• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
کل اخبار 6233اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد زنگ هایی که در حوزه همیشه دیر به صدا در می آیند! امتداد اجتماعی روحانیت و جیغ های بنفش اصحاب مدرنیته!

6

دریاچه ولشت؛ گوشه‌ای از بهشت چالوس

  • کد خبر : 7991
  • 11 فروردین 1400 - 10:24
دریاچه ولشت؛ گوشه‌ای از بهشت چالوس
دریاچه ولشت در شمال شرق کلاردشت واقع گردیده است، ولشت یک دریاچه زیبای کوهستانی است که در 25 کیلومتری جاده چالوس قرار گرفته و یکی از دریاچه‌های آب شیرین کشور ایران می باشد.
در شمال شرق کلاردشت و جنوب غرب شهر چالوس دریاچه ای به نام دریاچه ولشت قرار دارد که موقعیت آن کوهستانی و ۲۵ کیلومتری جاده چالوس نزدیک به مرزن آباد واقع است، همچنین علم کوه در قسمت جنوب غرب این دریاچه قرار دارد. یکی از دریاچه های آب شیرین ایران دریاچه ولشت نیز می باشد.
 
زمین هایی با خاک های فرسایشی و رانشی دریاچه ولشت را در برگرفته است که وسعت آن ۱۵۰۰۰۰ متر مربع و عمق آن ۲۰ متر می باشد. حدودا ۳ میلیون متر مکعب میزان حجم آب این دریاچه است که منبع آن از نزولات جوی و چشمه های جوشان میان دریاچه می باشد این دریاچه فاقد آب سرریز است و فقط سطح آن در حال بالا و پایین آمدن است.
 
نام این دریاچه در لیست ۱۰ دریاچه آب شیرین کشور قرار دارد باید بدانید این منطقه محیط زندگی مناسبی برای بسیاری از آبزیان و پرندگان است. به دلیل قرار گرفتن دریاچه ولشت در نزدیکی منطقه کوهستانی تخت سلیمان و قرار گیری آن در میان گودال بزرگی از تپه های کم ارتفاع از دید پنهان است.
 
دریاچه ولشت جاده چالوس
با جوشیدن چشمه های زیرزمینی دریاچه که در میان آن می جوشند و با نزول باران آب این دریاچه تامین می شود هوای این منطقه مرطوب اما خنک می باشد چشم انداز زیبا و دلنشین دریاچه مکان بسیار جذابی برای گردشگری موقت و یک روزه محسوب می شود.
 
شاید برایتان جای سوال باشد که چرا این دیدار از این محل موقت معرفی می شود باید بدانید به خاطر اینکه هیچ گونه سرپناهی در حال حاضر برای گردشگران در اطراف آن تعبیه نشده است به این خاطر موقت نام گرفته است.
 
اما این منطقه در سال ۱۳۸۴ به عنوان منطقه توریستی معرفی گردید و از آن پس ساخت و ساز و امکانات رفاهی این دریاچه جذاب آغاز شد در گوشه و کنار این دریاچه تنها چند درخت به چشم می خورد که آن هم فقط مورد استفاده چند مسافر قرار می گیرد پس بقیه مسافران نشستن روی اندک فضای اطراف دریاچه را چه در باران و چه در آفتاب سوزان برای تماشای لذت بخش زیبایی های دریاچه ترجیح می دهند.
 
تشابه نسبی این دریاچه به استخر بزرگ به خاطر عمق بیش از ۴۰ متری و دارا بودن آب شیرین و زلال شناگران و گردشگران را وسوسه و تحریک به شنا کردن می کند.
 
شهره مرزن آباد در کیلومتر ۲۵ جاده کرج ـ چالوس قرار دارد که دو منطقه ییلاقی معروف به کلاردشت و کجور در بخش های شرقی و غربی قرار دارند و چشم اندازهای فرهنگی و طبیعی جذابی را دارا هستند کلاردشت در ۱۲ کیلومتری مرزن آباد و در یک خط مستقیم غربی واقع است.
 
مشکلات دریاچه ولشت
در منابع جغرافیای قدیم و تاریخی این منطقه با اسم های کلار آباد و کلار معرفی شده است دامنه های شمالی رشته کوههای البرز کلاردشت واقع است کوههای مشهور و مرتفع علم کوه در بخش جنوب غربی این منطقه قرار دارد همچنین آب و هوایی این منطقه به طور سرد کوهستانی می باشد.
 
در میان چشمه ها و رودخانه های این منطقه مهمترین آنها رودخانه سرد آبرود است این رودخانه کوههای غرب آن سرچشمه می گیرند و بعد از آنکه به اراضی کلاردشت منطقه چالوس را سیراب میکند به دریای خزر می ریزد، باید بدانید دریاچه های کوچک و بزرگ کلاردشت جاذبه های زیبای آن منطقه است که یکی از مهمترین و زیباترین آنها دریاچه ولشت میباشد.

جاذبه‌های گردشگری دریاچه ولشت چالوس

پوشش گیاهی و جانوری:

همانطور که پیش تر توضیح داده شد در اطراف دریاچه تنها چند درخت مشاهده می شود و بیشتر گیاهان به شکل تعداد زیادی گیاه نی بن و بوته های کوچک با ریشه های ۶ متری به زمین نفوذ کرده اند دیده می شود. این محل بخاطر داشتن موقعیت خاص مامنی امن برای آبزیان و پرندگان مهاجر می باشد قورباغه ،اردک ماهی، مار ماهی، ماهی سفید، شاه کولی نمونه ای از آبزیان دریاچه می باشد.
 
راه دسترسی به دریاچه

دیدنی ها و تفریحات:

همانطور که میبینید دریاچه ولشت به وسیله کوه های عظیم و زیبا محاصره شده و این ویژگی نمای جذاب و کم نظیر به این دریاچه بخشیده است. مطمئنا ثبت تصاویری از این شاهکار خلقت لذت سفر شما را دو چندان می کند ما به شما گردشگران خوش ذوق و علاقه مند به گردش توصیه می کنیم قدم زدن در اطراف این دریاچه را از دست ندهید چرا که لذتی و وصف نشدنی تجربه می کنید.
 
همچنین در سفر به این دریاچه از ماهیگیری غافل نشوید و ابزارهای لازم جهت ماهیگیری را با خود به همراه داشته باشید در این منطقه درختان اندکی وجود دارد به همین خاطر سایه ای در فضای آزاد دیده نمی شود اما می توانید لحظاتی را در سایه همین درختان اندک نیز بگذرانید و لذت کافی را ببرید.
 
بسیاری از دوچرخه سواران برای اینکه سفری متفاوت را تجربه کنند در قالب گروههای دوچرخه سواری عازم سفر به این دریاچه می شوند و یا حتی شناگران نیز به قصد شنا کردن به این منطقه می آیند اما لازم به ذکر است که اگر شناگر حرفه ای نیستید به هیچ عنوان شنا در این دریاچه را تجربه نکنید چرا که عواقب بسیار خطرناکی بدنبال دارد، اما تفریحات سالمی از جمله قایق سواری در این منطقه می تواند به جذابیت تفریح شما بیفزاید چرا که در این منطقه امکانات قایق سواری برای گردشگران فراهم شده است.
 

راه دسترسی به دریاچه:

۲۳ کیلومتر بعد از پل کجور و ۳ کیلومتر قبل از مرزن آباد در محور چالوس به تهران راهی آسفالت به سمت قلب برای رسیدن به دریاچه ولشت وجود دارد که راه شما را از جاده اصلی جدا می سازد،با گذراندن پیچها و سربالایی ها و گذشتن از کنار جنگل های دیدنی کاج به روستایی به نام کردی چال می رسید که از آن روستا یک راه خاکی شما را به ولشت می رساند.
 
دریاچه ولشت در چالوس
 

بهترین فصل سفر:

برای اینکه اطلاعات بیشتری از این منطقه کسب کنید باید بدانید بهار و تابستان بهترین زمان برای دیدن از این دریاچه می باشد ولی در زمستان و پاییز دمای این منطقه به منفی ۳۰ درجه می رسد تا جایی که دریاچه یخ میزند. البته این واقعیت نیست بر هیچکس پوشیده نیست که جاذبه های بسیار ویژه در همه فصول زیباییهای خاص خود را دارد.
 

مشکلات دریاچه ولشت:

از آسیب های جبران ناپذیری که به طبیعت دریاچه ولشت توسط روستاییان وارد شده است قطعه نیزارهای اطراف دریاچه برای مصارف ساختمانی و همچنین آتش سوزی های بزرگ در این منطقه بوده است از بین بردن این نیزارها زنجیره حیات برخی از جانداران از جمله جانوران آبزی این دریاچه را به خطر می اندازد.
 
دمای دریاچه ولشت بسیار متفاوت از سایر نقاط کلاردشت می باشد این دریاچه دارای اکسیژن بوده و به خاطر وجود آلاینده های محیطی زندگی انواع آبزیان چون شاه کولی، اردک ماهی ،ماهی سفید و جلبک ها را در معرض تهدید قرار داده است.
عکس دریاچه ولشت چالوس 

اگر قصد سفر به دریاچه زیبای ولشت را دارید به نکات زیر توجه کنید:

۱- اگر احیاناً قصد سفر بدون وسیله نقلیه به این منطقه را دارید باید آمادگی قبلی داشته باشید چرا که راه پیاده زیادی را باید طی کنید تا به مقصد برسید.
۲- به دلیل بارندگی در این منطقه راه های خاکی غیر قابل عبور می شوند پس اگر با وسیله نقلیه قصد سفر به این منطقه را دارید زکانی را که هوا بارانی نیست راهی سفر شوید.
۳- هزینه خرید در آنجا دو سه برابر است پس وسایل مورد نیازتان را حتی الامکان با خود به همراه داشته باشید.
۴- دریاچه ولشت در هنگام شب بسیار دیدنی و سحر انگیز جلوه می کند پس برای سفر به آنجا حداقل یک شب اقامت داشته باشید.
۵- حتما لباس گرم با خود به همراه داشته باشید چرا که هوای دریاچه مخصوصا در شب بسیار خنک است.
۶- بخاطر بارندگی که هر لحظه ممکن است تجربه کنید نیاز است چادر های ضد آب به همراه داشته باشید تا آب به داخل چادر نفوذ نکند.
۷- به دلیل کوهستانی بودن دریاچه ولشت توصیه میکنیم تنها در فصل تابستان به آنجا سفر کنید.
۸- نکته عجیبی که وجود دارد این است که این دریاچه فاقد کپور است پس ابزارهای کاربردی که می برید حتما باید مختص کولی یا اردک و یا سفید باشد.
۹- و اما آخرین نکته و در واقع با اهمیت ترین موضوعی که در همه جای دنیا نباید به راحتی از آن گذشت حفظ محیط زیست است خواهشمندیم از آلودگی این منطقه بکر اکیدا خودداری کنید.
لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=7991
  • منبع : namnak.com

مطالب مرتبط

05اردیبهشت
مارپیچ سکوت و تهدیدات جهاد تبیین
درباره حاشیه رسانه ای سفر خانواده رئیس مجلس؛

مارپیچ سکوت و تهدیدات جهاد تبیین

19فروردین
نگرانی از تغییر فاز مشکلات سواحل شمالی از تصرفات دولتی به تبعات توسعه بی‌ضابطه گردشگری

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.