• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
کل اخبار 6238اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

شهیدانه خوی؛ نمونه ای از گروه های کوچک مردمی در عرصه جهاد فرهنگی روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است

9
یادداشتی در باب مسائل و کارکرد تلبس روحانیت:

لباس روحانیت؛ هویت طلبگی و ذهنیت برنده

  • کد خبر : 33851
  • 30 آذر 1400 - 12:34
لباس روحانیت؛ هویت طلبگی و ذهنیت برنده
هویت و زی طلبگی را چگونه بازتعریف کنیم که احتیاط های خاکستری و انتحارهای قرمز، سکوهای تبلیغی و خلاقیت های فردی اش برای حضور موثرتر در جامعه را محدود نکند؟

به گزارش خبرنگار صدای حوزه، حجت الاسلام  علیرضا محمدلو در ارتباط با موضوع لباس روحانیت و هویت طلبگی، یادداشت کوتاهی را نگاشته و به برخی از حواشی و مسائل و کارکردهای هویت طلبگی پرداخته است که در ادامه مطالعه می نمایید:

از قول دنی آلوز، پر افتخارترین بازیکن فوتبال از حیث تعداد و تنوع دریافت جام و ستاره فوتبال بارسلونا نوشته شده؛ وقتی لباس بارسلونا را در تن دارید، حتی در بازی سنگ، کاغذ، قیچی هم باید پیروز شوید.

هویت طلبگی

لباس روحانیت یکی از متغیر های هویت طلبگی

با این مقدمه و بعنوان یک صورت مساله و با رویکرد پدیدارشناسی باید بررسی کنیم که چگونه و با چه متدهایی، مساله هویت را در ساحت طلبگی پررنگ نماییم؟

قطعا یکی از متغیرهای هویت در بحث نظام روحانیت و طلبگی، مساله لباس روحانیت است. نسبت شخصیت با لباس خاص و تاثیر معمم بودن در درونی سازی و تثبیت هویت طلبگی، امری پوشیده نیست و کاملا ملموس و قابل درک است.

اما گاها دیده می شود که پوشش طلبگی به معنای خاصش برای برخی از طلاب آنچنان که باید و شاید جا نیفتاده و دارای ابهاماتی است. عده ای تلبس را در شرایط فعلی جامعه، مانع حضور پررنگ و عمیق در میان مردم می‌بینند.

محورهایی مثل مروت و زی و هویت طلبگی و.. نیز وزن فقهی ماجرا را بالاتر برده و احتیاط در تلبس را باعث می شود و در برخی اوقات نیز منجر به کارکردی و موقعیتی شدن استفاده از لباس می‌شود.

حال و با توجه به یک تعبیر روانشناختی، چگونه ذهنیت برنده را در شخصیت طلبه جوان، تزریق و تثبیت نماییم که لباس طلبگی را مانع حضور اثرگذار در جامعه تلقی نکند؟

از طرفی نیز زی و هویت طلبگی را چگونه بازتعریف کنیم که احتیاط های خاکستری و انتحارهای قرمز، سکوهای تبلیغی و خلاقیت های فردی اش برای حضور موثرتر در جامعه را محدود نکند؟

این لباس مقدس، اصلا قابل مقایسه با لباس یک باشگاه ورزشی نیست ولی اگر خیلی مختصر و فشرده بخواهیم موارد اثرگذار در موقعیت امروزی طلاب را بیان کنیم، ارتباط موثر، اعتمادبنفس، دانش‌کافی و اشراف بر کارویژه‌های روحانیت، می توانند، ذهنیت برنده و افتخار به تلّبس در تمام ساحت های اجتماعی را برای طلاب به ارمغان آورند.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=33851
  • نویسنده : علیرضا محمدلو

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.