• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
کل اخبار 6233اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد زنگ هایی که در حوزه همیشه دیر به صدا در می آیند! امتداد اجتماعی روحانیت و جیغ های بنفش اصحاب مدرنیته!

2
گزارشی از چند دیدار:

توصیه های مراجع تقلید و علما به رئیس جدید قوه قضائیه

  • کد خبر : 18884
  • 26 تیر 1400 - 13:09
توصیه های مراجع تقلید و علما به رئیس جدید قوه قضائیه
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در آغاز دوره‌ ریاست خود بر دستگاه قضا، به منظور دیدار با مراجع عظام تقلید، صبح جمعه به شهر مقدس قم سفر کرد و با مراجع تقلید و علما دیدار کرده و گزارشی از روند دستگاه قضا و برنامه های خود ارائه نمود.

به گزارش صدای حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای در آغاز دوره‌ ریاست خود بر دستگاه قضا، به منظور دیدار با مراجع عظام تقلید، صبح جمعه به شهر مقدس قم سفر کرد ضمن زیارت حرم کریمه اهل بیت(س) و دیدار با حجت الاسلام والمسلمین سید محمد سعیدی تولیت حرم و نماینده ولی فقیه در استان قم  با حضور در دفتر حضرات آیات نوری همدانی، سبحانی، علوی گرگانی، مکارم شیرازی  با این مراجع تقلید  دیدار  و گزارشی از روند دستگاه قضا و برنامه های خود ارائه نمود.

 مراجع تقلید و علما در این دیدار ها توصیه هایی به رئیس جدید دستگاه عدلیه کشور داشتند که به این شرح است:

حوزه آمادگی دارد با تربیت قاضی دستگاه قضا را در تأمین نیروی انسانی مورد نیازش یاری دهد

حضرت آیت الله نوری همدانی با تبریک انتصاب وی به ریاست قوه قضائیه و آرزوی موفقیت در این مسئولیت خطیر، از نامه ۵۳ نهج‌البلاغه که حضرت علی (ع) خطاب به مالک اشتر نوشته‌اند، به‌عنوان عالی‌ترین منشور حکومتی یاد کردند که باید ملاک عمل همه مسئولان باشد.

این مرجع ع تقلید گفتند: بر اساس دستور حضرت امیر، باید افراد با ایمان و فاضل از نظر علمی و اخلاقی را برای قضاوت انتخاب کرد تا هرگز دچار تطور و خدشه نشوند.

حضرت آیت‌الله  نوری همدانی از پایداری و استقامت در مسیر حق و عدالت و برخورداری از قاطعیت به‌عنوان ویژگی‌های قاضی یاد کرد و افزودند: کسی که قضاوت می‌کند باید متقی و صبور باشد تا در برابر ناملایمات، حکمش را تغییر ندهد و در برابر امیال دنیوی سست نشود.

این مرجع تقلید با استقبال از اظهارات رئیس دستگاه قضا برای جذب قضات از حوزه‌های علمیه، اظهار داشتند: متأسفانه جریان‌هایی به وجود آمده که حوزه را کنار زده‌اند و آنگونه که باید و شاید، به حوزه توجه نمی‌شود.

ایشان ادامه دادند:سالی چندین بار در دانشگاه ها تشویق ها و جایزه هاست و البته باید باشد اما در حوزه، افراد استعداد یکسانی ندارند و لذا تشویق کردن و تربیت کردن طلاب کار آسانی نیست. باید راهکارهایی برای توجه بیشتر به حوزه ها اندیشیده شود. امروز دشمنان فراوانی داریم که همه امکانات خود را برای کوبیدن اسلام به کار گرفتند، ما باید باهم متحد باشیم و موانع انقلاب را کنار بزنیم و از نهج البلاغه و معارف قرآن بیش از این استفاده کنیم.

حضرت آیت‌الله  نوری همدانی افزودند: حوزه آمادگی دارد با تربیت قاضی دستگاه قضا را در تأمین نیروی انسانی مورد نیازش یاری دهد، اما لازم است برای برنامه‌ریزی بهتر، جلسات مشترک هم‌اندیشی‌هایی صورت گیرد.

ایشان گفتند: امروز دشمنان فراوانی هستند که همه امکانات را برای هجمه به اسلام به کار گرفته‌اند که باید در برابر آن‌ها متحد و مجهز شویم.

حضرت آیت‌الله نوری همدانی همچنین با ابراز خرسندی از مواضع رئیس دستگاه قضا برای رفع مشکلات مردم از طریق حمایت از تولید و حل معضل بیکاری ابراز امیدواری کرد با همدلی همه بخش ها، فضای انقلابی برای خدمت به مردم به وجود آید.

دستگاه قضایی باید با تمام توان برای ریشه کنی ربا تلاش کند

حضرت آیت‌الله‌ علوی گرگانی امروز در دیدار حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضائیه با آرزوی موفقیت برای وی در این مسئولیت مهم، با بیان این که انتظار داریم دستگاه قضا ربا را از جامعه حذف کند،گفتند: متاسفانه ربا با اسامی مختلفی از جمله دیرکرد در جامعه وجود دارد و دستگاه قضایی باید با تمام توان در رفع این آسیب تلاش کند.

ایشان ضمن تاکید بر رفع هر چه سریع‌تر این مشکل خاطرنشان کرد: در روحیات رئیس جدید دستگاه قضا می‌بینیم که در حد توان این مشکل را بتواند مرتفع کند.

معظم له در پایان سخنانش به اجرای طرح تحول قضایی اشاره کرد و گفتند: با اجرای این طرح شاهد موفقیت روز افزون دستگاه قضایی خواهیم بود.

امنیت قضایی و اقتصادی را در کشور فراهم کنید

 حضرت آیت الله سبحانی نیز در این دیدار به ذکر توصیه‌هایی به‌ رئیس‌ دستگاه قضا پرداخته و با تاکید بر ارائه  مباحث فقهی برای قضات جهت جلوگیری از اطاله دادرسی و با ابزار امیدواری  از تلاش‌های دستگاه قضا برای حمایت از تولید، گفتند: باید سرمایه‌های خارج کشور را به سمت داخل جذب کنید و امنیت قضایی و اقتصادی را در کشور فراهم کنید.

این مرجع تقلید بیان داشتند: ما سعی می کنیم به سوالات فقهی شما پاسخ دهیم تا شما هم شب و روز برای رفع مشکلات معیشتی و امنیتی کار کنید.

ایشان از رئیس جدید دستگاه قضا خواستند که مسیر تحول را با قدرت ادامه دهد و از خود یادگاری ارزشمند به جا بگذارد که موجب رضایت و خرسندی عمومی و افزایش سرمایه اجتماعی نظام شود.

جلوی دلال بازی و واسطه گری و رانت خواری را بگیرید

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در دیدار حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای که در دفتر این مرجع تقلید در قم برگزار شد، ضمن تبریک انتصاب وی به ریاست قوه قضائیه گفتند: من فکر میکنم قوه قضائیه قوی ترین قوه هاست برای اینکه قوای دیگر مثل این قوه نمی توانند مقصودشان را عملی کنند. دولت تا مجلس تصویب نکند نمی تواند کاری کند.

این مرجع تقلید بیان داشتند: مجلس هم به تنهایی نمی تواند کاری از پیش ببرد و تا قوانین تصویب شد و ابلاغ شود و اجرا شود طول می کشد، ولی قوه قضائیه این قدرت و اختیار را دارد که جلوی فساد و مفسدین را بگیرد  و حکم صادر کند و این خیلی مهم است.

ایشان در ادامه افزودند: قوه قضائیه باید از توان و ظرفیت خود به صورت حداکثری استفاده کند البته موانعی بر سر راه قوه قضائیه وجود دارد که بعضی از این موانع قابل برداشت و بعضی از آن غیر قابل برداشت .

معظم له یکی از موانعی قابل رفع را طولانی شدن مدت دادرسی برشمرده وگفتند: اگر تشریفات رسیدگی به پرونده ها کوتاه شود به طوری که مردم نتایج کار را زودتر ببینند و به نتیجه برسد مشکلاتشان کم خواهد شد

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در ادامه  با اشاره به معضل دلال بازی و واسطه گری  و رانت خواری تصریح کردند: باید با جدیت جلوی این امور  گرفته شود تا بازار آشفته، آرامش یابد.

ایشان درپایان گفتند: ما امیدوار به خدا هستیم که حضرتعالی موفق شوید و کاری کنید که اعتماد مردم برگردد.

دستگاه قضا برای حل مشکل بدهکارا ن مالی که توان ندارند تدبیر جدی بیندیشد

حضرت آیت الله  صافی گلپایگانی  با سنگین خواندن مسئولیت دستگاه قضا گفتند: قضاوت شأن حضرت علی (ع) بوده و ان‌شاءالله شما هم باید با اقتدا به ایشان در این مسیر حرکت کنید.

ایشان  اظهار داشتند: قوه قضاییه باید به نحوی عمل کند که بدهکاران و کسانی که واقعاً در عسر هستند حبس نشوند و شرایطی فراهم شود که با آسایش بتوانند دین خود را ادا کنند.

این مرجع تقلید با اشاره به اهمیت امر قضا و دشواری‌های آن اظهارداشتند: قضاوت از اموری است که دقت زیادی می‌طلبد و قضات باید مراقبت کنند تبعیض در دستگاه قضایی اتفاق نیفتد که الحمدلله در جمهوری اسلامی تاکنون چنین بوده و از این به بعد هم باید روند قضایی عادلانه و به دور از تبعید پیش رود.

ایشان با تقدیر  از رویکرد دستگاه قضا در خصوص بدهکاران مهریه گفتند:  برای حل مشکل بدهکاران مهریه کارهای خوبی شده تا افراد به دلیل بدهی مهریه به زندان نروند.

حضرت آیت‌الله‌ صافی گلپایگانی افزودند: دستگاه قضا برای حل مشکل بدهکاران به ویژه بدهکاران بانکی که واقعاً توان مالی ندارند نیز تدبیر جدی بیندیشد.

سهم‌خواهان بعد از انقلاب باید روز قیامت پاسخگو باشند

آیت‌الله سید محمد سعیدی با بیان اینکه با اتفاقات سیاسی اخیر اوضاع از نظر کاری آسان‌تر شده است، اظهار کرد: مؤمنین در این ماه یاد حضرت موسی را گرامی می‌دارند و نمازی اقامه می‌کنند که این نماز برای ما پیامی مهم دارد و نشان می‌دهد که ایشان نسبت به مفسدین نگران بودند و نمی‌توانستند مشاهده کنند که متقین از دست می‌روند، ایشان آنچه که در توان داشت گذاشت اما در نهایت مردم حاضر شدند به سامری روی بیاورند.

وی اضافه کرد: امام خمینی(ره) امتی را تحویل داد که این امت این روزها می‌تواند در سطح جهان تاثیرگذار باشد و در عصر غیبت امام، برداشتن پرچم امام اهمیت بسیاری دارد.

تولیت حرم مطهر بانوی کرامت گفت: خطوط و جریان‌هایی که بعد پیروزی انقلاب در صحنه آمدند و سهم‌خواهی کردند بدانند در روز قیامت مسؤول هستند و باید پاسخگو باشند.

وی خدمت به نظام اسلامی را ارزشمند خواند و افزود: ما هر چقدر به نظام خدمت کنیم در حقیقت برای ظهور امام زمان(عج) زمینه‌سازی کرده‌ایم.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=18884
  • منبع : خبرگزاری حوزه

مطالب مرتبط

25آذر
برخی از علمای کشورهای مختلف هم فکر می کردند قرآن شیعه با بقیه فرق دارد!
رئیس شورای مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی مطرح کرد؛

برخی از علمای کشورهای مختلف هم فکر می کردند قرآن شیعه با بقیه فرق دارد!

12آبان
توصیه‌ مراجع و علمای قم درباره امور زنان و خانواده
دیدار معاون رییس‌جمهوری با مراجع تقلید در قم؛

توصیه‌ مراجع و علمای قم درباره امور زنان و خانواده

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.