• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
کل اخبار 6233اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد زنگ هایی که در حوزه همیشه دیر به صدا در می آیند! امتداد اجتماعی روحانیت و جیغ های بنفش اصحاب مدرنیته!

2
زوایای جدیدی از علت افزایش قیمت؛

ماکارونی به این ۵ دلیل گران شد

  • کد خبر : 42235
  • 15 اردیبهشت 1401 - 13:03
ماکارونی به این ۵ دلیل گران شد
حذف یارانه آرد بخش صنعت در کنار گرانی قیمت جهانی گندم، موجب گرانی قیمت ماکارونی شده است اما همین آرد یارانه‌ای موجب می‌شد سالانه 30 هزار میلیارد تومان به صورت غیرشفاف از جیب مردم خارج شود و در قالب قاچاق، صادرات، رانت و فساد از بین می‌رفت.

به گزارش صدای حوزه، ابلاغ نرخ‌های جدید ماکارونی از سوی سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان در روز گذشته، موجب نگرانی و ناراحتی قشری از مردم شده با این مضمون که چرا چنین افزایش قیمتی به صورت رسمی صورت انجام شده است؟ دولت که خود به دنبال مقابله با گرانی است پس چرا به یکباره خود عامل افزایش قیمت شده است؟

مرور دقیق گزارش زیر زوایای جدیدی از علت افزایش قیمت این محصول که با اجرای حذف یارانه آرد صنعتی ایجاد شد اما به اذعان کارشناسان  جلوی خسارت های زیاد به اقتصاد کشور را می گیرد، را برای شما روشن خواهد کرد. 

روز ۱۱ اردیبهشت امسال رئیس سازمان حمایت از تولید کنندگان و مصرف کنندگان در نامه ای به معاون صنایع عمومی خواسته است قیمت‌های جدید ماکارونی را که افزایش‌ قیمت‌هایی نزدیک به سه برابر داشته به کارخانه ها ابلاغ کند.

در این نامه قیمت ماکارونی رشته ای ساده ۵۰۰ گرمی، ۱۷ هزار تومان، ۷۰۰ گرمی ۲۴ هزار تومان و ۱۰۰۰ گرمی ۳۴ هزار تومان اعلام شده است.

دلایل افزایش قیمت ماکارونی

یارانه آرد صنعتی حذف شد

در ادامه به تشریح دلایل افزایش قیمت ماکارونی می‌پردازیم.

دولت سالانه ۳۰ هزار میلیارد تومان تنها به گندم و آرد بخش صنعت یارانه می‌داد که محصولات غذایی مانند ماکارونی، بیسکوییت و انواع شیرینی به قیمت پایین تری دست مردم برسد اما بررسی‌ها نشان داد که نه تنها این یارانه سر سفره مردم نرسید بلکه به صورت قاچاق و یا صادرات محصولات یارانه‌دار از مرزها خارج می شد. حتی در داخل اینگونه محصولات به قیمت ارزان دست مردم نمی رسید و به نظر می رسید که این یارانه کلانی که به آرد بخش صنعت تخصیص می یافت به هدف نخورده و هدر رفته است.

افزایش قیمت های جهانی عامل دیگری برای حذف یارانه آرد

از سوی دیگر قیمت گندم روز به روز در بازارهای جهانی افزایش می‌یابد، گزارش بلومبرگ نشان می‌دهد که در یک سال گذشته نرخ جهانی گندم از ۶۰۹ دلار و ۵۰ سنت به ۱۳۶۳ دلار و ۵۰ سنت یعنی رشدی معادل ۱۲۳ درصد یا بیش از دو برابر داشته است. از آنجایی که دولت گندم را با ارز ۴۲۰۰ تومانی وا رد می کند میزان ارز دولتی برای واردات گندم هم دوبرابر باید باشد، یعنی روز به روز ارز یارانه ای که از خزانه دولت بیرون می آید بیشتر می شود.

افزایش قیمت های جهانی پس از درگیری نظامی بین روسیه و اوکراین تشدید شده است، این درگیری ها در تردد کشتی‌ها اختلال ایجاد کرده و امکان بارگیری و تخلیه بار در بندر دریای سیاه که بندر مشترک دو کشور روسیه و اوکراین است میسر نمی شود، این دو کشور ۳۰ درصد تامین غلات جهان را برعهده دارند.

رشد قیمت‌های جهانی یک مسئله فراگیر در کشور ها شده که عمده دلایل آن، بیماری کووید ۱۹، تغییرات آب و هوایی، افزایش تقاضای جهانی و پُر کردن انبارها به دلیل نگرانی از آینده است.

اما دلایل مهمتری هم وجود دارد که چرا دولت یارانه آرد صنعتی را  حذف کرده است.

تخصیص یارانه به آرد صنعتی و قاچاق یکی از دلایل حذف ارز یارانه‌ای

تخصیص یارانه در داخل به آرد صنعتی و نیز افزایش ندادن قیمت‌های داخل در چند سال اخیر با وجود رشد شدید قیمت‌های جهانی موجب شد شکاف زیاد قیمتی با کشورهای دیگر و از جمله همسایگان ایجاد شود، این شکاف قیمتی حداقل ۱۲ هزار تومان در هر کیلو بود، یعنی اگر یک دستگاه خودرو نیسان‌وانت دو تن ‌قاچاق آرد انجام می‌داد، حداقل ۲۴ میلیون تومان به جیب قاچاقچی وارد می‌کرد.

گزارش فرمانده نیروی انتظامی هم از افزایش شدید این قاچاق در سال گذشته حکایت دارد که عمدتا به دلیل افزایش شکاف قیمتی با بالا رفتن قیمت های جهانی است.

سردار سرتیپ اشعری فرمانده نیروی انتظامی چند روز پیش اعلام کرد: سال گذشته بیش از ۳۵۰ هزار تن آرد یارانه ای قاچاق کشف شد که نسبت به مدت مشابه قبل بیش از ۲۰۰۰ درصد افزایش یافته است.

صادرات ماکارونی یارانه دار ارز دولتی را از کشور خارج می‌کرد

بخش مهمی از آرد یارانه‌دار از طریق صادرات ماکارونی از کشور خارج می شد.

صنایع ماکارونی آرد را به یک پنجم قیمت از دولت می‌خریدند و با تولید ماکارونی به کشورهای دیگر صادر می‌کردند یعنی این یارانه به سر سفره خارجی‌ها می رفت.

محمدرضا مرتضوی، رئیس کانون انجمن‌های صنایع غذایی، به خبرنگار فارس گفت: کارخانه ها ماکارونی سالانه ۳۰۰ هزار تن ماکارونی صادر می‌کنند که همه از همین آرد‌های یارانه ای درست شده اند.

به گفته مرتضوی، بخش صنعت هم آرد یارانه‌دار می‌گیرد و هم محصول خود را از جمله بیسکوئیت و انواع شیرینی را به قیمت‌های گران‌تری در داخل می‌فروشد و یا به خارج صادر می‌کند که هر دو به از دست رفتن یارانه‌ها و نیامدن آن به سر سفره ملت منجر می شود. دولت این یارانه را پرداخت می‌کند که از منافع آن مردم منتفع شوند، در حالی که سود آن فقط به جیب عده‌ای خاص و یا مصرف‌کنندگان کشورهای خارجی می‌رود.

فروش آرد یارانه‌ای به نرخ آزاد

تفاوت زیادی که بین قیمت‌ آرد یارانه‌ای و نرخ آرد وجود دارد بسیاری از دلالان را وسوسه می‌کند که این آرد را به نرخ آزاد بفروشند که هم در صنف صنعت و نیز نانوایی کاملا مشهود است.

مدیرعامل بنیاد ملی گند‌م‌کاران در این‌باره می‌گوید: واحدهای نانوایی یک کیسه آرد یارانه ای ۴۰ کیلویی را حدود ۳۵ تا ۳۶ هزار تومان خریداری می‌کنند، درحالی که در بازار آزاد با نرخ ۶۰۰ هزار تومان خرید و فروش می شود. که البته این موضع در صنف صنعت هم مصداق دارد.

فروش به نرخ آزاد خیلی هم دردسر ندارد و آنها با تبانی با کارخانه ها بدون اینکه گندم یارانه دار را بگیرند پول به نرخ آزاد را از آنها دریافت می کنند.

مدیر یک کارخانه آرد که نخواست نامش فاش شود به خبرنگار فارس گفت: نانوایان و یا بخش صنعت که آرد یارانه ای می‌گیرند، به دو حالت آرد را به ما می فروشند، یا به  جای آرد پول به نرخ آزاد از ما می‌گیرند و یا آرد خود را به ما می‌دهند و ما پس از تعویض کیسه که ظاهر دولتی دارد، به نرخ آزاد می‌فروشیم.

حذف ارز ترجیحی تدریجی باشد

به گزارش فارس کارشناسان معتقدند اگرچه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی می‌تواند در کوتاه‌مدت تبعاتی برای معیشت مردم ایجاد کند،‌ اما در طولانی‌مدت اثرات بسیار مطلوبی خواهد داشت که حذف رانت، فساد و جلوگیری از خروج ارز و تک نرخی شدن قیمت‌ها و شفافیت در بازار از جمله آنها است اما حذف ارز باید تدریجی باشد تا اثر آن بر بازار ملایم باشد. 

اختصاص یارانه به محصولات داخلی برای کاهش قیمت‌ها، سیاست شکست‌خورده‌ای است که نتوانسته در سال‌های گذشته اهداف دولت را تأمین کند.

تبعات اختصاص یارانه شامل وجود محصولات چندنرخی در بازار، رانت و فساد و خروج ارز از کشور بوده است. در دولت گذشته هم تلاش بسیاری شد که این یارانه که به اذعان بسیاری برکاتی برای کشور نداشته حذف شود اما نتوانستند.

در این میان گزارش هایی وجود دارد که کارخانه‌های تولیدکننده ماکارونی خصوصا چند برند معروف و اصلی، پس از اینکه با خبر شدند دولت قرار است یارانه آرد را حذف کند محصول به بازار عرضه نمی‌کنند، از سوی دیگر با احتکار خانگی و واهمه مردم از گران‌شدن کالا مواجه هستیم.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=42235
  • منبع : فارس

مطالب مرتبط

01خرداد
حمایت از اقشار محروم و کنترل بازار و نرخ ارز
دغدغه های اصلی اقتصاددانان اسلامی به دولت منتقل شد؛

حمایت از اقشار محروم و کنترل بازار و نرخ ارز

28اردیبهشت
تاثیر حذف ارز ترجیحی بر قاچاق/ کمبود و گرانی مواد غذایی در کشورهای همسایه
25اردیبهشت
پروتکل رفتار اقتصادی عقلانی در شوک های قیمتی
در رابطه با اجرای برنامه جراحی اقتصادی دولت؛

پروتکل رفتار اقتصادی عقلانی در شوک های قیمتی

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.