• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
کل اخبار 6238اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

شهیدانه خوی؛ نمونه ای از گروه های کوچک مردمی در عرصه جهاد فرهنگی روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است

5
یك اقتصاددان در برنامه «بدون خط خوردگی» مطرح کرد::

عقود در بانک‌ها اسلامی نیستند/ وجه التزام، بانکداری را از الگوی اسلامی واقعی دور کرده است

  • کد خبر : 23935
  • 12 شهریور 1400 - 12:31
عقود در بانک‌ها اسلامی نیستند/ وجه التزام، بانکداری را از الگوی اسلامی واقعی دور کرده است
احساسی که بین مردم مبنی بر اسلامی نبودن بانکداری در ایران وجود دارد یک احساس درست است؛ عقود مورداستفاده در بانکداری اسلامی به شکل واقعی مورد استفاده قرار نگرفته است زیرا قراردادهایی که در بانک انعقاد می‌شوند، صوری بوده است و ماهیت قراردادها با آنچه روی کاغذ وجود دارد تفاوت‌های اساسی دارد.

به گزارش صدای حوزه، برنامه «بدون خط خوردگی» رادیو گفت‌وگو در خصوص بانکداری اسلامی با دکتر کامران ندری اقتصاددان به‌صورت تلفنی گفتگو کرد.

کامران ندری گفت: احساسی که بین مردم مبنی بر اسلامی نبودن بانکداری در ایران وجود دارد را یک احساس درست دانست و گفت: عقود مورداستفاده در بانکداری اسلامی به شکل واقعی مورد استفاده قرار نگرفته است زیرا قراردادهایی که در بانک انعقاد می‌شوند، صوری بوده است و ماهیت قراردادها با آنچه روی کاغذ وجود دارد تفاوت‌های اساسی دارد.

وی به دیگر مشکلات و چالش‌هایی که سر راه اسلامی شدن بانک‌ها وجود دارد اشاره و بیان کرد: وجه التزام یا جرایم تادیه، بانکداری را از الگوی اسلامی واقعی دور کرده است. یک نفر تسهیلاتی در قالب عقود اسلامی از بانک دریافت می‌کند اما در سررسید از عهده پرداخت اقساط آن بر نمی‌آید.

ندری افزود: فرمولی که بانک‌ها برای وجه التزام استفاده می‌کنند سبب می‌شود بدهی وام‌گیرنده به بانک‌ها به شکل مضاعف افزایش پیدا می‌کند و به‌عنوان‌مثال بدهی ۱۰۰ میلیونی تبدیل به بدهی ۵۰۰ میلیونی می‌شود.

این اقتصاددان در مصاحبه تلفنی با رادیو گفت‌وگو از بالا بودن نرخ‌های سود بانکی در ایران نسبت به سایر کشورها گفت و عنوان کرد: این سود بانکی به دلیل تورم بالا در اقتصاد کشور است و البته خود این تورم هم ناشی از خلق پول در بانک‌ها است. متأسفانه نتوانسته‌ایم فرایند خلق پول را در نظام بانکداری اسلامی کنترل و مدیریت کنیم.

وی با اشاره به قانون عملیات بانکی بدون ربا اظهار کرد: در این قانون ادعا نشده است بانکداری که در کشور به‌واسطه این قانون اجرایی می‌شود اسلامی است و تنها ادعا کرده‌اند که ربا را از سیستم بانکی حذف کرده‌اند.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=23935
  • منبع : رادیو گفتگو

مطالب مرتبط

01خرداد
حمایت از اقشار محروم و کنترل بازار و نرخ ارز
دغدغه های اصلی اقتصاددانان اسلامی به دولت منتقل شد؛

حمایت از اقشار محروم و کنترل بازار و نرخ ارز

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.