• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
کل اخبار 6238اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

شهیدانه خوی؛ نمونه ای از گروه های کوچک مردمی در عرصه جهاد فرهنگی روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است

3
آیت‌الله اعرافی در دیدار شورای راهبردی تدوین سند توسعه فرهنگ مهدویت:

سند توسعه فرهنگ مهدویت؛ اولین سندی که حوزه آن را از ابتدا تدوین کرده است

  • کد خبر : 41603
  • 05 اردیبهشت 1401 - 15:00
سند توسعه فرهنگ مهدویت؛ اولین سندی که حوزه آن را از ابتدا تدوین کرده است
مدیر حوزه‌های علمیه گفت: امروز حوزه علمیه در ابعاد مختلف در بالاترین تراز پاسخگویی درصحنه حاضر است، کارها و دستاوردهای زیادی داشته‌ایم اما کم است و کافی نیست.

به گزارش صدای حوزه، آیت‌الله علیرضا اعرافی، عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه در دیدار شورای علمی تدوین سند توسعه فرهنگ مهدویت که در مرکز مطالعات راهبردی حوزه و روحانیت شکل‌گرفته است، اظهارکرد: سند توسعه فرهنگ مهدویت و انتظار، اولین سندی است که حوزه آن را از ابتدا تدوین کرده است و این با تجربیات دیگر حوزه در نقد و بررسی دیگر اسناد کلان نظام متفاوت است و در کنار اقدامات ارزشمندی نظیر آنچه درباره سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت انجام شد، ورود مستقل حوزه در تدوین اسناد نیز امر مهمی است.

حوزه باید حضور گفتمانی و معرفتی داشته باشد

مدیر حوزه‌های علمیه افزود: حوزه باید به‌عنوان یک‌نهاد فعال، پرجنب‌وجوش، پاسخگو و حاضر درصحنه در همه قلمروهایی که در ساحت مأموریت او قرار می‌گیرد، باشد و برای یک حوزه‌ای در این تراز که حوزه‌ تراز اسلام، انقلاب اسلامی، عصر جدید و مهدویت است، طبعاً آنچه امروز داریم خیلی کم است و ما با همه تلاش‌ها، جنب‌وجوش‌ها، تکاپوها با آن آرمان‌های مطلوب و وضع ایده آل فاصله‌ زیادی داریم.

وی با تقدیر و تشکر از زحمات فراوان اعضای شورای علمی تدوین سند و لزوم توجه جدی به نقش همه افراد همکار و مؤثر در تدوین سند، اظهار کرد: به‌زودی سند به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه خواهد شد و علاوه بر آن طی نامه‌ای برای روسای قوا و مراجع تقلید نیز ارسال خواهد شد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: امتداد سند تا بخش‌های اجرایی امری مهم است و باید به تدوین نگاشت نهادی سند نیز توجه شود و حتی فارغ از نگاشت نهادی موردنیاز شورای عالی انقلاب فرهنگی، باید یک نگاشت نهادی برای مجموعه‌های حوزوی نیز تدوین کنیم و شورای علمی تهیه‌کننده سند همچنان نقش فعال خود را امتداد دهد و برای اجرای سند نیز نظارت و مطالبه گری کند.

لزوم رویکرد بین‌المللی در سند مهدویت

مدیر حوزه‌های علمیه کشور در ادامه به لزوم رویکرد بین‌المللی در سند مهدویت اشاره کرد و افزود: اگر محذوراتی سبب می‌شود که این سند به‌عنوان زیرمجموعه سند مهندسی فرهنگی کشور تمرکز بیشتری بر مسائل داخلی کشور داشته باشد، جا دارد سند مستقلی برای حوزه در عرصه بین‌المللی تدوین شود.

عضو فقهای شورای نگهبان با اشاره به سخن رهبر فرزانه انقلاب در خصوص لزوم حضور درصحنه و تبعات غیبت جهان اسلام در واقعه جنگ جهانی دوم بیان کرد: گاهی برخی غیبت‌ها و عدم حضورها، یک امت و تمدنی را قرن‌ها عقب نگه می‌دارد و اگر امام در دهه چهل درصحنه حضور نمی‌داشتند امروز اوضاع به‌گونه‌ای دیگر بود و هر جا ما حضور نداشتیم میدان از ما گرفته‌شده است.

نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: الآن بسیاری از میدان‌ها از حوزه گرفته‌شده بااینکه بر اساس رسالت و وظیفه‌ای که بر دوش نهاد حوزه هست، باید در همه عرصه‌ها حضور فعال گفتمانی، فکری و معرفتی داشته‌ باشد. البته یک اشکالی هم به خودمان برمی‌گردد که برخی مواقع حضور نداشته و نقش‌آفرینی نکرده‌ایم. اکنون نیز در طراحی‌ها و برنامه‌ریزی‌هایی که صورت گرفته، دو هدف را دنبال می‌کنیم که به‌هم‌پیوسته هستند، یکی اینکه در داخل، حوزه رشد و تعالی پیدا کند و دوم نقش حوزه در بخش‌های مختلف جامعه، نظام و بین‌الملل برجسته شود.

 آیت‌الله اعرافی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: اسناد، سیاست‌ها، قوانین و مقررات کشور و رتبه‌بندی‌هایی که در دنیا است، در اداره جامعه بسیار مهم هستند و امروزه با همین‌ها جامعه را اداره می‌کنند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: وی به ورود موفق حوزه در بررسی سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت اشاره کرد و افزود: این کار متواضعانه با همکاری بیش از ۲۰۰ استاد حوزوی انجام و ارائه شد و الحمدالله اثراتی نیز داشت و در سایر اسناد نظیر برنامه هفتم توسعه نیز اکنون اقداماتی در حال انجام است.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=41603

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.