• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
کل اخبار 6233اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد زنگ هایی که در حوزه همیشه دیر به صدا در می آیند! امتداد اجتماعی روحانیت و جیغ های بنفش اصحاب مدرنیته!

5
ارائه راهکاری شرعی برای قرض؛

چگونه قرض بدهیم که هم ارزش پول حفظ شود، هم ربا نباشد؟

  • کد خبر : 32310
  • 08 آذر 1400 - 13:41
چگونه قرض بدهیم که هم ارزش پول حفظ شود، هم ربا نباشد؟
ارائه راهکاری شرعی برای اینکه مردم بتوانند بدون ربا از پول های پس انداز خود استفاده کرده و با دادن پول های خود به دیگران، ارزش پس اندازهای آنان حفظ شود.
به گزارش صدای حوزه، حجت الاسلام والمسلمین عباس نیاکان کازرونی از پژوهشگران عرصه بانکداری اسلامی در نوشتاری به موضوع معامله سلف طلا پرداخته و نوشته است:

نظر به تقاضای مکرر بازاریان، فرهنگیان و عموم مردم متدین مبنی بر ارائه راهکاری شرعی برای اینکه مردم بتوانند بدون ربا از پول های پس انداز خود استفاده کرده و با دادن پول های خود به دیگران،

۱. ارزش پس اندازهای آنان حفظ شود،

۲. برای کسانی که خواهان کسب در آمد هستند، از این راه بتوانند سود حلال کسب کنند.

در همین راستا، برای حل این مشکل، استفتائی که از مراجع عظام تقلید شده است که همراه با جواب های ایشان تقدیم می گردد.

خواهشمندم بفرمایید، معامله سلف طلا به دو شکل ذیل چه صورت دارد؟

‏۱. (معامله سلف طلا برای حفظ ارزش پول)‏ کاظم به حمید مراجعه می کند و تقاضای ۵ میلیون تومان قرض دارد. حمید می گوید: پول ندارم که به تو قرض بدهم، اما می توانم (با بیع ‏سلف) از تو طلا بخرم و ‏پول آن را الان به تو بدهم و کاظم قبول می کند.

حمید پیش خود حساب می کند که من باید به گونه ای این معامله را انجام دهم که ارزش پولم حفظ شود. همان لحظه به سایت قیمت طلا نگاه می کند و می بیند: یک سوت ‏طلا (طلای خام ۱۸عیار)۶۳۰ تومان است و ‏محاسبه می کند: ۷۹۳۶ =۶۳۰‏‎÷‎‏۵۰۰۰٫۰۰۰ ؛ پس ارزش پول من الان ۷٫۹۳۶ ‏سوت طلا (طلای خام ۱۸عیار) است.

بعد از محاسبه، وارد معامله سلف طلا می شود و به کاظم می گوید: من حاضرم الان ۵ ‏میلیون تومان نقدا ‏به تو پرداخت کنم که یکسال دیگر در تاریخ (۱۴۰۰٫۱٫۱۱) ۷٫۹۳۶ سوت طلا (طلای خام ۱۸ عیار) به من تحویل بدهی؛ در ضمن از الان به تو ‏وکالت بلا عزل می دهم که در تاریخ (۱۴۰۰٫۱٫۱۱) طلای مرا به خودت بفروشی و پول آنرا به من تحویل ‏بدهی و با قبول کاظم و پرداخت ۵ میلیون تومان توسط ‏حمید به او معامله کامل می شود.

‏۲. (معامله سلف طلا برای حفظ ارزش پول به همراه سود بردن)‏ کاظم به حمید مراجعه می کند و تقاضای ۵ میلیون تومان دارد. حمید می گوید: من می توانم (با بیع ‏سلف) از تو طلا بخرم و ‏پول آن را الان به تو بدهم؛ کاظم قبول می کند. حمید پیش خود حساب می کند که من باید به گونه ای این معامله را انجام دهم که ‏علاوه ‏براینکه ارزش پولم حفظ شود، ده درصد هم سود ببرم.

همان لحظه به سایت قیمت طلا نگاه می کند و می بیند: یک سوت ‏طلا (طلای خام ۱۸عیار)۶۳۰ تومان است، ‏محاسبه می کند، ۷۹۳۶ =۶۳۰‏‎÷‎‏۵۰۰۰٫۰۰۰ پس ارزش پول من الان ۷٫۹۳۶ ‏سوت (طلای خام ۱۸عیار) است و ده درصد آن می شود ۷۹۳ سوت طلا ‏‏۸۷۲۹=۷۹۳+ ۷۹۳۶ جمعا می شود ۸٫۷۲۹ سوت ‏‏(طلای خام ۱۸عیار).

بعد از محاسبه، وارد معامله سلف طلا می شود و به کاظم می گوید: من حاضرم الان ۵ ‏میلیون تومان نقدا ‏به تو پرداخت کنم که یکسال دیگر در تاریخ (۱۴۰۰٫۱٫۱۱) ۸۷۲۹ سوت طلا ( طلای خام ۱۸ عیار) به من تحویل بدهی؛ ‏در ضمن از الان به تو ‏وکالت بلا عزل می دهم که در تاریخ (۱۴۰۰٫۱٫۱۱) طلای مرا به خودت بفروشی و پول آنرا به من تحویل ‏بدهی و با قبول کاظم و پرداخت ۵ میلیون تومان توسط ‏حمید به او، معامله کامل می شود.

آیت الله العظمی خامنه ای: در هر دو صورت چنانچه قصد معامله جدی داشته باشند اشکال ندارد.

آیت الله العظمی سیستانی: در هر شکل اگر معامله صوری نباشد اشکال ندارد.

آیت الله العظمی صافی: در هر دو صورت چنانچه قصد معامله جدی داشته باشند و مقدار معینی طلا برای تحویل در تاریخ معین به صورت سلف خریداری و وجه آن را نقد بپردازد. اشکال ندارد.

آیت الله العظمی علوی گرگانی: به نظر می رسد معامله صحیح باشد.

آیت‌ الله العظمی مکارم شیرازی: دو فرض سوال اشکالی ندارد.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=32310
  • منبع : خبرگزاری حوزه

مطالب مرتبط

01خرداد
حمایت از اقشار محروم و کنترل بازار و نرخ ارز
دغدغه های اصلی اقتصاددانان اسلامی به دولت منتقل شد؛

حمایت از اقشار محروم و کنترل بازار و نرخ ارز

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.