• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
کل اخبار 6233اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد زنگ هایی که در حوزه همیشه دیر به صدا در می آیند! امتداد اجتماعی روحانیت و جیغ های بنفش اصحاب مدرنیته!

6
آیت الله اعرافی در جمع مدیران مدارس علمیه استان قزوین مطرح کرد:

حوزه های علمیه امروز باید متناسب با روزگار جدید نظم پیدا کنند/ بیش از ۱۰۰ طرح بسیار مهم و تحولی طراحی شده است

  • کد خبر : 26646
  • 09 مهر 1400 - 17:22
حوزه های علمیه امروز باید متناسب با روزگار جدید نظم پیدا کنند/ بیش از ۱۰۰ طرح بسیار مهم و تحولی طراحی شده است
حوزه های علمیه امروز باید حوزه سرآمد و متناسب با روزگار جدید نظم پیدا کنند و نگاه به امروز و فردای حوزه و عصر انقلاب اسلامی و نیازها و تقاضاهای بی پایان جدید در استان قزوین، ایران و جهان باید وجود داشته باشد، بنابراین شناخت نیازهای امروز باید در حوزه ها مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش صدای حوزه، آیت الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه های علمیه کشور، شب گذشته در جمع مدیران مدارس علمیه استان قزوین که در سالن اجتماعات مرکز تخحصصی حوزه استان برگزار شد ضمن تسلیت ایام رحلت جانسوز حضرت محمد (ص)، شهادت امام حسن مجتبی (ع) و شهادت امام رضا (ع)، به روح تمامی شهدای هشت سال دفاع مقدس درود فرستاد و گفت: باید همیشه قدردان خون شهدا و رشادتهای این عزیزان باشیم.

مدیر حوزه های علمیه کشور به جایگاه استان قزوین پرداخت و بیان کرد: قزوین یکی از شهرهای با سابقه تاریخی است که علمای بزرگ و همچنین شهدایی نظیر شهید رجایی و دیگر فرهیختگان از این منطقه برخاسته اند که یاد همه آنها را گرامی میداریم.

برنامه های تحولی حوزه های علمیه

وی در ادامه با اشاره به برنامه های تحولی حوزه های علمیه، اظهار کرد: در ۴/۵ سال گذشته تقریبا هیچ بودجه برنامه ای نداشتیم و قریب به ۲۰۰ نیرو را نیز کاهش دادیم و با این وجود کارها و اقدامات بزرگی انجام شده است؛ در ۳ سال گذشته ۲۰۰ هزار موقوفه حوزوی شناسایی شده که اگر همه آنها به استفاده و بهره برداری برسند به طور یقین پیشرفت های بزرگی را به دنبال خواهد داشت و بسیاری از مشکلات بودجه ای حوزه رفع می شود.

آیت الله اعرافی ادامه داد: نظام جامع آموزش حوزه به تصویب رسید؛ درختواره آموزشی حوزه تدوین شده و نقشه راه آن دنبال می شود؛ اصلاح سطح سه، تشکیل گروه های علمی، توسعه فقه معاصر، شکل گیری درس های خارج متعدد، ارتقای ارزیابی و نظارت و رتبه بندی، اصلاح برنامه سفیران هدایت و رفع کاستی های آن، اجرای برنامه جدید مصوب شورای عالی، تدوین متون جدید، پیش بینی نمره های پژوهشی، روان تر شدن امتحانات شفاهی، افزایش گروه ها و کمیته های علمی برای مدارج، شکل گیری درس های تحقیقاتی و عالی در قلمرو غیر فقه با آیین نامه دقیق و منضبط، ارتقای پژوهش از نظر کیفی و … از دستاوردهای آموزشی حوزه در سال های اخیر بوده است.

مدیر حوزه های علمیه کشور بیان کرد: یکی از محصولات و دستاوردهای چندسال اخیر، طرح آمایش و طراحی و اجرای درختواره رشته های حوزوی با ۱۶ رشته و ۴۰۰ گرایش است که با همکاری و مشارکت ۷۰۰ استاد به سرانجام رسید.

آیت الله اعرافی تصریح کرد: اگر بخواهیم ۴سال گذشته را ارزیابی کنیم، با حمایت رهبر معظم انقلاب و مراجع عظام و بزرگان و با نگاه بلند مدیران استانی، شاهد تولید حجم انبوهی از منظومه فکری و سرمایه بزرگی در حوزه بوده ایم، باید از آنها تشکر و قدرانی کرد؛ با وجود همه ضعف ها برای اولین بار است که با حمایت همه بزرگان، حوزه از ۲۰ سند بلند مدت، برنامه ۵ ساله و ۲۰۰ طرح از مجموع ۹۰۰ طرح مهم برخوردار است و این حجم مهم، سرمایه ای است که در حوزه با تلاش های زیاد فراهم آمده است.

وی با اشاره به این که ذیل اسناد بلند مدت و ۵ ساله، بیش از ۱۰۰ طرح بسیار مهم و تحولی طراحی شده است، خاطرنشان کرد: کار ویژه روحانیت در عصر جدید، طرح آمایش حوزه‌های علمیه کشور، عقد و پیگیری تفاهم‌نامه‌ها و برنامه‌های مشترک، درختواره رشته‌های حوزه، توسعه فقه معاصر ناظر به مسائل جدید، طرح هدایت علمی، منابع پایدار حوزه، طرح واسپاری اختیارات به حوزه های استان ها، ارتقاء و توسعه درس های خارج در کشور و… از مهمترین طرح ها به شمار می رود.

مدیر حوزه های علمیه کشور خاطرنشان کرد: طرح آمایش حوزه از جمله طرح‌هایی است که در آن از میان ۲۰۰ کارویژه روحانیت بر ۵۰ کارویژه اصلی تمرکز و در افق ۲۰ ساله هدفگذاری‌های عملیاتی برای تک‌ تک این کارویژه‌ها در نظر گرفته شده است.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه طی سالهای گذشته از بیش از ۱۰۰ کشور جهان و هزار دانشگاه دنیا بازدیده کرده است، گفت: سرمایه هایی در حوزه است که در هیچ کجا نیست؛ حوزه خیلی بزرگ است و عظمت و ظرفیت عظیمی دارد که علی رغم همه سختی ها و مشکلات به جلو می رود. .

مدیر حوزه های علمیه کشور ضمن تقدیر از مدیر حوزه علمیه قزوین، در توصیه هایی به وی ، گفت: برنامه ۵ساله حوزه باید به عمق مدارس برود و همه محورهایی که در آن آمده، مهم است و البته جای نقد نیز دارد و می توانید نقد کنید.

وی اظهار کرد: حوزه های علمیه امروز باید حوزه سرآمد و متناسب با روزگار جدید نظم پیدا کنند و نگاه به امروز و فردای حوزه و عصر انقلاب اسلامی و نیازها و تقاضاهای بی پایان جدید در استان قزوین، ایران و جهان باید وجود داشته باشد، بنابراین شناخت نیازهای امروز باید در حوزه ها مورد توجه قرار گیرد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با اشاره به ظرفیت های مهم حوزه علمیه استان قزوین، عنوان کرد: استان قزوین باید حوزه ای داشته باشد که نیازهای استان را به خوبی پاسخ دهد و البته هنوز با وضعیت مطلوب فاصله دارد.

آیت الله اعرافی خاطر نشان کرد: باید سطح علمی حوزه علمیه قزوین را بالا بیاورید و هیچ مانعی نباید شما را از کار باز بدارد؛ بین خود و خدا برنامه های و کارها را با جدیت به جلو ببرید و توجه داشته باشید که حوزه علمیه قزوین باید با وقف و منابع پایدار اداره شود و این سیاست ماست که مشکلات و موانع را از سر راه استاد و طلبه حوزه برداریم تا آنها با خیال راحت به فعالیت های علمی بپردازند.

وی با بیان اینکه لازم است مساجد کشور به دست خود مردم و امام جماعت اداره شوند، تاکید کرد: مردمی کردن مساجد و اداره آن توسط مردم و امام جماعت بسیار مهم است؛ نباید نیاز به بودجه دولتی پیدا شود، بلکه از راه های دیگر همانند وقف و منابع پایدار باید مساجد اداره شوند.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه کشور ضمن تقدیر از توجه ویژه نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه قزوین، تصریح کرد: انصافا نگاه ویژه حجت الاسلام والمسمین عابدینی نسبت به حوزه علمیه قزوین که با جدیت فعالیت ها و برنامه ها را به خوبی رصد و شناسایی می کنند جای تقدیر داشته که باید مدیران منطقه قدر این بزرگوار را بدانند.

مدیر حوزه های علمیه کشور همچنین به فعالیتهای جهادی طلاب حوزه علمیه قزوین در مقابله بیماری کرونا پرداخت و بیان کرد: اقدامات و فعالیت های حوزه علمیه قزوین در عرصه مبارزه با بیماری کرونا را پیگیری می کردم که جای تقدیر دارد.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=26646
  • منبع : خبرگزاری حوزه

مطالب مرتبط

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.