• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
کل اخبار 6238اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

شهیدانه خوی؛ نمونه ای از گروه های کوچک مردمی در عرصه جهاد فرهنگی روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است

7
آیت الله اعرافی در مراسم اختتامیه بیست و سومین همایش کتاب سال حوزه مطرح کرد؛

کتاب سال حوزه نماد تحقیق و پژوهش حوزه‌های علمیه

  • کد خبر : 38827
  • 05 اسفند 1400 - 14:22
کتاب سال حوزه نماد تحقیق و پژوهش حوزه‌های علمیه
ما افتخار داریم که حوزه‌های علمیه بنیان عقاید و اخلاق اسلامی را بر پایه منطق عقلانی، اجتهادی و اصیل قرار داده است.مراحل گوناگونی بر حوزه‌های علمیه گذشته است؛ قبض و بسط‌های مختلفی را در این سیر تاریخی حوزه‌های علمیه شاهد بوده‌ایم.

به گزارش صدای حوزه، آیت الله اعرافی امروز در مراسم اختتامیه بیست و سومین همایش کتاب سال حوزه و پنجمین جشنواره مقالات علمی حوزه که در سالن همایش‌های مدرسه علمیه معصومیه برگزار شد، با اشاره به برکات ماه رجب و سیر سلوک این ماه و تبریک پیشاپیش عید سعید مبعث، و با تقدیر از همه پژوهشگران، نویسندگان، محققان، ارائه دهندگان آثار به همایش کتاب سال و دست اندرکاران این همایش، گفت: دعاهای دلربای این ماه در آسمان اخلاق و عرفان سیر و سلوک می‌کنند؛ برای ما حوزویان درک حقایق این ماه و حرکت برای رسیدن به عظمت ماه‌های شعبان و رمضان، فریضه است.

مدیر حوزه های علمیه، افزود: ما افتخار داریم که حوزه‌های علمیه بنیان عقاید و اخلاق اسلامی را بر پایه منطق عقلانی، اجتهادی و اصیل قرار داده است.مراحل گوناگونی بر حوزه‌های علمیه گذشته است؛ قبض و بسط‌های مختلفی را در این سیر تاریخی حوزه‌های علمیه شاهد بوده‌ایم.

وی، حوزه‌های علمیه را در طول تاریخ در شاهراه پاسخگویی به مسائل نوپدید دانست و گفت: در یکصد سال اخیر که به نحوی حوزه علمیه قم بالنده شد و در کنار سایر حوزه‌های علمیه بویژه پس از پیروزی انقلاب اسلامی به قله‌های بلندی دست یازید.

رئیس شورای سیاستگذاری کتاب سال حوزه، تصریح کرد: حجم بالای آثار فقهی، اصولی، حدیثی، کلامی، تفسیری و ادبی در یکصد سال اخیر و در حوزه علمیه قم گویای پیشرفت چشمگیر آن در این قرن می‌باشد.

وی با اشاره به ورود حوزه علمیه قم به علوم جدید افزود: پرداختن به نظریات تولید شده در جهان غرب و نقد آنها را در عصر اخیر حوزه علمیه قم شاهد هستیم که شامل بحث‌های مختلفی در زمینه‌هایی همچون فلفسه های مضاف است.

مدیر حوزه‌های علمیه، بیان داشت: پایه ریزی سایت‌ها و مجلات و بهره گیری از دانش روز، جهت ارائه مطالب علمی یکی از کارهای بزرگی است که در دهه‌های اخیر حوزه قم اتفاق افتاده است.

وی گفت: گسترش و تنوع نهادی و ساختاری در حوزه پژوهش و راه اندازی پژوهشگاه‌های مختلف را یکی دیگر از دستاوردهای حوزه علمیه قم در سده گذشته است.

آیت الله اعرافی، اظهار کرد: با توجه به برخی کمبودها و کاستی‌ها باید در کنار یکدیگر، با بهره گیری از منابع عمیق دینی و با استفاده از ظرفیت علما و بزرگان حوزه از مشکلات بکاهیم.

وی با تأکید بر لزوم خلق نظریات علمی و عبور از مرزهای دانشی جدید، عنوان داشت: ما باید بزرگانی مانند شیخ انصاری، علامه طباطبایی، شیخ طوسی و بزرگانی از این دست را الگوی خود قرار دهیم؛ حرکت ما باید حرکتی نو، ناظر به نیازهای جدید، اما در عین حال عمیق و با تکیه بر روش اجتهادی اصیل باشد.

رئیس شورای سیاستگذاری کتاب سال حوزه، گفت: توازن تحقیقات و مطالعات حوزوی باید از سوی مسئولین ذیربط و با تهیه نقشه جامعی از تولیدات موجود رعایت گردد.

وی ادامه داد: با توجه به درختواره دانشی و طبقه بندی علومی که مصوبه شورای عالی حوزه نیز می‌باشد لازم است محققان در تدوین دقیق منابع و متون رشته‌های مختلف ما را یاری کنند.

مدیر حوزه‌های علمیه، علم سنجی جامع را یکی از لوازم حوزه‌های علمیه برشمرد و خاطرنشان کرد: ما باید رتبه بندی‌های مختلفی اعم از مجلات، مدارس علمیه، محققان و کتب حوزوی را در دستور کار خود قرار دهیم؛ در برخی از این محورها رتبه بندی انجام گرفته اما هنوز جا برای کار زیاد است.

وی گفت: همه اینها مبتی بر این است که ما نقشه جامع علمی حوزه‌های علمیه را اجرایی کنیم.

آیت الله اعرافی بیان داشت: کتاب سال حوزه به عنوان نماد تحقیق و پژوهش حوزه‌های علمیه باید مورد بررسی قرار گرفته و تحلیل‌های جامعی از آن و نتایجی که داشته است به مخاطبین ارائه گردد.

وی ضمن بیان شاخه‌های توسعه همایش کتاب سال حوزه افزود: کتاب سال حوزه در قلمروهای مختلفی همچون بین الملل و بانوان توسعه خوبی را داشته است.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=38827
  • منبع : خبرگزاری حوزه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.