• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024
کل اخبار 6237اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد

3
در آستانه نیمه شعبان؛

کتاب «مهدویت و سبک زندگی» منتشر شد

  • کد خبر : 39554
  • 26 اسفند 1400 - 11:43
کتاب «مهدویت و سبک زندگی» منتشر شد
کتاب «مهدویت و سبک زندگی» اثر محمود ملکی راد در پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تهیه و به همت نشر این پژوهشگاه در ۳۲۴ صفحه منتشر شد.

به گزارش صدای حوزه، کتاب «مهدویت و سبک زندگی» اثر محمود ملکی راد در پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تهیه و به همت نشر این پژوهشگاه در ۳۲۴ صفحه منتشر شد.

اندیشه مهدویت از موضوع‌های مهم دین اسلام است که از ظرفیت‌های مطلوبی در زمینه‌های گوناگون اعتقادی، اخلاقی، تربیتی، سیاسی و اجتماعی برخوردار است و برای سبک زندگی نیز می‌تواند الگو و مدل‌هایی در بر داشته باشد و آنها را می‌توان از سه عنصر باورها، ارزش‌ها و کنش‌ها و رفتارهای برگرفته از مهدویت به دست آورد.

امروزه حوزه مهدویت که حوزه‌های تأثیرگذار در همه امور فردی و اجتماعی است، با انبوهی از مسائل کلی و جزئی درونی و بیرونی روبرو بوده و به عنوان رشته‌های تخصصی با رویکرد پسینی حوزه چند رشته‌ای با رویکرد پیشینی قابل طرح می‌باشد.

ساختار اثر

این اثر در پنج فصل تهیه و تألیف شده است؛ در فصل اول این اثر که به کلیات و مبانی پرداخته، به مباحثی از جمله نقش دین در ارائه الگو برای سبک زندگی، عناصر تأثیرگذار اندیشه مهدویت در ارائه مدل سبک زندگی اسلامی، چگونگی تأثیر انتظار در ارائه الگوی مناسب برای سبک زندگی مهدوی و اسلامی، ارائه الگوی سبک زندگی زمینه ساز بر محور ویژگی منتظران و یاران امام (ع) اشاره شده است.

نویسنده در دومین فصل از این کتاب، به الگوی سبک زندگی بر محور باورها و بینش‌ها می‌پردازد که در این فصل، در خصوص هدفمند دانستن تاریخ و تلقی درست از آن، برنامه ریزی برای آینده و پردازش آینده روشن، ارائه الگوی سبک زندگی مسالمت آمیز بر اساس مشترکات ادیان و مذاهب در باور به منجی موعود، تقویت باورمندی به امام زمان (عج)، اعتقاد به استمرار وجود امام و حجت الهی در زمین، باور به ولایت امام زمان (عج) بر باطن افراد، باور به حضور امام در میان مردم و عرضه اعمال بر ایشان، باور به رهبری نواب عام در عصر غیبت، انحراف زدایی مباحثی مطرح گردیده است.

در فصل سوم، «الگوی سبک زندگی بر محور ارزش‌ها و گرایش ها» مطرح شده که در این میان، به ارزش‌های برآمده از مهدویت و کارکرد آن در سبک زندگی، پایبندی به ویژه‌های اخلاقی منتظران و کارکرد آن در سبک زندگی، التزام به ویژگی‌های اخلاقی جامعه منتظِر و کارکرد آن در سبک زندگی، و ارائه سبک زندگی امیدوارانه پرداخته شده است.

چهارمین فصل به «الگوی سبک زندگی بر محور هنجارها و رفتارها» می‌پردازد؛ در این فصل، مباحثی همچون التزام به تقلید از مجتهد جامع الشرایط، التزام به ایجاد آمادگی و زمینه سازی برای ظهور، پایبندی به امامت امام زمان (عج) در عصر غیبت، توسل به امام زمان (عج) و ارتباط قلبی با آن حضرت، احیای یاد امام زمان (عج)، احیای سالروز ولادت و امامت امام زمان (عج)، توجه به ادعیه منسوب به امام زمان (عج)، و مناجات با آن حضرت، حضور در اماکن منتسب به امام زمان (عج)، و مناجات با آن حضرت، حضور در اماکن منتسب به امام زمان (عج) و توسل‌های دسته جمعی، تربیت فرزندان بر محور امامت و ولایت، نامگذاری فرزندان به اسامی و القاب امام زمان (عج)، ترویج فرهنگی عدالت خواهی و ظلم ستیزی، تولی و تبری از دوستان و دشمنان امام زمان (عج) تبیین گردیده است.

در پنجمین و آخرین فصل از کتاب مذکور، «شاخص های کارکردی مهدویت در سبک زندگی» تشریح شده است که این فصل، کارکردهای زیستی و عاطفی (تشویق به ازدواج، تأکید بر فرزندآوری و سبک زندگی بر محور تعلیم و تربیت فرزندان)، و کارکردهای امامتی مهدویت در سبک زندگی (بر محور مراقبت و حمایت همسران از همدیگر، از فرزندان، و از والدین و خویشاوندان) مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

برشی از اثر

شناخت امام زمان (عج)، اعتقاد به حضور آن حضرت در همه عرصه‌ها را به دنبال دارد و به تبع آن، زندگی را با یاد او رقم می‌زند. از آثار معرفت و شناخت امام زمان (عج) احساس نظارت آن حضرت در زندگی است؛ زیرا اعتقاد به لزوم وجود امام و حجت الهی در جهان، از آثار اعتقاد به امامت است. اگر سبک زندگی از این اعتقاد متأثر شود، آثار متعددی در آن خواهد داشت. زیرا این اعتقاد موجب می‌شود فرزندان از همان اوان کودکی با امامت آشنا شوند و چنین آشنایی زمینه‌های آمادگی آنان را برای یاری امام زمان (عج) در عرصه‌های مختلف فراهم خواهد آورد.

از دیگر آثار معرفت و شناخت امام زمان (عج) و به تبع آن احیای یاد آن حضرت، احساس حضور ایشان در میان مردم است. وقتی چنین شناخت و معرفتی از امام (ع) حاصل شودف در سبک زندگی تأثیر خواهد گذاشت و از معنویت بیشتری برخوردار خواهد شد. بر این مطلب نیز روایاتی چند دلالت دارند. از امام زین العابدین (ع) درباره جایگاه و منزلت ائمه (ع) نقل شده است که آن حضرت در این باره فرمودند: «ما پیشوایان و حجت‌های خداوند بر اهل عالم هستیم. از زمانی که خداوند حضرت آدم (ع) را خلق کرده، زمین هرگز خالی از حجت الهی نبوده است. این حجت یا ظاهر و مشهور بوده یا غیب و مستور (ظاهر مشهور او غیب مستور) و همچنین تا قیامت نیز خالی از حجت نخواهد بود». چنین باوری موجب می‌گردد تا حضور امام زمان (عج) در همه عرصه‌های زندگی حس شود و حرکت در مسیر خواست آن حضرت ترسیم گردد.

علاقه مندان جهت خرید اینترنتی این کتاب می‌توانند به نشانی اینترنتی http://shop.isca.ac.ir مراجعه نمایند.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=39554
  • منبع : خبرگزاری مهر

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.