• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
کل اخبار 6240اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

مَدرس‌های بی‌استاد؛ مدرسه‌ یا خوابگاه؟ شهیدانه خوی؛ نمونه ای از گروه های کوچک مردمی در عرصه جهاد فرهنگی روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب

5
حجت‌الاسلام سیدعلی میرمطلبی مطرح کرد؛

مهارت‌آموزی طلاب، مهم‌ترین راه برای حل مشکلات معیشتی

  • کد خبر : 17125
  • 12 تیر 1400 - 12:08
مهارت‌آموزی طلاب، مهم‌ترین راه برای حل مشکلات معیشتی
مسئول مرکز امور طلاب و دانش آموختگان حوزه‌های علمیه گفت: شهریه پرداختی به طلاب کمک هزینه‌ای برای تحصیل است و بهتر است طلاب برای حل مشکل معیشتی دنبال مهارت‌آموزی باشند.

به گزارش صدای حوزه، موضوع رسیدگی به معیشت طلاب و افزایش شهریه آنها یکی از موضوعات مطرح شده در سامانه فارس من خبرگزاری فارس بود که ثبت این مطالبه واکنش‌های مختلفی از سوی کاربران این رسانه داشت.

عده‌ای موافق این امر بودند و خواهان کمک بیشتر به طلاب بودند و عده‌ای هم مخالف بودند و شرایط طلاب را با دانشجویان نخبه کشور قیاس می‌کردند. برخی که خود طلبه بودند می گفتند ما با علم به مشکلات وارد حوزه شدیم و این‌گونه طلب کمک کردن در شأن طلاب نیست.

برخی هم خواهان اشتغال طلاب بودند و می‌گفتند باید طلاب هم مانند دیگر اقشار جامعه برای خود منبع درآمدی داشته و در کنار تحصیل در حوزه برای امرار معاش کار کنند.

شهریه طلاب کمک هزینه‌ای است که مراجع از محل وجوهات شرعی پرداخت می‌کنند

حجت‌الاسلام سیدعلی میرمطلبی مسئول مرکز امور طلاب و دانش آموختگان حوزه‌های علمیه درباره شهریه طلاب گفت: شهریه طلاب کمک هزینه‌ای است که مراجع عظام تقلید از محل وجوهات شرعی مسلمین به طلاب پرداخت می‌کنند و با توجه به اوضاع مالی و درآمد مردم این مبالغ متغیر است.

یعنی اگر اوضاع اقتصادی و درآمد مردم خوب باشد وجوهات بیشتری پرداخت می‌کنند و دست مراجع برای کمک به طلاب بازتر است.

تضمینی وجود ندارد کسی که طلبه می‌شود هزینه‌های زندگی‌اش تأمین شود

وی ادامه داد: برخی گمان می‌کنند که مراجع برای شهریه طلاب بودجه دریافت می‌کنند در حالی که این‌گونه نیست و اصلاً بودجه‌ای برای این کار وجود ندارد و منبع مالی شهریه طلاب سهم امام زمان (عج) در وجوهات شرعی مسلمین است. همچنین شهریه یک کمک هزینه برای تحصیل است و تضمینی وجود ندارد که کسی که طلبه می‌شود همه هزینه‌های زندگی‌اش هم تأمین خواهد شد.

میرمطلبی درباره نحوه تخصیص شهریه به طلاب گفت: مبلغ شهریه پرداختی به طلاب بسته به تأهل و تجرد و پایه تحصیلی متغیر است که در مجموع مبلغی نیست که بتوان برای امرار معاش و هزینه جاری خانواده روی آن حساب کرد.

برخی خدمات طلاب را سازمان‌ها انجام می‌دهند

مسئول مرکز امور طلاب و دانش آموختگان حوزه‌های علمیه درباره درآمد‌های طلاب گفت: سال‌ها قبل یک سری خدمات دینی مانند کفن و دفن اموات، ثبت تولد، ثبت وفات و بسیاری از کار‌های این‌چنینی را روحانیون انجام می‌دادند و مردم هم بابت این خدمات به آنها مبالغی پرداخت می‌کردند

اما امروز برخی سازمان‌ها متکفل خدماتی از این دست شده‌اند و همین‌ها باعث کم شدن درآمد طلاب شده است.

ارتباط بیشتر طلاب با مردم سبب کمک بیشتر مردم به آنها می‌شود

وی ارتباط بیشتر طلاب و روحانیون در بطن جامعه و در کنار مردم را یکی از عوامل کاهش مشکلات مالی طلاب دانست و گفت: اگر طلاب در کنار مردم حضور فعال داشته باشند و به آنها خدمات دینی خوبی ارائه کنند، مطمئناً مردم به آنها کمک می‌کنند و چه بسا این‌گونه می‌توان موقوفاتی را هم برای کمک به طلاب دست و پا کرد.

مهرت‌آموزی مهم‌ترین راه برای حل مشکلات معیشتی طلاب

میر مطلبی مهارت‌آموزی توسط طلاب را مهم‌ترین راه برای حل مشکلات معیشتی این قشر دانست و گفت: طلاب می‌توانند با آموختن مهارت‌هایی مانند ترجمه، مقاله‌نویسی، پژوهش، ویراستاری و برخی فعالیت‌های هنری و رسانه‌ای در کنار تحصیل درآمد کسب کنند و اینگونه مشکل معیشتی نداشته باشند.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=17125
  • منبع : خبرگزاری فارس

مطالب مرتبط

05دی
سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد
مشاور وزیر آموزش و پرورش و دبیر ستاد همکاری‌های حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش مطرح کرد؛

سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد

19آذر
حس جهاد در جنگ کنونی هنوز به طلبه‌ها دست نداده است‌!
حجت الاسلام ناصر میر محمدیان مدیرعامل بنیاد هدایت مطرح کرد؛

حس جهاد در جنگ کنونی هنوز به طلبه‌ها دست نداده است‌!

06شهریور
اولین دوره مهارتی اربعین ویژه استادان و طلاب زبان‌دان برگزار می‌شود
به همت مرکز آموزش زبان و آموزش‌های تخصصی بین‌الملل؛

اولین دوره مهارتی اربعین ویژه استادان و طلاب زبان‌دان برگزار می‌شود

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.