• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
کل اخبار 6233اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد زنگ هایی که در حوزه همیشه دیر به صدا در می آیند! امتداد اجتماعی روحانیت و جیغ های بنفش اصحاب مدرنیته!

9
تشریح فعالیت‌های معاون فرهنگی حوزه علمیه خواهران در گفت‌وگو با مسئول این معاونت؛

از راه‌اندازی سامانه «نجم» تا تبلیغ در فضای حقیقی و مجازی / ایجاد شبکه هنرمندان و فعالان رسانه‌ای حوزه علمیه خواهران

  • کد خبر : 25530
  • 27 شهریور 1400 - 20:15
از راه‌اندازی سامانه «نجم» تا تبلیغ در فضای حقیقی و مجازی / ایجاد شبکه هنرمندان و فعالان رسانه‌ای حوزه علمیه خواهران
سرکار خانم ظهیری گفت: ارائه خدمات فرهنگی تبلیغی در بین راه، در شهر کربلا؛ مسجد کوفه و حرم حضرت علی علیه السلام توسط خواهران مبلغه که مسلط به زبان های انگلیسی، عربی و اردو هستند صورت خواهد پذیرفت.

به گزارش خبرنگار صدای حوزه، معاونت فرهنگی تبلیغی یکی از بخش‌های پرکار و پرتلاش حوزه علمیه خواهران به شمار می‌رود که پس از قبول مسئولیت توسط سرکار خانم ظهیری به عنوان مسئول این معاونت، برکمیت و کیفیت برنامه‌های آن افزوده شده است. خبرنگار صدای حوزه در گفت و گویی از کم و کیف برخی از فعالیت‌های چند ساله خصوصا برنامه‌ها و اقدامات اخیر این معاونت سوالاتی را مطرح کرده که گزارش این گفت‌وگو در ادامه آمده است.

خانم ظهیری ضمن تسلیت ایام اسارت آل الله و گرامیداشت یاد وخاطره شهدای کربلا گفت: یکی از کارهای معاونت فرهنگی تبلیغی تعظیم شعائر دینی و نشر شیوه و سبک زندگی ائمه اطهار علیهم السلام است و مناسبت ها هم فرصتی هستند که بیشتر به این مسائل بپردازیم. به دلیل فراگیری بیماری کرونا بحث روضه های خانگی با عنوان «هر خانه یک حسینیه» برنامه ریزی و انجام شد. همچنین با هماهنگی که با سازمان تبلیغات اسلامی، اوقاف و بسیج طلاب صورت گرفت، اعزام مبلغات به این مراسم ها با رعایت دستورالعمل های بهداشتی انجام شده است.

تبلیغ در فضای حقیقی و مجازی

وی افزود: هرساله بیش از ۱۲هزار مبلغه در ایام تبلیغی در سراسر کشور مشغول امر مقدس تبلیغ هستند. امسال به دلیل وجود محدودیت ها، اعزام ها بصورت محله محور و حسینیه محور صورت گرفته است اما فعالیت در فضای مجازی به مراتب بیشتر و قوی تر بوده است.

فعالیت ها در چند دسته صورت گرفته است. بخشی از فعالیت ها در زمینه های هنری همچون تولید کلیپ و پادکست و عکس نوشته و انتشار روایت، بخشی هم به صورت صوتی بوده است که در کانال های مختلف در فضای مجازی بارگزاری شد. همچنین با هماهنگی هایی که با آستان قدس رضوی صورت پذیرفت این محصولات در مجموعه های فرهنگی این نهاد هم مورد استفاده قرار گرفت.

خدمت رسانی به مردم در طرح مواسات

معاون فرهنگی حوزه علمیه خواهران ادامه داد: یکی از موضوعاتی که در ایام محرم به آن پرداخته شد بحث بصیرت افزایی بود که با تشکیل گروه های کنش گر اجتماعی، مدرسه غرب شناسی و مبلغانی که در این گروه ها مشغول به فعالیت بودند در قالب طرح های مواسات، امید آفرینی و اعتماد سازی و … خدماتی ارائه گردید.

از جمله این طرح ها طرح تواصی بود که از عید قربان آغاز و تا اربعین حسینی ادامه خواهد داشت. این فعالیت ها در سه گروه جلب کمک ها، آماده سازی و توزیع در حال فعالیت هستند و تمام این امور با استفاده از کمک های مردم در حال انجام است. طلاب و مبلغات در بحث تکفین وتدفین اموات کرونایی هم فعالیت های زیادی را انجام داده اند.

برنامه ایام اربعین

امسال با توجه به محدودیت های اعمال شده برای پیاده روی اربعین فقط ۴۰ نفر از طلاب زبان دان و متخصص به عنوان مبلغ در این مراسم شرکت خواهند کرد که هماهنگی ها برای حضور این عزیزان انجام شده است.

وی در ادامه گفت: ارائه خدمات فرهنگی تبلیغی در بین راه، در شهر کربلا؛ مسجد کوفه و حرم حضرت علی علیه السلام توسط خواهران مبلغه که مسلط به زبان های انگلیسی، عربی و اردو هستند صورت خواهد پذیرفت. البته موکب بانوان فاطمی هم در سامانه ستاد اربعین ثبت شده است که به موضوعات خدمات اجتماعی و فرهنگی در مسیر پیاده روی اربعین خواهد پرداخت.

طراحی و راه‌اندازی سامانه نجم

وی در توضیح فعالیت های تبلیغی خواهران طلبه بیان کرد: متاسفانه پس از گذشت ۲۲ سال از تاسیس حوزه های علمیه خواهران سامانه متمرکزی برای ثبت فعالیت های مبلغان خواهر وجود نداشت که بحمدالله این سامانه راه اندازی شده است. در حال حاضر ۲۱هزار مبلغ در این سامانه ثبت نام شده اند و تمام اطلاعات علمی، تحصیلی و تبلیغی آن ها جمع آوری شده است. در مرحله دوم اطلاعات گروه های تبلیغی به این سامانه افزوده خواهند شد. این سامانه جزء قوی ترین و غنی ترین سامانه ها در این زمیه است که امکان بهره برداری هریک از مبلغات و همچنین مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران و همکاری متقابل آن ها را فراهم آورده است.

تاسیس «مدرسه تبلیغ»

ظهیری افزود: یکی از اقداماتی که در این دوره انجام شده است فراهم آوردن زمینه تعامل و همکاری بخش های مختلف فرهنگی در داخل کشور و همچنین در بعد بین المللی بوده است. از جمله این اقدامات می توان به برگزاری دوره های سواد رسانه ای برای حوزه علمیه خواهران عراق و آموزش مباحث زنان و خانواده برای خواهران غرب آفریقا به زبان عربی اشاره کرد.

آموزش های موجود در مقطع سطح ۲ حوزه علمیه فاقد آموزش های مهارتی برای بهره مندی در پروژه های تبلیغی است از این رو شروع به برگزاری دوره های مهارت افزایی برای طلاب کردیم. این دوره ها در سطح های عمومی، تکمیلی و تربیت مربی برگزار می شوند. البته برای تحقق این اهداف نیازمند یک سازماندهی منسجم داشتیم که با هماهنگی که با سازمان تبلیغات اسلامی صورت گرفت اقداماتی در این راستا انجام شد. از جمله اقدامات انجام شده می توان به سازماندهی مبلغات، ارتقاء توانمندی ها و اعزام آن ها اشاره کرد که در دوره اول ۱۰۰۰ نفر و در دوره دوم بیش از ۲۰۰۰ نفر از مبلغات سازماندهی شده اند.

همایش طلیعه حضور

معاون فرهنگی حوزه علمیه خواهران گفت: قبلا همایش طلیعه حضوز به این صورت بود که طلاب بصورت اردوهای ۳ روزه با حضور در شهرهای قم، مشهد و شیراز از فضاهای تربیتی بهره مند شده و با مهارت های آموزشی و آشنایی با فضای حوزه بهره مند می شدند. متاسفانه در سال های اخیر این امر متوقف شده است. البته این برنامه بصورت استانی در حال انجام است.

ما به منظور غنا بخشی به این طرح یک بسته راهنمایی را برای مدارس سراسر کشور ارسال می کنیم که طلاب با ساختار و شیوه نامه های حوزه آشنا شوند و اساتید این طرح هم از قم به مدارس ارسال می شوند.

در سال های اخیر این برنامه به صورت بومی و هر مدرسه یک طلیعه انجام شده است.

شبکه هنرمندان و فعالان رسانه ای حوزوی

ظهیری در ادامه افزود: با توجه به نیاز جامعه و ضرورت حضور طلاب توانمند در عرصه فضای مجازی، اداره رسانه و فضای مجازی ذیل اداره رسانه های نوین تاسیس شد که همکاری های گسترده ای با معاونت هنر و فضای مجازی سازمان تبلیغات دارد. پس از رونق امور ما به عضویت کمیسیون رسانه و فضای مجازی دفتر رهبری هم در آمدیم.

از اقدامات شبکه هنرمندان و فعالان رسانه ای حوزه می توان به  برگزاری دوره های آموزش سواد رسانه ای در سطح کشور در قالب دوره های تدوین، داستان نویسی، خبر نویسی، فعالیت در فضای مجازی و … که خروجی این امر تربیت ۵۰۰۰ نیروی فعال رسانه ای بوده است اشاره کرد. در این زمینه یک بانک اطلاعات هم از فعالین رسانه ای در کل کشور موجود است.

فعالیت در ایام انتخابات اخیر ریاست جمهوری

وی گفت: در زمینه تلاش برای مشارکت حداکثری و پاسخ به شبهات با شعار مشارکت حداکثری در سایه امید و امنیت با همکاری ۴۰۰۰ تشکل فرهنگی مذهبی و با تلاش مدرسه غرب شناسی در زمینه آموزش مسائل سیاسی و بصیرت افزایی در قالب سایت نگرش۵۷، محتوای سیاسی، اجتماعی و کنشگری ارائه شد. بحمدالله تقدیر و تشکر های زیادی به خاطر انجام فعالیت خوب و قابل قبول این مجموعه ها صورت بذیرفت.

اداره سیاسی حوزه علمیه خواهران با گام دوم انقلاب و چهل سالگی انقلاب آغاز به کار کرد. قبلا اقدامات زیادی انجام نشده بود اما با شروع ۴۰ سال دوم انقلاب اسلامی و ابلاغ بیانیه دوم انقلاب از سوی مقام معظم رهبری با تحلیل و پیاده سازی این بیانیه، فعالیت های این بخش بصورت رسمی آغاز به کار کرد. بویژه با توجه به اینکه موضوع سیاست در متون درسی حوزه مغفول مانده است شروع به فعالیت مدرسه غرب شناسی گامی بزرگ برای جبران این ضعف بود

تربیت بدنی و سلامت

وی در ادامه افزود: با شیوع بیماری کرونا این مهم بشدت تحت تاثیر قرار گرفته است. اختصاص بودجه خاص برای این امرو همکاری با حوزه علمیه برادران اقدامات ویژه ای برای این امر در نظر گرفته شده است. شناسایی، آموزش این برنامه در دو بخش طرح ریزی شده است:

اول بخش درون مدرسه ای که به بحث ورزش طلاب و اساتید، برگزاری مراسمات صبحگاه و ظهرگاه و … می پردازد.

دوم بخش مردمی که به مویضوع تربیت و آموزش کودکان و نوجوانان اهتمام دارد .

برگزاری رویداد رشد رد مشهد مقدس که با شناسایی ۳۰۰ گروه فعال در این زمینه انجام شد از نمونه فعالیت های ما در این زمینه بوده است.

دیگر اقدامات

معاون فرهنگی تبلیغی حوزه‌های علمیه خواهران گفت:‌ از مهمترین کارها مقابله با آسیب‌های اجتماعی این معاونت، مداخله در طلاق، مقابله با تحدید و کنترل جمعیت و ازدیاد فرزندآوری، گسترش فرهنگ پاکدامنی و ترویج عفاف، همچنین تاسیس سازمان‌های مردم نهاد در ۲۸ استان و فعالیت‌های دانش آموختگان می‌باشد. همچنین مقابله با اعتیاد و آموزش مربیان مقابله با اعتیاد زنان که بسیار مورد اقبال شورای مبارزه با موادمخدر قرار گرفت از جمله این فعالیت‌ها است.

ایجاد شورای تهذیب،  تدوین ۷ جلد کتب مراقبت‌های اخلاقی تهذیبی، تذکر ایام الله، ثبت ۳۰ سازمان ثبت و ۱۸۰ کانون دانش آموختگان فعال و انجمن زن وخانواده در همه مدارس همه استان‌ها، ایجاد کانون‌های نور الثقلین در مدارس جهت جذب طلاب فعال قرآنی و ترویج سبک زندگی اهل بیت علیهم السلام، همچنین آموزش دوره‌های مهارتی از جمله فعالیت‌های بخش امور زنان وخانواده می‌باشند.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=25530

مطالب مرتبط

16مرداد
من‌های هک‌شده!
زنان و فضای مجازی؛

من‌های هک‌شده!

02اردیبهشت
تبلیغ با طعم زلزله!
تجربه نگاری کوتاه یک مبلغ رمضانی در خوی؛

تبلیغ با طعم زلزله!

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.