• امروز : دوشنبه - ۲۴ مرداد ۱۴۰۱
  • برابر با : 18 - محرم - 1444
  • برابر با : Monday - 15 August - 2022
کل اخبار 6194اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

صدای حوزه۱۰۰ نفر از فضلای حوزه علمیه در سراسر کشور عضو سازمان هستند/بهره گیری متقابل از ظرفیت های حوزه های علمیه و سازمان نظام روانشناسی صدای حوزهبروزرسانی مرکز تربیت‌معلّم مبلّغ حوزه‌های علمیه با راه اندازی رشته های جدید صدای حوزهضرورت تأسیس مؤسسات دانش بنیان با محوریت علوم انسانی در حوزه های علمیه صدای حوزهحوزه علمیه، همه علوم بشر را در دل خود دارد/فقه ما هماوردی با نظامات حقوقی عالم می کند که قابل عرضه به دنیاست صدای حوزهضرب و شتم و مجروح شدن طلبه ای برای نجات جان یک نوجوان!/گلایه طلبه ناهی از منکر از گزارش مأمور کلانتری صدای حوزهجنجال بر سر فعال شدن جستجوی امن گوگل برای ایرانیان/ آچارکشی گوگل در خدمت پنچر کردن طرح صیانت! صدای حوزهمتون درسی و خشونت کلامی! صدای حوزهطرح صیانت از فضای مجازی و جایگاه حوزه در آن صدای حوزهقضیه دامشهر و تاوان انفعال در قبال طلبکاران غربزده! صدای حوزهمتاورس و ورود فقها در موضوع‌شناسی احکام فقهی صدای حوزهحوزه علمیه و جهانی شدن صدای حوزهاز خدمت رسانی تا اجرای برنامه های فرهنگی برای زلزله زدگان هرمزگان صدای حوزهچرا یک کار تبلیغی جهادی به بهانه نبود بودجه باید تعطیل شود؟! صدای حوزهجوانان بیشتر خواستار «توصیف حقایق» هستند نه اثبات آنها/ برای موفقیت در تبلیغ ۹۰درصد نیاز به محتوای خوب داریم و ۱۰درصد فنّ‌خطابه

1
سردبیر پایگاه خبری تحلیلی صدای حوزه مطرح کرد؛

چیستی و فرایند زیست خبری سالم و ایده‌آل!

  • کد خبر : 44122
  • ۰۳ تیر ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۶
چیستی و فرایند زیست خبری سالم و ایده‌آل!
حجت الاسلام علیرضا محمدلو: در مواجهه با هر متن یا پیام رسانه‌ای در عصری که به اینفودمی و اشباع اطلاعاتی مبتلاست و راست و دروغ مخلوط شده و اخبار جعلی(disinformation) قدرت مانور بالایی یافته اند، مکث، تحلیل و راستی‌آزمایی فرایند زیست سالم و مصرف مناسب به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار صدای حوزه، حجت الاسلام علیرضا محمدلو، سردبیر پایگاه خبری تحلیلی صدای حوزه طی یادداشتی به بررسی چیستی و فرایند زیست خبری سالم و ایده‌آل پرداخته است که در ادامه تقدیم می گردد:

در مواجهه با اخبار روزمره، با سه گروه از مردم مواجه هستیم که از تعداد گروه نخست باید کاست و کمیت گروه دوم و کیفیت گروه سوم را باید افزایش داد.

۱٫رسانه‌خوان ها: این گروه بیشتر به دنبال پرسه‌زنی و سرگرمی خبری هستند و فقط می‌خوانند و متعجب می‌شوند و فوروارد می‌کنند.

۲٫رسانه‌دان ها: این صنف هم می‌خوانند و هم تحلیل می‌کنند. دروازه‌بانی خبر از ویژگی های این صنف از اهالی رسانه است.

۳٫رسانه‌بان ها: این افراد هم می‌خوانند، هم تحلیل و دروازه‌بانی خبر انجام می‌دهند و هم در پی جریان سازی و روشنگری هستند و به اصطلاح، رصد و محیط بانی هم می‌کنند.

تفکر درباره چیستی و چرایی خبر هنگام مواجهه اولیه

برای این هدف، در گام نخست، مکث و تامل و تفکر درباره چیستی و چرایی خبر هنگام مواجهه اولیه و در گام بعدی راستی آزمایی خبر را با جستجوی ساده از منابع اصلی یا جستجوی معکوس در مواقع عکس و فیلم بایستی در دستور کار قرار دهیم.

در همین رابطه گفتنی است اگرچه لاسول بیش از ۶۰ جلد کتاب نوشته ولی اغلب دانشجویان ارتباطات وی را با جمله معروف پنج_آیتمی که در سال ۱۹۴۰ نگاشت ، می شناسند: چه کسی ، چه چیزی را ، از چه مجرایی ، و به چه کسی و با چه تاثیری می گوید.

مکث، تحلیل و راستی‌آزمایی

در مواجهه با هر متن یا پیام رسانه‌ای در عصری که به اینفودمی و اشباع اطلاعاتی مبتلاست و راست و دروغ مخلوط شده و اخبار جعلی(disinformation) قدرت مانور بالایی یافته اند، مکث، تحلیل و راستی‌آزمایی فرایند زیست سالم و مصرف مناسب به شمار می‌رود.

این فرایند، صرفا سنگ محکی برای خبر درست از غلط نیست و حتی برای تشخیص خبر خوب از خبر بد نیز بکار می‌رود. با اینکه معرفت‌شناسی در عصر رسانه دچار تحول جدی شده و معرفت از حالت عمودی بدیهی نظری، بصورت افقی و شبکه‌ای درآمده و انسجام‌ اطلاعاتی جایگاه مبناگرایی معرفتی را تنگ کرده است، اما همچنان می‌توان از ساحت معرفت و حقیقت دفاع نمود و رژیم مصرف سالمی را تجربه کرد.

بیشتر بخوانید:

برای نشر یک خبر سه روش وجود دارد!

لینک کوتاه : http://v-o-h.ir/?p=44122
  • نویسنده : حجت الاسلام علیرضا محمدلو

مطالب مرتبط

۰۱تیر
علوم شناختی و حوزه نفوذ| نفوذ رسانه‌ای چه زمانی اتفاق می‌افتد؟
در برنامه ساعت بیست و چهار و یک دقیقه مطرح شد؛

علوم شناختی و حوزه نفوذ| نفوذ رسانه‌ای چه زمانی اتفاق می‌افتد؟

۲۳خرداد
سریال یاغی، بحران هویت و ده نکته توصیفی_انتقادی
یادداشتی در پی فیلمی جدید از نمایش خانگی؛

سریال یاغی، بحران هویت و ده نکته توصیفی_انتقادی

۱۸خرداد
بررسی تحلیلی – انتقادی مثلث سلبریتی، فرهنگ و رسانه
تاملی در پدیدارشناسی سلبریتی به بهانه پویش me too!

بررسی تحلیلی – انتقادی مثلث سلبریتی، فرهنگ و رسانه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.