• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
کل اخبار 6240اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

مَدرس‌های بی‌استاد؛ مدرسه‌ یا خوابگاه؟ شهیدانه خوی؛ نمونه ای از گروه های کوچک مردمی در عرصه جهاد فرهنگی روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب

7
آیت الله اعرافی در بیان ویژگی های مرحوم آیت الله مصباح یزدی:

رویکرد تمدنی، نوآوری فکری، نگاه بین المللی و منظومه فکری

  • کد خبر : 18274
  • 21 تیر 1400 - 15:46
رویکرد تمدنی، نوآوری فکری، نگاه بین المللی و منظومه فکری
مرحوم آیت الله مصباح یزدی دارای یک نگاه عملیاتی، اجرایی و برنامه ریزی بودند و دانشگاه، حوزه و بزرگان ما باید به این مباحث توجه کنند و همه ما باید این پشتوانه فکری و تمدنی خودمان را صیانت کنیم و حرف های ضعیفی که این طرف و آن طرف گفته می شود نیز تاثیری ندارد.

به گزارش صدای حوزه، آیت الله اعرافی در دیدار حجت الاسلام والمسلمین عالم زاده نوری معاون تهذیب و تربیت حوزه های علمیه که در دفتر مدیر حوزه علمیه برگزار شد، با بیان اینکه حوزه جای بررسی، تحلیل و نقد است و دیدگاه های افراد در خیلی از جاها متنوع است گفت: جایگاه بزرگان و مفاخر کشور و دین باید برای نسل امروز بیان شود و از جمله این بزرگان دینی، مرحوم آیت الله مصباح یزدی است.

آیت الله اعرافی در بیان اولین ویژگی مرحوم آیت الله مصباح یزدی گفت: ایشان دارای رویکرد کلان، جامع، تمدنی، راهبردی و نظام مند بودند و همه بزرگان اینگونه نبودند بلکه برخی از بزرگان اینگونه بودند.

وی افزود: ایشان از یک عمق و ظرافت فکری برخوردار بودند و تحلیل گر دقیقی بودند و اصطلاحا مو را از ماست می کشید که این دقت و ظرافت ایشان ناشی از ظریف اندیشی و دقت فوق العاده ایشان بود و نازک ترین مباحث را می شناخت و به سرچشمه بحث می رسید.

امام جمعه قم در تبیین ویژگی بعدی مرحوم آیت الله مصباح یزدی گفت: ویژگی بعدی مرحوم آیت الله مصباح یزدی این بود که  ایشان هم نوآور بودند و هم نقاد بودند و به هرجایی وارد می شد حتما چند نکته کلیدی و نو می آوردند.

وی افزود: ایشان به دلیل همان نگاه جامع و کلان فکری که عرض شد، نگاهشان امتداد داشت و این امتداد داشتن تا منظومه فکری از ویژگی های مهم ایشان بود.

نگاه نو و ویژه به فلسفه غرب

آیت الله اعرافی خاطر نشان ساخت: ایشان درک خوب و عمیقی از فلسفه های غربی داشت چرا که دنیای غرب منظومه هایی از فلسفه تولید کرده است  و ایشان با آن منظومه ها و ریشه ها آشنایی داشت و این آشنایی ساده و سطحی نبود، شهید مطهری هم اینگونه بودند، کاملا با نگاه عمیق آنها را دیده بود و نقد می کرد.

وی با اشاره به شخصیت علمی و جایگاه معرفتی آیت الله مصباح یزدی، آثار علمی عمیق وی را مورد توجه قرار داد و افزود : ایشان به امامین انقلاب ارادت خاصی داشتند و همین امر انگیزه او را برای خدمت به اسلام و حضور موثر در مجامع علمی دو چندان می کرد .

شاگردی بزرگان

آیت الله اعرافی تعلم و تلمذ در پیشگاه بزرگان علمی قم و نجف  چون علامه طباطبایی، شهید بهشتی، شهید مطهری ، آیات عظام بهجت، صدر و نیز  همنشینی با بزرگانی همچون آیت الله جوادی آملی و حسن زاده آملی را از نکات مثبت زندگی این عالم فرهیخته برشمرد و افزود : تلمذ و مجالست با بزرگان حوزه قم و نجف در کارنامه علمی او می درخشد و همین امر از او  شخصیتی سترگ و فرهیخته ساخته بود و  مقبولیت علمی او در حوزه های علمیه  و و مجامع دانشگاهی  بویژه در حیطه فلسفه، کلام، تعلیم و تربیت ، سیاست و  عرصه های مختلف علمی برای همگان پذیرفته شده بود .

مدیرحوزه های علمیه  توجه و تسلط مرحوم آیت الله مصباح یزدی به فلسفه و تفسیر را عمیق و کلان دانست و گفت: ایشان در حوزه تفسیر و فلسفه که از علوم مهم و پایه و زیرساخت علوم حوزه است نوآور بودند هم فلسفه کلی و پایه و هم در فلسفه مضاف در تفسیر هم گام های بلندی برداشته بودند.

شخصیت چند بعدی

وی افزود: ایشان نگاه بین المللی داشتند و با جهان بیرون آشنا بودند؛ همچنین ایشان یک شخصیت به تمام معنا اخلاقی، عاطفی و معنوی بودند و ایشان در پرتو اندیشه امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی یک تفکر اجتماعی و سیاسی داشتند و کسانی هم که نقد و نظری دارند جایگاه ایشان را نباید کوچک بشمارند چرا که کشورها به شخصیت هایشان احترام می گذارند و آن شخصیت های بزرگ را پشتوانه تمدنی خودشان می دانند.

آیت الله اعرافی ابراز داشت: مرحوم آیت الله مصباح یزدی دارای یک نگاه عملیاتی، اجرایی و برنامه ریزی بودند و دانشگاه، حوزه و بزرگان ما باید به این مباحث توجه کنند و همه ما باید این پشتوانه فکری و تمدنی خودمان را صیانت کنیم و حرف های ضعیفی که این طرف  و آن طرف گفته می شود نیز تاثیری ندارد.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=18274
  • منبع : خبرگزاری حوزه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.