• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
کل اخبار 6233اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد زنگ هایی که در حوزه همیشه دیر به صدا در می آیند! امتداد اجتماعی روحانیت و جیغ های بنفش اصحاب مدرنیته!

12
یادداشت معاون باشگاه مدیریت رسانه و توسعه سواد رسانه‌ای یونسکو ایران؛

ضرورت توجه به زوایای مهم ماجرای تروریستی حمله به طلاب

  • کد خبر : 40277
  • 18 فروردین 1401 - 10:00
ضرورت توجه به زوایای مهم ماجرای تروریستی حمله به طلاب
معصومه نصیری معاون باشگاه مدیریت رسانه و توسعه سواد رسانه‌ای یونسکو ایران در یادداشتی که در اختیار مهر قرار داده، به ضرورت توجه به زوایای مهم ماجرای تروریستی حمله به طلاب و روحانیون در مشهد پرداخته است.

به گزارش صدای حوزه، معصومه نصیری معاون باشگاه مدیریت رسانه و توسعه سواد رسانه‌ای یونسکو ایران در یادداشتی، به ضرورت توجه به زوایای مهم ماجرای تروریستی حمله به طلاب و روحانیون در مشهد پرداخته است.

مشروح این یادداشت را در ادامه بخوانید:

خبر حمله تروریستی به تنی چند از طلاب و روحانیون در صحن مطهر رضوی که به سرعت به سرخط اخبار داخلی و رسانه‌های فارسی زبان خارجی تبدیل شده است، از ابعاد مختلف رسانه‌ای، سیاسی و امنیتی دارای اهمیت است و طبق اعلام نهادهای امنیتی مسوول، با توجه به اهمیت و حساسیت‌های موجود از هرگونه گمانه‌زنی‌های نامعتبر در این زمینه باید پرهیز شود.

اما از آنجا که در سواد رسانه‌ای همواره توجه و رمزگشایی لایه‌های زیرین و البته مهم رویدادها دارای اهمیت است، درباره این رویداد تلخ، چند نکته از سوی مخاطب باید مورد توجه قرار گیرد.

۱_ جریانی در تلاش برای استفاده از این رخداد و اختلاف افکنی میان ایران و افغانستان هستند. طی روزهای گذشته البته همین جریان رسانه‌ای ـ سیاسی، اخبار متعدد دیگری را نیز در راستای آماده سازی افکار عمومی انجام داده بود که این نکته ضرورت توجه به زنجیره اخبار در تحلیل رویدادهای ثانویه را دارای اهمیت می‌کند.

۲_ تلاش‌های جهت‌دار و پرمعنایی در راستای تفرقه افکنی حول محور شیعه و سنی در حال انجام است و از این روست که در رسانه‌های فارسی زبان خارجی به وفور شاهد استفاده از کلید واژه‌هایی حول این معنا و گزاره هستیم. در این راستا اقدامات تخریبی جریانات خاص و پروژه اختلاف افکنی آنها بین مسلمانان محوری است که در تحلیل پیام‌های تولیدی با این محور باید مورد توجه قرار گیرد.

۳_ خط خبری رسانه‌های فارسی زبان خارج از کشور بر طرح‌ ادعای نفرت فزآینده جامعه از روحانیت با برجسته‌سازی حادثه تروریستی حرم مطهر رضوی است. ایجاد دوقطبی و تضادآفرینی در جامعه حول این اتفاق در سرخط خبرهای این رسانه‌ها به وضوح دیده می‌شود.

۴_ هر چند رعایت این نکته از سوی رسانه‌ها هم دارای اهمیت است، اما لازم است از انتشار تصاویر و ویدئوهای حادثه امروز حرم مطهر رضوی پرهیز شود. انتشار تصاویر دلخراش در کشورهای مختلف خلاف اخلاق حرفه‌ای شهروندی دیجیتال بوده و منجر به مخدوش سازی امنیت روانی جامعه می‌شود. دقت شود که چه حساب‌ها و صفحاتی سعی در گسترش این تصاویر دارند.

در سواد رسانه‌ای می‌گوییم چه کسی این پیام را ارسال کرده و چه هدف و نیتی داشته است. برخی گروهک‌های تروریستی در گسترش این تصاویر فعال هستند.

۵_ طی ساعات پس از وقوع این رخداد تروریستی شاهد انتشار شایعات و فیک نیوزهای فراوانی بوده‌ایم، اخبار را به دور از گمانه زنی‌ها از طریق منابع معتبر و رسمی قضایی، انتظانی، امنیتی و رسانه‌ای پیگیری کنید.

با این وصف ضرورت خوانش خطوط نانوشته پیام‌های رسانه‌ای تولیدی حول این اتفاق و توجه به شیطنت‌های جدید برخی جریانات رسانه‌ای دارای اهمیت است.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=40277
  • نویسنده : معصومه نصیری
  • منبع : خبرگزاری مهر

مطالب مرتبط

18فروردین
روزی که دشمنان ما رمز موفقیت و پیروزی مردم را دانستند
یادداشتی درباره شهادت اخیر یک روحانی در حرم رضوی:

روزی که دشمنان ما رمز موفقیت و پیروزی مردم را دانستند

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.