• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
کل اخبار 6233اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد زنگ هایی که در حوزه همیشه دیر به صدا در می آیند! امتداد اجتماعی روحانیت و جیغ های بنفش اصحاب مدرنیته!

4
عضو هیئت علمی دانشگاه قم:

تلازم تسبیح و استغفار لازمه رویکرد مدیریتی در جامعه است

  • کد خبر : 43245
  • 02 خرداد 1401 - 10:51
تلازم تسبیح و استغفار لازمه رویکرد مدیریتی در جامعه است
مدیران اسلامی باید همواره با نظارت بر اعمال و گفتار خود و کارگزاران خود، سعی بر رعایت دو اصل تسبیح و استغفار داشته باشند.

به گزارش صدای حوزه، “بیست و دومین هم اندیشی تخصصی ملّی نقشه جامع مدیریت اسلامی (نَجما۲۴)” با موضوع «مبانی هستی شناختی خالق؛ مدیریت رحمانی و ارکان عرش تدبیر و فرماندهی نظام خلقت» با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین ولی الله نقی پورفر (رئیس انجمن مدیریت اسلامی حوزه علمیه و عضو هیئت علمی دانشگاه قم) و حضور مدیران سطوح مختلف دولتی و عمومی، اساتید، پژوهشگران و دانشجویان رشته های مدیریت حوزه علمیه و دانشگاه های سراسر کشور برگزار شد.

حجت‌الاسلام نقی‌پور فر با اشاره به هفته خانواده و پیام مقام معظم رهبری عنوان کرد: تشکیل و تحکیم خانواده نیازمند تلاش همه جانبه است و بنیان اصلاح جامعه به شکل گیری خانواده سالم بستگی دارد و توسط نخبگان حوزوی و دانشگاهی باید اهتمام ویژه بر این امر مهم صورت گیرد.

لزوم نظارت بر اعمال و گفتار خود از سوی کارگزارن

عضو هیئت علمی دانشگاه قم تلازم تسبیح و استغفار را لازمه رویکرد مدیران دانست و بیان کرد: تلازم این دو موضوع، اساسی و نیاز مدیران جامعه است و مدیران اسلامی باید همواره با نظارت بر اعمال و گفتار خود و کارگزاران خود سعی بر رعایت این دو اصل داشته باشند.

رئیس انجمن مدیریت اسلامی حوزه علمیه با بیان سیره یوسف نبی (علیه السلام) گفت: انبیا مدیریت رحمانی داشتند و خود را مکلف بر این می‌دانستند که نسبت به بندگان با رحمانیت برخورد کنند و رفتار حضرت یوسف با همسر عزیز مصر بعد از آن اتفاق نیز با مدیریت رحمانی بود .

وی در ادامه افزود: در سیره آن حضرت نکته مهم این بود که او برای اصلاح افراد جامعه از جو اجتماعی حاکم بهره می‌برد که خوب است که مدیران و مسئولان از این الگو بگیرند.

توجه به سلسله مراتب مدیریتی و تفویض نسبی

حجت‌الاسلام نقی‌پور فر ضمن اشاره به آیات سوره نمل و سیره حضرت سلیمان و هدهد اظهار داشت: در سیره مدیریتی حضرت سلیمان به سلسله مراتب مدیریتی و تفویض نسبی دقت شده است و این آیات خطاب به مسئولین ارشد نظامی حضرت سلیمان است .

وی خاطرنشان کرد: با توجه به نظام حکومتی حضرت سلیمان لازم به دقت است که ارزیابی مدیران اسلامی موجب بر سرکار آمدن افراد کارآمد و دغدغه مند است.

رئیس انجمن مدیریت اسلامی حوزه علمیه با تأکید بر اینکه باید در سیره و رفتار الهی همسران پیامبران دقت و مطالعه شود عنوان کرد: همسران پیامبران مسئولیت حکومتی ندارند اما شبیه عملکرد همسرانشان ارزیابی عملکرد دارند که این بسیار حائز اهمیت است که نیازمند تبیین است و همسران مدیران باید به این مهم توجه کنند و با همسران خود همراهی کنند.

عدالت ورزی مدیران حکومتی از ۴۰شب بارش باران رحمت بر سرزمین اسلامی برکت بیشتری دارد

حجت الاسلام نقی پور فر در بخش دیگری تصریح کرد: طبق روایات عدالت ورزی مدیران حکومتی از ۴۰شب بارش باران رحمت بر سرزمین اسلامی برکت بیشتری دارد و مسئولین حکومتی که عدالت ورزند نزد خدا از جایگاه ویژه ای برخوردار هستند.

وی با بیان سیره مدیریتی حضرت امیرالمومنین (علیه السلام) گفت: حضرت با کارگزاران و مردم با عدالت برخورد می‌نمود که رفتار ایشان با دختر و برادر خود نمونه ای از این است که لازم است این فرهنگ مدیریتی در تمام جامعه اسلامی حاکم شود.

توصیه به مطالعه هرچه بیشتر کتاب شریف نهج‌البلاغه

عضو هیئت علمی دانشگاه قم در پایان ضمن توصیه به مطالعه هرچه بیشتر کتاب شریف نهج‌البلاغه توسط مدیران بیان کرد: نهج‌البلاغه فراتر از یک کتاب است که مسائل اخلاقی را به ما تذکر می‌دهد که الگو گیری از این کتاب و سیره حضرت باعث ایجاد فضای اعتماد در جامعه و تحکیم باورها و نظام اسلامی می‌شود.

لازم به ذکر است: ریاست این سمینار بر عهده دکتر علی رضاییان (چهره ماندگار مدیریت ایران) و دبیری دکتر روح الله تولایی (دانشیار دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام) بوده است .

بیشتر بخوانید:

حوزه علمیه و مقوله ای به نام عدالت/ عدالت‌خواه باید عدالت‌شناس هم باشد

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=43245
  • منبع : خبرگزاری حوزه

مطالب مرتبط

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.