• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
کل اخبار 6233اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد زنگ هایی که در حوزه همیشه دیر به صدا در می آیند! امتداد اجتماعی روحانیت و جیغ های بنفش اصحاب مدرنیته!

7
دکتر مسعود امامی نوشت:

ابعاد فقهی سقط جنین و پیشنهادات تقنینی

  • کد خبر : 20710
  • 14 مرداد 1400 - 9:47
ابعاد فقهی سقط جنین و پیشنهادات تقنینی
سقط جنین از موضوعات مهم در نظام‌های حقوقی کشورهای مختلف جهان است. این مسئله دارای ابعاد گوناگون اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، مذهبی و حقوقی است.

به گزارش صدای حوزه، سقط جنین از موضوعات مهم در نظام‌های حقوقی کشورهای مختلف جهان است. این مسئله دارای ابعاد گوناگون اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، مذهبی و حقوقی است. دامنه جواز و عدم جواز سقط در مقررات کشورهای گوناگون با یک‌دیگر تفاوت دارد، ولی اجمالاً در بیشتر کشورها، سقط جنین به طور مطلق آزاد نیست و در عین حال در همه این کشورها مواردی از حکم عدم جواز سقط، استثناء شده است که مهم‌ترین آنها سقط برای نجات جان مادر است. سقط در فقه و نظام حقوقی ایران نیز گرچه ممنوع است، اما مواردی از این حکم استثناء شده است. از سوی دیگر در فقه و حقوق ایران برای سقط جنین بلکه هر آسیب وارد شده به جنین، دیه مقرر گردیده است. در این نوشتار فتاوای فقیهان در فروع مختلف مربوط به سقط جنین گزارش داده می‌شود.

این نوشتار که به قلم دکتر مسعود امامی مکتوب شده است، به مباحث و موضوعات مهمی مانند حرمت سقط جنین، ولوج روح در جنین، زمان بندی مراحل رشد جنین در روایات، زمانبندی مراحل رشد جنین در فقه، زمان ولوج روح در فقه، فتاوای فقیهان در سقط جنین، سقط قبل از ولوج روح، سقط به سبب اضطرار، ضرر و ضرورت، سقط به سبب حرج، سقط بعد از ولوج روح به جهت عناوین ثانوی اضطرار، ضرورت و عسر و حرج، اذن پدر در موارد جواز سقط، دیه در موارد جواز سقط پرداخته شده و پیشنهادات تقنینی نیز ارائه شده است.

در این گزارش علمی بعد از بررسی اضلاع و ابعاد مختلف سقط جنین و اشاره به فتاوای فقها در این زمینه، چندین پیشنهاد تقنینی ارائه شده: که نمونه‌های آن به شرح زیر است.

در گزارش آمده است: به استناد فتاوای فقها و مراجع معاصر پیشنهاداتی برای اصلاح ماده واحده مربوط به سقط درمانی ارائه‌ می‌شود. ماده واحده بدین قرار است: “سقط درمانی با تشخیص قطعی ۳ پزشک متخصص و تأیید پزشکی قانونی مبنی بر بیماری جنین که به علت عقب افتادگی یا ناقص الخلقه بودن موجب حرج مادر است و یا بیماری مادر که با تهدید جانی مادر توأم باشد، قبل از ولوج روح (چهارماه) با رضایت زن مجاز‌ می‌باشد و مجازات و مسئولیتی متوجه پزشک مباشر نخواهد بود. متخلفین از اجرای مفاد این قانون به مجازات‌های مقرر در قانون مجازات اسلامی محکوم خواهند شد.”

در پیشنهاد مرکز تحقیقات اسلامی مجلس آمده است: ماده واحده نسبت به موارد سقط بعد از ولوج(درآمدن، داخل شدن) روح ساکت است. بر این اساس: لازم است حکم به جواز سقط بعد از ولوج روح در فرض دوران میان زنده ماندن مادر و سقط جنین یا مرگ هر دو که ظاهراً مورد قبول همه فقیهان است ذکر شود. البته اطلاق ماد ه ۶۲۳ قانون تعزیرات نسبت به بعد ولوج روح، شامل این مورد‌ می‌شود. لازم است حکم به جواز سقط بعد از ولوج روح در فرض خطر قطعی مرگ مادر (شود چرا که این امر) مورد قبول بسیاری از فقیهان است.

البته اطلاق ماده ۶۲۳ نسبت به بعد ولوج روح، شامل این مورد‌ می‌شود. چه بسا بتوان حکم به جواز سقط بعد از ولوج روح در فرض خطر شدید جانی را نیز به مورد اخیر الحاق کرد. البته اطلاق ماده ۶۲۳ نسبت به بعد ولوج روح و نسبت به خطر شدید شامل این مورد‌ می‌شود.

لازم است حکم به جواز سقط بعد از ولوج روح در فرض دوران میان مرگ همه جنینها یا حیات برخی با سقط بقیه که مورد فتوا‌ می‌باشد و ظاهرا کسی با آن مخالف نباشد، ذکر گردد. فرض دیگری که موافق نظر برخی است و‌ می‌توان در موارد بعد از ولوج روح ذکر کرد، درد یا ضرر فعلی غیر قابل تحمل است که رفع آن جز با سقط ممکن نیست.

پیشنهاد تقنینی دیگر مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در مورد سقط جنین این است که در مورد سقط قبل از ولوج روح در این ماده این اصلاحات لازم است: از ماده ۶۹ فهمیده‌ می‌شود که علت حرج منحصر است به عقب افتادگی یا نقصان خلقت، در حالی که این حصر درست نیست. باید مادر قبل از سقط مورد مشاوره قرار گیرد تا نسبت به جوانب مختلف تصمیم خود آگاه شود. حتی المقدور سقط به شیوه کورتاژ (مثله) باید ممنوع شود. عنوان سقط درمانی از قانون حذف شود و به جای آن قانون سقط جنین بیاید؛ زیرا برخی مصادیق درمان نیست. در ماده واحده کلمه قطعی حذف شود و به جای آن اطمینان آور آورده شود.

در این گزارش آمده است: لزوم دیه در فرض جواز قانونی سقط مطابق نظر بیشتر فقیهان است و مناسب است در قانون ذکر شود، شاید بتوان سن جنین را قبل از ولوج روح رتبه بندی کرد و بر اساس آن مقررات سقط را تقریر کرد؛ زیرا ملاک حرمت سقط حتی قبل از ولوج روح با رشد جنین شدیدتر‌ می‌شود. پس سقط در هفته‌های نخستین‌ می‌تواند سهل تر از سقط در حدود چهار ماهگی باشد.

اگر پدر یا حاکمیت یا دیگری متقبل نگهداری کودک شود، ممکن است حرج مادر برداشته شود. این نکته باید در قانون مورد ملاحظه قرار گیرد. باید به پزشک حق داد که به جهت محذورات اخلاقی یا مذهبی (فتوای مرجع)، اقدام به سقط نکند، در تعیین مجازات تعزیری برای سقط غیر قانونی‌ می‌توان مجازات را بر حسب سن جنین، شدید و ضعیف قرار داد یا به قاضی توصیه کرد حسب سن جنین، از حداقل تا حداکثر مجازات استفاده کند.

هرچند حرج شخصی مجوّز سقط است، اما احراز حرج شخصی در موارد ناهنجاری جنین با توجه به فرصت اندک میان تشخیص ناهنجاری جنین تا ولوج روح، دشوار و عملاً در نظام اداری موجود ناممکن است، بلکه موجب إعمال سلایق شخصی متصدیان امر‌ می‌گردد. از این رو، چاره ای نیست جز اینکه کمیته ای متشکل از متخصصان و فقیهان، مواردی از ناهنجاری جنین را که نوعا موجب حرج مادر‌ می‌شود شناسایی کنند و این موارد به عنوان اماره قانونی برای احراز حرج شخصی تعیین شود تا در صورت وجود این موارد حرج احراز گردد مگر خلاف آن ثابت شود.

لازم به ذکر است، گزارش‌های علمی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس بعد از مطالعه و تحقیقات زیاد و برگزاری حلقه‌ها و جلسه‌های علمی پیرامون یک موضوع مهم در دستور کار مجلس شورای اسلامی، تهیه و منتشر خواهد شد.

گفتنی است، مجلس یازدهم در سال جدید طرحی را در مورد اصلاح قوانین سقط جنین به تصویب رسانده که موجب اعتراض و نگرانی جامعه پزشکی،‌ مدیران درمان و بسیاری از مردم بخصوص فعالان حقوق زنان شده است. برخی مقامات وزارت بهداشت نیز تاکید کرده‌اند که با طرح جدید مجلس درباره سقط جنین، ۷۰ هزار ناهنجاری گریبان مردم را خواهد گرفت.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=20710
  • منبع : ijtihadnet.ir

مطالب مرتبط

24اردیبهشت
طرح مجلس برای احزاب؛ از ممنوعیت فعالیت تجاری تا نحوه ثبت و روش های انحلال
13اردیبهشت
استفاده از استارتاپ ها و شرکت های دانش بنیان
راهبرد توانمندسازی موسسات قرآنی در بیان حجت الاسلام محمد رحمانی؛

استفاده از استارتاپ ها و شرکت های دانش بنیان

11اردیبهشت
باید آزادی را در قالب قانون بپذیریم/ ورود به هر مکانی شرایط خاص خودش را دارد
پاسخ وزیر علوم به حواشی قانون نوع پوشش در دانشگاه ها؛

باید آزادی را در قالب قانون بپذیریم/ ورود به هر مکانی شرایط خاص خودش را دارد

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
  1. بسیاری از موارد هست که پدر و مادر بدلیل نخواستن تحمل عواقب فرزند دار شدن اعم از هزینه، زحمت نگهداری، تربیت، آینده و غیره می خواهند فرزند را سقط کنند از طرفی خانواده ها و زوج هایی هستند که نیازمن فرزند هستند
    اگر راهکار قانونی و قرارداد رسمی بین این دو واسطه شود و حقوق و وظایف هر کدام از دو طرف را مشخص کند شاید از تعدادی از سقط جنین ها پیشگیری شود و همه در فضایی امن و ایمن به خواسته های خود برسند.

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.