• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
کل اخبار 6233اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد زنگ هایی که در حوزه همیشه دیر به صدا در می آیند! امتداد اجتماعی روحانیت و جیغ های بنفش اصحاب مدرنیته!

8
حجت الاسلام و المسلمین تراشیون مطرح کرد:

خانواده دوستی، مزایا و راهکارهای دستیابی به آن

  • کد خبر : 24634
  • 18 شهریور 1400 - 15:45
خانواده دوستی، مزایا و راهکارهای دستیابی به آن
دنیا محل آسایش نیست، اگر دنبال آسایش باشیم، به بیراهه می‌رویم. سنت الهی هم بر این است که دنیا با بلا آمیخته باشد، اما در عین حال در این دنیا می‌توان آرامش را به دست آورد. در خانواده حسینی آرامش را می‌توانیم تجربه کنیم.

به گزارش صدای حوزه، حجت‌الاسلام تراشیون در برنامه سمت خدا با اشاره به ویژگی‌های تربیتی مکتب امام حسین علیه‌السلام گفت:  اگر بخواهیم انسان موفقی باشیم، باید عزت نفس داشته باشیم. برای کسب آن باید توانمندی خود را تقویت کنیم. یکی از ویژگی‌های تربیتی مکتب حسینی، خانواده‌دوستی است. این مسئله را در جای جای زندگانی حضرت به ویژه در عاشورا می‌بینید.  گزارش‌های راویان حاکی از آن است که وجود مبارک اباعبدالله علیه‌السلام در سخت‌ترین شرایط جریان کربلا نسبت به همسرشان،‌ فرزندان‌شان، خواهر بزرگوارشان و برادرشان محبت داشتند.

ثمرات قدرتمند بودن خانواده

وی با اشاره به اینکه اگر خانواده قوی و قدرتمند باشد، شاهد یکسری اتفاقات خوب خواهیم بود، گفت: اول اینکه آسیب‌های اجتماعی ما کم می‌شود؛ یعنی همیشه ارتباط مستقیمی بین خانواده و جامعه وجود دارد. هرچه خانواده سالم‌تر باشد،‌ جامعه سالم‌تری خواهیم داشت. آنها که نگران جامعه هستند و معتقدند هنجارشکنی‌هایی صورت می‌گیرد، باید نگاه ویژه‌ای به خانواده داشته باشند.

بندگی راحت تر خدا در گرو خانواده با اصالت

تراشیون افزود: نکته دوم اینکه اگر خانواده قوی و با اصالت باشد، بندگی خدا راحت‌تر تحقق می‌یابد. اگر گاهی می‌بینیم در تربیت فرزاندمان با مشکلاتی مواجه هستیم، به این دلیل است که پدر و مادر با هم درگیر می‌شوند. در این صورت تمام ذهن و فکرشان به مشکلات خودشان است. نکته سوم در تقویت بنیان خانواده این است که فرزندان خوب تربیت می‌شوند و کمک کار ما خواهند بود. امروز اگر خانواده را با نگاهی دقیق و عمیق ننگریم،  نباید انتظار داشت نسل صالحی تربیت شود.

آرامش، معیاری برای خانواده حسینی (ع)

وی آرامش را یکی دیگر از معیارهای خانواده حسینی (ع) دانست و گفت: دنیا محل آسایش نیست، اگر دنبال آسایش باشیم، به بیراهه می‌رویم. سنت الهی هم بر این است که دنیا با بلا آمیخته باشد، اما در عین حال در این دنیا می‌توان آرامش را به دست آورد. در خانواده حسینی آرامش را می‌توانیم تجربه کنیم. تجربه نشان می‌دهد، انسان در خانواده خوب احساس عزتمندی می‌کند. خانواده‌دوست باشیم یعنی چه؟ اول اینکه برای خانواده محوریتی معنوی قرار دهیم. خانواده نیاز به یک فرآیند دارد، وقتی شکل می‌گیرد، نباید آن را رها کنیم.

معیارهای خانواده دوستی

این کارشناس مسائل خانواده افزود: اگر می‌خواهیم بدانیم خانواده‌دوست هستیم یا خیر، به یکسری نکات توجه کنیم. اول اینکه زن و شوهر در سختی‌ها باید حامی هم باشند. در ماجرای کربلا در میانه راه هیچ کدام یکدیگر را رها نکردند. تا آخرین لحظه کنار یکدیگر ایستادند. ما باید به همین نکته توجه کنیم که زندگی را نباید در وضعیت خوب اقتصادی و خوشی‌های آن جستجو کنیم بلکه سختی‌ها هم وجود دارد و اساساً دنیا دار بلاست. نباید زود از مشکلات شانه خالی کنیم.

وی با تأکید بر اینکه خانواده حسینی باید در سختی‌‌ها پا به پای هم باشند، گفت: بخشی از سختی‌ها قهری است، یعنی دست خود ما نیست. یک وقت امکان دارد خدایی نکرده ورشکسته و یا دچار بیماری شویم، و یا یک وقت مشکلات به دست خودمان و با سهل‌انگاری صورت  می‌گیرد. در اینجا باید صبوری به خرج دهیم. نباید به گونه‌ای باشد که همسرمان به ما بگوید غلط کردم مشکلم را به او گفتم. یک کاری کنیم امین یکدیگر باشیم. روایتی نداریم که اگر همسر خطا کرد، با او بدرفتاری کنیم. همین زندگی که با عسل شرینش می‌کنی، تلخی‌هایی هم به همراه دارد. گاهی اوقات، هم خودمان سریع فرو می‌ریزیم و هم خانواده را فرو می‌ریزیم.

دختر را باید عاطفی بار آورد نه شکننده

این کارشناس مسائل خانواده افزود: دختر را باید عاطفی بار آورد نه شکننده تا بتواند تحمل سختی‌ها را داشته باشد. فرزندانمان را خانواده‌دوست بار بیاوریم. متأسفانه گاهی کاری می‌کنیم بچه‌ها در خانه به ستوه می‌آیند. خانواده باید محل امن باشد. فرزندی که در خانواده خشن رشد می‌کند، نگاهش اینچنین خواهد بود که خانواده محل امنی نیست و انتخاب همسر را برای خودش دردسری بیش نمی‌داند. اگر والدین نقش خود را به خوبی ایفا کنند، فرزند آن خانواده آرزو می‌کند زندگی تشکیل دهد.

برای یکدیگر وقت بگذارید

حجت الاسلام تراشیون در بخشی دیگر از سخنانش گفت: باید زوجین برای همدیگر وقت بگذارند. در زندگانی رسول خدا صلی الله علیه و آله، امیر مؤمنان و سایر عترت تقید به خانواده موج می‌زد. گاهی اوقات امیرالمؤمنین را به خاطر خانواده‌دوستی سرزنش می‌کردند. برخی مردان خستگی‌ خود را به خانه می‌آورند. وقتشان را مدیریت نمی‌کنند. شاید آقایان از بنده گلایه کنند، اما اگر منصفانه نگاه کنیم، می‌توان وقت گذاشت. ما گاهی حدود سه ساعت پای فیلم می‌نشینیم یا مدتی را در فضای مجازی سپری می‌کنیم، اما حاضر نیستیم برای همسرمان وقت بگذاریم.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=24634
  • منبع : تسنیم

مطالب مرتبط

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.