• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
کل اخبار 6233اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد زنگ هایی که در حوزه همیشه دیر به صدا در می آیند! امتداد اجتماعی روحانیت و جیغ های بنفش اصحاب مدرنیته!

7
آیت‌الله سید احمد حسینی خراسانی مطرح کرد:

هیچ قابل دفاع نیست که بعد از گذشت ۴٠ سال از انقلاب، برای نظام بانکداری پاسخ صحیحی نداشته باشیم

  • کد خبر : 27962
  • 22 مهر 1400 - 14:56
هیچ قابل دفاع نیست که بعد از گذشت ۴٠ سال از انقلاب، برای نظام بانکداری پاسخ صحیحی نداشته باشیم
فقه، علم اداره انسان از گهواره تا گور است، هیچ منطقه الفراغی در فقه وجود ندارد؛ بدین معنا که هیچ نقطه خالی، کور و بن‌بست و سؤال بی‌جوابی در فقه نه وجود داشته است و نه فرض وجود چنین نقطه‌ای در فقه متصور است.

به گزارش صدای حوزه، آیت‌الله سید احمد حسینی خراسانی در بازدید علمی از هیئت اندیشه‌ورز اقتصاد و الگوی اسلامی پیشرفت، فعالیت‌های پژوهشی و آموزشی این هیئت را شایسته تحسین و تقدیر دانست و بر ماهیت فقه به‌عنوان علم اندیشه‌ورزی در جهت چاره‌اندیشی برای مسائل و نیازهای نظام و مردم از جمله بانکداری تأکید کرد.

در این نشست و بازدید که آیت‌الله محمدهادی عبدخدایی، نماینده خراسان رضوی در مجلس خبرگان رهبری حضور داشت و معاون پژوهش حوزه علمیه خراسان و مدیر مدرسه علمیه سلیمانیه نیز همراهی داشتند، آیت‌الله حسینی خراسانی به بیان ضرورت تشکیل و استمرار هیئت‌های اندیشه‌ورز در حوزه پرداخت و در ادامه با تبیین جدید از ماهیت فقه، آن را علم اندیشه‌ورزی و چاره‌اندیشی برای مسائل و نیازهای جدید جامعه اسلامی دانست.

فقیه شورای نگهبان با بیان اینکه سیاست‌های کلان ادارۀ نظام باید متکی به یک اندیشه و تفکر باشد، افزود: اصل ایده هیئت‌های اندیشه‌ورز توسط مقام معظم رهبری و با درایت و هوشمندی و بصیرت ایشان مطرح شده است. کارویژه این هیئت‌ها این است که وضعیت کلان کشور را در سه محور پیشرفت‌ها، پسرفت‌ها و توقف‌ها یا ایست‌ها رصد کنند.

وی مبانی این اندیشه‌ورزی را در آیات قرآن مطرح و تأکید کرد: آیه نفر را باید آیه فقیه شدن نامید چرا که بر بحث فقیه شدن در دین و اندیشه‌ورزی در دین تصریح می کند.

آیت‌الله حسینی خراسانی ضمن اشاره به اهمیت فقه و فقاهت و ارزشمندی حضور فقها در جهت ابقای دین ابراز کرد: اگر فقهای عزیز نبودند، معلوم نبود چه بر اسلام می‌‌آمد.

وی در ادامه بحث خود به ماهیت فقه پرداخت و افزود: فقه، علم الاحتیال است؛ یعنی علم اندیشه‌ورزی برای چاره‌اندیشی نسبت به مسائل و نیازهای نوپیدای جامعه اسلامی، و نه علم حیله که معنای منفی از آن برداشت می‌شود.

فقه، علم اداره انسان از گهواره تا گور

فقیه شورای نگهبان با بیان این فرمایش حضرت امام که فرمود: فقه، علم اداره انسان از گهواره تا گور است، گفت: هیچ منطقه الفراغی در فقه وجود ندارد؛ بدین معنا که هیچ نقطه خالی، کور و بن‌بست و سؤال بی‌جوابی در فقه نه وجود داشته است و نه فرض وجود چنین نقطه‌ای در فقه متصور است و بلکه فقه می‌بایست جامعه را به بهترین شکل اداره کند و در واقع، دانش مدیریت جهانی است.

بانکداری اسلامی

استاد خارج حوزه علمیه، مدیریت و چاره‌اندیشی برای مسائل کشور و نظام را منوط به هیئت‌های اندیشه‌ورزی دانست و تأکید کرد: هیچ توجیهی ندارد و قابل دفاع نیست که بعد از گذشت ۴٠ سال از انقلاب اسلامی، همچنان ما برای نظام بانکداری پاسخ صحیحی نداشته باشیم.

وی همچنین با بیان جمله‌ای از شهید مطهری که فرمود: چه بسیار مجتهدانی که شعار ضد اخباری سر می‌دهند ولی نگاه و مناط شان اخباری است، تأکید کرد: چه بسیار کسانی که مخالف سرسخت جدایی دیانت از سیاست هستند و خود را جزو سیاست‌مداران می‌دانند، اما مناطاً جدایی دین از سیاست را دنبال می‌کنند!

آیت‌الله حسینی خراسانی اجتهاد مصطلح را پاسخگوی نیازهای جدید جامعه ندانست و از قول امام خمینی(ره) بیان کرد: تا روحانیت در عرصه سیاست ورود نکند، نمی‌تواند درک کند تا اجتهاد مصطلح پاسخگو باشد.

وی تأکید کرد: از جمله لوازم حکومت و سیاست، تجدید نظر جدی در تلقی از فقه است؛ به‌طوری که معتقد شویم چیزی مربوط به شئون بشر نیست مگر اینکه فقه درباره آن حرف دارد و بنابراین به جز بُعد فردی و عبادی، باید جنبه اجتماعی، سیاسی و جهانی پیدا کند.

در ابتدای این نشست آیت الله عبدخدایی با تقدیر از فعالیت های انجام شده، بر لزوم توجه به مسائل روز تاکید کرد و حجت‌الاسلام و المسلمین حسین کندری، معاون پژوهش حوزه علمیه خراسان نیز به معرفی هیئت‌های اندیشه‌ورز این حوزه پرداخت و بیان کرد: هیئت اقتصاد جزء اولین هیئت‌های اندیشه‌ورز بود که در حوزه علمیه خراسان تأسیس شد و تاکنون فعالیت‌های متنوع آموزشی، پژوهشی و ترویجی داشته است.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=27962
  • منبع : پایگاه خبری مفتاح اندیشه

مطالب مرتبط

21آذر
این چه علمیست که فقط در دفاع از اغتشاشگران کارایی دارد؟!
واکنش حجت السلام والمسلمین خسروپناه به ادعای جاهلانه برخی مدعیان فقه و فلسفه؛

این چه علمیست که فقط در دفاع از اغتشاشگران کارایی دارد؟!

18خرداد
ناکافی بودن روش اجتهادی مرسوم از نگاه امام خمینی (ره)
حجت‌الاسلام والمسلمین احمدحسین شریفی:

ناکافی بودن روش اجتهادی مرسوم از نگاه امام خمینی (ره)

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.