• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
کل اخبار 6233اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد زنگ هایی که در حوزه همیشه دیر به صدا در می آیند! امتداد اجتماعی روحانیت و جیغ های بنفش اصحاب مدرنیته!

5
آیت الله جوادی آملی آیین افتتاح سال تحصیلی جدید حوزه‌های علمیه:

طلاب باید در راهبری جامعه انسانی نقش فعالی داشته باشند

  • کد خبر : 23759
  • 10 شهریور 1400 - 20:53
طلاب باید در راهبری جامعه انسانی نقش فعالی داشته باشند
آیت‌الله جوادی آملی: حوزه علمیه یک وظیفه ای دارد، دانشگاه هم وظیفه دیگری. در واقع قبلاً هر دو اینها در یک جا جمع بود، ولی در حال حاضر این دو وظیفه از هم جدا شده است، اما معیار هر دو یکی است و باید هر دو علوم را کامل ارائه دهند.

به گزارش صدای حوزه، آیین افتتاح سال تحصیلی جدید حوزه‌های علمیه با سخنرانی آیت‌الله جوادی آملی به صورت مجازی آغاز شد.

در این مراسم آیت‌الله جوادی آملی طی سخنانی که به صورت مجازی ایراد شد، با اشاره به اینکه خداوند اسرار غیبی را توسط پیامبر (ص) به بشر رساند گفت: خداوند در این راستا می‌فرماید: اسرار و علوم غیبی را ما با پیامبر درمیان گذاشتیم و او به شما انتقال داد. اینکه از بهشت و جهنم و قیامت و … به شما خبر داد را ما گفتیم. ما چیزهایی که در هیچ کجای عالم نیست را به انبیا گفتیم، نحوه درس خواندن، تحقیق، تفکر پژوهش و … را هم یاد دادیم به بشر.

علم از کجا به ما رسیده مهم است

وی با بیان اینکه علمی که خداوند از طریق وحی به بشر انتقال داده با دیگر علوم متفاوت است، گفت: این علومی که ما می‌خوانیم با دیگر کتب و نوشته‌ها فرق دارد و ما هم فرق قائلیم، این که چه کسی گفته علم را مهم است و به ما یاد دادند که فرق قائل باشیم.

قرآن به ما آموخته که فقط درس نخوانیم بلکه نظریه پرداز هم باشیم

این مرجع تقلید ادامه داد: راه آموختن فراوان است کسی که توانست مکاسب درس دهد و یا دیگر علوم را، این گوشه‌ای از راه است و راه فراوان است. قرآن به ما آموخته که نظریه پرداز باشیم. هم در علوم انسانی، هم در علوم عقلی و تجربی. نه اینکه فقط درس بخوانیم. باید به جایی برسیم که نظریه پرداز باشیم. معصومین (ع) فقط خواننده قرآن نیستند بلکه مفسر هستند. دانشگاه باید نظریه پردازی کند که مثلاً این کوه یا ستاره چیست؟ قرآن به ما فرمود که نظریه‌پردازی کنید.

علم در غرب مُثله شده به همین دلیل حاصلش جنگ و جنایت است

وی علم غرب را مرده و مثله شده دانست و گفت: علم در غرب مُثله شده است. علوم ریاضی و نجوم موظف است که شمس و قمر و نجوم را تحلیل کند. اینکه چرا این آسمان‌ها و شمس و قمر خلق شد؟ اینکه چه کسی این کار را کرد؟ این در علوم غرب نیست. آنها نظام فاعلی را کنار گذاشته‌اند و در واقع علم را مُثله کرده‌اند و ثمر این کار آنها جنگ‌ها و کشتارها است. این‌گونه علم به خدمت تولید اسلحه و جنایت می‌رود و این علم مرده است و جز مرگ پیام دیگری ندارد.

علم در دانشگاه باید کامل ارائه شود و نباید علم مُثله شده غرب باشد

آیت‌الله جوادی آملی با بیان اینکه باید علم در دانشگاه کامل ارائه شود، گفت: دانشگاه معدن علوم دینی است اما نباید علم مُثله شده ارائه کند. مبدأ وقتی از علم گرفته شود دیگر آنچه از علم می‌ماند مرده است و به درد نمی‌خورد و در جای درست قرار نمی‌گیرد.

این مرجع تقلید جهان تشیع افزود: حوزه علمیه یک وظیفه ای دارد، دانشگاه هم وظیفه دیگری. در واقع قبلاً هر دو اینها در یک جا جمع بود، ولی در حال حاضر این دو وظیفه از هم جدا شده است، اما معیار هر دو یکی است و باید هر دو علوم را کامل ارائه دهند.

خدا به ما آموخت که علم را چگونه بخوانیم و چه علمی بخوانیم

وی ادامه داد: البته مردان بزرگی که قطب فرهنگی و دینی هستند و نظریه‌های دیگر دینی مطرح کردند این‌ها را رها نکنید. این وعده خداست. البته چنین کسی باید کار کند و تلاش کند. نمی‌شود طلبه‌ای بدون نماز شب بشود قطب فرهنگی و دینی تهران. اینکه چی بخوانیم و چگونه بخوانیم اینها دستاورد‌های وحی است. هم اسرار غیب که انبیا به ما آموختند و هم اینکه چگونه بخوانیم و علم را مُثله نکنیم این نظریه‌پردازی موحدانه است و این علم دینی است و اگر علم این‌گونه در غرب بود شاهد این همه جنایت در غرب نبودیم.

شما طلاب قدر بزرگان علم و خیران را بدانید

این مرجع تقلید افزود: راه برای همه باز است، مردان بزرگی برای شما وقت صرف کردند و علوم را کامل و درست انتقال دادند، خیران بزرگی در ساخت حوزه‌های علمیه مال و وقت گذاشتند تا شما طلاب بتوانید درس بخوانید و اینها از نعمت انقلاب است و قدر بدانید.

طلاب باید در راهبری جامعه انسانی نقش فعالی داشته باشند

آیت‌الله جوادی آملی با بیان اینکه طلاب باید در راهبری جامعه انسانی نقش فعالی داشته باشند، گفت: همه طلاب در راهبری جامعه نقش اساسی دارند و از خداوند مسئلت داریم آنچه خیر ملت است در سایه قرآن و عترت و به وسیله شما علمای بزرگوار و سایر اعلام اسلامی، منطق قرآن و عترت به خوبی در جامعه تبیین شود.

ایشان با بیان وظیفه ذاتی حوزه علمیه و دانشگاه، افزودند: حوزه علمیه یک وظیفه ای دارد، دانشگاه هم وظیفه ی دیگری، در واقع قبلا هر دو اینها در یک جا جمع بود، ولی در حال حاضر این دو وظیفه از هم جدا شده است، اما معیار هر دو یکی است. خدای سبحان بشر را آفرید و وظیفه خود دانست که برای آن انسان کامل معیار و محور خلافت قرار دهد که آن معیار علم به اَسماء الهی بود و انبیاء و ائمه(ع) را عالم به این اسماء حسنی قرار داد تا بتوانند پیام مستخلفه عنه را مستخلفه علیهم برسانند.

وی خاطرنشان کردند: انبیاء عموما و بخصوص وجود مبارک ختمی مرتبت(ص) آمدند تا این علم الهی را به مردم انتقال دهند. قرآن کریم سخنگوی خدای سبحان است و برنامه رسمی رهبران الهی را به انسان انتقال می دهد.

این مرجع تقلید ادامه داد: در واقع وجود مبارک پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) معلم قرآن و حکمت و  محور نفوس هستند و این را نیز به خود پیامبر (ص) فرمود که ما حرف تازه ای داریم و علم تازه ای داریم که تو با همه نبوغ خدادادی خود توان آن را نداری تا از خود و یا از جای دیگر این علم را فرا بگیری. در واقع خداوند به پیامبر می فرماید، یعنی تو آن نیستی و  مقدور تو نیست که  این علم و اسماء را فرابگیری و همین تعبیر را نسبت به جامعه انسانی دارد که علم الهی و غیب را نمی توان بدون ارتباط با علم الهی فراگرفت.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=23759
  • منبع : خبرگزاری فارس

مطالب مرتبط

05دی
سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد
مشاور وزیر آموزش و پرورش و دبیر ستاد همکاری‌های حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش مطرح کرد؛

سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد

19آذر
حس جهاد در جنگ کنونی هنوز به طلبه‌ها دست نداده است‌!
حجت الاسلام ناصر میر محمدیان مدیرعامل بنیاد هدایت مطرح کرد؛

حس جهاد در جنگ کنونی هنوز به طلبه‌ها دست نداده است‌!

06شهریور
اولین دوره مهارتی اربعین ویژه استادان و طلاب زبان‌دان برگزار می‌شود
به همت مرکز آموزش زبان و آموزش‌های تخصصی بین‌الملل؛

اولین دوره مهارتی اربعین ویژه استادان و طلاب زبان‌دان برگزار می‌شود

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.