• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
کل اخبار 6233اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد زنگ هایی که در حوزه همیشه دیر به صدا در می آیند! امتداد اجتماعی روحانیت و جیغ های بنفش اصحاب مدرنیته!

3
گفت‌وگو با دکتر حامد پورآرام دکترای تخصصی علوم تغذیه؛

علت افزایش ناگهانی وزن روزه‌داران

  • کد خبر : 41204
  • 29 فروردین 1401 - 17:14
علت افزایش ناگهانی وزن روزه‌داران
انتظار ابتدایی خیلی از افرادی که دچار افزایش وزن هستند این است که در طی یک ماه روزه داری کاهش وزن چشمگیری داشته باشند.اما برای خیلی ها نه تنها این اتفاق نمی افتد بلکه در پایان این ماه مبارک جرات دیدن عدد روی ترازوی وزن کشی را ندارند.چرا که با وجود ساعت ها و روزها گرسنگی و تشنگی از قبل هم سنگین وزن تر شده اند.دلایل این افزایش وزن ناگهانی در روزه داری چیست؟

به گزارش صدای حوزه، ماه رمضان و آداب و عبادتهای این ماه فقط برای تزکیه روح و دستاوردهای معنوی نیست و این ماه می تواند برای ما با دستاوردهای جسمی و سلامت هم همراه باشد. اصلا این ماه فرصت خوبی برای اصلاح تغذیه و حتی خلاص شدن از شر اضافه وزن و چربی های اضافه بدن هم هست  و فرصتی است تا ما سبک زندگی خودمان را اصلاح کنیم. با وجود این برخی از ما در ماه رمضان نه فقط با اضافه وزنمان خداحافظی نمی‌کنیم بلکه با افزایش وزن هم مواجه می شویم. سراغ دکتر حامد پورآرام دکترای تخصصی علوم تغذیه از دانشگاه وین رفتیم تا در این گفتگو دلایل این افزایش وزن ناگهانی را مرور کنیم.

افزایش وزن

آقای دکتر پورآرام! آیا تغذیه در ماه مبارک رمضان با سایر ایام تفاوت دارد؟

تغذیه در این ایام با ماه های دیگر تفاوت اساسی ندارد. همانگونه که در حالت عادی استفاده از ۵ گروه غذایی توصیه می شود درماه مبارک رمضان و ایام روزه داری نیز استفاده از ۵ گروه غذایی اصلی برای حفظ سلامت بدن ضروری است. تغذیه صحیح دراین ایام مانند سایر اوقات  به معنی رعایت دو اصل تنوع و تعادل در برنامه غذایی  است. تنوع به معنی استفاده از گروههای غذایی اصلی شامل نان و غلات ، شیر و موادلبنی، سبزی ها ،میوه  ها، وگروه گوشت وجایگزین های آن است و تعادل بدین معنی است که از همه گروه های غذایی به مقدارکافی مصرف شده و از کم خوری وپرخوری پرهیز شود.

در طول ماه رمضان از چه مواد غذایی بیشتر استفاده کنیم و چه غذاهایی جزو موارد منع مصرف به شمار می آیند؟ یک رژیم غذایی مناسب ماه رمضان چیست؟

در طول ماه مبارک رمضان رژیم غذایی ما نباید با حالت عادی خیلی تفاوت کند و باید در حد امکان ساده باشد. به گونه‌ای باشد که وزن ما ثابت بماند و نه کاهش یابد و نه افزایـش. البته برای افراد دارای اضافه وزن ،ماه مبارک رمضان فرصت مناسبی برای تعدیل وزن به شمار می آید. به دلیل طولانی بودن ساعات روزه داری و نسبتا” کوتاه بودن زمان صرف غذا در طول شبانه روز لازم است که برای وعده های سحر و افطار به سهل الهضم و یا کند هضم بودن غذا دقت کنیم استفاده از غذاهای سهل الهضم در افطار توصیه می شود.

غذاهای حاوی فیبر شامل انواع میوه و سبزی، نانهای سبوس دار  و تیره (سنگک). غلات و دانه ها، نخود سبز و پخته، کدومسمایی، بلغور، اسفناج و سایر گیاهان مثل برگ چغندر (غنی از آهن)، میوه های با پوست، میوه های خشک مخصوصا” گلابی، آلو، انجیر، بادام و غیره.رژیم غذایی باید به نسبت مناسبی از همه گروه های میوه،  سبزی، گوشت، مرغ، ماهی، نان، غلات و لبنیات باشد. غذاهای سرخ کردنی برای سلامتی مضر است و مصرف آن ها باید محدود شود. مصرف این غذاها باعث سوء هاضمه، سوزش معده و افزایش وزن می‌شود.

افزایش وزن

همچنین ماه مبارک رمضان فرصت مناسبی برای ترک برخی عـــادات غلط است. به عنوان نمونه همه می دانند که مصرف سیگار برای سلامتی مضر است و نه تنها سلامت خود فرد بلکه سلامت خانواده و اطرافیان را نیز به مخاطره می اندازد. ماه مبارک رمضان که ماه اطاعت از امر خداوند و مقاومت در مقابل وسوسه های شیطانی است این فرصت را در اختیار افراد سیگاری قرار می دهد که مقدمه ترک دائم و یا حتی موقت سیگار را فراهم کنند.

وجود برخی عادات غذایی غلط در این ماه سبب میشود تا فرد نه تنها نتواند سلامتی خود را حفظ کند بلکه دچار مشکلاتی نیز می شود در رابطه با این عادات و لزوم ترک آنها نیز توضیحاتی ارائه دهید؟

متاسفانه عادات غلط غذایی در هر جامعه ای وجود دارد اما در برخی از مواقع باید به منظور جلوگیری از عواقب وخیم آنها را سریعا اصلاح نمود . در ایام ماه مبارک رمضان این عادت های غذایی غلط می تواند به سلامت افراد لطمه بزند که در این جا به برخی از آنها اشاره می کنیم. یکی از عادات غذایی غلط روزه داران این است که به دلیل تشنگی زیاد افطار را با آب سرد و یا نوشیدنیهای سرد شروع می کنند که توصیه می شود افطار را با  نوشیدنیهای گرم و یا ولرم مانند آب ولرم، چای کمرنگ و شیر گرم آغاز کنند.

پس از آن می توانند از خرما یا کشمش استفاده کنند زیرا این دو سبب کنترل اشتها می شود و از پر خوری به هنگام افطار ممانعت می کند. علاوه بر آن مصرف خرما در ماه مبارک رمضان در تنظیم قند خون بسیار مفید اســـت بنابراین تـــوصیه می شود که در وعده افطار حتی المقدور ۵-۳ عدد خرما مصرف شود (خرما منبع خوبی از مواد مغذی، قند، فیبر و پتاسیم است). البته بایداز مصرف بیش از حد خرما نیز مانند سایر شیرینی ها پرهیز شود.

افزایش وزن

پرخوری وعده های سحر و افطار از عادات غذایی نادرست دیگر است و باید تا حد امکان به جای مصرف انواع شیرینی ها مثل زولبیا و بامیه که فقط حاوی انرژی و فاقد مواد مغذی (ویتامین ها و مواد معدنی) هستند، از مواد غذایی طبیعی شیرین مثل خرما، کشمش و انواع میوه استفاده شود. افراط در مصرف انواع شیرینی به هنگام افطار چاقی و اضافه وزن را به دنبال خواهد داشت. مصرف آب زیاد به هنگام صرف افطار سبب اختلال در هضم مواد غذایی می شود. بعد از صرف سحری نیز بســـیاری از افراد از بیــــم تشنــــگی در طول روز به مقدار فراوان آب می نوشند که عادت صحیحی نیست.

از نوشیدن بیش از اندازه چای در وعده سحری نیز کار غلطی است چون چای باعث افزایش دفع ادرار و از دست رفتن نمک های معدنی که بدن شما در طول روز به آن احتیاج دارد می شود. مصرف تنقلات زیاد در فاصله افطار تا سحر نیز اشتباه است. این قبیل مواد دیر هضم هستند و سبب می شوند که به هنگام سحر به دلیل پری معده میل به غذا کاهش پیدا کند. 

همچنین، مصرف مـــواد غذایی سنگین، دیر هضم، پر چرب و سرخ شده به هنگام افطار نیز مناسب نیست و به طور کلی توصیه می شود به جای غذاهای چرب و سرخ کرده از غذاهای آب پز و بخارپز استفاده شود.

افزایش وزن

پایان ماه رمضان برای بسیاری از افراد به خصوص افراد چاق با اضافه وزن همراه است .چه کنیم تا در طول ماه رمضان به اضافه وزن دچار نشویم؟

در برخی از منابع توصیه شده که بهتر است در ایام ماه مبارک رمضان افرادی که دارای اضافه وزن و یا چاق میزان دریافت مواد غذایی را نسبت به سایر ایام تا ۲۰% کاهش دهند. دراین صورت پیروی از یک برنامه غذایی صحیح و کنترل شده، باعث سوزاندن و حذف چربی های اضافه در بدن شده و در نهایت منجر به کنترل اضافه وزن وچاقی میشود و در نهایت سبب بالابردن سطح سلامت در جامعه می شود. چرا که چاقی و اضافه وزن منشاء اصلی بسیاری از بیماریهای متابولیک و غیر واگیر است که متاسفانه مرگ ومیر بالایی را به خود اختصاص می دهند. واین خود از فواید و تاثیرات مهم روزه داری در کنترل بیماریهاست. 

در سایر افراد یعنی کسانی که چاق نیستند و یا اضافه وزن ندارند، می توانند سطح دریافت انرژی روزانه خود را در ماه مبارک رمضان مانند سایر ایام حفظ نمایند که در این صورت در پایان ماه مبارک رمضان تغییر محسوسی در وزن آنها ایجاد نمی شود.

در کل می توان گفت که افزایش و یا کاهش وزن افراد در پایان ماه مبارک به عوامل مختلفی مانند: وضعیت اضافه وزن و چاقی فرد قبل از ورود به ماه مبارک، نحوه تغذیه فرد در این ایام و در نهایت وضعیت انجام فعالیت های بدنی او در طول ماه بستگی دارد. به همین دلیل در پایان ماه مبارک رمضان افرادی که به این نکات توجه نمی کنند، به اضافه وزن و حتی چاقی مبتلا می شوند.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=41204
  • نویسنده : زهرا چیذری
  • منبع : ایرنا

مطالب مرتبط

18اردیبهشت
جای خالی “رمضان” در سریال های ماه رمضان ۱۴۰۱
نگاهی به سریال‌های رمضان ۱۴۰۱؛

جای خالی “رمضان” در سریال های ماه رمضان ۱۴۰۱

12اردیبهشت
جامعه کبیره؛ عملی که اثرش از عقول ما خارج است
توصیه آیت‌الله فاطمی‌نیا در شب پایانی رمضان؛

جامعه کبیره؛ عملی که اثرش از عقول ما خارج است

07اردیبهشت
می‌توان آیدوس روزه‌داری را حضور و مراقبه و تسلیم دانست

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.