• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
کل اخبار 6233اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد زنگ هایی که در حوزه همیشه دیر به صدا در می آیند! امتداد اجتماعی روحانیت و جیغ های بنفش اصحاب مدرنیته!

2
رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم در گفت‌وگو با خبرنگار صدای حوزه مطرح کرد؛

دانشگاهی شبیه حوزه علمیه/ اشتغال بیش از ۷۵ درصد از دانشجویان بعد از فارغ التحصیلی!

  • کد خبر : 35448
  • 09 اردیبهشت 1401 - 23:05
دانشگاهی شبیه حوزه علمیه/ اشتغال بیش از ۷۵ درصد از دانشجویان بعد از فارغ التحصیلی!
بیش از ۳۰ درصد از بچه ها جذب آموزش و پرورش، حدود ۱۵ درصد جذب مراکز نظامی، انتظامی، سپاه و بسیج، ۱۵ درصد وارد فضای کارهای فرهنگی شده، تعدادی از دانشجویان هم خود مراکز فرهنگی راه‌اندازی کرده اند...

به گزارش خبرنگار صدای حوزه، حجت‌الاسلام نقیب، رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم در گفت‌وگو با خبرنگار صدای حوزه پیرامون ماهیت و تاریخچه این دانشگاه نکات جالبی مطرح کرد که از نظر می گذرانیم. دکتر نقیب در ابتدای این گفتگو اظهار کرد: دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم از سال ۱۳۶۱ به‌عنوان مدرسه قرآنی توسط سازمان اوقاف تاسیس شده و به مرور زمان به دانشکده علوم قرآنی تبدیل  شد.

اساسنامه آن در شورای عالی انقلاب اسلامی مصوب و در سال ۱۳۸۷ مجوز تبدیل این دانشکده به دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم از سوی وزارت علوم صادر شد که دفتر مرکزی آن در قم و تهران مستقر است.

وی افزود: ۱۸ دانشکده در سطح کشور در رتبه‌بندی دانشگاه فعالیت دارد که حدود ۵ هزار دانشجو در رشته‌های علوم قرآنی و تفسیر در این دانشگاه تحصیل می کنند و هدف و رسالت دانشگاه تربیت نیروهای مومن، متعهد و قرآنی در سطح کشور بوده که این فرصت را برای افرادی که تمایل دارند در مباحث علوم قرآنی و تفسیر فعالیت و کار داشته باشند فراهم کرده است.

حجت‌الاسلام نقیب بیان کرد: تاکنون حدود ۱۷ هزار نفر از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شدند و ۷۵ هیئت علمی و حدود ۸۰۰ نفر استاد مدعو یا حق‌التدریس با این دانشگاه همکاری می‌کنند.

وی ادامه داد: مجلات علمی‌، کتاب‌های علمی، مباحث حفظ قرآن، ارتقا سطح قرائت و روخوانی قرآن از جمله فعالیت‌های این دانشگاه بوده و یکی از کارهای خوبی که توسط مجموعه شروع شده و تشکیل کتابخانه دیجیتالی نسخ خطی قرآن و تفسیری است که حدود ۱۳ هزار عنوان نسخه‌ خطی تفسیری و قرآن از جاهای مختلف در نسخه‌های pdf و دیجیتالی تهیه شده و احیای برخی از نسخ خطی نیز آغاز شده که هم اکنون در این مجموعه،  در حال احیای سه نسخه خطی هستیم.

رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم تصریح کرد: با مراکز مختلف علمی در ارتباط هستیم که امیدواریم کارهای پژوهشی بهتری با آنها آغاز کنیم. به دلیل اینکه دانشگاه تخصصی قرآن هستیم یکی از رسالت‌های سازمان اوقاف گسترش فرهنگ قرآنی در کشور بوده و برخی از موقوفاتی که زیرمجموعه اوقاف بوده موقوفات قرآنی و برای گسترش فرهنگ قرآنی اختصاص دارند بنابراین بیشترین رسالت این دانشگاه گسترش فرهنگ قرآنی در جامعه است.

وی گفت: به جهت انتصاب و ارتباط سازمانی با اوقاف، برخی از پایان نامه‌های دانشجویی در مورد وقف بوده و دانشجویان و اساتید کارهای پژوهشی در این زمینه ارائه داده و در برخی از پروژه‌های پژوهشی این سازمان نیز همکاری می‌کنند و رشته‌های تفسیر و علوم قرآنی بیشترین رشته‌هایی است که در دانشگاه تدریس می‌شود.

حجت‌الاسلام نقیب عنوان کرد: حوزه علمیه رسالت‌های مشخص داشته که بیشتر در رابطه با مباحث فقه، اصول و روش اجتهادی کار می‌کنند و در کنار آن رشته تفسیر و علوم قرآنی هم هست که طلاب بنابر تخصص و علاقمندی به آن ورود پیدا می‌کنند و حوزه علمیه به لحاظ علمی جایگاه قوی و فخیم دارد.

وی یادآور شد: تعدادی از افراد در جامعه علاقه به آموختن علوم قرآنی و تفسیر بدون طی کردن مباحث طولانی حوزوی، عدم قرارگیری در این صنف در آینده، دارند و به دلیل ورود به بازار کار یا علاقه شخصی به این موارد وارد این رشته‌های تفسیر قرآن می‌شوند.

رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم افزود: به دلیل اینکه فرد در یک زمان مشخص وارد دانشگاه شده و مدرک را گرفته و فارغ‌التحصیل می‌شود برخی افراد از این سیستم استقبال می‌کنند و فضای حوزه علمیه و دانشگاه مکمل همدیگر هستند در مقاطع مختلف دانشجویان از طریق کنکور جذب دانشگاه علوم قرآنی شده و در مقطع دکترا بالای ۵۰ درصد دانشجویان و طلاب هستند و در مقطع ارشد و کارشناسی درصد پایین‌تر است زیرا طلابی که وارد حوزه علمیه می‌شوند در سطح دو لیسانس خود را اخذ می‌کنند و  در طول سال برخی از دانشجویان بعد از فراغت تحصیل وارد حوزه علمیه می‌شوند.

اشتغال بیش از ۷۵ درصدی دانشجو ها

وی اضافه کرد: فضای دانشگاه کاملاً اسلامی بوده و با دانشگاه‌های دیگر تفاوت دارد و بیشتر شبیه فضای حوزه علمیه است و مشکلات و چالش‌های فرهنگی که در دیگر دانشگاه‌ها وجود دارد در این دانشگاه خیلی کمتر شاهد آن هستیم و طبق آمار اعلامی وزارت علوم در سال ۹۸ در کارشناسی ارشد پنجمین دانشگاه به لحاظ درصد اشتغال بودیم و در کارشناسی رتبه دوازدهم یعنی بیش از ۷۵ درصد از دانشجویان ما بعد از فراغت از تحصیل وارد بازار کار می‌شوند.

حجت‌الاسلام نقیب ادامه داد: برخلاف تصور موجود در جامعه که فارغ‌التحصیلان رشته‌های قرآنی به لحاظ شغل و اشتغال با مشکل مواجه هستند، اینگونه نیست و بیش از ۳۰ درصد از بچه ها جذب آموزش و پرورش، حدود ۱۵ درصد جذب مراکز نظامی، انتظامی، سپاه و بسیج، ۱۵ درصد وارد فضای کارهای فرهنگی شده، تعدادی از دانشجویان هم خود مراکز فرهنگی راه‌اندازی کرده و جمعیت زیادی را برای کارهای فرهنگی تحت پوشش قرار دادند و حدود ۵ هزار دانشجوی خانم داریم که متقاضی شغل نیستند و خانه‌داری را انتخاب می‌کنند.

وی اظهار کرد: نگاه ما به رشته‌های قرآنی صرفاً نگاه اشتغال‌زایی نیست بنابراین نگاه‌ ما فرهنگ‌سازی بوده که به کاهش بزه و آسیب‌های اجتماعی کمک می‌کند. رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم گفت: تمام بودجه دانشگاه از محل موقوفات بوده و برخی از ساختمان‌های دانشگاه‌ طبق مصوبات سفر آقا اداره شده و جز موقوفات هستند و یک وجه کمک فرهنگی دولت که به مراکز فرهنگی اختصاص دارد به این دانشگاه نیز به میزان بسیار اندک پرداخت می‌شود و بخش دیگر هزینه‌ها نیز از طریق کمک‌های مردمی تامین می‌شود.

وی افزود: به دنبال اخذ مجوز دانشگاه مجازی از وزارت علوم هستیم، با اینکه در دو سال اخیر به دلیل شرایط کرونایی دانشجویان به صورت آنلاین در کلاس‌ها شرکت کردند، ولی باید به صورت حضوری باشد و در صدد تاسیس دانشگاه مجازی بخصوص برای خانم‌ها هستیم و در این زمینه مشکلی وجود ندارد و کل دروس ضبط شده است.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=35448

مطالب مرتبط

10فروردین
طرح آرامش بهاری و اسکان ۲۰ هزار نفر از زائران در زائرسراهای بقاع متبرکه
مدیر کل فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه مطرح کرد؛

طرح آرامش بهاری و اسکان ۲۰ هزار نفر از زائران در زائرسراهای بقاع متبرکه

01بهمن
درآمد موقوفات حوزوی، آنطور که می گویند، نیست/حوزه علمیه، آمادگی مدیریت موقوفاتش را ندارد!
تاریخچه و موانع احیای موقوفات حوزوی در گفتگوی صدای حوزه با دبیر سند ملی وقف؛

درآمد موقوفات حوزوی، آنطور که می گویند، نیست/حوزه علمیه، آمادگی مدیریت موقوفاتش را ندارد!

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.