• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
کل اخبار 6233اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد زنگ هایی که در حوزه همیشه دیر به صدا در می آیند! امتداد اجتماعی روحانیت و جیغ های بنفش اصحاب مدرنیته!

7

طلبه‌ای که برای رفع مشکلات مردم به سراغ آرایشگاه‌های زنانه رفت

  • کد خبر : 1571
  • 15 بهمن 1399 - 12:25
طلبه‌ای که برای رفع مشکلات مردم به سراغ آرایشگاه‌های زنانه رفت
حجت الاسلام سرمدی می‌گوید: برای شناسای افراد نیازمند علاوه بر کسب اطلاعات از افراد معتمد و مرتبط، با آرایشگاه‌های زنانه و تاکسیرانان صحبت کردیم تا اگر افرادی به آن‌ها مراجعه می‌کنند که آسیب‌های اجتماعی دارند و از آن‌ها با خبر می‌شوید به ما اطلاع دهید تا مرتفع کنیم.

به گزارش صدای حوزه، «من در حوزه مُدرس بودم اما از ۵ سال پیش که به مسجد آمدم و وضعیت مردم را دیدم، تمام فعالیت‌های علمی‌ام را کنار گذاشتم و خود را وقف مسجد و مردم کردم؛طوری‌که هر روز از ۹ صبح تا ۱۲ شب با جمعی از افراد در مسجد و مشغول فعالیت‌های حول آن هستیم و هر روز همسرم برای نهار غذا برای ما درست می‌کند و به مسجد می‌آورد» این بهترین قطعه از گفت‌وگوی یک ساعته ما با یک طلبه ۳۳ ساله تهرانی است. طلبه‌ای که ۵ سالی است امام جماعت مسجد جامع شهرک مسکن مهر شهید آبشناسان در شهرستان رباط کریم شده و به عنوان امام محله، منطقه بی‌امکانات خود را تا حد مطلوبی بهره‌مند کرده است.

حجت‌الاسلام حمید سرمدی امام محله در رباط کریم

ابتدا برای رفع نواقص عمرانی شهرک کمر همت بستم

حجت‌الاسلام حمید سرمدی طلبه سطح ۳ حوزه علمیه قم و دانشجوی کارشناسی ارشد اندیشه سیاسی دانشگاه بوعلی بود، اما تمام فعالیت‌های علمی خود را ۵ سال است کنار گذاشته و امام جماعت مسجد شده است. او از زمان حضور در این منطقه به دلیل مشکلات مردم خود را صرفا امام جماعت مسجد ندید و فراتر از آن امام محله شد. این طلبه می‌گوید: «در شهرک ما مجموعاً ۶۴۱۸ خانواده با جمعیت بالغ بر ۲۴ هزار نفر زندگی می‌کنند که تماماً مسکن مهر است اما متاسفانه از لحاظ امکانات به شدت محروم بود و علی رغم جمعیت جوان ساکن، متاسفانه وضعیت معیشتی بسیاری از خانواده‌ها نیز مطلوب نبود. از زمانی که به عنوان امام جماعت منصوب شدم در ابتدا برای رفع مشکلات عمرانی موجود مانند راه آسفالته، برق، آنتن دهی موبایل، ساخت پارک و مدرسه و امنیت منطقه وارد عمل شدم.»

تشکیل شورای معتمدین برای رفع مشکلات محله

تشکیل شورای معتمدین برای رفع مشکلات

این طلبه یکه و تنها به میدان نرفت و با تدبیر خود ۱۰ نفر از افراد معتمد محل را دور خود جمع کرد و نام این گروه را شورای معتمدین گذاشت و با ظرفیت این افراد، سراغ مسئولین مختلف رفت. او می‌گوید: «برای رفع این مشکلات، جلسات مختلفی با فرماندار، ناجا و مسئولین برگزار کردیم. الحمدلله توانستیم راه آسفالت، نور منطقه، آنتن دهی موبایل و ساخت پارک را به سرانجام برسانیم. ساخت مدرسه نیز در منطقه آغاز شده است تا ان‌شاء الله امکانات ابتدایی مورد نیاز مهیا شود.»


جلسه با آرایشگران زنانه و تاکسیرانان برای شناسایی نیازمندان و رفع مشکلات این قشر

شناسایی نیازمندان از طریق آرایشگاه‌های زنانه و تاکسیرانان

وضعیت معیشتی برخی از ساکنان این شهرک مطلوب نبود، برای رفع این مشکل حجت‌الاسلام سرمدی در ابتدا شناسایی دقیقی از خانواده‌ها انجام داد. برای این کار، او روش‌ها و اقدامات جالبی هم داشته است. او می‌گوید: «۳۴۰ خانواده نیازمند را شناسایی کردیم و برای رفع مشکلات آن‌ها اقدام کردیم. برای شناسایی این افراد علاوه بر کسب اطلاعات از افراد معتمد و مرتبط، با آرایشگاه‌های زنانه و تاکسیرانان صحبت کردیم تا اگر افرادی به آن‌ها مراجعه می‌کنند که آسیب‌های اجتماعی دارند و از آن‌ها با خبر می‌شوید به ما اطلاع دهید تا مرتفع کنیم. از این دو طریق توانستیم بسیاری را شناسایی کنیم. این روزها مسجد ما مامن مردم شده است و هر قشری از مسئولین برای ارتباط با مردم و یا هر صنفی برای جلسات و برنامه‌های خود در مسجد دور هم جمع می‌شوند و اعتماد بسیاری هم به مسجد و ارکانش دارند.»

تهیه بسته‌های ارزاق و مواد بهداشتی در چند نوبت برای نیازمندان

کمک دو میلیاردی ساکنان مسکن مهر به نیازمندان

رسیدگی به مشکلات معیشتی مردم و کمک به نیازمندان توسط مسجدی‌ها در این شهرک، پا را فراتر از حصارهای شهرک هم کشیده است و این روزها آن‌ها دو روستا را حمایت می‌کنند. حجت‌الاسلام سرمدی می‌گوید: «در حوزه خدمات اجتماعی در حدود ۱۱ ماهه دوران کرونا، با کمک مردم ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان پول جمع‌آوری کردیم که در مجموع ۱۰ هزار سبد کالایی تهیه و میان نیازمندان توزیع شد. زمانی که با این مبالغ نیازمندان شهرک را تحت پوشش قرار دادیم، هنوز توان برای کمک‌رسانی داشتیم بنابراین دو روستای شهرستانک و شهرآباد زیرمجموعه شهرستان رباط کریم را تحت پوشش قرار دادیم که برای آن‌ها با هزینه خود امام جماعتی منصوب کردیم تا با کمک و ظرفیت او برای شناسایی و کمک به نیازمندان اقدام کنیم.»

تحت پوشش قراردادن دو روستای شهرستان رابط کریم توسط مسجدی‌ها

کمک به نیازمندان در شب عید

مسجدی‌ها در ایام کرونایی ۷ هزار بسته بهداشتی کامل شامل ماسک، مایع ضدعفونی کننده دست و سطوح و دستکش تهیه و در سطح شهرک توزیع کردند . سرمدی می‌گوید: «شب عید سال گذشته هزار دست کفش، کاپشن و شلوار تهیه و در ماههای منتعی به سال نو میان نیازمندان معرفی شده از اسلامشهر تا پرند که در اطراف ما هستند، توزیع کردیم.»

حجت‌الاسلام سرمدی با کارها و اقدامات خود رابطه خوب و نزدیکی با جوانان برقرار کرده است

ترک اعتیاد معتادان و ایجاد اشتغال برای آن‌ها

در حوزه آسیب‌های اجتماعی نیز این طلبه گام‌های خوبی برداشته است و برای کمک به معتادان و احیای آن‌ها طرح سبز را ایجاد کرده است که طی آن با فراخوانی در سطح محل، معتادان داوطلبانه به مسجد می‌روند تا روند درمان آن‌ها طی شود. او می‌گوید: «در این طرح هیچ اجباری وجود ندارد و افراد معتاد داوطلبانه به مسجد می‌آیند که ابتدا آزمایش کرونا از آن‌ها گرفته می‌شود و سپس برای ترک به کمپ هماهنگ شده اعزام می‌شوند.

در مدت حضور این افراد در کمپ برای خانواده‌ آن‌ها تسهیلاتی اعم از ارائه مشاوره و همچنین رفع تمامی نیازهای مالی‌شان انجام می‌شود تا مشکلی نداشته باشند. بعد از خروج و احیای این افراد از کمپ نیز با کارگاه تولید ماسکی که در طبقه فوقانی مسجد فعال شده، هماهنگ شده است تا این افراد را جذب کند. افراد بهبود یافته در صورت توانایی کار با چرخ خیاطی به عنوان خیاط و یا بازاریاب جذب می‌شوند تا درآمدی کسب کنند و به زندگی خود با خانواده‌ها ادامه دهند. تاکنون ۲۰ نفر در شهرک با این شیوه احیا شده‌اند.»


راه اندازی یک گلخانه سبک در فضای مسجد

حجت‌الاسلام سرمدی در مسجد شهرک یک گلخانه نیز ایجاد کرده است و گوجه فرنگی، خیار، فلفل و گیاهان دارویی در آن کشت می‌شود، آن‌ها حتی بنا دارند بالای هر آپارتمان در صورت موافقت ساکنان این گلخانه‌ها را احداث کنند تا محلی برای رفع نیازهای زندگی مردم و احیانا کسب درآمدشان باشد.

برگزاری جلسه با مسئولین مختلف شهرستان برای رفع مشکلات مختلف مردم

برگزاری سه دوره یادواره شهدا

در حوره فرهنگی نیز حجت‌الاسلام سرمدی در قالب شناسایی‌هایی که برای نیازمندان شهرک داشته است، توانسته ۴۰ خانواده شهید در شهرک را شناسایی کند که تاکنون طی این ۵ سال، سه دوره یادواره شهدای شهرک را برگزار کرده است. او می‌گوید: «برای ایجاد عدالت آموزشی در شهرک، با کمک دانشجویان شهرستانی نخبه موجود در شهرک، مجمع نخبگان را ایجاد کردیم که کلاس‌های علمی برای کودکان و نوجوانان و محصلان شهرک برگزار می‌کنند.»

تهیه بسته‌های ارزاق با کمک مردم برای ارائه به نیازمندان در مناسبت‌های مختلف

یاری دادن به بهزیستی و کمیته امداد!

کارهای خدمات‌رسانی این مسجد به حدی موفقیت‌آمیز بوده است که سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی(ره) آن‌ها را در منطقه به عنوان یک مرجع می‌شناسند و حتی برای رسیدگی به خانواده‌های تحت پوشش خود از ظرفیت این مسجد کمک می‌گیرند. تمامی این توفیقات ناشی از تلاش امام جماعت و اعتماد مردم به مسجد است که به عنوان یک پایگاه اجتماعی مهم توانسته منشاء تحولات منطقه باشد.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=1571
  • منبع : فارس

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.