• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
کل اخبار 6240اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

مَدرس‌های بی‌استاد؛ مدرسه‌ یا خوابگاه؟ شهیدانه خوی؛ نمونه ای از گروه های کوچک مردمی در عرصه جهاد فرهنگی روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب

5
مصاحبه صدای حوزه با طلبه جوانی که تبلیغ برای کودکان را ترجیح داد:

تبلیغ برای کودک و نوجوان، یک ضرورت سه فوریتی

  • کد خبر : 22068
  • 26 مرداد 1400 - 15:47
تبلیغ برای کودک و نوجوان، یک ضرورت سه فوریتی
فعالیت تبلیغی برای کودک در عصر حاضر که بشدت رسانه زده شده و آخرین آلترناتیو ما در برابر حجم عظیمی از برنامه های ضدتربیتی ماهواره ای، مل مل و شبکه پویاست، انصافا یک ضرورت جدی است.

به گزارش خبرنگار صدای حوزه، حضور رسانه در عصر جدید، تغییرات عمده ای را در مختصات تبلیغی طلاب نیز شاهد هستیم. از نوسان مخاطبان تا رنج سنی خاص و یکنواختی که خیلی از منابر را دربرگرفته و آسیب شناسی خاص و متفاوتی را طلب می کند. اما در این بحبوحه که می تواند چالشی جدی در مسیر فرهنگ سازی دینی تلقی شود، هستند طلابی که ظاهرا در حاشیه نشسته اند و اما نقطه زن عمل می کنند. جوانان مبلغی که تربیت کودک را به عنوان اولویت تبلیغی خود قرار داده و آینده شهر و دیارشان را دارای اهمیت راهبردی تلقی می کنند. دیروز که به جهت سخنرانی به دعوت مجموعه شهیدانه، مزار شهدای شهرمان مشرف شدیم، بعد از اتمام سخنرانی، نیت کردیم و راهی زیارت شهدا شدیم تا کسب فیض نماییم. در یکی از ورودی های مزار شهدا، تعداد زیادی از کودکان را مشاهده کردیم که روی فرش و موکت هایی با نظم و ترتیب و البته با حفظ بخشی از پروتکل های بهداشتی، مشغول همنوایی و گوش دادن به صحبت های جوان طلبه ای بنام حجت الاسلام غم پرور هستند که سرپا ایستاده و با زبان کودکان، مشغول ارائه مطلب و گفت و گو در قالب بازی و طرح معما و چالش است. خیلی کوتاه با او همکلام شدیم که در ادامه می خوانید:

صدای حوزه:سلام و ادب خدمت حضرتعالی. در حاشیه مراسم عزاداری مشغول کار با کودکان و یک مدل تبلیغی متفاوت تری هستید. از ضرورت و اهمیت کارتان بیشتر توضیح دهید و اینکه چنین منبرهایی کمتر دیده می شوند در حالیکه می توان به عنوان یک تبلیغ در سطح بنیادین از آن ها یاد کرد؟

مهدی غم پرور هستم از مبلغین گروه تبلیغی آیت الله خویی که هم اکنون در شهرستان خوی مشغول فعالیتم. البته بنده در شهر قم زندگی می کنم و مشغول تحصیل در سطوح عالی هستم. از اوایل دوران طلبگی به کار تبلیغ کودک علاقه داشتم و در همین راستا به موسسات تبلیغی با رویکرد تربیت کودک ثبت نام و کسب آموزش و روش نمودم. دوره های مختلف آموزشی و تربیتی را در موسسه ولا منتظر گذرانده ایم. در همین راستا در موسسه علمدار که زیرنظر حجت الاسلام اخوان معروف به عمو روحانی است، مشغول تعلم و کسب تجربه بودم و هستم که محتواهای ارزشمند و روش های بسیار ظریف و نوینی در ارتباط با تبلیغ برای رنج سنی کودکان و نوجوانان تولید کرده اند و در سبد تبلیغ و آموزش برای طلاب قرار داده اند. از سال ۹۴ در کانون های محمدرسول الله قم و راه آسمان خوی، مشغول کار جدی و میدانی تبلیغ برای کودک و نوجوان بودم که الحمدلله ثمرات خوب و ارزشمندی در شهرستان داشته است.

صدای حوزه: آیا در قبال رسانه و ماهواره و اینترنت، چنین فضاها و منابر به اصطلاح ایستاده همچون حضرتعالی، چقدر می تواند تاثیرگذار باشد و با چه انگیزه ای مشغول تبلیغ با رویکرد کودک محور هستید؟

فعالیت تبلیغی برای کودک در عصر حاضر که بشدت رسانه زده شده و آخرین آلترناتیو ما در برابر حجم عظیمی از برنامه های ضدتربیتی ماهواره ای، مل مل و شبکه پویاست، انصافا یک ضرورت جدی است. کار با کودک سختی ها و شیرینی های خاص خود را دارد. اول اینکه مشتری اش در میان طلاب خیلی زیاد نیست و غالبا به سمت مشاوره و تربیت کودک گرایش دارند تا اینکه به سمت کار میدانی حرکت کنند. در ثانی زبان کودک یک زبان خیلی تخصصی و متفاوت از آنچیزی است که در دروس حوزوی آشنا شده ایم و مانوس بوده ایم. از طرفی همین بازار خلوت ولی با درجه اهمیت و فوریت بالا باعث می شود که انگیزه مضاعفی برای پیگیری کار تبلیغ و تربیت کودک داشته باشم. 

صدای حوزه: از مجموعه فعالیت هایی که در حال انجام هستید و به عنوان میکرو رفتارها و روش های شما برای ارتباط با کودک به حساب می آیند و زبان شما برای تاثیرگذاری و ذهنیت سازی برای کودکان هستند چند نمونه بفرمایید.

مرحوم استاد راستگو می گفت: چون سرو کارت با کودک فتاد/هم زبان کودکان باید گشاد. کار کودک و نوجوان از مهم ترین نیازهای جامعه امروزی و مطالبه پدران و مادرانیست که دغدغه تربیت و رشد صحیح و سالم را دارند که متاسفانه در بیشتر موارد مغفول واقع شده است.
کارهایی که در برنامه مرتبط با کودکان و نوجوانان در گلزار شهدای خوی انجام میگیرد در شبهای محرم مجموعه ای کامل و مختصر است. از تلاوت قرآن و سلام بر اباعبدالله تا آموزش مطالب دینی از قبیل اخلاق و احکام در قالب بازی، پخش فیلم و شعر صورت میگیرد. بعنوان مثال برای آموزش مظالب اخلاقی مثل احترام به والدین، دارابودن و نبودن صفات اخلاقی مثل منظم بودن، مرتب بودن، تنبلی و حسود بودن از فلش کارتهای ( باشیم، نباشیم) استفاده می کنیم. آموزش نعمتهای الهی و شکرگزار بودن از طریق بازی و همچنین آموزش حجاب، فرهنگ محرم و نامحرم نیز در قالب بازی آموزش داده می شود.
اهدای جوایز و برش کاغذ با قیچی ( مسجد و پروانه ) نیز بخشی از برنامه ای است که در فرصت دوساعته هیات، اتفاق می افتد. مخاطبین برنامه های ما نیز از رده سنی ۴ ساله تا ۱۲ الی ۱۳ ساله هستند. 

 

صدای حوزه: خاطره ای از این شب ها و روزهای تبلیغی که به عنوان انگیزه بخشی به مخاطبین یا آشنایی با موانع و مزیت های مسیر پیش رویتان باشد، مطرح بفرمایید استفاده می کنیم.

باید اشاره کنم، این برنامه که بنده توفیق خدمت در آن را یافته ام برای و بنام گروه ریحانه الحسین و از زیرمجموعه های شهیدانه مزار شهدای شهر است که توفیق روزافزون را برایشان آرزومندم. یکی دوتا اتفاق جالب این شبها بوده که چند تا از خانواده ها مثلا پدر و یا مادرشان آمده و گفته که حاج آقا از فلان روستا و یا از فلان نقطه دور شهر فقط بخاطر این برنامه راهی هیات می شویم (گفتنی است که این برنامه ما در حاشیه هیات برگزار می شود). دخترم و یا پسرم از صبح تا ظهر چند ساعت وقت گذاشته و یک سوره و یا یک شعر و یا یک دعا را حفظ کرده و میگه شب باید بریم مراسم اونجا هم تو مسابقه شرکت کنیم و هم در برنامه مثلا ارائه بدیم. این ها ارزشمند هستند و باعث دلگرمی و قوت قلب بیشتر ما می شوند.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=22068

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.