• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
کل اخبار 6233اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد زنگ هایی که در حوزه همیشه دیر به صدا در می آیند! امتداد اجتماعی روحانیت و جیغ های بنفش اصحاب مدرنیته!

7
یادداشت؛

شش سکانس از ضدواکنش‌ها به اثر فاخر “سلام فرمانده”

  • کد خبر : 43335
  • 03 خرداد 1401 - 8:30
شش سکانس از ضدواکنش‌ها به اثر فاخر “سلام فرمانده”
سرودی که فارغ از قیل و قال های روزمره و حاشیه‌های سیاسی و در یک بستر کاملا مردمی، راه خودش را در میان تشتت ذائقه ها و سلیقه‌های هنری و موسیقیایی امروزی پیدا کرد و به خط مقدم جهاد فرهنگی تبدیل شد که باید پایش ایستاد و هزینه داد و مراقبت کرد تا از جانب نااهلان و بیگانگان ترور نشود.

به گزارش خبرنگار صدای حوزه، حجت الاسلام علیرضا محمدلو، طی یادداشتی به بررسی واکنش های رسانه های ضدانقلاب و جنگ رسانه ای آنها نسبت به اثر فاخر سلام فرمانده پرداخته است که در ادامه مطالعه می نمایید:

سلام فرمانده

سرودی که فارغ از قیل و قال های روزمره و حاشیه‌های سیاسی و در یک بستر کاملا مردمی، راه خودش را در میان تشتت ذائقه ها و سلیقه‌های هنری و موسیقیایی امروزی پیدا کرد و به خط مقدم جهاد فرهنگی تبدیل شد که باید پایش ایستاد و هزینه داد و مراقبت کرد تا از جانب نااهلان و بیگانگان ترور نشود.

صف موافقین سلام فرمانده بسیار پررونق بود

اما صف موافقین اثر بسیار پررونق بود و قلب‌ها و ذهن های آزاده، فارغ از جناح بندی‌های سیاسی و لایف استایل‌های متکثر، پیام اثر را دریافت کرده و علاوه بر همسویی و درونی‌سازی، تکثیر و بازارسال کردند.

انتقاداتی که به کام اپوزیسیون و ضدانقلاب شد

اما مخالفین و منتقدین انقلابی اثر سلام فرمانده هم کما بیش وجود داشتند که البته در ادامه و بدلیل سونامی مثبت به راه افتاده از جانب این محصول، گوی انتقاد از آنها به کام اپوزیسیون و ضدانقلاب ربوده شد و جریان بیگانه، موج منفی پرشتابی را با تکنیک برچسب زنی استارت زد که در ادامه به چند نمونه اشاره می‌کنیم.

۱- شست و شوی مغزی کودکان و استفاده ابزاری از آنها: بی‌بی فارسی آن را تبلیغاتی خوانده و کارزاری برای سوءاستفاده از کودکان معرفی می‌کند و با برجسته کردن بخش‌های خاصی از سرود، آن را محصولی حکومتی و تبلیغاتی با بهره برداری ابزاری از بچه ها و شست‌وشوی مغزی آنها گزارش می‌کند.

۲- میلیتاریسیتی و غیردمکراتیک خواندن اثر: ایران اینترنشنال سعودی که همیشه رادیکال و افراطی گزارش می‌کند این سرود را میلیتاریستی(شبه‌نظامی و امنیتی) و غیردمکراتیک ترجمه می‌کند و شبیه‌سازی هیتلری از محتوا و فرم اثر به گزارش در می‌آورد. در ادامه نیز با شانتاژ و پروپاگاندای معروفش، این سرود فاخر را تلاش حکومت برای جبران ریزش محبوبیت خود مخابره می‌کند.

۳- ترور کلیدواژه ها و ضدهشتگ‌سازی: من و توی ملکه، آن را تمسخر می‌‌کند و واژه‌های بدیلی را جهت از رونق و اعتبار انداختن کلیدواژه های کاشته شده در سرود، بازتولید می‌کند و به موازاتش با ساخت و پرداخت واکنش‌های مردمی موهوم از طرف گزارشگر من و تو، صف مردم علیه مردم را به زعم خود برای خنثی سازی و تولید شکاف اجتماعی، دست و پا می‌کند.

۴- مبنازدایی و تولید تردید و تنش در جهت و مبانی اثر: رسانه ای به نام جماران و منتسب به بیت امام(ره) در اقدامی تاسف بار و نقدهایی سخیف که تولید تردید و شبهه می‌کند، می نویسد: چرا اسمی از امام برده نشده و نام آیت الله بهجت که اتفافا با موسیقی هم مخالف بود! در متن سرود استفاده شده است. چرا از شجریان و موسیقی پاپ در صداوسیما خبری نیست و این سرود بارها و بارها پخش می‌شود و اینکه این سرود ماهیتی نظامی امنیتی دارد در حالیکه حضرت امام با تز گل در برابر گلوله انقلاب کرد؟!

جای تاسف است که برخی فقط از امام، نام و نسبتش را یدک می‌کشند و درک درستی از آرمان و اندیشه امام نداشته و سرودی که مملو از افق انقلابی امام است را خبط و خروج از تفکر امام تلقی می‌کند.

۵- اعتبارزدایی و خلق شبهه حقوقی و قضایی: در برخی از کانال های خبری گیلان، علیه حاج ابوذر روحی(خواننده سرود)، پرونده موهوم قضایی ساخته می‌شود تا با اعتبارزدایی از این شخصیت، به سطح جریان‌سازی این اثر خدشه وارد نمایند.

۶- نقدهای فاقد برج مراقبت و توجه به فرامتن: عده ای هم چه بسا دلسوزانه و فارغ از فرامتن ماجرا و دقت در تاثیرات جریانی این سرود، انتقادات نه چندان جدی و جانداری مطرح می‌کنند. بعنوان مثال به وجه ادبیاتی ماجرا گیر می‌دهند که مثلا ساختار فلان فعل و فاعل با متن نمی‌سازد یا مثلا سطح معنایی این شعر از فهم کودکان بالاتر است و یا فلان شخصیت مذکور در شعر، برای کودکان ناآشناست.

پاسخ این انتقادات البته چندان سخت نیست و درک درست از تربیت کودک که آشنایی با الفاظ و مفاهیم و فضا را جهت ارتباط معنایی ضروری و کافی می‌داند، چالش را مرتفع می‌کند. این جنس واکنش به لحاظ ماهوی البته از سایرین جدا بوده و صرفا جهت و ضریب نقدهایش بایستی مدیریت شود تا نقض غرض صورت نگیرد.

یک سرود در ابتدای امر، یک اثر فرهنگی و رسانه ای است؛ ولی وقتی بحق و شایسته به میدان عملیاتی و جریان‌سازی وارد شده و پیشانی کار فرهنگی و جریان رسانه‌ای ما قرار می‌گیرد، بایستی از تمام ابعادش مراقبت نمود و با اقدامات سخیف ارگانی و نهادی، شبیه‌سازی ها و طنزپردازی‌های مضحک و عوامانه و همچنین فیگورهای روشنفکرمآبانه، سطح تاثیرش را در داخل خنثی نکرد.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=43335
  • نویسنده : حجت الاسلام علیرضا محمدلو سردبیر صدای حوزه

مطالب مرتبط

26شهریور
«امید معکوس» مصطفی ملکیان
14مرداد
دفاعی عقیم و پرهزینه
حکومت علوی؛ بعثت عدالت

دفاعی عقیم و پرهزینه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.