• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
کل اخبار 6238اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

شهیدانه خوی؛ نمونه ای از گروه های کوچک مردمی در عرصه جهاد فرهنگی روایت نگاری از یک نماز بهاری آقای سروش محلاتی! تحریک گسل قم ـ نجف؛ به چه قیمت و هدفی؟! دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است

10
یادداشت اقتصادی؛

دانستنی های مفید و مهم درباره بودجه ۱۴۰۱

  • کد خبر : 34688
  • 10 دی 1400 - 20:45
دانستنی های مفید و مهم درباره بودجه ۱۴۰۱
ناکارآمدی نظام مالیاتی در بسیاری از کشورها با استفاده از روش همسان‌سازی مالیاتی و نه افزایش پایه مالیاتی حل شده است. هرچقدر هم پایه‌های مالیاتی افزایش یابند ولی مشکل تحلیل داده‌های مالی حل نشده باشد به‌معنای عدم ساختارمندی نظام مالیاتی است.
به گزارش صدای حوزه، سرانجام دولت سیزدهم مهم‌ترین سند مالی موردنظر خود را برای سال۱۴۰۱ توسط رئیس‌جمهور به نمایندگان مجلس ارائه کرد. در این سند نکات بسیار قابل‌توجهی وجود دارد که می‌توان آینده مالی و اقتصادی دولت را پیش‌بینی کرد. بودجه کل کشور برنامه مالی دولت است که برای یک‌سال مالی تهیه و حاوی پیش‌بینی درآمد‌ها و سایر منابع تامین اعتبار و برآورد هزینه‌ها برای انجام عملیاتی است که منجر به نیل به سیاست‌ها و اهداف قانونی می‌شود.

بودجه کل کشور از سه قسمت تشکیل شده است:
۱) بودجه عمومی دولت
۲) بودجه شرکت‌های دولتی و بانک‌ها
۳) بودجه موسساتی که تحت‌عنوانی غیر از عناوین فوق در بودجه کل کشور منظور می‌شوند
بودجه سال۱۴۰۱ با هدف اصلاح ساختاری نظام بودجه‌ریزی در سه قسمت وظایف خاصی را دربرگرفته است.
کیفیت بودجه‌ریزی: حرکت از ردیف‌محوری به‌سوی برنامه‌محوری
عدالت‌محوری: بودجه‌ریزی براساس سند آمایش و توجه به شهرستان‌ها
ثبات اقتصادی: کنترل نرخ تورم با بسته شدن بودجه بدون کسری و ایجاد رشد اقتصادی درقالب طرح‌های ملی و استانی

بودجه 1401

  اثر بودجه بر اقتصاد

بودجه در سرنوشت اقتصادی هر کشوری نقش کلیدی ایفا می‌کند و صورت هزینه سالانه دولت به حساب می‌آید. از همین‌رو دولت حساسیت بیشتری روی تنظیم بودجه دارد و در شاخه تامین منابع به‌طور دقیق باید مشخص سازد که از چه منابعی می‌خواهد بودجه را تامین کند. اگر به‌طور عامیانه و صریح بیان کنیم بودجه می‌تواند شامل کسری و مازاد باشد که از محل تفاوت درآمدها و مصارف به‌دست می‌آید. متاسفانه اقتصاد ایران مدت‌هاست که دچار کسری بودجه شده است؛ اما این کسری بودجه چطور به‌وجود می‌آید و چه اثری دارد؟ با افزایش سهم مصارف از درآمدهای بودجه دولت دچار کسری بودجه می‌شود و چندین راه دارد تا بتواند آن را رفع کند.

 دریافت تنخواه، استقراض از بانک مرکزی، دریافت مالیات، برداشت از صندوق توسعه ملی و انتشار اوراق ازجمله راه‌حل‌هایی هستند که دولت می‌تواند آن را انجام دهد؛ اما در اصل به‌دلیل عدم استقلال بانک مرکزی در ایران، دولت سراغ راحت‌ترین کار ممکن می‌رود و خود را مقروض بانک مرکزی می‌کند. از آنجایی که محل تامین اعتبار آنها یکی است، پس افزایش نقدینگی رخ می‌دهد.

اما برای مقابله با این اتفاق بودجه۱۴۰۱ با هدف عدم وجود کسری برای سال آتی نوشته شد؛ سخنی که رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه‌وبودجه بارها بر آن تاکید داشتند. اما سوال اصلی اینجاست از بودجه۱۴۰۱ چه خبر؟ این اصلاحات چه نتایجی را دربرخواهد داشت؟ این سیاست‌ها نشان از حرکت دولت به چه سمتی است؟ برنامه دولت برای رانت ۵۰ساله نفت چیست؟ دولت با نظام مالیات و نظام تامین اجتماعی چه می‌کند؟ آیا می‌توان ریسک‌پذیری دولت نسبت به مذاکرات بین‌المللی را پیش‌بینی کرد؟ همه‌ این سوالات را می‌توان از بودجه سال۱۴۰۱ پاسخگو بود.

  کلیات بودجه چه چیزی را نشان می‌دهد؟

براساس ماده‌واحده لایحه بودجه پیشنهادی دولت، بودجه سال۱۴۰۱ کل کشور از حیث منابع و مصارف بالغ بر ۱۳۷۲هزار میلیارد تومان است. این رقم نسبت به بودجه۱۴۰۰، ۷درصد رشد داشته که به‌معنی انقباضی‌بودن بودجه و تمرکز آن بر کنترل تورم است، یعنی این را می‌توان گفت که دولت به‌دنبال کنترل نوسانات تورمی در سال آتی است.

اما تفاوت چشمگیر در ارقام لایحه بودجه سال۱۴۰۱ بسیار جدی است. این تغییرات نشان از افزایش ۹۰درصدی درآمد نفتی، افزایش ۶۱درصدی درآمد مالیاتی، کاهش ۳۳درصدی درآمد حاصل از انتشار اوراق، کاهش ۷۲درصدی درآمد حاصل از واگذاری شرکت‌ها، افزایش ۲۶درصدی جمع منابع، افزایش ۳۷درصدی حقوق کارمندان و افزایش ۲۶درصدی جمع مصارف بودجه را نسبت به سال۱۴۰۰ نشان می‌دهد.

اگر بخواهیم دقیق‌تر شویم، در بودجه سال آینده قیمت پیامک سه‌تومان افزایش یافت، پاداش پایان خدمت کارکنان ۴۴۵میلیون تومان شد، دلار ۴۲۰۰تومانی از بودجه حذف شد، بودجه صداوسیما ۵۶درصد افزایش یافت، آب‌بهای مشترکان پرمصرف ۱۵درصد گران شد، جرایم رانندگی ۵درصد گران شد، جانبازان بالای ۲۵درصد، خودروی اقساطی می‌گیرند، حقوق‌ها به‌صورت پلکانی افزایش می‌یابد، معافیت مالیاتی موسسه‌های کنکور حذف شدند، صادرکننده‌ای که ارز را بازگرداند، معاف از مالیات است، خانه و ویلای زیر ۱۰میلیارد تومان معاف از مالیات است، خودروهای زیر یک‌میلیارد تومان معاف از مالیاتند، درآمدهای مالیاتی دولت ۶۲درصد افزایش می‌یابد، مالیات سیگار حدود ۱۰۰۰میلیارد تومان افزایش یافت، برای نخستین‌بار ردیف مستقل برای صندوق تثبیت بازار سرمایه لحاظ شد، سقف حقوق اساتید دانشگاه، قضات و کارکنان کشوری و لشکری از ۳۳ به ۳۷میلیون تومان افزایش یافت، آموزش‌وپرورش مجاز شد بازنشستگی معلمان را تا ۶۵سالگی با رضایت آنها به تعویق بیندازد، رقم کل بودجه ۳۶۳۱هزار میلیارد تومان است، قیمت هر بشکه نفت ۶۰دلار بسته شده است، پیش‌بینی فروش نفت یک‌میلیون و ۲۰۰هزار بشکه است، ظرفیت تولید برق نیروگاه اتمی ۱۰برابر می‌شود، بودجه بانک‌ها و شرکت‌های دولتی ۴۲درصد افزایش یافت، بودجه دفاعی کشور ۴٫۵میلیارد یورو است، دولت ۸۸هزار میلیارد تومان اوراق می‌فروشد و سن بازنشستگی ۲سال بیشتر شد.

میزان درآمدهای مالیاتی و سایر درآمد دولت ۶۶۴هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است. این رقم حدودا ۱٫۵برابر رقم سال گذشته شده که تقریبا ۴۸درصد از کل منابع بودجه امسال را پوشش می‌دهد. افزایش درآمدهای مالیاتی در بودجه جدی‌تر شده و اخذ مالیات بر خانه‌ها و خودروهای لوکس هم به دولت تکلیف شده است.

  اما آیا این بودجه واقعی است؟

واقعیت امر این است که اگر بخواهیم به این سوال پاسخ دهیم باید کمی مصداقی‌تر صحبت کنیم. درخصوص درآمدهای مالیاتی به عدد بالای ۵۰درصد اشاره شده است که اگر محقق شود قطعا گام بزرگی برای اتکای دولت به درآمدهای مشخص و سالم است. موضوع دقیقا همین‌جاست و بحث دریافت مالیات از فردی است که حقیقتا مؤدی مالیاتی باشد. طی سال‌های اخیر که در قوانین نظام بودجه میزان درآمدهای مالیاتی افزایش یافته، آیا میزان کارایی نظام مالیاتی نیز افزایش یافته است؟ شکاف مالیاتی نشانگر میزان کارایی نظام مالیاتی است. سازمان مالیاتی ایران، میزان این شکاف را در مقایسه با سایر کشورها مناسب ارزیابی می‌کند. این درحالی است که بررسی‌ها نشان می‌دهد میانگین نسبت شکاف مالیاتی به ظرفیت بالقوه مالیات‌ستانی در ایران حدود ۴۴درصد و در کشورهای منتخب حدود ۱۵درصد است.

این شکاف مالیاتی نشانگر چیست؟ مالیات‌ستانی و جداسازی رانت نفت از بودجه مساله‌ای نیست که کسی مخالف آن باشد. در بسیاری از کشورها مالیات‌ستانی با هدف بازتوزیع سرمایه به جامعه موجب کاهش ضریب جینی شده است، ولی آنچه ما در نظام مالیاتی ایران شاهد هستیم وجود شکاف عمیق مالیاتی است. این شکاف نشأت‌گرفته از مالیات کم و مالیات زیاد نیست! این مالیات نشأت‌گرفته از کارایی پایین نظام مالیاتی است و به‌معنای عدم وجود سیستم صحیح مالیاتی است. به‌طور خلاصه می‌توان گفت کشورهای پیشرفته مالیاتی با ارزیابی هرساله میزان تمکین و شکاف مالیاتی، راهکارهایی جامع نظیر مدیریت ریسک تمکین مودیان، افزایش حسابرسی‌ها و تغییر نحوه حسابرسی، واحدیابی مالیاتی، افزایش جمع‌آوری اطلاعات، هوشمندسازی و… را در دستورکار خود قرار داده‌اند. چه به‌صورت شخصی و چه به‌صورت سازمانی، برای اینکه بتوانیم سیستم جمع‌آوری مالیات موفقی را در جامعه‌ پیاده‌سازی کنیم، باید اطلاعات و بینش‌های عمیقی درباره‌ مالیات‌دهندگان داشته باشیم. این گزاره به‌معنای آن است تا زمانی که نظام مالیاتی از کلان‌داده جامع و هوشمند بهره‌مند نشود، اخذ مالیات بهره‌وری لازم را ندارد. کلان‌داده به مجموعه داده‌های بسیار بزرگی اطلاق می‌شود که با ابزارهای ساده‌ مدیریت پایگاه داده قابل تحلیل و مدیریت نیستند و به ابزارهای پیشرفته‌تری نیاز دارند. این داده‌ها می‌توانند ساختارمند یا بدون ساختار باشند که با حجم و سرعت زیادی درباره‌ موضوعات مختلفی از قبیل تعاملات انسانی، فرآیند‌های خاص، الگو‌های رفتاری و… تولید می‌شوند.

ناکارآمدی نظام مالیاتی در بسیاری از کشورها با استفاده از روش همسان‌سازی مالیاتی و نه افزایش پایه مالیاتی حل شده است. هرچقدر هم پایه‌های مالیاتی افزایش یابند ولی مشکل تحلیل داده‌های مالی حل نشده باشد به‌معنای عدم ساختارمندی نظام مالیاتی است. موضوع کلان‌داده فرمایشی بود که رهبر معظم انقلاب نیز در اولین دیدار با دولت سیزدهم به آن اشاره کردند. این مطالبه بحق از دولت سیزدهم می‌تواند ناجی تمامی اهداف دولت و سیستم اقتصادی آن باشد.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=34688
  • نویسنده : محمدمهدی نجفی، پژوهشگر اقتصاد

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.