• امروز : دوشنبه - ۶ تیر ۱۴۰۱
  • برابر با : 28 - ذو القعدة - 1443
  • برابر با : Monday - 27 June - 2022
کل اخبار 6146اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

صدای حوزهجلد یازدهم از سلسله کتاب‌های موسوعه فقه تربیتی با عنوان «اصول عام تربیت» صدای حوزهشریکه الامام و یا همان همسر طلبه ای که در خدمت به خلق، کم نمی گذارد! صدای حوزهنقدی طلبگی بر آخرین خطبه های نماز جمعه قم صدای حوزهپایان فصل دوم مدارس فقه تربیتی صدای حوزهبرای گرانی های افسار گسیخته و اجاره بها تدبیری اندیشیده شود! صدای حوزهپاسخ استاد علیدوست به اظهارات عابدینی در مورد تغلیظ دیه در ماه‌های حرام و عدم طهارت مشرکان + فیلم صدای حوزه۱۴ ساحت تربیتی در نظام نامه تربیتی معاونت تهذیب/ نگاه ما به اخلاق نگاه دانشی و آکادمیک و مدرکی نیست صدای حوزهمرحوم آیت الله فاضل لنکرانی در صورت باخبر شدن از گرانی ناراحت می‌شد و پیوسته به مسئولین تذکر می‌داد! صدای حوزهسرعت بالاتر انقباض معیشتی طلاب در قیاس با سرعت اقدامات اصلاحی حوزه! صدای حوزهنامه ی سرگشاده ی تشکل ها و مجموعه های حوزوی استان قم خطاب به رییس محترم قوه قضائیه صدای حوزهستون دین، مردم هستند / بنده بارها در رابطه ربا تذکر داده ام / باید تلاش کرد مشکلات مردم با جدیت حل و فصل شود صدای حوزهتحلیل “علامه محمدتقی جعفری” از علت علاقه مردم اروپا به سگ! صدای حوزهواکنش های توئیتری به اقدام صاحب خانه با انصاف صدای حوزههشدار تند رائفی پور برای اجرای نمایشی غیراخلاقی با بازی همسر رامبد جوان!

1
یادداشت رسیده؛

علت کاهش انگیزه‌های دینی

  • کد خبر : 43604
  • ۱۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۰
علت کاهش انگیزه‌های دینی
در دنیای مدرن امروز جذابیت‌های موسیقایی و جنسی بیداد می‌کند و جوان به خاطر احساسات پرشور، فعال و پویای جوانی، دوست دارد تا از قافله مدرنیته و لذت‌های دنیایی عقب نماند، بلکه در جست‌و‌جوی رفع نیاز جوانی و زندگانی خود به سر می‌برد؛ نقطه عطف و شروع مخالفت‌های دینی از همین‌جا آغاز می‌شود.

«محدودیت‌انگاری» و «لذت‌زدایی» از مهم‌ترین احساسات و برداشت‌های قشر جوان در رابطه با فاصله‌گذاری‌های دینی و معنوی است.

گاهی گفته می‌شود؛ جوانانی هستند که نماز نمی‌خوانند اما خدا را قبول دارند، در صورتی که «خداناباوری» و «محبت‌نداشتن به دین و ارکان دین» که ائمه(ع) هستند جزء دلایل دوری از دین محسوب نمی‌شود؛ آن‌چه زمینه‌های دوری قشر جوان از دین و دیانت را فراهم کرده است «برداشت‌های ظاهری» و «محدودیت‌انگاری‌های سطحی» بوده است.

در دنیای مدرن امروز جذابیت‌های موسیقایی و جنسی بیداد می‌کند و جوان به خاطر احساسات پرشور، فعال و پویای جوانی، دوست دارد تا از قافله مدرنیته و لذت‌های دنیایی عقب نماند، بلکه در جست‌و‌جوی رفع نیاز جوانی و زندگانی خود به سر می‌برد؛ نقطه عطف و شروع مخالفت‌های دینی از همین‌جا آغاز می‌شود.

انسان به زعم خود از محدودیت فرار می‌کند و در چنین روزگاری که جذابیت‌ها و رنگ‌های گوناگون انسان را در رقابت‌های اقتصادی و زیاده‌خواهی وارد کرده است، او دین را سدی در مقابل خود می‌بیند که مانع فعالیت‌های دنیایی و بی‌مرز اوست، از این رو برای نزدیک شدن به مرزهای دنیایی و زودگذر، از مرزهای دین و جاودان دوری می‌گزیند.

امام على علیه‌السلام چه نیکو فرمودند؛ «چه بسیار تفاوت است میان دو عمل: عملى که لذّتش می‌رود و رنجش مى‌ماند و عملى که رنج و زحمتش مى‌رود و پاداش آن می‌ماند.»

اما در این‌جا چند سوال مطرح است؛

۱: آیا برنامه‌ها و باید و نبایدهای دینی فقط آخرت را پوشش می‌دهد؟ یا اینکه دین برای دنیا و آخرت برنامه دارد؟

۲: آن‌هایی که برای رسیدن به متاع اندک دنیا دین‌گریزی را در پیش گرفتند، آیا دنیاشان آباد شد؟ عاقبت آن‌ها به کجا رسید؟

۳: آیا واقعاً رویکرد دین «لذت‌زدایی» در دنیاست؟ یا نگاه واقع‌بینانه و فراتر از آن‌چه می‌پنداریم ارائه می‌دهد؟

۴: چه‌ اندازه از مبانی دینی و وحیانی اطلاع داریم؟ اطلاعات ما از کدام منابع به‌ دست آمده است؟

و سوالاتی مشابه این؛ که باید پاسخ صحیحی به آن‌ها داد.

واقعیت این است که اسلام با روابط نامشروع دختر_پسری و موسیقی غنایی در تعارض است؛ به همین‌‌ خاطر اجازه نداریم برای ترویج و تبلیغ دین، متأثّرِ از فضاهای احساسی و خطاهای انسانی باشیم.

راه‌حل این است که به‌ جای تلاش برای وارونه نشان دادن اسلام، تلاش کنیم تا «واقعیت‌های اسلامی» و «گزاره‌های آسمانی» را از راه «ایجاد محبت‌های بنیادین» و «استدلال‌های پولادین» و «ترویج و تبیین حس بندگی» در دل جوان رسوخ دهیم.

چه بسا راه ترویج دین از راه تخریب دین آسان‌تر باشد؛ چرا که ترویج اسلام موافق با فطرت بشری و انسانی است و انسان تابع طبع و قدمت خود است.

جالب آن‌که در کتاب شریف «کافى» آمده است؛ وقتی از امام صادق‌‌علیه‌السلام درباره تفسیر آیه «فِطْرَتَ اللهِ الَّتى فَطَرَ الناسَ عَلَیها» سوال شد، امام(ع) فرمودند: «هِىَ الإِسْلامُ»؛ آن «اسلام» است.

لینک کوتاه : http://v-o-h.ir/?p=43604
  • نویسنده : علی کردانی

برچسب ها

مطالب مرتبط

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.