• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
کل اخبار 6233اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد زنگ هایی که در حوزه همیشه دیر به صدا در می آیند! امتداد اجتماعی روحانیت و جیغ های بنفش اصحاب مدرنیته!

1
یادداشت؛

جنگ شناختی، هویت و ایدئولوژی زدایی/ راهبرد جریان انقلاب در برابر این جنگ چیست؟

  • کد خبر : 42719
  • 22 اردیبهشت 1401 - 10:49
جنگ شناختی، هویت و ایدئولوژی زدایی/ راهبرد جریان انقلاب در برابر این جنگ چیست؟
در کشور ما به دلیل فقدان حکمرانی سایبری و وجود فضای مجازی ول، ذهن‌ها و قلب‌های مردم با تصویر سازی دشمنان در حال بمباران اطلاعاتی است و عمده محتواهای تولید شده، اخبار و پیام‌های جعلی و ساختگی در بستر این فضا می‌باشد.

به گزارش صدای حوزه، سید علیرضا آل داوود طی یادداشتی به بررسی اثرات جنگ شناختی و راههای مقابله با آن پرداخته است که در ادامه مطالعه می نمایید:

رهبر معظم انقلاب در دیدار رمضانی ۱۴۰۱ با دانشجویان فرمودند:

شما امروز می‌شنوید در خیلی از بیاناتی که در روزنامه‌ها و در فضای مجازی پخش میشود، مسئله‌ی ایدئولوژی‌زدایی به ‌عنوان یک کار لازم [مطرح میشود]؛ این همان هویّت‌زدایی است. ایدئولوژی، تفکّر، ارزشها، هویّت یک ملّت است. امروز قبله‌ی ‌اینها آمریکا است و آمریکایی‌ها دائم روی ارزشهای آمریکایی تکیه میکنند که ارزشهای آمریکایی این‌ جور میگوید، ارزشهای آمریکایی این ‌جور میخواهد ــ ارزشهای آمریکایی یعنی همان ایدئولوژی ــ [امّا] اینها حاضر نیستند این را از آمریکا یاد بگیرند.

سن تزو در کتاب هنر جنگ می‌گوید: ‏پیروز شدن در همه نبردها اوج برتری نیست. برتری واقعی زمانیست که بتوان بدون جنگیدن، مقاومت دشمن را در هم شکست.

در جنگ شناختی با بستر فضای سایبر کشورهای رقیب یا حریف دنبال تسخیر سرزمین ذهن‌ها و قلب‌های‌مردم هستند.

در کشور ما به دلیل فقدان حکمرانی سایبری و وجود فضای مجازی ول، ذهن‌ها و قلب‌های مردم با تصویر سازی دشمنان در حال بمباران اطلاعاتی است و عمده محتواهای تولید شده، اخبار و پیام‌های جعلی و ساختگی در بستر این فضا می‌باشد.

دشمنان ایران ما بیش از همه با طراحی یک نبرد ترکیبی سایبری-شناختی در دوره زمانی بلند مدت دنبال گرفتن هویت و ایدئولوژی از نسل نوجوان و جوان در کشور هستند که گوشه‌هایی از آن در شبکه‌های اجتماعی و پیام رسان ها به وضوح قابل مشاهده و درک است.(مانند تطهیر پهلوی، به طنز کشیدن مقدسات و…)

اینکه دشمن با سرگرم ساختن نوجوانان و جوانان با محتواهای زرد در اینستاگرام و…دنبال گرفتن هویت اصیل ایرانی – اسلامی آنهاست یک بحث است، اما نکته مهمتر اینست که چرا مسئولین کشور علی رغم تذکرات بسیار امام خامنه‌ای در برابر این دشمن تا دندان مسلح در این فضا مشی سکوت یا تغافل را پیش گرفته اند.

در جنگ شناختی وقتی مخاطبی مورد هدف قرار می‌گیرد دچار تزلزل در افکار و رفتارهای خود می‌شود. همین فرد تا پیش از این نسبت به ارزش‌ها، فرهنگ اصیل، خاک و وطن خود تعصب و حس وفاداری داشته‌ است. ولی امروز نسبت به حکومت و ساختار کشور خود تردید دارد و یا با بدبینی و ظن از آن حرف می‌زنند. این تغییر جریان فکری ناگهانی نبوده است. به خاطر همین جنگ شناختی را یک جنگ نامرئی نیز می‌نامند.

در این جنگ سایبری- شناختی دشمن از چند سلاح مانند اخبار جعلی، پروپاگاندای محاسبات، اعتمادزدایی، ناامیدسازی جامعه، ناکارآمد نشان دادن حاکمیت، از بین بردن مشروعیت های جامعه و زیر سوال بردن اعتبار نظام و حاکمیت در راس یک کشور استفاده می کند که نتیجه اش هویت زدایی و ایدئولوژی زدایی گسترده در بدنه آن کشور می‌شود.

در این جنگ شناختی-سایبری ۴ مرحله برای ایدیولوژی زدایی طراحی شده است که نتیجه اش حساسیت زدایی نسبت به اصول و بینات و مبانی انقلاب (مانند حاکمیت دین خدا و عدم تسلیم در برابر دشمن مستکبر) است.
این ۴ مرحله به شرح زیر است:

  1. تضعیف روحیه
  2. بی ثبات سازی
  3. بحران سازی
  4. عادی سازی

حال در برابر این جنگ شناختی-ترکیبی #جهاد_تبیین به دستور امام امت واجب می‌شود، این جهاد در کلام امیر المومنین علی علیه السلام یکی از ۴ رکن ایمان به حساب می‌آید، همچنین خود جهاد از نگاه آن حضرت دارای ۴ شعبه امر به معروف و نهی از منکر ، صداقت و صراحت و مبارزه با فاسقان است.

لازم به ذکر است هویت و ایدئولوژی زدایی از کشوری مانند ایران که در فضای مجازی ول در حال انجام است و این خطر وخسارت با چندین حمله اتمی برابر است، برای کشورمان طی ۱۰ تا۱۵ سال آینده خسارت سنگینی برجای خواهد گذاشت.

نیروهای جریان انقلاب هرچه سریعتر باید برای مقابله با این جنگ شناختی-ترکیبی آموزش‌های لازم را ببینند تا بتوانند علاوه بر حفظ خود و همسنگران‌شان چتر انقلاب اسلامی را بر قشر خاکستری که بیشترین اثر را از این جنگ دریافت می‌کند گسترش دهند.

ادامه دارد…

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=42719
  • نویسنده : سید علیرضا آل‌داود

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.