• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
کل اخبار 6233اخبار امروز 0

صدای حوزه امروز

دیدگاه آیت الله فاضل نسبت به ماجرای درمانگاه قم و طلبه ای که فیلم خرید ماشینش منتشر شد و ماجرای چای دبش! اگر فهم درستی از گزاره های دینی ندارید، لااقل ساکت بمانید! گفتگو با امام جماعت مسجد ۲۴ ساعته دهکده المپیک تهران / بهترین منصب در کره زمین امامت مسجد است! پاسخ معاون تبلیغ حوزه به دغدغه های مبلغان فضای مجازی؛ لزوم افزایش حمایت از مبلغین و خروج از پراکنده کاری ها دهمین جشنواره هنر آسمانی حوزه علمیه با محوریت تبلیغ نوین، هوش مصنوعی! پیام تقدیر و تشکر انجمن اساتید انقلابی سطوح عالی حوزه علمیه قم انتخابات چقدر ارتباط به اسلام و امام زمان (عج) دارد؟! امام محله‌ای که مسجد محوری در امور را به معنای واقعی دنبال می‌کند/ تشکیل گروههای سرود ویژه نوجوانان در مسیر جریان سازی جنس محتوای نامه های پیامبر(ص) به سران کشورها: تبلیغ با چاشنی عزت و تهدید! لزوم جدیت در مقابله مدبرانه با پدیده کشف حجاب گزارش کار مدیر حوزه های علمیه در جمع طلاب یزد؛ طرح جامع تبلیغ خدمت مقام معظم رهبری ارسال شده است سه هزار معلم طلبه بدون قائل شدن امتیازی خاص، جذب مدارس شدند/ برنامه درسی مدارس وابسته به حوزه فرقی با سایر مدارس ندارد زنگ هایی که در حوزه همیشه دیر به صدا در می آیند! امتداد اجتماعی روحانیت و جیغ های بنفش اصحاب مدرنیته!

6
احمد نجفی، بازیگر سینما و تلویزیون؛

به‌خاطر آوردن نام انقلاب و نظام، نام بازیگر را از پروژه‌ای خط می‌زنند/ تحلیل دفاع‌مقدس برای نسلِ امروز واجب و ضروری است

  • کد خبر : 26116
  • 02 مهر 1400 - 13:54
به‌خاطر آوردن نام انقلاب و نظام، نام بازیگر را از پروژه‌ای خط می‌زنند/ تحلیل دفاع‌مقدس برای نسلِ امروز واجب و ضروری است
دوست دارم در کاری که درباره "حاج قاسم" بسازند حضور داشته باشم. خیلی باید مراقب باشند اسطوره به سادگی از بین نرود. ساخت این کار نیاز به پژوهش خوب و مطالعه عمیق دارد. ما به این شخصیت بزرگ، دِین داریم. بدن تکه‌تکه‌شده ایشان، سندِ آزادی‌خواهی‌ها و مظلومیت‌شان است.

به گزارش صدای حوزه، احمد نجفی نیازی به معرفی ندارد، همه او را می‌شناسند؛ فرزندِ خرمشهر است، هم صندلی‌ داغش را در مقام مجری به‌یاد می‌آوریم و هم حضورش در کارآگاه علوی، معمای شاه، ملکوت و خیلی از کارهای تلویزیونی و سینمایی. البته او یک زمانی هم همراه با داود میرباقری، مسعود جعفری‌جوزانی، جمال شورجه، مسعود ده‌نمکی و محسن علی‌اکبری به عضویت شورای‌عالی سینما درآمد.

او در فیلم‌های زیادی همچون “پایان‌نامه”، “شور شیرین”، “دوازده صندلی”، “مشت آخر”، “بشارت منجی”، “شوریده”، “سگ‌کشی”، “طوفان شن”، “پناهنده”، “گروهبان” و “دندان مار” در سینما و سریال “کارآگاه”، “ولایت عشق”، “پرده عشاق”، “گارد ساحلی”، “کارآگاه علوی”، “ملکوت”، “عملیات ۱۲۵” (سری دوم) (محمدرضا آهنج)، “شب شیشه‌ای” و “معمای شاه” ایفای نقش کرده است.

این شب‌ها در “ماهچراغ” شبکه پنج سیما روی صندلی اجرا تکیه زده و به تعبیر خودش آماده است ادای دِین کند به همه ایثارگران، رزمندگان و مردانی که نامشان کمتر مطرح می‌شود؛ همان پشت جبهه‌هایی که اگر نبودند خیلی از این رشادت‌ها به نمایش درنمی‌آمد. همچنین به تازگی نامش در میانِ لیست بازیگران “سنجرخان” در نقش فرمانده قوای روس آمده است.

با او لحظاتی درباره اجرای برنامه “ماهچراغ”، بایکوت بازیگران به خاطر حضور در کارهای ارزشی، رئیس جدید سازمان سینمایی و تغییرات و تحولات در صداوسیما و برخی اتفاقات دیگر به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه بخوانید:

* این شب‌ها برنامه “ماهچراغ” ساعت ۲۲ روی آنتن شبکه پنج سیما می‌رود که ۷ قسمت دارد. ساختارش گفت‌وگومحور با موضوعاتی همچون پشتیبانی دفاع مقدس در بخش‌های سازمانی، ستادی و مردمی روی آنتن می‌رود. میهمانانش ایثارگران و جانبازان شرکت راه‌آهن است که در زمان جنگ تحمیلی نقش بسزایی در پشتیبانی جنگ داشتند. البته میهمانان چهره‌ای هم در عرصه‌های مختلف دارد و همچنین بازیگران بخش نمایشی که قابل توجه است. احمد نجفی انگیزه‌ و هدفش برای اجرای این برنامه را ادای احترام به رزمندگان و آشکار کردنِ تلاش‌های ایثارگران پشت جبهه‌ها عنوان کرده که خیلی‌ها نمی‌دانند چه رشادت‌هایی به خرج داده‌اند.

وی درباره کم‌کاری‌های مسئولان و مدیران فرهنگ و هنر کشور نسبت به دفاع‌مقدس تأکید کرد:من فکر می‌کنم باید هم برخی بگویند کوتاهی کرده‌ایم؛ چون واقعاً کم گذاشتند. جای کار بسیار زیادی دارد و هنوز در همان رفتارهای کلیشه‌ای سریال‌سازی و برنامه‌سازی‌شان مانده‌اند. متأسفانه بزرگترین ضعفِ ما در سریال‌سازی و فیلم‌سازی ما این است که عده‌ای اصلاً به این مسائل و باورهای ملی و دینی و میهنی ما باور ندارند، به همین خاطر کمتر آثار درخشانی می‌بینیم؛ آن‌هایی که توان دارند خودشان را از این قضایا دور کردند و من فکر می‌کنم همه مدیون این عزیزان و قهرمانانیم. تأسف بیشتر من این است در طول این سال‌ها خیلی نقطه‌ای و آنی با شناساندن بعضی از این قهرمانان روبه‌رو شدیم، تعلل کردیم و برخی از جاها این تعلل خودش را نشان می‌دهد.

نجفی تصریح کرد: ریشه‌ای کار نکردیم؛ گهگاهی اتفاق کوچکی می‌افتد و از کنارِ دفاع‌مقدس همیشه کلیشه‌ای و تکراری رد شده‌ایم. باید در این عرصه همت گذاشت و مدیریت درستی کرد. باید به جای صرفِ بودجه برای کارهای مبتذل و پیش‌پاافتاده و بدونِ مخاطب چه در تلویزیون، چه فضای نمایش‌خانگی و سینما، قهرمانان واقعی‌مان را به نسل جدید معرفی کنیم. خیلی از مردم خصوصاً این نسل جدید درباره دفاع‌مقدس نمی‌دانند. اگر نسازیم تحتِ بمباران رسانه‌های معاند، یکسری تحریف‌ها جای واقعیت‌ها را خواهند گرفت.

او همچنین درباره برنامه دفاع‌مقدسی شبکه پنج سیما گفت: من همیشه دوست دارم دِینم را به خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران و جانبازان ادا کنم. چه با بازیگری‌ام و چه حالا اجرا! اما دوست داشتم کارهای بزرگتر و فاخرتری در این برنامه می‌کردم که فرصت بیشتری می‌خواستیم. البته همیشه کمبود بودجه هم مزید بر علت می‌شود. امیدوارم شروعی بشود برای کارهای بزرگتر و ارزشمندتر که تأثیرگذار باشد. واقعاً تحلیل دفاع‌مقدس برای نسلِ امروز واجب و ضروری است، چون هیچ آگاهی از آن دوران ندارند.

نجفی با اشاره به غفلت و کم‌کاری مدیران فرهنگی کشور، اشاره کرد: سال‌ها است این‌همه قصه و قهرمان داریم و این همه شخصیت که حماسه آفریدند. شما نگاه کنید خارجی‌ها برای یک حماسه فرضی‌ چه می‌کنند و چه هزینه‌هایی را به میدان می‌آورند تا آن اتفاقِ دم‌دستی را الگو کنند اما ما دریغ می‌کنیم؛ من تأسف می‌خورم به سوژه‌ها و اتفاقات دم‌دستی بها داده می‌شود و بعد از این کارهای مبنایی غافل می‌شویم!! چرا همه‌چیز در عشق و عاشقی‌های زرق‌وبرق‌دار خلاصه شده و صحنه‌هایی که همه لاکچری و غیرواقعی‌اند؟! چرا بخش مهمی از کاربلدهایی که دل‌شان برای این مملکت می‌سوزد و دغدغه ارزش‌هایش را دارند پا پیش نمی‌گذارند؟ اگر به‌دلیل ترس از نتیجه مالی‌اش است چرا ارشاد و صداوسیما بودجه‌ برای این کارها تعیین نمی‌کنند تا آدم‌های قدرتمند پای این کارها بیایند و در تاریخ ماندگار شود؟

بازیگر

بازیگر سریال “معمای شاه” با بیان اینکه واقعاً گلایه دارم از این همه کم‌کاری، گفت: دلم می‌خواست تعمق بیشتری نسبت به روابط و سبک زندگی شهدا و جنگ‌مان می‌شد؛ همیشه نگاه آرتیستی و جنگی این قصه را دنبال کردیم. خودم بارها سناریوها و طرح‌هایی داشتم که به این مقوله بپردازم اما مورد حمایت قرار نگرفتم. گلایه دارم از این همه کم‌کاری که وجود دارد. حتی ارگان‌هایی مثل بنیاد فارابی که می‌توانستند از این نوع آثار حمایت کنند، به سمتِ‌دیگری رفتند. حوصله این کارها را ندارند و جوابگوی این همه ندانم کاری هم نیتسند. سراغِ کارهایی رفتند با آن همه بودجه عجیب و غریب که هیچ ربطی به جامعه ما ندارد. کو آن فیلم‌های خوب و تأثیرگذار حاتمی‌کیا و مرحوم ملاقلی‌پور که برای سینمای جنگ ساخته می‌شد؛ کو کجاست؟

او به بازی در فیلم “خط آتش” اشاره کرد و افزود: “خط آتش” را دوست داشتم چون در آن فکرِ و روند اصولی وجود داشت اما با یک گل بهار نمی‌شود. قرار بود در سیمافیلم کاری را بازی کنم که بالأخره نقش مثبتی داشته باشم. خلبانی که در قضیه نوژه، داوطلب می‌شود تا خودش را فدایِ همرزمانش کند. این کار هم مثلِ خیلی از آثار دیگر به تولید نرسید. متأسفانه ما نویسندگان خوبی در این بخش نداریم و بیشتر میلِ به سینمای اجتماعی آنچنانی دارند. حتی در این حوزه خبری از کار کمدی فاخر و ارزشمند هم نیست. خیلی ابتدایی و خبری با این مقوله برخورد کرده‌اند. در سینمای اجتماعی هم بیشتر دوست دارند از ترکیه تقلید کنند که ربطی به سبک زندگی ما ندارد. آن ظاهرسازی و لاکچری‌بازی‌ها را به نمایش درمی‌آورند که با اعتراض، اعتصاب و لایحه‌های سمبلیک به جایی نمی‌رسد و باید این نگاه‌ها عوض شود.

احمد نجفی در پاسخ به این سؤال که بایکوت کردن و تهدید بازیگرانی که کارهای ارزشی می‌کنند کماکان ادامه دارد، تأکید کرد: عده خاصی وجود دارند که نمی‌خواهند برخی کار ارزشی کنند و به ارزش‌ها حمله می‌کنند. در همه‌جا هم حضور دارند و بیشتر هم کارها به آنها می‌رسد. متأسفانه کسانی که می‌خواهند کار خوب بسازند پشتِ درِ اتاق‌ مدیرانی قرار می‌گیرند که خیلی به ساخت چنین کارهایی اعتقاد ندارند، کسانی که در این سینما زحمت کشیده‌اند و رانت‌خواری نکردند چرا باید خانه‌نشین باشند؟ چرا به این‌ها فرصت کار نمی‌دهید؟ من هم خیلی از بازیگرانی را دیدم که می‌گویند “ما به‌خاطر آوردن نام انقلاب و نظام مورد غضبِ برخی از فیلم‌سازانیم.”، حتی تهدید می‌شوند! بعضی‌ها را تحریم می‌کنند؛ تحریم خودش معنا و مفهومِ تهدید را دارد، دقیقاً به‌خاطر آوردن نام انقلاب و نظام، نام بازیگر را از پروژه‌ای خط می‌زنند.

او درباره تغییرات در سازمان سینمایی و حتی مدیرانِ تلویزیون گفت: امیدوارم سینمایی‌ها از این همه جشنواره‌های عجیب و غریب به سمتِ حمایت از کارهای ملی، دفاع‌مقدسی و بزرگانِ این عرصه که خانه‌نشین شده‌اند بروند و صداوسیمایی‌ها هم به فکرِ اندیشه‌های این نسل جدید باشند که اگر به موقع عمل نکنند این اندیشه‌ها در اختیار مفاهیم مخربِ غربی‌ها قرار خواهد گرفت. فیلم‌سازی ما دو قسمت شده است؛ کسانی که باورمندند و کسانی که روابط دارند. متأسفانه سنگ می‌اندازند تا فیلم‌های دغدغه‌مند و میهن‌پرستانه ساخته نشود، فیلم‌هایی که اخلاقی و انسانی و واقعی است و غرور ملی را ترویج می‌دهد مورد پسندِ آقایان نیست.

این بازیگر سینما و تلویزیون با اشاره به اینکه دوست دارم در کاری که درباره “حاج قاسم” بسازند حضور داشته باشم، تصریح کرد: اولاً باید بگویم که خیلی باید مراقب باشند اسطوره به سادگی از بین نرود. ساخت این کار نیاز به پژوهش خوب و مطالعه عمیق دارد. کارهای دم‌دستی را کنار بگذاریم و این تمثیل‌ها و قهرمانان را بشناسانیم. هر کجایی به من بگویند در این سریال دوست دارم خدمت کنم. ما به این شخصیت بزرگ، دِین داریم. بدن تکه‌تکه‌شده ایشان، سندِ آزادی‌خواهی‌ها و مظلومیت‌شان است.

او همچنین درباره حضورش در سریال “سنجرخان” محمدحسین لطیفی هم گفت: مدتی این کار متوقف شده بود و هنوز نوبت به من نرسیده جلوی دوربین حاضر شوم. گفته‌اند قرار است نقش فرمانده قوای روس را در این سریال تلویزیونی داشته باشم.

لینک کوتاه : https://v-o-h.ir/?p=26116
  • منبع : تسنیم

مطالب مرتبط

05دی
حاج قاسم گفت دیگر وقت شهید شدنت است
به بهانه شهادت سیدرضی موسوی؛

حاج قاسم گفت دیگر وقت شهید شدنت است

20بهمن
روایت حاج مهدی سلحشور از عملیات پرافتخار والفجر ۸+فیلم
در آستانه سالروز عملیات غرور آفرین والفجر۸؛

روایت حاج مهدی سلحشور از عملیات پرافتخار والفجر ۸+فیلم

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.