• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
کل اخبار 6233اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد زنگ هایی که در حوزه همیشه دیر به صدا در می آیند! امتداد اجتماعی روحانیت و جیغ های بنفش اصحاب مدرنیته!

15

وقتی پنجره سقفی خودرو، جان کودکان را می‌گیرد

  • کد خبر : 22950
  • 04 شهریور 1400 - 13:18
وقتی پنجره سقفی خودرو، جان کودکان را می‌گیرد
این روزها حتما شما هم در شهر خودروهای دارای پنجره سقفی(سانروف) را مشاهده کرده‌اید که کودکان سر و گردن خود را از آن بیرون آورده‌اند. این حرکت در نگاه اول جذاب و یک تفریح نوآورانه برای کودکان به نظر می‌رسد. طوری که کودکان دیگر را هم تهییج می‌کند که اگر خودرویی دارای پنجره سقفی دارند آنها هم از این موقعیت استفاده کنند و با بیرون آمدن از پنجره سقفی از هوای آزاد و دید کامل به دیگر خودروهای در خیابان لذت ببرند.

به گزارش صدای حوزه، این روزها حتما شما هم در شهر خودروهای دارای پنجره سقفی(سانروف) را مشاهده کرده‌اید که کودکان سر و گردن خود را از آن بیرون آورده‌اند. این حرکت در نگاه اول جذاب و یک تفریح نوآورانه برای کودکان به نظر می‌رسد. طوری که کودکان دیگر را هم تهییج می‌کند که اگر خودرویی دارای پنجره سقفی دارند آنها هم از این موقعیت استفاده کنند و با بیرون آمدن از پنجره سقفی از هوای آزاد و دید کامل به دیگر خودروهای در خیابان لذت ببرند.

اما نکته عجیب درباره این موضوع است که با اینکه اغلب والدین و رهگذران می‌دانند بیرون بودن سر و تنه کودکان از پنجره خودرو کار خطرناکی است، اما این کار را درباره پنجره سقفی خطرناک نمی‌دانند. اما باید بدانیم این کار هم به اندازه‌ای خطرناک است که تا به حال موجب مرگ و معلولیت کودکان بسیاری شده است.

پنجره سقفی‌های جذاب

پنجره سقفی یک ویژگی برای خودروهای وارداتی است که چندسالی است برای برخی خودروهای داخلی هم پیش‌بینی شده است. درگذشته خودروهایی بوده‌اند که به طور کلی سقف نداشتند و یا در قسمت عقب خودرو سقف کوتاهی داشته است. جالب است بدانید در آن ایام یعنی در سال ۱۹۲۰ میلادی، این خودروها اغلب برای افراد متمول جامعه بوده‌اند که برای نشان دادن ثروتمند بودن خود یونیفورم خاصی هم در حین رانندگی این خودروها استفاده می‌کردند. در واقع استفاده از این خودروها نوعی تفاخر و نمایش ثروت به حساب می‌آمده است. بعد از آن کم‌کم خودروهایی با سقف‌های متحرک که می‌توانست سرنشینان را از سرما و گرمای زیاد محفوظ کند، ساخته شدند.

 اما سالهاست که صنعت خودروسازی در دنیا بنا را بر سقف فلزی برای اکثر خودروها گذاشته است. در این بین برای لذت بردن از هوای بیرون، تنظیم نور داخل خودرو و به عنوان یک گزینه ویژه نسبت به خودروهای دیگر که باعث ارتباط سرنشینان به صورت امن با بیرون از خودرو می‌شود، پنجره سقفی یا سانروف هم به برخی خودروها اضافه شده است.

اما شاید سازندگان آن هم فکر نمی‌کردند که با یک استفاده ناصحیح، این اختراع آنها جان‌هایی را به خطر بیاندازند و باعث قتل و معلولیت بشود.

تفریحی به قیمت جان

چندوقت پیش یک نقل قول از مادری در فضای مجازی به شدت خبرساز شد. در این روایت مادر به  فوت کودکش به دلیل استفاده از پنجره سقفی اشاره می‌کند و می‌گوید: « وقتی سوار ماشین شدیم، مثل همیشه از سقف بیرون رفت. تو اتوبان بودیم که یهو ترافیک شد و شوهرم پاشو گذاشت رو ترمز. پسرم با قفسه سینه خورد به لبه سان‌روف. دکترا گفتن استخوان جناق سینه‌ش شکسته و ریه شو پاره کرده و نتونستن براش کاری کنن. پسر نازنینم از دست رفت»

سرهنگ دوم ولی خسروی با تایید اخباری از این دست به رسانه‌ها می‌گوید: « در اثر ترمزهای ناگهانی و در تصادفات جلو به عقب یا عقب به جلو که یک طرف درگیر در تصادف، خودرویی باشد که کودک از سانروف آن بیرون آمده است، می‌تواند منجر به پرتاب‌شدن کودک به بیرون از خودرو شود و اگر پرت هم نشود، قطعاً به گردن، قفسه سینه، ستون فقرات، سر یا صورت کودک آسیب وارد می‌شود. همچنین در صورت واژگونی خودرو، استفاده از سانروف به قیمت از دست‌دادن جان یا معلولیت مادام‌العمر کودکان تمام خواهد شد. از طرفی ماشین در حال حرکت می تواند موجب مشکلات تنفسی برای کودکانی شود که از سا‌روف بیرون می‌آیند زیرا مانع اکسیژن‌رسانی کافی به آنان می‌شود.»

تامین امنیت کودکان در داخل خودرو

فرهنگ رانندگی ما در بسیاری از موارد هنوز نیازمند آموزش و اصلاح است. اما در این بین برخی موارد نیز به خوبی توسط جامعه پذیرفته شده و اجرا می‌شود. مثل بستن کمربند ایمنی سرنشینان جلوی خودرو. به نظر می‌رسد توضیح و تبیین آسیب‌های نسبتن کمربند ایمنی و نقش مهم آن در جلوگیری از مرگ در اثر بروز تصادفات نقش مهمی در پذیرش این موضوع داشته است. سبکی که باید برای تامین امنیت کودکان در خودرو نیز به کار گرفته بشود.

متاسفانه جمعی از والدین تصور می‌کنند صرف حضور در اتاقک خودرو برای کودک امن است. درحالی که در صورت بروز تصادف حتی نه چندان شدید نیز، کودکان بدون رعایت موارد ایمنی در خودرو، در معرض آسیب هستند.

کودکان در سنین نوزادی برای قرار گرفتن در خودرو باید از صندلی حمل و بعد از آن از صندلی ماشین استفاده کنند. انواع مختلف این صندلی‌ها روی صندلی عقب و با استفاده از کمربند خودرو محکم می‌شوند. خود این صندلی‌ها هم کمربندهایی دارند که باید با نشستن کودک برای او بسته بشوند. گذاشتن صندلی حمل و صندلی ماشین در صندلی جلوی خودرو به اندازه رها بودن کودک در خودرو با نشستن او روی پای والدین در صندلی جلو، خطرناک است. در تصادفات شدید و باز شدن کیسه هوا، این کار می‌تواند حتی موجب مرگ کودک بشود.

بنابراین تا سنی که کودک نمی‌تواند مستقلا از کمربند خودرو استفاده کند، جای او در وسائل حمل کودک خودرو و در صندلی عقب است. پنجره‌ها و درهای عقب به وسیله قفل مرکزی و قفل کودک خودرو و یا هر گزینه ممکن دیگر، باید غیرقابل باز شدن باشند.

پنجره سقفی نیز یکی از ویژگی‌های نسبتا جدیدی است که به خودروهای در حال تردد در شهر اضافه شده است. معایب و مزایای این ویژگی جدید باید بیشتر از گذشته اطلاع‌رسانی بشود. والدین باید بدانند پنجره سقفی کارکرد آسایشی و رفاه برای سرنشینان خودرو دارد و بیرون آمدن کودکان از آن در عین اینکه شاید تصور کنیم کاری امن است تا به حال مرگ و معلولیت‌های زیادی را رقم زده است.

این تمهیدات چه برای مسیرهای کوتاه و چه طولانی، چه برای داخل شهر و چه خارج شهر و چه برای ماشین‌های قدیمی و چه مدرن و به روز لازم‌الاجراست. حادثه خبر نمی‌کند و در این بین کودکان به خاطر شرایط جسمی خود از بزرگترها آسیب‌پذیرتر هستند.

جریمه‌ خودروهای متخلف دارای پنجره سقفی

به گفته سرهنگ عین‌الله جهانی؛ معاون اجتماعی پلیس راهور: « طبق قانون، بیرون آوردن دست، پا یا هریک ازاعضای بدن سرنشین از وسیله نقلیه در حال حرکت به جز موارد مندرج در مقررات توسط راننده( راهنما خراب باشد و راننده از دست برای اعلام جهت حرکت به رانندگان اطراف خود استفاده کند) شامل جریمه می شوند.»

اما با وجود این قانون به نظر می‌رسد که نیاز است که درباره پنجره سقفی و رفع خطرات آن برای کودک اشاره مستقیمی در قانون انجام بشود. از آنجایی که این کار اغلب توسط کودکان انجام شده و یک نوع تفریح به حساب می‌آید و از طرف دیگر درباره خطرات آن اطلاع‌رسانی کمی صورت گرفته است، کمتر با این پدیده به عنوان یک تخلف برخورد می‌شود.

 لازم است رسانه‌های عمومی، مهدهای کودک و مدارس به خطرات و تخلف بودن خروج نیم‌تنه کودکان از پنجره سقفی خودرو، اشاره بشود و همچنین پلیس هم جریمه لازم را برای والدینی که نسبت به این موضوع و جان کودکان خود بی‌تفاوت هستند، در نظر بگیرد.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=22950
  • منبع : farsnews.ir

مطالب مرتبط

04خرداد
هیأت های خانگی و مسجدی، راهبردی اصلی برای تحقق تمدن اسلامی است
نشست بررسی نسبت هیأت و مسجد و طراحی سیاستگذاری مطلوب؛

هیأت های خانگی و مسجدی، راهبردی اصلی برای تحقق تمدن اسلامی است

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.