• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
کل اخبار 6238اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

شهیدانه خوی؛ نمونه ای از گروه های کوچک مردمی در عرصه جهاد فرهنگی روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است

7
دیدار معاون رییس‌جمهوری با مراجع تقلید در قم؛

توصیه‌ مراجع و علمای قم درباره امور زنان و خانواده

  • کد خبر : 30253
  • 12 آبان 1400 - 20:30
توصیه‌ مراجع و علمای قم درباره امور زنان و خانواده
معاون رییس جمهوری در جریان دیدارهای خود با علمای حوزه علمیه قم از برنامه دولت نسبت به افزایش نرخ ازدواج و کاهش طلاق، اجرای کامل و دقیق قانون جوانی جمعیت، استفاده از ظرفیت نخبگان برای بهبود شرایط بانوان و کاهش آسیب های حوزه زنان و اشتغال زنان بی سرپرست تاکید کرد و از تلاش این معاونت برای تبدیل زن مسلمان ایرنی بعنوان الگوی زن اسلامی خبر داد.

به گزارش صدای حوزه، سفر روز دوشنبه انسیه خزعلی معاون امور زنان و خانواده رییس جمهوری در قم با حضور در حرم مطهر و زیارت بارگاه ملکوتی حضرت معصومه (س) آغاز شد و وی بعد از آن در دیدارهای جداگانه ای با آیات علوی گرگانی، نوری همدانی و مکارم شیرازی از مراجع تقلید، سید محمد سعیدی تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س)، فاضل لنکرانی از اساتید حوزه علمیه، حسینی بوشهری رییس جامعه مدرسین و اعرافی مدیرحوزه های علمیه کشور گفت و گو کرد.

خزعلی در ادامه سفر خود با حجت الاسلام و المسلمین سیدجواد شهرستانی نماینده آیت الله سیستانی مرجعیت عالی عراق در ایران دیدار کرد و همچنین در سالن امام رضا(ع) فرمانداری پای صحبت بانوان قمی نشست و نسبت به بهبود وضعیت زنان و حمایت های دولتی قول مساعد داد.

معاون رییس جمهوری در جریان دیدارهای خود با علمای حوزه علمیه قم از برنامه دولت نسبت به افزایش نرخ ازدواج و کاهش طلاق، اجرای کامل و دقیق قانون جوانی جمعیت، استفاده از ظرفیت نخبگان برای بهبود شرایط بانوان و کاهش آسیب های حوزه زنان و اشتغال زنان بی سرپرست تاکید کرد و از تلاش این معاونت برای تبدیل زن مسلمان ایرنی بعنوان الگوی زن اسلامی خبر داد.

هشدار آیت‌الله علوی گرگانی نسبت به کاهش فرزندآوری

توصیه‌های مراجع تقلید قم مورد امور زنان و خانواده

آیت الله سیدمحمدعلی علوی گرگانی از مراجع تقلید در دیدار با معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده نسبت به کاهش فرزندآوری و تهدید جمعیتی هشدار داد. امید داریم در آینده شاهد افزایش فرزندآوری در جامعه باشیم و نیازهای آتی کشور به صورت کامل حل شود.

این مرجع تقلید با هشدار نسبت به تهدید جمعیتی کشور، یادآور شد: برخی بهانه ها برای جلوگیری از حاملگی و فرزندآوری حرف های نادرستی است و باید این مباحث تبیین و روشنگری شود.

وی بیان با اشاره به حدیثی از امام علی(ع) تاکید کرد: حیا برای همه انسان ها خوب و مطلوب است اما داشتن حیا در بین زنان بهتر و شایسته تر است.

آیت‌الله علوی گرگانی ادامه داد: برخورد و رفتار دوران جاهلی با زنان و دختران بسیار ناشایست است و در برخی ادوار مانند دوران فرعون پسران و در برخی ادوار مانند قبل از بعثت پیامبر نیز دختران را می کشتند.

این مرجع تقلید سیاست فرزند کمتر زندگی بهتر را اشتباه  دانست و گفت: در منطق اسلام نسبت به مساله فرزندآوری تاکید شده و در این بین توصیه بسیاری برای حفظ منزلت و کرامت کودکان به ویژه دختران و بانوان شده است.

توانمندسازی و اشتغال زنان بی‌سرپرست جزء اهداف دولت است

معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده نیز در این دیدار، گفت: توانمندسازی، مهارت آموزی، اشتغال زنان بی سرپرست و از بین بردن آسیب‌ها اهداف و اولویت‌های اصلی دولت در رابطه با جامعه زنان کشور است. زنان ایرانی باید با جلوگیری از افراط و تفریط به الگوی زن مسلمان تبدیل شوند.

معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده ادامه داد:  سرمایه گذاری بر روی مساله زن و مادر سبب تحکیم بنیان خانواده می شود.

خزعلی با انتقاد از وضعیت حاکم بر نقض حقوق زنان در سطح بین المللی، یادآور شد: هم اکنون در بسیاری از جوامع حرمت و منزلت زنان حفظ نمی شود.

وی با اشاره به برنامه های معاونت امور زنان و خانواده رییس جمهوری، ابراز داشت: هدف اصلی معاونت امور زنان و خانواده این است که بتواند کرامت و منزلت زنان را در جامعه نهادینه کند.

آیت‌الله مکارم شیرازی:رفع آسیب‌های حوزه زنان مورد توجه ویژه دولت باشد

توصیه‌های مراجع تقلید قم مورد امور زنان و خانواده

آیت‌الله ناصر مکارم‌شیرازی از مراجع تقلید نیز در دیدار خزعلی اظهار داشت: دولت و مسوولان در حوزه زنان توجه ویژه‌ای به رفع آسیب‌ها داشته باشند.

وی اظهار داشت: در مورد زنان با مسائل پیچیده ای مواجه هستیم، قبل از انقلاب زنان رها بودند و قید و بندی نبود و بعد از انقلاب نسبت به مساله زنان حساسیت هایی ایجاد شد.

این مرجع تقلید افزود: پس از انقلاب بی بندی و باری ها اصلاح شود و تلاش شد وضعیت زنان تبدیل به شرایط اسلام پسند شود، در این جا عده ای فرزانگان و علما دست به کار شدند و برنامه هایی برای زنان تدوین کردند.

این مرجع تقلید گفت: متاسفانه برخی از رسانه ها در حوزه زنان برنامه هایی را دنبال می کنند که مورد پسند اسلام و شان زنان نیست و باید مسئولین در حوزه زنان توجه ویژه ای به رفع آسیب ها داشته باشند.

وی افزود: یک مقام مسئول باید برای مسائل فرهنگی زنان در صدا و سیما تلاش کند و راه دیگر نیز همین انجمن های زنان است، ضمن اینکه باید از ریشه شروع کنیم و با توجه به اینکه آموزش اهمیت زیادی دارد باید از دبستان و مدارس و دانشگاه شروع کرد.

آیت الله مکارم شیرازی عنوان کرد: اگر مدارس از نظر اسلامی برای دختران موقعیت خوبی باشد و با متون اسلامی پرورش یابند تحولات خوبی اتفاق می افتد، باید آموزش براساس آموزه های دینی باشد.

وی اظهار داشت:همچنین باید از وسایل تبلیغاتی استفاده کرد ، صدا و سیما و روزنامه ها و فضای مجازی، این ها همه تریبونهایی است که می تواند مسائل را پوشش دهند، تا به حال کارهای زیادی شده اما ضعف هایی وجود دارد.

آیت الله نوری همدانی: فرهنگ عفاف و حجاب درجامعه نهادینه شود

آیت‌الله نوری همدانی از مراجع تقلید نیز در دیدار وی، اظهار کرد: در جامعه اسلامی باید تلاش شود تا از اختلاط بین زن و مردم جلوگیری و فرهنگ عفاف و حجاب نهادینه شود.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: برگزاری برخی انحرافات مانند جشن طلاق توسط زوجین برخلاف اسلام است و باید در برابر این قبیل مباحث حساسیت لازم به خرج داده شود.

وی بیان داشت: در انقلاب اسلامی ایران سهم زنان کمتر از مردان نیست و بانوان در صف اول انقلاب بودند و بسیاری از آنها در جبهه ها حضور داشته و تعدادی به شهادت رسیدند.  فضای امروز، فضای اسلامی نیست، در جامعه اسلامی حجاب و عفت است و باید تلاش کنیم فضای جامعه را از همه ابعاد اسلامی کنیم.

وی بیان کرد: یکی از نقشه های دشمنان در مورد اسلام این بود که آنها ادعا می کردند اسلام نگاه منفی به زن دارد در حالی که در زمان جاهلیت دختردار شدن برای خانواده مایه ننگ شناخته می شد که قضاوت بسیار بدی بود.

این مرجع تقلید اصل برابری جنسیتی در اسلام را مورد توجه قرار داد و افزود: طبق منطق اسلام هیچ تفاوتی بین مرد و زن وجود ندارد.

آیت الله نوری همدانی گفت: نگاه منفی به زن و مردسالاری یکی از مباحثی است که در ابتدای انقلاب اسلامی ایران نیز توسط برخی افراد تبلیغ می شد که در همان زمان با تالیف کتبی تاکید کردم که این مباحث ارتباطی با اسلام ندارد و نگاه اسلام به زن و خانواده از سر کرامت و منزلت است.

استاد برجسته حوزه علمیه قم یادآور شد: ارتباط زن و مرد در مسائل زناشویی برای یک لحظه است اما ارتباط مادر با فرزند بصورت مستمر است و تمام ویژگی های مادر در روح نوزاد اثر دارد به همین دلیل است که رسول گرامی اسلام فرمودند که بهشت از زیر پای مادران آغاز می شود.

معاون رییس جمهوری: الگوهای غربی جایگاه زن را متزلزل کرده‌است

توصیه‌های مراجع تقلید قم مورد امور زنان و خانواده

معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده نیز در این دیدار گفت: الگوهای غربی جایگاه متعالی زن را متزلزل ساخته و حقوق زنان را در بسیاری از حوزه‌ها،‌ از بین برده‌است.

وی تصریح کرد: نمونه‌ اصلی تکریم زن توسط پیامبراکرم(ص)‌ در خصوص حضرت زهرا(س)‌قابل درک است که جایگاه متعالی زن کامل را در اسلام نشان می‌دهد.

وی افزود: اگر بتوانیم الگوی جامعی از زنان مسلمان را ارائه دهیم بسیار از دختران آن را از صمیم دل می‌پذیرند و بهترین الگو می‌دانند.

وی با اشاره به لزوم ارائه الگوی زن مسلمان با نگاه به شرایط کنونی و با بهره‌گیری از زبان هنر، ادامه داد: این الگو بر خلاف الگوی غربی است که بسیاری از حقوق زنان را پایمال کرده و جایگاه حقیقی آن را تنزل داده و ما می‌توانیم در این زمینه مطالبه‌گر باشیم.

معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب بر روی مساله عفاف و حجاب و موضوع خانواده در حوزه زنان،‌ ادامه داد: امیدوار هستیم با ارائه صحیح الگوی زن مسلمان در جامعه دینی برای زنان و دخترانمان که در کانون تهاجم دشمنان قرار دارند، از آسیب‌ها در امان بمانیم.

خزعلی گفت: حوزه زنان و خانواده از سنگرهای مهمی است که باید توسط نظام مورد توجه جدی قرار بگیرد و اجازه اجرای طرح‌های دشمن در این حوزه داده نشود، ما باید با تمام توان از این حوزه محافظت کنیم و با استفاده از ظرفیت‌های دینی و تبیین دیدگاه‌های اسلام در خصوص جایگاه متعالی زن و دختران و لزوم حفاظت از آنان، الگوی جامع در این حوزه را در مقابل الگوهایی که به بن بست رسیده‌اند، ارائه دهیم.

وی بیان کرد:‌ امیدواریم در دولت سیزدهم بتوانیم در مسیر مقابله با آسیب‌ها و تهدیدهایی که حوزه زنان و خانواده را تهدید می‌کند مانند طلاق،‌اعتیاد و کاهش جمعیت که آسیب جدی است و همچنین توانمند سازی زنان و ارائه مهارت‌هایی که برای موفقیت در زندگی خانوادگی نیاز دارند همچون صبر و بردباری و همچنین توانمندسازی آنان در حوزه اشتغال، در مقابله با تهدیدهای حوزه زنان و خانواده موفق باشیم.

رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم: اقدامات آمرانه فرهنگی در جامعه شبیخون‌زده ما تاثیری ندارد

رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز در دیدار معاون رییس جمهوری با بیان اینکه اقدامات آمرانه در فرهنگ شبیخون‌زده ما اثرگذار نیست، گفت: فرهنگ یک مساله تدریجی است و باید برای تغییر فرهنگ اشتباه موجود در جامعه بصورت تدریجی و آرام آرام حرکت کنیم و جایگزین مناسبی برای مظاهر نامطلوب پیاده نماییم.

آیت الله سیدهاشم حسینی بوشهری افزود: در جامعه اسلامی باید منزلت زن به حدی برسد که یک مادر، تربیت فرزند را مهمترین رسالت خود بداند و به گونه ای نباشد که زن و شوهر بصورت کامل مشغول کار باشند و از سایر مسائل غافل شوند.

وی اظهار داشت: یکی از دلایل اینکه برخی کودکان از خانه و خانواده فراری هستند این است که کانون گرم خانواده طی سالهای گذشته کمرنگ شده و محبتی که کودک باید در خانه ببیند در بیرون از خانه تجربه می کند.

حسینی بوشهری گفت: برنامه های امور زنان و خانواده رییس جمهوری باید به نحوی باشد که مردم احساس خیرخواهی در آن داشته باشند و تصور تقابلی در آنها شکل نگیرد چرا که این مساله سبب شکست طرح های فرهنگی می شود.

به گفته رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، همچنین مساله تبیین و روشنگری در خصوص آسیب های فرهنگ و تمدن غربی در رابطه با امور زنان و خانواده نیز باید بصورت جدی دنبال شود.

امام جمعه موقت قم افزود: آمار سقط جنین و مساله جمعیت از مسائل جدی آینده است، اگر خانواده در تراز انقلاب باشد اموری مانند سقط جنین و تهدید جمعیتی به وجود نمی آید.

وی با تاکید بر ضرورت بهبود شرایط اقتصادی و رفاهی خانواده ها برای بهبود روند جمعیتی کشور، تصریح کرد: سقط جنین تفاوتی با زنده به گور کردن دختران در صدر اسلام ندارد و هر دو مانند هم است.

وی بیان کرد: مدت‌هاست که فرهنگ بی رحم غرب برای متلاشی کردن خانواده ها در قالب جنگ نرم برنامه ریزی کرده اند و تا حدودی نیز در این زمینه موفق بودند و امروز فضای جامعه با روزهای ابتدای انقلاب اسلامی متفاوت شده است.

خزعلی: آسیب‌زدایی از محیط خانواده با جدیت پیگیری می‌شود

توصیه‌های مراجع تقلید قم مورد امور زنان و خانواده

معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده نیز در دیدار رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: آسیب‌زدایی از محیط خانواده که مهمترین کانون اجتماعی در جامعه است را با جدیت پیگیری می‌کنیم.

وی بیان کرد: برنامه ای که برای معاونت زنان و خانواده تعریف شده در دو بخش توانمندسازی زنان و حمایت از زنان سرپرست خانواده و همچنین آسیب‌زدایی از حوزه زنان و خانواده است.

خزعلی افزود: در همین رابطه کنترل و کاهش آمار آسیب‌هایی همچون طلاق و اعتیاد که حوزه زنان و خانواده را بسیار تحت تاثیر خود قرار می‌دهد،‌ در دستور کار است و تلاش می‌کنیم از افزایش این آسیب‌ها جلوگیری و در گام بعد برای کاهش آن اقدام کنیم.

وی ادامه داد: اگر این آسیب‌ها به خانواده‌ای وارد شود به دلیل محور بودن زنان در خانواده، آسیب جدی، دشوار و در مواردی جبران ناپذیر خواهد بود.

خزعلی گفت:‌ بسیاری از تهدیدهای امروز، حوزه زنان و خانواده را نشانه رفته و به دنبال از بین بردن ارزش‌های اسلامی در محیط خانواده است،‌ این جنگ نرمی است که سال‌هاست دشمن درپیش گرفته و ما باید آن را گردنه‌ای بدانیم که اگر توسط دشمن فتح شود خیلی از چیزها را از دست می‌دهیم و نهاد مهم خانواده فرو می‌ریزد.

وی افزود: بنابراین نیاز داریم بسیاری از قوانین و آیین ‌نامه‌ها را بازنگری کنیم و  هم در سبک اجرا و هم در بیان آن با توجه به تحول‌های جامعه، الگوی مناسب را ارائه دهیم.

وی ادامه داد: همچنین نیاز است که الگوهای تربیتی و راهبردهای مورد نیاز در این حوزه را با استفاده از قواعد فقهی و حقوقی و با بهره‌گیری از زبان روز و هنر برای زنان و دخترمان بیان کنیم و بتوانیم بر اساس گام دوم انقلاب اسلامی مسیر حفظ و تقویت ارزش‌های دینی و جلوگیری از تهدیدهای دشمنان در محیط خانواده و جامعه را طی کنیم.

تولیت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س): اختلال در سامانه سوخت برای به خیابان کشاندن مردم بود

تولیت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) نیز در دیدار خزعلی گفت: ایجاد اختلال در سامانه سوخت یک اقدام خائنانه بود تا به وسیله آن مردم را به خیابان بیاورند ولی هیچ کس به خیابان نیامد بلکه مردم همه به کمک دولت آمدند در حالی که می توان ادعا کرد ائمه اطهار(ع) در زمان خود از وجود چنین مردمی بی‌بهره بودند.

آیت الله سیدمحمد سعیدی افزود: معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده افزود: ما به دولت سیزدهم دل بسته ایم که طی سالهای آتی کارهای بزرگی در کشور انجام دهد.

وی درادامه با بیان اینکه زیارت نامه کریمه اهل بیت(س) توسط امام معصوم املا شده است، بیان کرد: اگر بر روی زیارتنامه حضرت فاطمه معصومه(س) یک اقدام تحقیقی انجام شود مشخص می شود که کلمه به کلمه و فراز به فراز این زیارت نامه دارای پیام است. طبق احادیث ائمه اطهار(ع) زیارت با معرفت حضرت معصومه(س) پاداشی مانند بهشت الهی را دارد.

عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: در تاریخ و احادیث آمده که حضرت فاطمه معصومه(س) قبل از دوران بلوغ قابلیت و درک بالایی از علوم و احکامی اسلامی داشته و در این رابطه احادیثی از امام کاظم(ع) بر جا مانده است.

وی ، مسمومیت در راه دین و مکتب را از خصوصیات حضرت معصومه(س) دانست و ادامه داد: یکی از ویژگی های حضرت فاطمه معصومه(س) این است که به قصد زیارت امام معصوم مهاجرت کرد هرچند تقدیر الهی مانع از زیارت حضوری امام هشتم شد اما این مساله در تاریخ ماند.

تولیت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) خصوصیات ویژه کریمه اهل بیت(س) را مورد توجه قرار داد و ابراز داشت: حضرت معصومه(س) با ویژگی هایی که دارد حجت دنیا و آخرت مردم است.

آیت الله سعیدی تصریح کرد: حضرت فاطمه معصومه(س) با سفر به قم، قصد گسترش مکتب اسلام را داشتند که یکی از آثار حضور این بانوی باکرامت در قم بوده است. قم حرم و آشیانه اهل بیت(س) است و باید حرمت و حریم آن حفظ شود.

معاون رییس جمهوری: الگویی جامع در حوزه عفاف و حجاب تدوین می‌شود

توصیه‌های مراجع تقلید قم مورد امور زنان و خانواده

همچنین معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده در این دیدار گفت: با همکاری مراکز علمی و حوزوی، الگویی جامع درحوزه عفاف و حجاب تدوین می‌شود.

وی بیان کرد: امیدوار هستیم با حمایت مراجع بزرگوار و روحانیت معزز بسیاری از معضلات و مشکلات اجتماعی که به اساس خانواده و هویت دینی ما ضربه می‌زند برطرف شود. امروز دشمنان در قالب جنگ نرم با استفاده از فضای مجازی در درون خانواده‌ها به دنبال آسیب زدن به هویت دینی و تربیتی ما هستند و با مجازی شدن بیشتر امور در دوران شیوع کرونا،‌ کودکان نیز در معرض این خطر قرار گرفتند.

معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده تاکید کرد:‌ در شرایط کنونی که کودکان در فضای مجازی حضور دارند باید به دنبال تبدیل کردن این فضا به یک محیط آموزشی سالم باشیم و با زبان روز و هنر با توطئه دشمنان مقابله کنیم و زودتر از آنکه آنان بتوانند به اهداف خود برسند برای تربیت کودکان‌مان برنامه تربیتی لازم را داشته باشیم.

وی ادامه داد:‌ در این رابطه دشمنان بر روی حوزه زنان سرمایه‌گذاری زیادی انجام داده‌اند و نیاز است که ما هم در این رابطه سرمایه‌گذاری لازم را داشته باشیم و حتما باید در این فضا مطالبه‌گرایانه به دنبال ارائه الگو و برنامه‌هایی باشیم که بتواند جلوتر از دشمنان مسیر راه حرکت صحیح را ارائه دهد.

خزعلی گفت: مطالبی که در این فضا ارائه می‌دهیم حتما باید برای زنان و دختران ما جذابیت داشته باشد و بتواند با درنظر گرفتن مساله عفاف و حجاب به ایشان در انجام کارهای خانه، فعالیت‌های اجتماعی و سایر امور زندگی کمک کند. باید الگوی عفاف و حجاب با زبان روز که قابل فهم برای همگان هست ارائه شود تا با همراهی همه یک حرکت جریان ساز را در جامعه اسلامی شکل بگیرد و از این طریق بسیاری از مسائل و مشکلات در این حوزه  رفع شود.

وی ادامه داد: در همین رابطه به دنبال تشکیل جلسه‌های مستمر با مراکز دینی و حوزوی هستیم تا با هم‌فکری این الگو دنبال و پیاده‌سازی آن اجرایی شود.

مدیرحوزه‌های علمیه: زن و خانواده از مباحث مواجهه تمدن نوین اسلامی با غرب است

توصیه‌های مراجع تقلید قم مورد امور زنان و خانواده

مدیر حوزه‌های علمیه کشور  نیز در دیدار معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده گفت: زن و خانواده از مباحث اصلی مواجهه تمدن اسلامی با تمدن غربی است و باید نسبت به این مساله توجه بسیار زیادی صورت بگیرد.

آیت الله علیرضا اعرافی افزود: زن و خانواده در تمدن نوین اسلامی یک الگوی مترقی است و از نهادهای علمی و دینی انتظار می رود نظریه کلان زن و خانواده در اسلام و تمدن نوین اسلامی را در سطح مردم و عرصه بین الملل تبیین و گفتمان سازی کنند که هم اکنون در هر دو زمینه با مشکلاتی روبه رو هستیم.

وی یادآور شد: یکی از محورهای تحولی مهم حوزه علمیه قم طی سالهای گذشته ورود جدی به مساله آموزش زن و خانواده بوده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: ساماندهی و ایجاد زیرساخت لازم برای تحصیلات علمی بانوان در حوزه علمیه قم یکی از اقدامات شاخص در امور زنان و خانواده در کشور است.

عضو فقهای شورای نگهبان رهبری اظهار داشت: به دلیل نظام بندی ورود بانوان در حوزه علوم اسلامی شاهد ورود قاعده مند و اصولی زنان در نظام اسلامی هستیم. در درختواره رشته های تحصیلی حوزه ۱۶ رشته دانشی به همراه ۴۰۰ گرایش تحصیلی تدوین شده که ۳۰ رشته و گرایش از آنها ارتباط زیادی با امور زنان و خانواده دارد.

مدیر حوزه های علمیه کشور ادامه داد: فقه معاصر، یکی از اقداماتی است که توسط حوزه های علمیه در حال دنبال شدن است که در قالب آن درس های خارج از فقه در موضوعات روز جامعه مورد حمایت قرار می گیرد.

اعرافی یادآور شد: انجام پروژه های پژوهشی مورد نیاز نظام از دیگر طرح های مهم و کلان حوزه علمیه است و هم اکنون ۱۰۰ پروژه مورد نیاز نظام در حال انجام است تا گره های نهادهای حاکمیتی با توسل به مباحث علمی و فقهی برطرف شود.

به گفته وی، ارائه مشاوره در ابعاد مختلف در حوزه های علمیه از اقدامات موثر این نهاد دینی و علمی در کشور است که طی سالهای گذشته شاهد بالندگی بیشتر آن هستیم.

آیت‌الله فاضل لنکرانی: فرهنگ حجاب با ادبیات امروزی به نسل جوان منتقل شود

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با تاکید بر تبیین و انتقال فرهنگ حجاب با ادبیات امروزی به نسل جوان، گفت: جامعه در مساله حجاب آسیب پذیرتر شده و بر حجم تبلیغات و برنامه های دشمن نیز در این زمینه افزوده شده است.

آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی با بیان اینکه بحث حجاب و عفاف یک مقوله اصیل دینی است و باید بصورت مستمر در کتاب های درسی، دانشگاه ها، رسانه ها و مدارس و سایر نهادهای دولتی تبیین شود، افزود: اگر حجاب زن کنار گذاشته شود به تدریح زمینه آمادگی برای گناه های دیگر نیز ممکن است فراهم گردد.

وی با بیان اینکه برخی امور مربوط به زنان برای ما سبب نگرانی شده و مسائل این حوزه با گذشت ۴۰ سال از انقلاب هنوز حل نشده است، یادآور شد: در گام دوم انقلاب باید برای حل مسائل مربوط به زنان و خانواده اقدامات اساسی انجام شود؛ احکام و تعالیم اسلام در خصوص زنان بسیار دقیق و باظرافت تعیین شده است.

استاد حوزه علمیه قم اظهار کرد: عده ای برای تقابل با دین نسبت های نادرستی به اسلام می زدند که یکی از مهمترین آنها القای حس منفی دین به زن به عنوان انسان درجه دوم است که در این مباحث نیز به برخی احکام مانند عدم قضاوت زنان دست می زنند که ارتباطی با نظام تکوین زن و سلامت عقل بانوان در برابر مردان ندارد.

وی با بیان اینکه درباره زنان مساله ای وجود ندارد که در فقه و دین ما به آن پاسخ صحیح و منطقی داده نشده باشد، گفت: در باب احکامی مانند قضاوت و یا ارث زن به هیچ وجه سخن اسلام این نیست که ارزش زن کمتر از مرد است و ما باید این باور غلط در کنج ذهن بانوان را از بین ببریم تا بتوانند به سوالات پاسخ بدهند.

فاضل لنکرانی تاکید کرد: منطق و تعالیم اسلام امر به عدالت می کند ولی جعل احکام مساله ناروایی است و گاهی ما در اسلام احکامی داریم که ربطی به عدالت ندارد؛ در برخی احکام زنان معیار و شاخص، عدالت نیست و یا بلوغ زن یا قضاوت زن ارتباطی با عدالت ندارد.

خزعلی: زنان با حفظ حجاب توانمندی‌های خود را نشان دهند

توصیه‌های مراجع تقلید قم مورد امور زنان و خانواده

معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده نیز در دیدار آیت الله فاضل لنکرانی گفت: در امور مربوط به زنان تلاش ما این است که بتوانیم بانوان با حفظ حجاب و مسائل مربوط به خانواده، توانمندی‌های خود را در جامعه نشان دهند.

وی ادامه داد: در سطح جامعه لازم است تا جایگاه زنان به رسمیت شناخته شود تا امکان بروز توانمندیهای آنان فراهم شود.

وی با اشاره به تکریم و منزلت ویژه حضرت زهرا(س) توسط رسول گرامی اسلام(ص)، ابراز داشت: اگر زن در جامعه مورد تحقیر قرار بگیرد آن جامعه در آسیبهای مختلف در امان نخواهد بود.

خزعلی یادآور شد: حضرت زهرا(س) نمونه یک زن الگوی اسلامی است که در کنار ایستادگی در برابر ظلم و دفاع از حق، جامعه خود را نیز به سمت رستگاری هدایت می کرد.

وی با اشاره به مساله عدالت جنسیتی، اظهار داشت: در عدالت جنسیتی مساله مهم ، قرارگیری هر چیزی در جای خود است و به همین منظور معنای عدالت در نگاه ما عدالتی فراگیری است که خانواده، زن، کودک و مرد را در بر بگیرد.

معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده، بیان کرد: زنان جامعه معتقدند که در برخی امور بهتر از مردان می توانند عمل کنند و این انتظار وجود دارد که علما و مراجع دینی با موضوع شناسی کارکردی در این مباحث به فعالیت زنان نگاه کنند.

خزعلی اضافه کرد: مهم این است که سخنان زنان در جامعه شنیده شود تا در عرصه هایی که ورود آنان مطابق با تعلیمات دینی و اسلامی است با ایجاد بسترهای لازم فراهم شود.

وی یادآور شد: از آنجایی که گاهی یک بخشی از احکام مربوط به زنان بیان و بخش دیگری از آن گفته نمی شود موجب احساس تبعیض می گردد که از عدم اطلاع کافی است.

توصیه‌های مراجع تقلید قم مورد امور زنان و خانواده

نماینده آیت‌الله سیستانی مرجعیت عالی عراق در ایران نیز در دیدار خزعلی بر ضرورت بهره‌گیری مدیران از ظرفیت مشاوره‌ای جوانان و کارشناسان برای حل مشکلات کشور تاکید کرد.

حجت الاسلام والمسلمین سید جواد شهرستانی طی سخنانی با بیان اینکه فرصت خدمت همیشه در اختیار مسئولان نیست اظهار کرد: باید از فرصت ها برای اعتلای اسلام بهره گرفته شود.

وی با بیان اینکه در استعداد، خلاقیت و نوآوری ما چیزی از کشورهای توسعه یافته کم نداریم افزود: باید از ابزارهای نوین برای برون رفت از مشکلات بهره ببریم.

وی با بیان اینکه امام خمینی (ره) با همه پشتوانه علمی و فقهی از ظرفیت مشاوره با جوانان بهره می برد ادامه داد: یکی از مشکلات اساسی جامعه ضعف مدیریتی است؛ در راستای حل مشکلات نیازمند توجه به ظرفیت های جوانان و نخبگان کشور داریم.

معاون رییس جمهوری: ظرفیت علما و نخبگان برای بررسی مشکل‌های حوزه بانوان به کار گرفته شود

معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده، نیز در این دیدار ضمن استقبال از برگزاری جلسه‌های تخصصی حوزه بانوان با حضور علما و نخبگان حوزه، گفت: باید با برگزاری جلسه‌های ماهیانه تخصصی با حضور علما و دانشگاهیان، مشکل‌های بانوان در حوزه‌های مختلف مورد بررسی قرار گرفته و راهکار کارشناسانه برای آن ارائه شود.

وی طی سخنانی با اشاره به فرصت ایجاد شده برای نیروهای انقلابی در راستای حل مشکلات کشور، ابراز امیدواری کرد: با همدلی و تعامل همه‌ نهادها گام های موثری در مسیر اعتلای اسلام برداریم.

معاون رییس جمهوری، توانمندی و پشتوانه نظام را جوانان سخت کوش، مبدع، خلاق و جهادی دانست و ادامه داد: زمانی که با بحران روبرو می‌شویم با اتکا به این جوانان خیلی سریع از آن عبور می‌کنیم.

وی با اشاره به برنامه بلندمدت دشمنان برای ضربه زدن به نظام خانواده و هویت اسلامی زنان افزود: بحث جمعیت یکی از حوزه هایی است که دشمنان طی دهه های اخیر بر آن متمرکز شده اند و متاسفانه تاحدی موفق نیز بوده‌اند.

خزعلی افزایش آسیب های اجتماعی از جمله کاهش ازدواج و فرزندآوری، طلاق و اعتیاد را از برنامه های دشمنان دانست و تصریح کرد: شایسته نیست در نظام مقدس جمهوری اسلامی شاهد چنین آسیب‌هایی باشیم.

معاون رییس جمهوری: افزایش ازدواج و کاهش طلاق در دستور کار دولت خواهد بود

معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده با اشاره به تلاش این معاونت برای تدوین طرح جامع زن و خانواده گفت: در این طرح مباحثی مانند افزایش ازدواج، کاهش طلاق، جوانی جمعیت، افزایش نشاط شهری و غیره مورد توجه خواهد بود.

وی در جلسه امور بانوان قم، افزود: به زودی یک برنامه جامع‌ برای بهبود و ارتقای جایگاه زنان و خانواده به رییس جمهوری ارائه خواهد شد تا حمایت های عمومی از نهاد خانواده بیش از همیشه در کشور پیاده شود.

وی با اشاره هدف نهایی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری اظهار داشت: ما در تلاش هستیم تا آسیبهایی که پیرامون زن و خانواده وجود دارد را به حداقل برسانیم.

معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده تصریح کرد: زن با عزت و با کرامت جامعه ای سالم و با کرامتی را می سازد و به هر اندازه که در بخش زن و خانواده هزینه شود فایده آن به صورت مستقیم به همه مردم می رسد.

معاون رییس جمهوری: خطر پیری جمعیت را باید مهار کنیم

توصیه‌های مراجع تقلید قم مورد امور زنان و خانواده

معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده همچنین در پایان سفر خود در جمع خبرنگاران با تاکید بر ضرورت مهارخطر پیری جمعیت، گفت: قانون جوانی جمعیت در سطح ملی تصویب شده است و باید با اجرای دقیق این قانون، خطر پیری جمعیت در دو دهه آینده کاهش پیدا کند.

وی افزود: یکی از اهداف مهم سفر به قم را بهره گیری از بیانات مراجع تقلید دانست و افزود: حوزه زنان و خانواده با مسائلی زیادی روبه رو است که نیازمند راهکارهای فقهی و قانونی است که در این زمینه از نظرات مراجع تقلید به صورت مستمر استفاده خواهد شد.

وی ادامه داد: تلاش می گردد مسائل مستحدثه و مباحثی که در حوزه زنان دچار مشکل قانونی و فقهی هستند در قالب این قبیل دیدارها و تعاملات کمتر شود.

خزعلی افزود: همزمان در تهران نیز شورایی با حضور نخبگان جامعه شناسی و روانشناسی جهت حل مشکلات و مسائل پیرامون زن و خانواده تشکیل شده است.

معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده تصریح کرد: در ظرفیت مباحث آموزشی و پژوهشی برای افزایش مهارت های زندگی زنان و مردان، تحکیم خانواده، کاهش آسیب های اجتماعی و افزایش ازدواج در کنار تلاش برای کاهش طلاق استفاده خواهد شد.

وی اظهار داشت: بخشی از مساله کاهش ازدواج و افزایش طلاق از مباحث آموزشی و مهارتی و بخش دیگری از آن به مسائل و پشتیبانی قانونی ناشی شده است.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=30253

مطالب مرتبط

31فروردین
طرح مشاوره رایگان ازدواج طی یک سال برای زوجین
25آذر
برخی از علمای کشورهای مختلف هم فکر می کردند قرآن شیعه با بقیه فرق دارد!
رئیس شورای مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی مطرح کرد؛

برخی از علمای کشورهای مختلف هم فکر می کردند قرآن شیعه با بقیه فرق دارد!

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.