• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
کل اخبار 6233اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد زنگ هایی که در حوزه همیشه دیر به صدا در می آیند! امتداد اجتماعی روحانیت و جیغ های بنفش اصحاب مدرنیته!

2
آیت الله اعرافی مطرح کرد؛

ضرورت توجه به مطالعات حوزه ورزش بانوان از دیدگاه فرهنگی و دینی

  • کد خبر : 42887
  • 26 اردیبهشت 1401 - 13:36
ضرورت توجه به مطالعات حوزه ورزش بانوان از دیدگاه فرهنگی و دینی
عضو فقهای شورای نگهبان گفت: برنامه هفتم توسعه کشور درحال انجام است، باید تحرک جدی در زیرساخت‌های مورد نیاز ورزش بانوان داشته باشید، لازم است به منظور تأمین، ساخت و تجهیز زیرساخت های ورزش بانوان و چارچوب‌هایی که باید رعایت شود، برنامه خود را ارائه دهید.

به گزارش صدای حوزه، آیت الله علیرضا اعرافی، مدیرحوزه های علمیه و نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری عصر دیروز در دیدار معاون توسعه ورزش بانوان وزارت ورزش و جوانان اظهار کرد: ورزش، امر مهمی است و اصل مقوله ورزش، تغییر و تحولات دنیای معاصر از یک فعالیت متعارف، عادی و سرگرمی پراکنده بیرون آمده و به یک نهاد اجتماعی، موثر، کنشگر، تغییرآفرین، فعال اجتماعی تبدیل شده است؛ ما واقعا باید این جایگاه نهادی ورزش را بازشناسی کنیم و حداقل برای خودمان این نهاد را به عنوان یک پدیده با تفاوت های زیادی با آنچه که در سابق در جوامع بوده، بشناسیم و برای آن تدبیر لازم کنیم.

پرهیز از برخورد منفعلانه و منحرفانه

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: برخورد با نهاد ورزش نه باید برخورد منفعلانه باشد و نه منحرفانه؛ باید برخورد فعال مثبت باشد و مع الاسف ما در مواجهه با این پدیده که پدیده متمایز و متفاوت از اعصار پیشین است، بصورت افراط و تفریطی برخورد کردیم و به نظریه درست مبتنی با فرهنگ بومی و اسلامی کمتر پرداختیم.

آیت الله اعرافی ادامه داد: برای رسیدن به یک نظریه و الگوی جامع، احتیاج به این است که هم حوزه به لحاظ نظری فعال شود و هم وزارت ورزش واقعا یک فعالیت پایه ای و بنیادین را دنبال کند.

برای رسیدن به آن نظریه جامع در حوزه ورزش، ما هم باید به مباحث «فلسفی ورزش»، مباحث «اخلاقی- آدابی» و «فقه و احکام» ورزش و بر پایه این سه ضلع و متناسب با موضوع شناسی جدید، برسیم به نظریات الگوها تا برسیم به آیین نامه، ضابطه، پروتکل و شیوه نامه و این یک منظومه است که در حوزه ورزش همچون پدیده های جدید باید پیموده شود.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه بیان کرد: حوزه با توجه به رسالت پاسخگویی که دارد طی سالهای اخیر اقداماتی را در دفتر فقه معاصر آغاز کرده است، چرا که علاوه بر پاسخگو بودن، نظریه پردازی در قلمروهای مختلف، جدید و مورد نیاز نظام هدف گیری شده و لذا کارها در وسعتی زیاد، آرام و در حال پیشرفت است.

نظریه پردازی در عرصه ورزش بانوان از منظر فرهنگ بومی و اسلامی

مدیر حوزه های علمیه کشور اظهار کرد: علی‌رغم تمام این دغدغه ها و نکات، وقتی وارد کار و درگیر با امور روزمره می شویم، بسیاری از مسائل فراموش می‌شوند، لذا من تاکید دارم، نظریه پردازی در عرصه ورزش از منظر فرهنگ بومی و اسلامی واقعا در وزارت ورزش باید جای پای محکمی داشته باشد، لذا در این زمینه از یک سو به دانشگاه و از سویی به حوزه مراجعه کنید، لذا ما در سه ضلعی که بیان شد، می‌توانیم آماده کمک و همراهتان باشیم تا به الگوهای مورد دفاع برسیم.

امام جمعه قم به انجام مطالعات حوزه ورزش از منظرهای فرهنگی و دینی اشاره کرد و گفت: گفتمان ما، گفتمان انقلاب اسلامی است و در این گفتمان پاسخ همه دغدغه ها وجود دارد و بن بستی برای امور و فعالیت های ما نیست، لذا باید با جدیت مسائل را پیش برد و راه حل ها را خلق کرد.

مواجهه کلان تمدنی نسبت به زن و خانواده

آیت الله اعرافی در ادامه به جایگاه «زن و خانواده» پرداخت و افزود: امروز یک مواجهه کلان تمدنی نسبت به زن و خانواده در جوامع غربی داریم و در این مواجهه هم نیاز به طرح های جدید داریم و به الگوهایی بپردازیم که شجاعانه به دنیا عرضه کنیم؛ مقوله زن نیاز دارد که در ابعاد مرتبط با حیات زن و خانواده کاملا فعال و الگوپرداز و قدرت گفتمان سازی بین المللی داشته باشیم.

عضو مجلس خبرگان رهبری در بخش دیگری از سخنان خود به برنامه هفتم توسعه کشور اشاره کرد و افزود: برای ورزش بانوان چه همگانی و چه قهرمانی با همان چارچوب هایی که بیان کردید یک تحرک جدی در زیرساخت ها لازم است، البته بی‌مایه فطیر است، باید خرج کرد که هزینه کردها بخشی به شهرداریها و بخشی به بودجه های وزارت خانه معطوف می گردد.

وی ادامه داد: در حال حاضر برنامه هفتم توسعه کشور از منظر خودمان با حضور ۳۰-۴۰ نفر در حال انجام است، شما هر چه زودتر آن چارچوب‌هایی که می‌خواهید در ورزش بانوان رعایت شود، همچنین، زیرساخت‌هایی که برای آن باید به وجود آید و چه هزینه‌هایی را لازم دارد را اعلام کنید، که اگر این اتفاق بیفتد و در تبصره‌های بودجه ای دیده شود، سالانه اعتبارات مناسبی برای ورزش بانوان و زیرساخت های مناسب آن اختصاص خواهد یافت و هر شهری متناسب با سرانه جمعیتی که دارد فضایی مناسب با مدیریت خود بانوان را در اختیار خواهد داشت.

عضو فقهای شورای نگهبان بیان کرد: در برنامه هفتم وظایف شهرداری‌ها و تکالیف بودجه ای را اعلام کنید و نسبت به آن محکم بایستد و زیرساخت‌ها را درست کنید، زیرساختی که کاملا جوانب شرعی آن رعایت شده و کسی هم نمی‌تواند حرفی بزند و خود نظام هم پشتیبانی می کند و بزنگاه آن، برنامه توسعه هفتم است؛ البته در این برنامه توجه خوبی به ورزش همگانی و بانوان شده است.

آیت الله اعرافی اظهار کرد: وقتی زیرساخت نداشته باشیم، فقط می گوییم نه! وقتی زیرساخت باشد و نسبت به تجهیز و تدارک آن برنامه داشته باشیم بسیاری از مسائل حل می شود؛ البته وزارت ورزش هم باید الگوسازی انجام دهد، مطالعات داشته باشد، از یک سو به آیین نامه و شیوه نامه برسد و از سوی دیگر زیرساخت را تدارک ببیند و برنامه بدهد.

در این برنامه ها گرداننده کار ورزش و سلامت بانوان، خودتان باشید، بسپارید به خانم های دارای مهارت و با مدیریت خودتان باشد.

مدیر حوزه های علمیه کشور با بیان اینکه حوزه به عنوان یک شبکه در کشور به منظور مباحث تولیدات علمی مرتبط با ورزش و هم گفتمان سازی متناسب با آن مسائل در خدمت می باشیم، افزود: در حال حاضر قریب به ۳۰ ستاد راهبری در حوزه های علمیه فعال هستند که یکی از آنها ستاد ورزش حوزه علمیه است که می بایست تعامل جدی تری با آن داشته باشید که می تواند در مباحث پژوهشی، بحث گفتمان سازی و تبلیغ همراه مجموعه معاونت توسعه بانوان وزارتخانه باشد.

بیشتر بخوانید:

عزم آیت الله اعرافی بر شناسایی نهال های ذی‌قیمت آینده‌دار حوزه ها

 

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=42887
  • منبع : خبرگزاری حوزه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.