• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
کل اخبار 6238اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

شهیدانه خوی؛ نمونه ای از گروه های کوچک مردمی در عرصه جهاد فرهنگی روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است

7
جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیانیه ای صادر کرد:

۷ توصیه بمناسبت آغاز سال تحصیلی جدید حوزه های علمیه

  • کد خبر : 24594
  • 18 شهریور 1400 - 12:47
۷ توصیه بمناسبت آغاز سال تحصیلی جدید حوزه های علمیه
مراجع معظم و بزرگان حوزه‌ها، الگوها و استوانه‌های حوزه‌های علمیه هستند که با حلم و علم به بیان توصیه‌ها و ارشادات می‌پردازند. التزام به توصیه‌ها و رهنمودهای آن بزرگواران و رعایت ادب و اطاعت، چراغ راه طلاب عزیز است. سعی کنید از این میراث‌های معنوی و ارزشمند حوزه‌ها استفاده کنید و از شهد تجربه و دانش آنان کام بگیرید.

به گزارش صدای حوزه، متن بیانیه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به مناسبت آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۱- ۱۴۰۰ حوزه‌های علمیه به این شرح است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

حوزه‌های علمیه مجموعه‌های مبارکی هستند که مانند شجره طیّبه با ریشه‌هایی مستحکم در زمین و شاخساری برافراشته در آسمان‌ها مردم را از معارف الهی و توحیدی مستفیض و بهره‌مند می‌کنند. این هویت و عظمت حاصل سال‌ها مجاهدت و مبارزه عالمان دین است و حفظ ریشه‌ها و شاخسار آن در زمانه‌ی مملو از لَوابِس؛ شبهات، و نادانی‌ها کاری سترگ و پرمخاطره است.

 جامعه مدرسین حوزه علمیه قم که در برهه‌های حساس حیات نظام اسلامی، هویت مستحکم و تأثیرگذار دینی، علمی و سیاسی خود را حفظ کرده و در ارتباط مستمر با مراجع معظم تقلید (دامت برکاتهم)، علمای اعلام، طلاب و فضلای نخبه حوزه است وظیفه خود می‌داند در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید حوزه‌های علمیه که مقارن با ایام حزن و عزای اهل‌بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) است توجه طلاب گرامی و فضلای عظام را به نکات ذیل معطوف دارد:

درس خواندن و علم‌آموزی برای طلاب یک فرایند مستمر و پایان‌ناپذیر است

طلاب جوان هیچ‌گاه تحقیق و  تفقه را متوقف به زمان و مکان خاصی ندانند و برای تعمیق مباحث فقهی تلاش کنند.برای ملا شدن وتأثیرگذاری در جامعه باید درس را با جدیت بخوانید. اکنون‌که در شرایط شیوع ویروس کرونا فرصت مغتنم و استثنایی حضور در مدرس‌ها فراهم نیست عزیزانی که می‌توانند با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی ولو اندک در مکان‌های مناسب جمع شوند و مباحثه و گفت‌وگوی علمی را دنبال کنند.

تفاوت میدان کار و عمل با عرصه ذهنیت و مطالعه

میدان کار و میدان عمل با آنچه در عرصه‌ی ذهنیت و مطالعه شکل می‌گیرد، فاصله‌ی کاملاً آشکاری دارد؛ در مقام عمل، معمولاً کارها درگیر مسائلی می‌شود که پیشبرد امور را مختل می‌کند. لذا لازم است با تلاش، مجاهدت، گفتگو و همفکری، مدیران حوزه را یاری و برای تحقق اهداف حوزه تسهیل گری کنید. نگاه ناظر و مطالبه گر شما به برنامه‌ها و چارچوب‌های طراحی‌شده بر استواری و اتقان آن‌ها می‌افزاید و موفقیت برنامه‌ها را تضمین می‌کند.

آزاداندیشی و بحث‌های عالمانه

آزاداندیشی و بحث‌های عالمانه از امتیازات فضای علمی حوزه‌هاست. بزرگان فقه، فلسفه و عرفان حوزه، در مسائل عملی، جهت‌گیری‌های فکری و مسائل سیاسی با وجود اختلافات از جدل دوری می‌کردند و با رعایت تقوا و تمسک به «التی هی احسن» از درگیری و تشنج پرهیز داشتند. لازم است طلاب جوان و انقلابی با شادابی سیاسی و حفظ روحیه مطالبه گری برای تحقق حوزه انقلابی تلاش کنند و با عمق فکری و سطح بالای اندیشه با مسائل برخورد کنند.

الگوها و بزرگان حوزه های عامیه

مراجع معظم و بزرگان حوزه‌ها، الگوها و استوانه‌های حوزه‌های علمیه هستند که با حلم و علم به بیان توصیه‌ها و ارشادات می‌پردازند. التزام به توصیه‌ها و رهنمودهای آن بزرگواران و رعایت ادب و اطاعت، چراغ راه طلاب عزیز است. سعی کنید از این میراث‌های معنوی و ارزشمند حوزه‌ها استفاده کنید و از شهد تجربه و دانش آنان کام بگیرید.

طلاب و مشکلات معیشتی

۵-در فضای اقتصادی امروز و مشکلات معیشتی، طلاب در فشار و مضیقه مضاعفی هستند، رنج ها را تحمل می‌کنند و با زیستی زاهدانه و مؤمنانه خود را وقف ترویج معارف مکتب اهل‌بیت (علیهم‌السلام) کرده‌اند. بااین‌همه نقش حوزه در گره‌گشایی از مشکلات جامعه‌ی اسلامی پابرجاست و لزوم ارتباط گسترده‌تر حوزه با مردم و تبیین مسائل همچنان بر دوش عالمان دین است. سعی کنید با حضور پیوسته و مستمر در میان مردم، بذر امید را در دل‌ها بکارید و مروج سبک زندگی اسلامی باشید.

کونو دعاه الناس بغیر السنتکم

سعی کنید با رفتار خود مبلغ دین باشید. سلوک درراه پیامبر اعظم و ائمه طاهرین (علیهم‌السلام) برای تبلیغ و ترویج دین احتیاج به سلاح تقوا و طهارت روح دارد. فرصت استفاده از سحرها و هم‌نشینی با ادعیه مأثوره و پرهیز از گناه موجب می‌شود انسان در پذیرش دستورات الهی خاضع و اهل طاعت باشد. خودسازی و تربیت نفس و التزام به عبودیت و رفتار متقیانه بهترین تبلیغ است.«مَن نَصَبَ نَفسَهُ لِلنّاسِ اِماماً فَلیَبدَأ بِتَعلِیمِ نَفسِهِ قَبلَ تَعلیمِ غَیرِه».

لزوم بهره مندی از منشور روحانیت

امام خمینی (قدس‌سره) و رهبر معظم انقلاب «مدظله‌العالی» در مقام حمایت و هدایت حوزه‌های علمیه سخنان ارزشمندی دارند و منشور روحانیت و بیانات رهبری معظم انقلاب ما را با کار ویژه‌های نظام اسلامی آشنا می‌کند و مخاطرات و چالش‌ها را روشن و صریح تبیین می‌کند. تلاش کنید در تمام دوران طلبگی از پرتوهای این چراغ بهره بگیرید و بدان التزام داشته باشید.

امیدواریم که تحت توجّهات حضرت ولی‌عصر (ارواحنافداه)، همه شما و همه ما، توفیق پیدا کنیم، بتوانیم به وظایف خودمان در کسوت روحانیت و عالم دین عمل کنیم و تکالیفمان را انجام دهیم و سعی کنیم هرچه بیشتر قدردان فرصت مغتنم شاگردی مکتب اهل بیت (علیهم السلام) باشیم.

و السلام علیکم و رحمه الله و برکاته

سید هاشم حسینی بوشهری

رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=24594
  • منبع : خبرگزاری حوزه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.