• امروز : سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
کل اخبار 6239اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

مَدرس‌های بی‌استاد؛ مدرسه‌ یا خوابگاه؟ شهیدانه خوی؛ نمونه ای از گروه های کوچک مردمی در عرصه جهاد فرهنگی روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب

11
آیت الله سید احمد خاتمی درباره استقلال حوزه مطرح کرد؛

به رهبری گفتم از بودجه های دولتی برای شهریه طلاب قرض کنید!/نهایت آرمان ما، اداره حوزه با منابع پایدار غیردولتی نظیر موقوفات است

  • کد خبر : 31353
  • 24 آبان 1400 - 13:16
به رهبری گفتم از بودجه های دولتی برای شهریه طلاب قرض کنید!/نهایت آرمان ما، اداره حوزه با منابع پایدار غیردولتی نظیر موقوفات است
ما براین باوریم که استقلال حوزه یعنی اینکه خود حوزویان تصمیم گیرنده در سرنوشت خودشان باشند، حوزویان که می گویم یعنی زعمای حوزه، بزرگان حوزه که مراجع عالیقدر تقلید می باشند.

به گزارش صدای حوزه، آیت الله سید احمد خاتمی عضو فقهای شورای نگهبان طی سخنانی در موضوع استقلال حوزه گفت: استقلال حوزه از ویژگی های حوزه های علمیه شیعه در طول تاریخ بوده و راز ماندگاری حوزه های علمیه، استقلال است. این آرمان، آرمان بلندی بوده و تا به امروز بزرگان این ارزش والا را حفظ کرده اند و وظیفه مسئولین حوزه حفظ این ارزش گرانمایه است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه باید دید تفسیر استقلال چیست، عنوان کرد: ما براین باوریم که استقلال حوزه یعنی اینکه خود حوزویان تصمیم گیرنده در سرنوشت خودشان باشند، حوزویان که می گویم یعنی زعمای حوزه، بزرگان حوزه که مراجع عالیقدر تقلید می باشند. مقام معظم رهبری در آخرین سفری که به قم تشریف آوردند چند بار تصریح کردند که مراجع عالیقدر تقلید، زعمای حوزه می باشند و البته یکی از مراجع تقلید که در جامعه ما مقلدان فراوانی هم دارد امام خامنه ای است.

نهایت آرمان ما، اداره حوزه با منابع پایدار غیردولتی

وی با تاکید بر اینکه مقصود از استقلال حوزه این است که تصمیم گیرنده در مورد امور حوزه زعمای حوزه اند، ابراز داشت: برخی می گویند این ردیف بودجه ای که برای حوزه ها دولت می پردازد، با ایده استقلال حوزه سازگاری ندارد؛ پاسخ ما این است که نهایت آرمان ما این است که با منابع پایدار غیر دولتی بتوانیم حوزه را اداره کنیم و یکی از این منابع پایدار موقوفات است. موقوفات فراوانی در شهرها و استان ها است که واقفین نوشته اند صرف حوزه علمیه شود، صد مغازه در بازار تهران موقوفه است و باید صرف حوزه های علمیه شود یعنی واقف چنین گفته است اما الان سرقفلی های آن فروخته شده است و به اندازه ثمن بخس هم از این موقوفات به حوزه نمی رسد.

نماینده مجلس خبرگان رهبری افزود: زمان قاجار در تهران ۱۳۰ مدرسه علمیه وجود داشته است و الان این خبرها نیست، مرحوم مهدوی کنی می فرمود در برخی از پاساژها از کتیبه هایش پیداست که اینجا حوزه علمیه بوده است، وقف خواری و تصرف در وقف شده است. مردم خانه و زندگی هایشان را برآن بنا کرده اند، حوزه و نظام هم قصد ندارد با مردم درگیر شود مردم پاره تن ما هستند، پس نهایت آرمان ما این است که به اینجا برسیم که یک ریال از بودجه دولتی مصرف نکنیم ولی امروز ما یک حوزه ای در سراسر کشور داریم که حدود هزار کارمند آن حقوق می خواهند و باید زندگی این ها را هم اداره کرد.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با بیان اینکه به یکی از مراجع تقلید گفتیم ما خرج اینچنیی داریم، ۳۰۰، ۴۰۰ میلیارد خرج کارکنان و پرسنل داریم، شما به ما بدهید ما یک ریال از دولت نمی گیریم، تصریح کرد: ما هم حوزوی و هم دغدغه استقلال حوزه را داریم.

 

برخی استقلال حوزه را به معنای درگیری با دولت می دانند

وی با بیان اینکه بنده سال ۱۳۵۱ طلبه شدم و الان نزدیک به نیم قرن طلبه ام و بند بند وجودم اشتیاق به این دارد که حوزه مستقل باشد، خاطرنشان کرد: این نظام، نظام اسلامی است و این نظام حاصل تلاش های امام راحل و رهبری های امام است که انقلاب را به ثمر رساند و بسیاری از عالمان دین هم از اول پیروزی انقلاب اسلامی در جایگاهی که نظام به آن ها نیاز داشته وارد صحنه شدند.

آیت الله خاتمی با اشاره به اینکه برخی استقلال حوزه را به معنای درگیری با دولت می دانند و حوزه مستقل را حوزه ای می دانند که هیچ ارتباطی با دولت نداشته باشد، اذعان کرد: ما این تفسیر را برای استقلال درست نمی دانیم. اولاً اگر دولت اسلامی غریبه بود، مهمانی بود که بی مبنا و بی اساس در این کشور داخل شده بود یا نظام شاهنشاهی و غیر دینی بود، این حرف حرف درستی بود اما فرض این است که نظامی که به فضل خدا بیش از چهل سال از عمرش گذشته است حاصل تلاش های ملت مسلمان ما و حاصل رنج های فراوان علمای دین است، ثانیاً حوزه خدمات فراوانی به دولت می دهد، مجلس خبرگان که نزدیک به ۹۰ مجتهد یا فی طریق الجتهاد، مطلق یا متجزی را در خودش دارد این خدمت به نظام اسلامی است یا نیست، چه کسی جز حوزه این ها را تربیت کرده است؟ مصوبات مجلس بدون شش فقیه شورای نگهبان که البته شش حقوقدان هم هستند، اعتبار ندارد، چه کسی این فقها را تربیت کرده است، جز حوزه؟ این همه نمایندگان ولی فقیه که در نیروهای مسلح و دانشگاه ها و جاهای دیگرحضور دارند، این افراد را جز حوزه کسی دیگر تربیت کرده است؟ پس حوزه خدمات به دولت داده و می دهد.

روحانیت شهروند این کشور و اداء حق شهروندی وظیفه دولت است

عضو فقهای شورای نگهبان ادامه داد: ثالثاً مطلب این است که روحانیت هم شهروند این کشور است و اداء حق شهروندی وظیفه دولت است دولت همه را بیمه می کند، بیمه عمومی فراگیر است حق شهروندی به روحانیت پرداخته می شود. تعمیر مراکز آموزشی از وظایف دولت است و طلاب و روحانیت هم شهروند این کشور می باشند و حوزه نیز از مراکز آموزشی همچون دانشگاه هاست. رابعاً به صراحت می گویم حقوق ماهانه ما اسمش شهریه است یک ریال از این شهریه ناچیز از بودجه دولتی نیست. استاد سطح عالی حوزه ما شهریه اش نمی دانم به سه میلیون می رسد یا نه؛ می دانم شهریه ۷۰۰هزار تومانی هم به خاطر رتبه درسی داریم، در حالی که آقایان می گویند زیر ۱۰ میلیون تومان خط فقر است ولی همین مبلغ را که برکت هم دارد و برکتش را احساس می کنیم، یک ریالش از بودجه دولتی نیست.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم اظهار داشت، مقام معظم رهبری اوایل رهبری شهریه می دادند و گاهی یک ماه در میان می شد، به ایشان گفتم شما که بودجه های دولتی در اختیارتان است از آن قرض بگیرید و شهریه را بدهید، آقا فرمودند یک ریال بودجه دولتی را خرج شهریه نمی کنم.

استقلال حوزه را به معنای بریدن از کل نظام نیست

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه بعضی ها استقلال حوزه را به معنای بریدن از کل نظام حتی ولایت تفسیر می کنند، یادآور شد: ما این تفسیر را تفسیر درستی از استقلال نمی دانیم، اولاً ولایت فرزند حوزه است، دقیقاً اول انقلاب بود، آقا به قم تشریف آوردند، اجتماعی در مدرسه فیضیه تشکیل شد، مرحوم سید جعفر کریمی که فقیه برجسته ای بود به ایشان خیرمقدم گفت، رهبر معظم که پشت تریبون رفتند فرمودند از این همه عناوین که این آقا به من داد به این آخری افتخار می کنم که فرزند فیضیه ام؛ یک نظام اسلامی تشکیل شده است، نظامی که خدا می داند در اندیشه و آرمان همه مسئولین اجرای احکام دین است البته تا جایی که بشود.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم بیان کرد: در سیره امیرالمومنین تحقیق می کردم این سوال برایم پیدا شد که چرا امیرالمومنین با وجود قدرت، فدک را به بچه های فاطمه (س) نداد، به روایت ۲۱ روضه کافی برخوردم، امیرالمومنین در این روایت اسم فدک را برده که حدود ۳۰ مورد خلاف شرع است، نتوانستم با اینها مقابله کنم نه اینکه قدرت نداشتم فضا فضایی بود که زمینه اش نبود، حضرت می فرماید: آمدم مسجد مشاهده کردم نماز مستحبی را به جماعت می خوانند گفتم بدعت است و انجام ندهید، یکی از خواص من که در لشکر من هم بود فریاد زد به داد برسید سنت عمر تغییر داده شد. بنده این سوال را مطرح کردم چه بسا کسانی که امروز می گویند یا صددرصد اسلام را اجرا کنید یا بروید کنار، در زمان امیرالمومنین هم بودند به امام همین را می گفتند. من تحلیل کردم علی باشد ۳۰ خلاف شرع است نباشد ۳۰۰ خلاف شرع می شود، سر این مطلب چه جنجالی به پا کردند.

قصه تخریب خاتمی است، می خواهید تخریب کنید منطقی تخریب کنید

عضو فقهای شورای نگهبان تصریح کرد: این حکومت دینی نباشد اصلاً دین اجرا نمی شود، ما در جبهه وقتی دشمن جلو می آمد و نمی توانستیم مقابله کنیم به خاکریزهای عقب تر می رفتیم، حالا ما می خواهیم صددرصد احکام را عملی کنیم اما اگر نشد ۸۰درصد ۷۰درصد را اجرایی می کنیم، کجای این حرف بددفاع کردن از نظام است، کجا به شخصیت امیرالمومنین اهانت شده است، گاهی احساس می کنم قصه نه حدیث و نه تحلیل است، قصه تخریب خاتمی است، می خواهید تخریب کنید منطقی تخریب کنید، بنده نشان داده ام نقد پذیرم اما علمی، نه نقد جنجالی، نقد جنجالی نقد علمی نیست.

آیت الله خاتمی گفت: بعضی نمی خواهند که حوزه با نظام همراه باشد، من معتقدم همراهی حوزه با نظام به معنای به تاراج دادن استقلال حوزه نیست، در طول این سالیان هیچ از نقد ما کاسته نشده است، جامعه مدرسین ده ها نامه محرمانه به دولت آقای روحانی نوشته بود، به دولت سابق و اسبق نیز چنین بود ما وظیفه امر به معروف و نهی از منکر را داریم، اگر فرض کنید این بودجه شهروندی که می دادند ما را به اسارت می کشید این همه نقد نداشتیم. امروز حوزه مستقل است و آرمان مسئولان و شورای عالی حوزه آرمان استقلال حوزه است ولی هرگز استقلال حوزه را به معنای تقابل با نظام نمی دانیم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اذعان داشت: این یک حقیقتی است که مراجع معظم تقلید به عنوان سرمایه نفیس عزت و استقلال نظام اسلامی و شیعیان در ایران و عراق بودند. سال ۱۹۲۰ میلادی انگلیسی ها میدان دار عراق شدند و این علما بودند که به جنگ با انگلیسی ها رفتند و مردم را بسیج کرده و عراق را از چنگال و اسارت انگلیسی ها آزاد کردند. در قصه تنباکو میرزای شیرازی با یک فتوا کشور را از بردگی انگلیس نجات داد.

وی در ادامه افزود: در طول این ۵۷ سال حکومت سیاه پهلوی پدر و پسر، گروه های زیادی به مبارزه با این رژیم پرداختند، کمونیست ها وارد شدند اما نه نتها نتوانستند رژیم را تق و لق کنند بلکه یک آجر می زدند و آن ها بلافاصله آجر می گذاشتند، لیبرال ها وارد میدان شدند و همینگونه بودند، اصلاً نهضت ۱۵ خرداد را مسخره می‌کردند و می گفتند مگر می توان با مرگ بر شاه گفتن شاه سرنگون شود نهضت ۱۵ خرداد را نهضت کور می دانستند ولی دیدیم مرجعیت امام خمینی وارد صحنه شده و چطور توانست حکومت ۵۷ ساله سیاه پهلوی ها را سرنگون کند این قدرت مرجعیت است این قدرت را به عنوان یک سرمایه باید پاس داشت و در رابطه با انقلاب هم معتقدم مراجع بزرگ در حد توان و در حد استنباط شان از جایگاه مرجعیت خرج کردند، از یک مرجع نباید انتظار داشته باشیم کلیشه‌ای استنباط کند و مراجع نیز خوب با انقلاب همراهی کردند.

نهضت دو ماهه روحانیون

وی با اشاره به اینکه من اینجا خاطراتی را از مرحوم آیت الله العظمی گلپایگانی می‌گویم که قطعاً برای برخی اولین بار است که می شنوند، خاطرنشان کرد: با ذکر سند این حرفها را می‌زنم که اگر کسی خواست، به دنبال تحقیق برود. در جریان مبارزه با انجمن های ایالتی و ولایتی و مصوبه‌ای که آن زمان دولت داشت که می خواستند سوگند به قرآن را حذف کنند روحانیت به صحنه آمد و دولت علم را به عقب نشینی واداشتند، اسم آن را نهضت دو ماهه روحانیون گذاشتند.

عضو فقهای شورای نگهبان با اشاره به خاطره آیت الله گلپایگانی ابراز کرد: یکی از این شبها موضوعی مطرح می‌شود و همه صحبت می‌کنند مرحوم آیت الله گلپایگانی سکوت می کند مرحوم سید جواد علم الهدی که از علمای تهران بود و حدود یک سال پیش فوت کرد او به من گفت به درس امام رفتم و ایشان به من فرمود امروز درس ننشین و برو سلام من را به آقا سید محمدرضا برسان‌ به او بگویید چرا دیشب اظهارنظر نکردید من می خواهم نظرتان را بدانم. ایشان گفت من رفتم دیدم آیت الله گلپایگانی سر سفره صبحانه نشسته اند در کنار ایشان نشستم و پیام امام را رساندم، مرحوم آقای گلپایگانی گفت من نه امروز و تا آخر عمرم با آیت الله خمینی مخالفت نخواهم کرد جایی که نظر، نظر ایشان باشد.

آیت الله خاتمی اظهار کرد: بنده برای اربعین آقای گلپایگانی به آستان قدس دعوت شدم که متاسفانه پرواز انجام نشد و نتوانستیم به سفر برویم. از یکی از بستگان نزدیک مرحوم آیت الله گلپایگانی که الان هم زنده هستند پرسیدم اگر خاطراتی از امام و ایشان دارید برایم بگویید تا در منبر بگویم ایشان گفت در اول انقلاب تعدادی نزد مرحوم آیت الله گلپایگانی آمدند و خیلی انتقاد کردند که دادگاه ها چنین و چنان می کند، آقا همه اینها را گوش کردند بعد فرمود اگر حاج آقا روح الله الان بگوید من ۱۵ سال مبارزه کردم و خسته شدم بیایید شما نظام را اداره کنید کدام یک از ماه ها می توانیم و کدام یک از ما مقبولیت ایشان را دارد، ایشان این نظام را تشکیل دادند و ما باید کمک کنیم ایرادات را حل کنیم.

وی ادامه داد: همین آقا سید جواد علم الهدی به من گفت یک بار کاروان کمک به جبهه را می بردیم به قم که رسیدیم گفتم این کمک رسانان را به دیدار آیت الله گلپایگانی ببرم وقتی محضر ایشان رسیدیم یک سوال پرسیدم که این جماعتی که به جبهه می بریم ممکن است وقتی کمک ها را توزیع می کنند گلوله ای به آنها اصابت کند و بمیرند آیا اینها در حکم شهید هستند؟ مرحوم آیت الله گلپایگانی فرمودند چرا می گویید در حکم شهید، اینها شهید مسلم می باشند.

احضار آیت الله خویی به بغداد

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان خاطره ای از آیت الله خویی گفت: آقای خویی استاد الفقها و محیی و منجی نجف بودند، این فقیه، مرجعی بزرگ بودند این چیزی که می‌گویم قطعاً برای همه شما تازگی دارد، بعد از انتفاضه عراق مرحوم آیت الله خویی ۹ نفر را به عنوان شورای انقلاب تعیین کرد و صدام هم وحشیانه این ۹ نفر را اعدام کرد و انتفاضه را سرکوب کردند و مرحوم آیت الله خویی این پیرمرد کهنسال را با یک وضع دردناکی به بغداد احضار کرده که بعد از چند ماهی ایشان از دنیا رفتند. بعد از این ماجرا پیکی فرستاده شد و چون من رابط برای ملاقات بودم فرمودند خاتمی هم بیاید رفتیم و پیک هم آمد و گفت از طرف آقای خویی سلام عرض می کنم خدمت شما، ایشان از بیانیه شما تشکر کردند و فرمودند اگر اعلامیه شما نبود ما را کشته بودند به حمایتتان ادامه بدهید، آقا فرمود، ایشان نفرمودند چه نوع حمایتی را انجام بدهیم، پیک گفت نه، آقا فرمود به ایشان سلام برسانید و بگویید با افتخار شما را به ایران دعوت می‌کنیم هر جای ایران که بخواهید تمام امکانات در خدمت شماست. این هم نمونه ای دیگر از فعالیت علما برای نظام اسلامی و مقابله در برابر حکومت های ظالم و مستبد است.

نماینده مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: مرحوم آقای اراکی ده سال از امام بزرگتر بود و امام مقداری تفسیر صافی را پیش ایشان خوانده بود یک چنین جنبه استادی داشتند وقتی به دیدار امام می رفت می فرمود السلام علیک یا مجددالشریعۀ، سلام بر تو که دین را زنده کردی و فرمود اگر امام در کربلا بود یاران سیدالشهدا ۷۳ نفر می‌شدند، چنین بینشی داشت از این نوع قضایا زیاد دارم و در این جا از مراجع زنده مطالب زیادی دارم که طول می‌کشد ولی به مناسبت از شیخ المراجع حضرت آیت الله صافی بگویم؛ حضرت آیت الله العظمی صافی جداً مرجع هوا کشته است؛ هوای نفس ندارد.

آیت الله صافی فقیه دقیقی است

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: آیت الله صافی چنین نشانه هایی دارد که در روایت حضرت عیسی بیان شده است و من این ویژگی ها را در ایشان دیده ام، فقیه دقیقی است به همین خاطر امام ایشان را فقیه شورای نگهبان و دبیر شورای نگهبان انتخاب کردند.

وی افزود: در خبرگان قانون اساسی که خیلی هم مهم بود آیت‌الله العظمی صافی عضو فعال آن بودند و خاندان ایشان خاندان مبارزه با طاغوت است. پدر ایشان علیه رضاخان و برادرشان مرحوم علی آقا صافی در زمان طاغوت تبعید شد و بسیار هم فرد شجاعی بود.

آیت الله خاتمی با اشاره به اینکه جریان مرجعیت کشور در دو مطلب تقریباً وفاق دارند، اظهار داشت: یک، اینکه تقویت اصل نظام جمهوری اسلامی واجب است و دو، اینکه تضعیف نظام حرام است البته نقد دارند نباید واقعیت‌ها را انکار کرد نقد و اشکال در جمهوری اسلامی آزاد است اما در کلان همراه با نظام اسلامی می باشند.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=31353
  • منبع : رسا

مطالب مرتبط

09اردیبهشت
دانشگاهی شبیه حوزه علمیه/ اشتغال بیش از ۷۵ درصد از دانشجویان بعد از فارغ التحصیلی!
رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم در گفت‌وگو با خبرنگار صدای حوزه مطرح کرد؛

دانشگاهی شبیه حوزه علمیه/ اشتغال بیش از ۷۵ درصد از دانشجویان بعد از فارغ التحصیلی!

23اسفند
معیشت طلاب دغدغه اصلی مدیر و شورای عالی حوزه است
آیت الله حسینی بوشهری در بیست و سومین اجلاسیه اساتید حوزه علمیه قم مطرح کرد؛

معیشت طلاب دغدغه اصلی مدیر و شورای عالی حوزه است

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
  1. شکم سیر

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.