• امروز : دوشنبه - ۶ تیر ۱۴۰۱
  • برابر با : 28 - ذو القعدة - 1443
  • برابر با : Monday - 27 June - 2022
کل اخبار 6146اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

صدای حوزهجلد یازدهم از سلسله کتاب‌های موسوعه فقه تربیتی با عنوان «اصول عام تربیت» صدای حوزهشریکه الامام و یا همان همسر طلبه ای که در خدمت به خلق، کم نمی گذارد! صدای حوزهنقدی طلبگی بر آخرین خطبه های نماز جمعه قم صدای حوزهپایان فصل دوم مدارس فقه تربیتی صدای حوزهبرای گرانی های افسار گسیخته و اجاره بها تدبیری اندیشیده شود! صدای حوزهپاسخ استاد علیدوست به اظهارات عابدینی در مورد تغلیظ دیه در ماه‌های حرام و عدم طهارت مشرکان + فیلم صدای حوزه۱۴ ساحت تربیتی در نظام نامه تربیتی معاونت تهذیب/ نگاه ما به اخلاق نگاه دانشی و آکادمیک و مدرکی نیست صدای حوزهمرحوم آیت الله فاضل لنکرانی در صورت باخبر شدن از گرانی ناراحت می‌شد و پیوسته به مسئولین تذکر می‌داد! صدای حوزهسرعت بالاتر انقباض معیشتی طلاب در قیاس با سرعت اقدامات اصلاحی حوزه! صدای حوزهنامه ی سرگشاده ی تشکل ها و مجموعه های حوزوی استان قم خطاب به رییس محترم قوه قضائیه صدای حوزهستون دین، مردم هستند / بنده بارها در رابطه ربا تذکر داده ام / باید تلاش کرد مشکلات مردم با جدیت حل و فصل شود صدای حوزهتحلیل “علامه محمدتقی جعفری” از علت علاقه مردم اروپا به سگ! صدای حوزهواکنش های توئیتری به اقدام صاحب خانه با انصاف صدای حوزههشدار تند رائفی پور برای اجرای نمایشی غیراخلاقی با بازی همسر رامبد جوان!

2
آسیب شناسی سازمان های تبلیغی

نهادهای تبلیغی؛ بزرگترین موانع تبلیغ دینی!

  • کد خبر : 43842
  • ۲۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۴
نهادهای تبلیغی؛ بزرگترین موانع تبلیغ دینی!
فارغ از کم¬کاری های حوزه علمیه در تربیت نیروهای متخصص، آنچه دردناک¬تر است، ضعف مفرط و شاید بتوان گفت، ناکارآمدی و کارشکنی های فاحش نهادهای تبلیغی در فرایند تبلیغی طلاب جهادی و مبلغان دغدغه مند است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری صدای حوزه، حجت الاسلام ص.ج طی دل گویه ای نسبتا تند و تیز به مخاطرات تبلیغ دینی با نگاهی بر ساختارهای تبلیغی پرداخته است که شما را به مطالعه این یادداشت دعوت می کنیم. بدیهی است انعکاس صدای طلاب لزوما به معنای تایید کامل محتوای آنها نمی باشد و جهت اطلاع مخاطبان منتشر می شود.

نگارنده نزدیک ۲۰ سال است که افتخار خدمت در عرصۀ تبلیغ و فعالیت فرهنگی را دارد و در طول این مدت توفیق همکاری با تمام نهادهای متولی در عرصۀ فرهنگی و تبلیغ را داشته است. این چند خط را با پشتوانۀ تجربه ­ای نزدیک به دو دهه می­نگارم و وجدان و تجربیات مبلّغان بزرگوار را پشتوانۀ این عرایض می­دانم و امیدوارم نهادهای تبلیغیِ مسئول این سخنان را از باب نصیحۀ للائمه المسلمین لحاظ کرده و اندکی انصاف به خرج داده و تکانی به خود بدهند.

مهم­ترین هدف حکومت اسلامی، ترویج و نهادینه سازی معارف دینی است که برای رسیدن به این هدف نیازمند دو رکن اساسی هستیم؛ نهادهای مدیریت تبلیغ و نیروهای متخصص تبلیغی. نیروهای متخصص عمدتاً توسط حوزه های علمیه پرورش می یابند هر چند در کیفیت تربیت این نیروها حرف و حدیث بسیار است و متأسفانه هنوز که هنوز است، طلاب مبلّغ و کسانی که در رشته های مرتبط با تبلیغ تحصیل می­کنند، انگار شهروندان درجۀ دو در جامعۀ روحانیت هستند!

فارغ از کم­کاری های حوزه علمیه در تربیت نیروهای متخصص، آنچه دردناک­تر است، ضعف مفرط و شاید بتوان گفت، ناکارآمدی و کارشکنی های فاحش نهادهای تبلیغی در فرایند تبلیغی طلاب جهادی و مبلغان دغدغه مند است.

سازمان­های عریض و طویلی که میلیاردها تومان بودجه فرهنگی و تبلیغی را به خود اختصاص می­دهند ولی خروجی هایشان از چند بنر و همایش فرمالیته و عکس و بیلان های کاری فراتر نمی­رود، در حالی­که کافی است پای حرف­های تمام طلاب موفق در عرصۀ تبلیغ بنشینید تا بدانید که همین نهادها کوچکترین کمکی به این بزرگواران نکرده ­اند که هیچ، گاهی با پر رویی تمام سنگ جلوی پای­شان انداخته­ اند!

سازمان تبلیغات اسلامی و سازمان اوقاف و امور خیریه به عنوان دو نهاد بزرگ تبلیغی که بودجۀ درخور توجهی هم دارند، بیش از ۷۰ درصد بودجۀ خود را خرج امور درون سازمانی کرده و روز به روز چاق­تر می­شوند!

ما در حوزۀ علمیه هرگز چیزی به نام شفافیت مالی نداشته و نداریم و انگار این قضیه یک تابوی صنفی به شمار می­رود که مثل یک راز باید همواره پوشانده شود!

ولی باید بارها و بارها فریاد برآوریم که آقایان مسئول؛ این همه بودجه و قدرت و نفوذ و اختیارات در چه راهی صرف می­شود؟ برنامه های تبلیغی این نهادها چیست؟ چه سیاست هایی بر این مراکز حاکم هستند؟ ارزیابی و نظارت بر کارآمدی این سیاست ها بر عهدۀ چه کسی است؟ چگونه است که یک مدیری سالها بر سکان مدیریت یک نهاد تبلیغی می­نشیند و موفقیتی رقم نمی­زند ولی بعد با سلام و صلوات به منصبی بالاتر گماشته می­شود؟!

سازمان تبلیغات اسلامی، دفتر تبلیغات اسلامی، سازمان اوقاف و…. چرا گزارش سالانه واقعی ارائه نمی­دهند؟ چرا به صورت واقعی از خودِ مبلغان این نهادها دربارۀ وضعیت اسفناک این نهادها استفسار نمی­شود؟

ماه مبارک رمضان که بهترین ایام تبلیغی بعد از محرّم است، گذشت و هیچ کس از خود نخواهد پرسید: چه کردند این نهادها؟ چه گلی بر سر دین و ایمان این جامعه زدند؟ چه برنامه­ هایی را اجرا کردند؟ و بازخوردهای این برنامه ها چه بود؟ اصلا برنامه ای داشتید؟ یا…

نمیدانم مخاطب این چراها کیست؟ ولی امیدوارم نیاید روزی که هر طلبۀ دغدغه­ مندی با نا امیدی بگوید: «إنّما اَشکُو بَثّی و حُزنی إلیَ الله»: «من فقط با خداوند غم غصۀ دلم را می­گویم»

 

لینک کوتاه : http://v-o-h.ir/?p=43842

    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 2در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۲
    1. خوب شد اسم نویسنده رو نگفتید و إلا احتمالاً سرش رو زیر آب میکردن! گفتن این حرفها خطرناکه حسن!! این سازمان ها خود را به هییییچ کسی پاسخگو نمیدانند حتی رهبری! شما که جای خود دارید 🙂

    2. گوش اگر گئش تو و ناله اگر نالۀ من
      آنچه البته به جایی نرسد فریااااااااااااااد است

    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.