• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
کل اخبار 6238اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

شهیدانه خوی؛ نمونه ای از گروه های کوچک مردمی در عرصه جهاد فرهنگی روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است

6
عضو مجلس خبرگان رهبری:

آثار مشکلات معیشتی طلاب سال‌های آینده نمایان خواهد شد / افت شدید سطح علمی در حوزه

  • کد خبر : 7893
  • 08 فروردین 1400 - 20:55
آثار مشکلات معیشتی طلاب سال‌های آینده نمایان خواهد شد / افت شدید سطح علمی در حوزه
حجت الاسلام والمسلمین دیرباز گفت: چنانچه مسئولان و بزرگان حوزه نسبت به مشکلات معیشتی طلاب اقدام عاجلی نکنند، آثار منفی آن، 10 الی 20 سال آینده نمایان شده و با افت شدید علمی در حوزه مواجه خواهیم شد.

حجت الاسلام والمسلمین عسگر دیرباز، نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری در گفت‌وگو با خبرنگار صدای حوزه، با اظهار تأسف از وضع معیشت طلاب، گفت: کمک‌هزینه‌ای که برای طلاب پرداخت می‌شود، ناچیز بوده و کفاف مخارج زندگی را نمی‌دهد.

حجت الاسلام دیربازخاطرنشان کرد: حوزه‌های علمیه جایگاه اجتماعی ویژه‌ای دارند و همواره در تلاش می‌کنند راه انبیاء را ادامه داده و ارزش‌های دینی را در همه ابعاد زندگی اجتماعی، فردی و خانوادگی ترویج و تعمیق دهند.

وی ابراز داشت:  مخارج زندگی طلاب از دو طریق تأمین می‌شود. نخست کمک‌هزینه‌ ناچیزی است که ماهانه پرداخت می‌شود. دومین منبع درآمد طلاب نیز فعالیت‌های تبلیغی، فرهنگی و اجتماعی در کنار تحصیل علوم دینی است.

استاد حوزه و دانشگاه عنوان کرد: کمک‌ هزینه‌ای که در دوران تحصیل به طلاب و فضلا پرداخت می‌شود بسیار ناچیز و نازل است. از این رو به سختی می‌توان هزینه مخارج زندگی را با این کمک‌هزینه تأمین کرد.

نماینده مردم آذربایجان‌غربی در مجلس خبرگان رهبری افزود: با توجه به تورم و گرانی‌های سال‌های اخیر، افزایش کمک‌هزینه طلاب متناسب با تورم، افزایش نیافته است.

کمبود معلم در آموزش و پرورش با بهره‌‌گیری از طلاب برطرف شود

رئیس دانشگاه قم اظهار داشت:‌ تبلیغ و فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی یکی از منابع درآمد طلاب به شمار می‌آید. اما با توجه به شیوع ویروس کرونا،‌ این منبع درآمد نیز بسیار محدود شده است.

وی با ابراز نگرانی نسبت به معیشت طلاب، ابراز داشت:‌ از نزدیک شاهد مشکلات معیشتی طلاب بوده‌ام. به طوری که گاهی اوقات طلاب و فضلا برای تأمین معیشت خانواده خود، به مشاغلی وارد می‌شوند که فعالیت‌های علمی طلاب را به شدت تحدید می‌کند.

حجت الاسلام والمسلمین دیرباز گفت: در شرایط پیش آمده، راه‌حلی فوری و مقطعی آن است که حوزه علمیه در قالب کمک‌های ‌مؤمنانه در دوره‌های مختلف بسته‌های معیشتی در اختیار طلاب قرار دهد.

وی جذب طلاب در آموزش و پرورش را یکی از راه‌های بهبود معیشت طلاب برشمرد و خاطرنشان کرد:‌ با توجه به تخصص طلاب در حوزه دین، حوزه علمیه می‌تواند با آموزش و پرورش وارد گفت‌وگو شود تا بخشی از نیاز این نهاد به معلم، با بهره‌گیری از طلاب تأمین شود. 

استقلال حوزه با کمک مالی دولت از بین نمی‌رود

رئیس دانشگاه قم عنوان کرد: چنانچه مسئولان و بزرگان حوزه نسبت به مشکلات معیشتی طلاب اقدام عاجلی نکنند، آثار منفی آن، ۱۰ الی ۲۰ سال آینده نمایان شده و با افت شدید علمی در حوزه مواجه خواهیم شد.

وی با اشاره بر اهمیت استقلال حوزه، تأکید کرد:‌ استقلال حوزه یک اصل است. اما باید توجه داشت که ما امروز در جمهوری اسلامی ایران به سر می‌بریم که در رأس آن ولی‌فقیه و یک مجتهد جامع‌الشرایط وجود دارد.

نماینده مردم آذربایجان‌غربی در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: معنای استقلال حوزه در دوران طاغوت تفاوت بسیاری با استقلال حوزه در دوران جمهوری اسلامی دارد. به همین علت با حمایت‌های مالی دولت از حوزه،‌ استقلال این نهاد به خطر نخواهد افتاد.

وی خاطرنشان کرد: دولت با توجه به فعالیت‌ها و خدمات حوزه‌های علمیه در جامعه، می‌تواند ردیف بودجه در خور این نهاد در نظر بگیرد تا از یک سو مشکلات معیشتی طلاب برطرف شود و از سوی دیگر آزادمنشی و حریت حوزه حفظ شود.

حجت الاسلام والمسلمین دیرباز با اشاره به نقش اوقاف در بهبود معیشت طلاب، گفت: افرادی اموالشان را برای فعالیت‌های دینی وقف کرده‌اند و یکی از مصادیق مهم برای فعالیت‌های دینی، حمایت از حوزه‌های علمیه است.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=7893

مطالب مرتبط

03مرداد
روحانیت باید مطالبه گر مشکلات مردم باشند
حجت السلام والمسلمین شاهرخی:

روحانیت باید مطالبه گر مشکلات مردم باشند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.