• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
کل اخبار 6233اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد زنگ هایی که در حوزه همیشه دیر به صدا در می آیند! امتداد اجتماعی روحانیت و جیغ های بنفش اصحاب مدرنیته!

8
یادداشت:

برای رونق فرهنگ دینی وقت بگذاریم و پول خرج کنیم

  • کد خبر : 18844
  • 25 تیر 1400 - 15:08
برای رونق فرهنگ دینی وقت بگذاریم و پول خرج کنیم
دولت و مجموعه حکومت و مسئولان رده بالای نظام نمی توانند خود را از فرهنگ برکنار بدارند . فرهنگ ؛ بخش لاینفک مسئولیت مدیران در جامعه دینی و کشور جمهوری اسلامی ایران است .

به گزارش صدای حوزه، حجت‌الاسلام علی شیرازی نماینده ولی فقیه در قرارگاه ثارالله در یادداشتی نوشت: فرهنگ یک مفهوم پیچیده و تفکر جمعی جامعه است که شامل ارزش های اجتماعی و هنجارهای موجود در جوامع بشری و همچنین دانش ، باورها ، هنرها ، فنون ، اخلاق ، قوانین ، آداب ، رسوم ، ضوابط ، کنش ها ، توانایی ها و عادت های افراد است که آنان در برابر آن ، وظایف و تعهداتی بر عهده دارند .

نکاتی پیرامون فرهنگ

هنجار فرهنگی رفتار قابل قبول یک جامعه را تعیین می کند .

فرهنگ در پدیده ها و رفتارهای اجتماعی تجلی می یابد و تمامی امور اقتصادی ، اجتماعی ، سیاسی ، نظامی ، مادی و معنوی را متاثر می سازد و بر ساختار اقتدار ملی اثر گذار است .

مقوله فرهنگ از نظر تاثیرش در آینده یک ملت و یک کشور ، با هیچ چیز دیگری قابل مقایسه نیست .

فرهنگ به عنوان جهت دهنده به تصمیم های کلان کشور ؛ مانند روحی است که در کالبد همه فعالیت های گوناگون کلان کشور ، حضور و جریان دارد .

دولت و مجموعه حکومت و مسئولان رده بالای نظام نمی توانند خود را از فرهنگ برکنار بدارند . فرهنگ ؛ بخش لاینفک مسئولیت مدیران در جامعه دینی و کشور جمهوری اسلامی ایران است .

ما مسئولیت داریم فرهنگ را بشناسیم ، ناصوابش را اصلاح کنیم ، ضعفش را تقویت کنیم ، دست نفوذی را از دامان فرهنگ قطع نماییم .

سیاست های کلان آموزشی و علمی و معنوی و اخلاقی دستگاه ها بر عهده مسئولان کشور ؛ خصوصا متصدیان قوه مجریه است .

نظام دینی ما با تکیه به فرهنگ دین بر سر کار آمد ، و برای تداوم و پیشرفت آن نیز بایستی بر فرهنگ دینی تکیه کرد .

سیاست گذاری فرهنگی ، برنامه ریزی و مدیریت فرهنگی ، توسعه و پیشرفت فرهنگی ، کار آفرینی فرهنگی ، مسئله شناسی فرهنگی و آموزش فرهنگی تکلیف مسئولین حکومتی است و آنان باید مطابق با دین به این موضوعات توجه کنند و اولویت اول کاری خود را فرهنگ و کار فرهنگی قرار بدهند .

طبق دستور صریح رهبر حکیم و شایسته انقلاب اسلامی حضرت امام خامنه ای ، اولویت اول در بودجه ریزی کشور و در نهاد ها و ارگان ها ، بودجه فرهنگی است .

تدبیر به زمین مانده ای که به علت عدم درک درست از فرهنگ ، بسیاری از بزرگان کشور را در غفلت قرار داده است .

 امروز روز بازگشت به عرصه اولویت ها و درست کردن اشتباه هاست .

فرهنگ دارای سه نظام وابسته به یکدیگر است :

   ۱.نظام شناخت ها و باورها ؛

   ۲.نظام ارزش ها و گرایش ها ؛

   ۳.نظام رفتارها و کردارها

اگر ما در نظام دینی و در نهادها و سازمان ها و وزارت خانه ها و ارگان ها به فرهنگ نپردازیم و نظام بودجه ریزی فرهنگی را اصلاح نکنیم ؛ در نظام شناختی و ارزشی و رفتاری مردم خدشه ایجاد کرده ایم و آنان را از رسیدن به کمال مطلق منع نموده ایم .

یک پارچگی قوا و مهم تر سرباز بودن روسای قوا و تبعیت آنان از ولایت ، ایجاب می کند در دوران جدید گام های بلندی برای فرهنگ کشور برداریم .

به یقین با توجه به فرهنگ و اصلاح فرهنگی ، مبانی دین در جامعه پررنگ ، رویگردانی از فرهنگ غرب و فرهنگ مصرف گرایی باب و سبک زندگی اسلامی در جامعه رونق می گیرد .

آن چیزی که بارقه امید را در دل مردم جهان کاشت ، فرهنگ ملت ایران بود . توجه به فرهنگ را جدی بگیریم و برای رونق فرهنگ دینی وقت بگذاریم و پول خرج کنیم .

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=18844
  • منبع : تسنیم

مطالب مرتبط

26شهریور
«امید معکوس» مصطفی ملکیان
14مرداد
دفاعی عقیم و پرهزینه
حکومت علوی؛ بعثت عدالت

دفاعی عقیم و پرهزینه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.