• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
کل اخبار 6238اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

شهیدانه خوی؛ نمونه ای از گروه های کوچک مردمی در عرصه جهاد فرهنگی روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است

1
طی گزارشی بررسی شد؛

نتیجه انتخابات تعیین کننده لبنان چه خواهد شد؟

  • کد خبر : 40828
  • 23 فروردین 1401 - 17:02
نتیجه انتخابات تعیین کننده لبنان چه خواهد شد؟
انتخابات پارلمان لبنان در ۲۵ اردیبهشت ماه برگزار می شود. در این عرصه بیش از ۷۰ لیست انتخاباتی باهم رقابت خواهند کرد و تکلیف ۱۲۸ کرسی پارلمان این کشور را روشن خواهند کرد.

به گزارش صدای حوزه، انتخابات پارلمان لبنان در ۲۵ اردیبهشت ماه برگزار می شود. در این عرصه بیش از ۷۰ لیست انتخاباتی باهم رقابت خواهند کرد و تکلیف ۱۲۸ کرسی پارلمان این کشور را روشن خواهند کرد.

در جریانات مسیحی که طبق قانون، نیمی از پارلمان را در اختیار دارند همچنان رقابت اصلی بین جریان ملی آزاد ( وابسته میشل عون و جبران باسیل) ، حزب القوات ( متعلق به سمیر جعجع) و جریان المرده ( فرنجیه ) خواهد بود.

پیش بینی می شود در کرسی های احزاب مسیحی اتفاقات قابل توجهی به نسبت انتخابات ۲۰۱۸ رقم نخورد و جریانات نزدیک به حزب الله همچون ملی آزاد و المرده بتوانند بیش از ۳۰ کرسی را جذب کنند و با جلب نظر برخی نمایندگان مسیحی مستقل همچنان عرض اندام نمایند.

در بین احزاب شیعی نیز پیش بینی می شود همچنان ائتلاف وفاداران مقاومت (حزب الله) و امل اکثریت کرسی ها را از آن خود کند. در بین دروزی ها نیز رقابت اصلی بین حزب سوسیالیست ترقی خواه ( ولید جنبلاط ) ، دموکرات ( طلال ارسلان ) و التوحید العربی ( وئام وهاب ) است و یحتمل کرسی ها آنان نیز همچون گذشته تقسیم گردد.

اما بیشترین تغییر در جریانات اخل تسنن رقم خواهد خورد؛ در این انتخابات سعد حریری با فشارهای محمد بن سلمان در انتخابات شرکت نکرد و همین امر موجب تشتت شدید در المستقبل شده است.

اگر چه سعودی ها سرمایه گذاری خود را روی بهاء حریری انجام داده اند اما وی از فراست و کیاست اندکی برخوردار است و المستقبل روی او اجماع نخواهد نمود.

در نتیجه اهل تسنن لبنان در عرصه سیاسی دچار چند دستگی است و در این میان کاندیداهای مستقل نزدیک به جریان ۸ مارس در صیدا ، طرابلس و بیروت می توانند بیش از پیش (هرچند اندک اما تاثیرگذار) موفق ظاهر شوند.

در نتیجه باید گفت انتخابات پیش روی لبنان که تعیین کننده مسیر این کشور برای آینده است تا این لحظه کاملا به سود جریان ۸ مارس پیش می رود.

نکته مهم اینست که کشورهای عربی شورای همکاری خلیج فارس که همسو با تحریم های شدید آمریکا سفرای خود را از لبنان فراخوانده بودند تا بتوانند بر دولت این کشور برای محدود کردن حزب الله فشار وارد کنند، اخیرا بی سر و صدا سیاست خود را تغییر داده و سفارت های خود را مجددا فعال کرده اند تا بلکه روند سیاسی کنونی را به مسیر مد نظر خود هدایت کنند.

در انتخابات های گذشته پول های کلان سعودی برای جریانات اهل سنت هزینه می شد اما در انتخابات اخیر سعودی روی حزب مسیحی القوات سمیر جعجع سرمایه گذاری بیشتری کرده است و همین امر یک اشتباه راهبردی از سوی ولیعهد عربستان تحلیل می شود.

لازم به ذکر است که جریان ۸ مارس که نزدیک به حزب الله است، در حال حاضر ۷۲ کرسی در پارلمان لبنان دارد که شامل احزاب جریان ملی آزاد ، المرده ، اتحادیه انقلابی ارمنی ، حزب دموکرات لبنان ، حزب ناسیونال سوسیالیست سوری ، جنبش امل و … است.

در مقابل جریان ۱۴مارس متعلق به مخالفان حزب الله و جریان مقاومت شامل حزب القوات ، جریان المستقبل ، حزب کتائب ، جریان قرنه شهوان ، حزب لیبرال ملی ، جنبش نوسازی دموکراتیک ، جنبش راست دموکراتیک و ائتلاف ملی لبنان است که مجموعا در پارلمان این کشور ۴۸ کرسی دارد.

بررسی ها حاکی از آنست که پیروزی کامل جریان ۸ مارس در انتخابات آتی بسیار محتمل بوده و اگر این اتفاق رخ دهد به معنای شکست قطعی راهبرد فشار اقتصادی به معیشت لبنانی ها و همزمان در تنگنا قرار دادن این کشور از نظر سیاسی برای خلع سلاح حزب الله است.

مقاومت لبنان بعد از سیاست های چند سال اخیر آمریکا نه تنها خلع سلاح نشده و حتی تضعیف نگشته ، بلکه هم موشک هایش را دقیق تر کرده ، یگان پهپادی اش را توسعه داده، پدافندهوایی اش را فعال کرده ، نیروی دریایی اش را ارتقای کمی و کیفی بخشیده، نیروهای رزمنده اش را به بیش از ۱۰۰ هزار نفر افزایش داده و هم در افکار عمومی لبنانی ها موقعیت بهتری پیدا کرده است.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=40828

مطالب مرتبط

06اردیبهشت
تربیت نسلی مسلمان و دغدغه‌مند توسط سیده رباب صدر
نیم قرن تلاش مخلصانه و بی‌وقفه؛

تربیت نسلی مسلمان و دغدغه‌مند توسط سیده رباب صدر

10فروردین
انسانی که به دیگران سودی نرساند، مرده است و وجود ندارد
متن سخنرانی امام موسی صدر به مناسبت ماه مبارک شعبان؛

انسانی که به دیگران سودی نرساند، مرده است و وجود ندارد

09اسفند
عدم اکران فیلم‌های بازیگر زن اسرائیلی در کشورهای عربی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.