• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
کل اخبار 6238اخبار امروز 1

صدای حوزه امروز

شهیدانه خوی؛ نمونه ای از گروه های کوچک مردمی در عرصه جهاد فرهنگی روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است

5
با ساخت اپلیکیشن‌ها و وب‌سایت‌های مخصوص صورت می پذیرد؛

دسترسی آسان تر مسلمانان به محصولات حلال در بازارهای جهانی

  • کد خبر : 24315
  • 15 شهریور 1400 - 18:16
دسترسی آسان تر مسلمانان به محصولات حلال در بازارهای جهانی
محصولات حلال تنها به مواد غذایی و آشامیدنی محدود نمی‌شود، بلکه طیف بزرگی از خدمات و محصولات را شامل می‌شود. محصولات آرایشی و بهداشتی، خدمات مسافرتی، گردشگری، حمل و نقل و داروسازی از مهمترین حوزه‌هایی هستند که گواهینامه حلال در مورد آنها صادر می‌شود

به گزارش صدای حوزه، صنعت غذای حلال و به طور کلی محصولات حلال با توجه به افزایش جمعیت مسلمانان در کشورهای غیر اسلامی وارد مرحله جدیدی شده و این موضوع باعث شده که شرکت‌های فعال در حوزه‌های مختلف، بیش از هر زمان دیگری به تولید محصولات حلال روی آورند.

لازمه ورود به بازار حلال، گرفتن گواهی‌نامه حلال است. گواهی حلال سندی است که تضمین می‌کند محصولات و خدمات مورد نظر برای جمعیت مسلمانان براساس قوانین اسلامی تهیه شده و بنابراین برای مصرف در کشورهای مسلمان و کشورهای غربی که گروه قابل توجهی از جمعیت مسلمان آن‌ها به دستورات اسلامی پایبند هستند، مناسب است.

برخلاف انتظار، محصولات حلال تنها به مواد غذایی و آشامیدنی محدود نمی‌شود، بلکه طیف بزرگی از خدمات و محصولات را شامل می‌شود. محصولات آرایشی و بهداشتی، خدمات مسافرتی، گردشگری، حمل و نقل و داروسازی از مهمترین حوزه‌هایی هستند که گواهینامه حلال در مورد آنها صادر می‌شود.

با این همه مشکلاتی در این زمینه وجود دارد. نبود استانداردهای یکسان برای تأییدیه‌های حلال در کشورهای مختلف و نبود تبلیغات مناسب باعث شده که بسیاری از شرکت‌ها از گرفتن تأییدیه حلال خودداری کنند. این موضوع باعث شده که بسیاری از مسلمانان در کشورهای غیراسلامی در دسترسی به خدمات و محصولات حلال با مشکلات بسیاری روبه‌رو شوند و گاهی یافتن محصول حلال برای آنها غیرممکن باشد. در این شرایط مسلمانان یا مجبور به استفاده از محصولات غیر حلال شده و یا استفاده از آن محصول را به طور کلی کنار می‌گذارند.

با توجه به این مشکلات، برخی از استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های فعال در حوزه فناوری تلاش کرده‌اند که امکانی را برای مسلمانان در راستای دسترسی به محصولات حلال پیدا کنند. ساخت اپلیکیشن‌های موبایلی و وب‌سایت‌هایی برای معرفی محصولات حلال با هدف آسان‌تر کردن دسترسی به این محصولات از جمله این اقدامات نوآورانه است.

«اسکن حلال»(Scan Halal) یکی از همین اپلیکیشن‌ها است که از سوی شرکتی به همین نام در شهر شیکاگو واقع در ایالت ایلینویز آمریکا ساخته شده است. شرکت اسکن حلال، سازمان حلال مستقلی در سطح جهانی است که در حوزه آموزش، حمایت و ترویج محصولات حلال فعالیت می‌کند.

اپلیکیشن‌هایی برای پیدا کردن محصولات حلال

به گفته مسئولان این شرکت، اسکن حلال برای توانمندسازی افراد ساخته شده و هدف از ساخت آن شفاف‌سازی بازار غذاهای حلال است. اسکن حلال اطلاعات غذایی حلال در صنعت مواد غذایی را به میلیون‌ها مصرف کننده این محصولات ارائه می‌کند.

تیم داخلی این شرکت از متخصصان مواد غذایی، متخصص تغذیه و حسابرسان تشکیل شده و به گفته مسئولان این شرکت، هیچ نوع حمایت و یا جهت‌گیری سیاسی در حوزه مسائل دینی ندارند. محصولات عرضه شده در این اپلیکیشن قیمتی بین ۹,۹۹ دلار تا ۲۳.۹۹ دلار دارند.

اسکن حلال در سمینارها و کنفرانس‌های مختلف در سطح ملی و بین‌المللی که در زمینه محصولات غذایی حلال برگزار می‌شود، حضور فعالی دارد. این اپلیکیشن در حال حاضر تنها در آمریکا فعال است اما به گفته مسئولان این شرکت، اسکن حلال قصد دارد به زودی وارد بازار اروپا هم بشود.

«تأیید حلال»(Verify Halal) دیگر اپلیکیشنی است که در حوزه محصولات غذایی حلال فعالیت دارد. این اپلیکیشن که خدمات خود را از طریق یک وب‌سایت به همین نام عرضه می‌کند، در مالزی ساخته و عرضه شده و مصرف‌کنندگان را هنگام خرید محصولات حلال خود یا جستجوی رستوران‌های حلال راهنمایی و بهترین محصولات را پیشنهاد می‌کند.

تأیید حلال یکی از ابتکارات سازمان وزارت توسعه اسلامی مالزی موسوم به جاکیم(JAKIM) است که برای ایجاد منبع اطلاعاتی از محصولات حلال با کیفیت، تولید و منتشر شده است. تمام محصولات ذکر شده در این اپلیکیشن از نهادهای صدور گواهینامه معتبر و تأیید شده توسط JAKIM هستند.

اپلیکیشن‌هایی برای پیدا کردن محصولات حلال

وضعیت حلال و اصالت اطلاعات موجود در این اپلیکیشن بر اساس دستورالعمل‌های بخش حلال مرکز JAKIM معرفی شده است که به نوبه خود فهرست حلال را که به‌طور مرتب به‌روز کرده و همچنین لیست گواهی‌نامه حلال خارجی معتبر JAKIM را دارد.

استفاده‌کنندگان می‌توانند محصولات حلال شرکت‌هایی را که در این اپلیکیشن حضور دارند، بررسی یا محصولات و غذاهای حلال را از طریق نوار جستجو، پیدا کنند. نوار جستجو همچنین به مصرف‌کننده کمک می‌کند تا از طریق دسته‌بندی‌های مختلف و فیلتر کردن جستجوی خود، انتخاب بهتر و دقیق‌تری داشته باشد. تأیید حلال علاوه بر مالزی، در کشورهای فیلیپین، هند، اتریش، نیوزلند، ایرلند، آفریقای جنوبی، سریلانکا، تایوان و ژاپن حضور دارد.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=24315
  • منبع : ایکنا

مطالب مرتبط

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.