• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
کل اخبار 6233اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد زنگ هایی که در حوزه همیشه دیر به صدا در می آیند! امتداد اجتماعی روحانیت و جیغ های بنفش اصحاب مدرنیته!

9
فضای مجازی، تهدید یا فرصت؛

چگونه کودکان و نوجوانان را از آسیب های فضای مجازی دور نگه داریم؟

  • کد خبر : 37947
  • 16 بهمن 1400 - 10:49
چگونه کودکان و نوجوانان را از آسیب های فضای مجازی دور نگه داریم؟
پیشگیری از آسیب های متعدد فضای مجازی برای کودکان و نوجوانان، ضرورتی انکار ناپذیر است. در این گزارش به بیان راهکارهای پیشگیری می پردازیم.

به گزارش صدای حوزه، گسترش فزاینده فضای مجازی، گرچه فرصت های بی نظیری را خلق کرده است، ولی آسیب های آن به خصوص برای کودکان و نوجوانان متعدد و غیرقابل انکار بوده و در صورت عدم توجه کافی والدین، می تواند تهدیدی بسیار جدی برای سلامت روحی و جسمانی کودکان و نوجوانان باشد.

علاوه بر این باید گفت گرچه در شرایط فعلی به دلیل غلبه شدید اهداف اقتصادی و کسب و درآمد بیشتر در اپراتورها و پلتفرم‌ها، معمولی‌ترین راهکارهای حمایت از خانواده و کودکان و نوجوانان که در بسیاری از کشورهای دنیا سال‌هاست استفاده می‌شوند مانند سیم کارت کودک و نوجوان، اینترنت پاک، اینترنت قابل مدیریت دسترسی، ابزارهای کنترل والدین و مدیریت مصرف، نظام رده‌بندی سنی محتوا در ایران اجرایی نشده‌ و خانواده و کودکان با کمترین حمایت در فضای مجازی به ولنگاری کشیده و رها شده‌اند؛

ولی راهکارهای موثری وجود دارد که  کودکان و نوجوانان را از مخاطرات فضای مجازی مصون می دارد. این راهکارها و توصیه ها عبارت است از:

۱- استفاده از ابزار کنترل توسط والدین

در ‌دسترس‌ترین روش برای اطمینان از ایمنی کودکان، استفاده از ابزار کنترل‌های والدین بر روی وسایلی است که آن‌ها استفاده می‌کنند. این که آیا دستگاهی این کنترل‌های پیش فرض را دارد به سازنده بستگی دارد، اما بسیاری از آن‌ها نوعی محدودیت مخصوص به خود را عرضه می‌کنند. اگر گوشی کودکان کنترل‌های کافی ندارند، می‌توان یک برنامه اختصاصی را برای نصب آن‌ها دانلود کرد. همچنین والدین می توانند یک گوشی امن برای کودکان خریداری کنند که از ابتدا با در نظر گرفتن جنبه های حفاظتی ساخته شده است. این تلفن‌ها اغلب برای کنترل آسان‌تر والدین طراحی شده‌اند یا بدون قابلیت‌های خاصی عرضه می‌شوند. 

۲- نصب یک وی پی ان یا شبکه خصوصی مجازی

یکی دیگر از راهکارهای پیشگیری از آسیب های فضای مجازی برای کوکان و نوجوانان، آن است که یک وی پی ان یا شبکه خصوصی مجازی ( VPN ) توصیه شده نصب شود. حتی اگر تمام تلاش برای کمک به کودکان برای جستجوی ایمن انجام شود، عاملان بد همیشه می توانند راهی برای ورود پیدا کنند.

این می تواند به سادگی یک تبلیغ مخرب یا خطرناک تر، یک هکر در یک پلتفرم رسانه اجتماعی ناشناس باشد. یک راه برای مبارزه با این کار، نصب یک سرویس حرفه ای شبکه خصوصی مجازی بر روی دستگاه های خود است. این کار ارتباطات آنها را رمزگذاری و ایمن می کند و از دیدن مکان ها و فعالیت های واقعی دستگاه جلوگیری می کند.

۳- وضع قوانین اساسی برای استفاده از موبایل برای کودکان

 راه دیگر برای ایمن نگه داشتن کودکان، وضع قوانین اساسی برای استفاده از موبایل برای کودکان و نوجوانان است. قوانینی مثل اینکه فرزندان هنگامی می توانند از دستگاه استفاده کنند که رایانه فقط برای اهداف آموزشی و مرجع باشد. یا اینکه آنها می‌توانند از رسانه‌های اجتماعی یا وب‌سایت‌های خاصی برای مدت زمان از پیش تعیین شده استفاده کنند.

همچنین وصل شدن به وب‌سایت‌های بزرگ‌تر و محبوب‌تر، مکان خوبی برای شروع است، زیرا آنها معمولاً مقررات بیشتری نسبت به سایرین دارند. از این رو، والدین می توانند نوع محتوایی که کودکان استفاده می‌کند را تماشا کنند و محدودیت‌های خود را بر این اساس تنظیم کنند. والدین می توانید همین کار را با مدت زمانی که آنها آنلاین می گذرانند انجام دهند تا مطمئن شوند که اعتیاد پیدا نمی کنند.

۴- آشنایی کودکان با آسیب ها و خطرات اینترنت و فضای مجازی

علاوه بر تنظیم  قوانین، والدین می توانند از این موقعیت برای ایجاد یک گفتگو در مورد اینکه چرا چنین قوانینی ضروری هستند استفاده کنند. در این باره والدین باید واضح و صادق باشند در مورد اینکه چرا آنها را در این موقعیت قرار داده اند و محکم بر تصمیمات خود بایستند.

حتی پس از توضیح دادن والدین، ممکن است کودکان متوجه نشوند که چرا سعی می شود از او محافظت کنید. این زمان مهمی برای نشستن و آموزش به آنها درباره خطرات و آسیب پذیری در اینترنت است. مهمترین درس در مورد عدم اشتراک گذاشتن اطلاعات شخصی یا پاسخگویی به هر شخصی است مگر اینکه منبع را بشناسند یا به آن اعتماد کنند.

بیشتر بخوانید:

آیا حریم خصوصی در فضای مجازی به ایستگاه آخر رسیده است؟!

ضرورت مدیریت هویت در فضای مجازی

نشانه گرفتن امید مردم در جنگ شناختی با پشتیبانی فضای مجازی

والدین باید کودکان را در مورد انواع مختلف ویروس ها و روش های نفوذ آموزش دهند تا آنها بتوانند از لینک‌های ناامن دور شوند. پس از این، والدین می‌توانند به کودکان کمک کنند تا بفهمند چگونه از محتوای نامناسب یا هولناک در هنگامی که به تنهایی در اینترنت جستجو می کنند جلوگیری کنند.

همچنین باید آموزش داده شود که کودکان نباید بدون اجازه پدر و مادر یا سرپرست، عکس خود را برای کسی ارسال کنند. همچنین کودک باید کلمات گذر (password) را کاملا مخفی نگاه دارد و حتی در اختیار نزدیک ترین دوست خود قرار ندهد.

۵- انتخاب مکان صحیح برای استفاده از فضای مجازی

کارشناسان توصیه می‌کنند که رایانه ای که کودک از آن استفاده می‌کند باید، جایی که والدین و سرپرستان بر آن نظارت دارند قرار داده شود. این اقدام کودکان را تشویق می‌کند وقتی به مشکل یا مساله‌ نگران کننده‌ای برخورد کردند بزرگترها را در جریان بگذارند.

همچنین استفاده از نرم‌افزارهایی که به والدین امکان می‌دهد محتویات اینترنت را کنترل کنند، می‌تواند مفید باشد. با این حال برخی فیلترها پیش پا افتاده است و سایت های مفید را نیز مسدود می‌کند.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=37947
  • منبع : تسنیم

مطالب مرتبط

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.