک تهدید بزرگ برای همسران است و خانواده ها در این زمینه می بایست آگاهی رسانی شده و مدیریت صحیح کسب کنند.

از جمله نتایج و عواقب منفی استفاده زیاد زوجین از فضای مجازی می توان به:

-بی اعتمادی در زندگی مشترک

زوجینی که صبح تا شب سرکار هستند و شب ها نیز سرشان در گوشی است، ناخواسته بعد از مدتی به هم بدگمان و بی اعتماد می شوند چرا که از هم فاصله می گیرند و این امر باعث کمرنگ شدن روابط عاطفی شان می شود پس با هر مشکلی تصور می کنند که طرف مقابلشان به دیگری علاقه ندارد یا وارد رابطه عاطفی با دیگری شده است.

-تغییر در طرز فکر افراد

زن و شوهری که تا قبل از توجه زیاد به فضای مجازی زندگی خوب و خوشی در حد قناعت با داشته هایشان داشته اند حال دیگر تفکرشان از زندگی شاد و خوشبخت و خانه و زندگی تغییر کرده است و احساس نارضایتی می کنند.

-تضعیف روابط چهره به چهره

حضور زیاد  در فضای مجازی باعث دور شدن افراد و کمرنگ شدن صمیمت ها می شود.

-افزایش فضای مقایسه در شبکه های اجتماعی

با توجه به تعدد و تنوع در شبکه های اجتماعی، فضای مقایسه فراهم شده و افراد مدام خود و زندگی شان را با دیگران مقایسه می کنند همین باعث سردی روابط می شود.

-خیانت و طلاق

پدیده خیانت در شبکه های اجتماعی خیلی پنهان و خزنده به زندگی زناشویی افراد می تواند نفوذ کند و باعث طلاق عاطفی و طلاق شود. بهرحال هر زندگی مشترکی نواقصی دارد اما روابط مجازی با دیگران می تواند این خلاءها را نامحسوس پر کند. براساس پژوهش ها در ۲۰ تا ۲۵ درصد پرونده‌های طلاق در دادگاه‌های خانواده کشور کلمه فیس‌بوک ذکر شده و ۵۶درصد طلاق ­ها مستقیم یا غیر مستقیم با شبکه ­های اجتماعی مرتبط است.

چگونه از زندگی مان در مقابل فضای مجازی مراقبت کنیم؟

حال با همه این اوصاف سوال اصلی این است که چطور می توانیم به افراد در زمینه اگاهی افزایی و مراقبت از نهاد خانواده در مقابل فضای مجازی کمک کنیم.

-اجازه ورود غریبه ها به حریم خصوصی زندگی تان را ندهید

فضای مجازی، فضای نرمی است که گاه خیلی آهسته افرادی را وارد روابط و حریمتان می کند که ناخودآگاه متوجه آن نمی شوید در واقع به اسم یک درددل یک آشنایی یا همدردی یک مرتبه می بینید، زندگی تان نشانه رفته است اینطور مواقع باید آگاه باشید که کسی حتی مجازی وارد حریم شخصی شما و همسرتان نشود و دلیلی هم ندارد که درددلی با یک فرد دیگری به جز همسرتان در هر زمینه ای داشته باشید که همسرتان از آن بی اطلاع است.

-مشکلاتتان را با همسرتان در میان بگذارید

گفت وگو کلید رفع مشکلات است حتی اگر خیلی عصبانی یا ناراحت هستید بهتر است با همسرتان صحبت کنید تا اینکه به دیگرانی در فضای مجازی اعتماد کنید که نمی شناسیدشان! هر توجه و هر برآورده شدن خواسته ای در فضای مجازی زندگی شما نمی شود ،  بهتر است شب هنگام که به منزل می روید گوشی مبایلتان را کنار بگذارید و به همسرتان و روزی که گذرانده توجه کنید و با اشتیاق به حرف هایش گوش دهید.

-کار و زندگی شخصی را از هم جدا کنید

خیلی از افراد ممکن است این روزها کارهایشان را در منزل انجام دهند ومدام مجبور باشند آنلاین در فضای مجازی باشند، زمان کار به کار بپردازید و زمان خانواده را بدون اینترنت و گوشی و اخبار باشید.

-رمز گوشی تان را به همسرتان بگویید

یکی از دلائل بی اعتمادی زوجین ، وجود رمز بر گوشی همسران است درست است که مبایل یا لب تاب وسیله شخصی است اما چه علتی دارد که رمز آن را همسرتان نداند؟ بهتر است اگر رمز هم برای آن می گذراید به همسرتان بگویید.

-همسرتان را هم عضو شبکه های مجازی کنید

اگر در شبکه های خاصی عضو هستید، بهتر است همسرتان را هم در صورت ممکن عضو کنید تا در جریان پیام های رد و بدل شده باشد. حتی اگر همسرتان گوشی مبایل شما را برداشته ، حساسیتی نشان ندهید و او را تحریک نکنید و یا اگر در شبکه خاصی هستید وقتی همسرتان کنار شما قرار می گیرد، به کارتان ادامه دهید نه اینکه از آن خارج شوید و او را حساس کنید!

در نهایت زن و شوهرها بهتر است برای جلوگیری از آسیب های فضای مجازی ، رفتار خود را مدیریت کنند به جای استفاده زیاد از اینترنت و فضای مجازی با هم وقت بگذرانند تا روابط خانوادگی شان هم مستحکم شود و عشق و محبت جایگزین سردی روابط شود.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=26241
  • منبع : farsnews.ir

مطالب مرتبط

16مرداد
من‌های هک‌شده!
زنان و فضای مجازی؛

من‌های هک‌شده!

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.